سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20782 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است تفریح ارزان مردم کرمانشاه در انتظار تعطیلی ست!/رئیس حوزه هنری:ما نمی توانیم با جان مردم ریسک کنیم/ جدی نگرفتن سیستم استاندارد اطفای حریق در سینما آزادی کرمانشاه اتباع افغانی جواز ورود به کرمانشاه را ندارند جزئیاتی جدید از علت خودکشی پرستار جوان؛ در ۹ ماه گذشته ۴۹ کرمانشاهی با قرص برنج خودکشی کردند بازار داغ برداشت گیاهان خودروی بهاری در کرمانشاه/ این گیاهان را از ریشه نکنید آب همه جزیره‌های «هشیلان» را دربر گرفت/ تلاش برای انتقال آب به سراب «یاوری»

رودخانه قره سو چشم به راه یاری
30 مهر 1397 - 12:36
شناسه : 10179
0
رودخانه‌ای به نام قره سو (مارسیاه) که از تاق بستان سرچشمه میگیرد و ازپیچ وخم خیابان‌های کرمانشاه می‌گذرد، اما با ورود ۱۹ چشمه فاضلاب به این رودخانه از خود بوی تعفن برجای میگذارد. طلوع‌‌کرمانشاه :

در پروژه ساماندهی رودخانه قره سو که از سال ۱۳۷۹ کلیدخورد وسال ۸۱ فاز اول این پروژه اجرا وساماندهی شد؛ فاضلاب شهرکرمانشاه اصلی‌ترین رکن این پروژه اعلام شده است.حدود چندین سال است که در آمدورفت استانداران، این پروژه دست به دست می‌شود و قرار است وام ویژه‌ای از بانک توسعه زیرساخت آسیا برای این پروژه گرفته شود، اما گره کار عدم دریافت این وام درارایه نوع ارزی است که هنوز مسئولان نتوانسته اند با کشور‌های خارجی به توافق نظر برسند.کارشناسان اجرای این پروژه خاک خورده براین باورند که با اجرایی شدن این پروژه درکرمانشاه ۷۰۰ میلیارد تومان پول وارد کرمانشاه می‌شود واین می‌تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار کرمانشاهی داشته باشد.

پ
پ
درکرمانشاه درشبانه روز ۱۸۰ هزار مترمربع با سرانه هرنفر ۱۸۵ لیتر، فاضلاب تولید می‌شود که از این میزان فقط ۶۰ هزار متر مکعب آن تصفیه میشود.
به گفته داودی معاون بهره برداری شرکت آب وفاضلاب استان هم اکنون یک تصفیه خانه درکرمانشاه وجوددارد که تنها ۳۴ درصد از فاضلاب کرمانشاه را تصفیه می‌کند.
تأسیس دو تصفیه خانه جدید نیازمند ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار است
وی می‌گوید: برای تاسیس دو تصفیه خانه دیگر حدود ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا کل فاضلاب کرمانشاه از سفره‌ی رودخانه‌ی پرجوش وخروش قره سو برچیده شود.
چه مردمان حاشیه نشین قره سو وچه اهالی کرمانشاه که رفت وآمدشان از مسیر‌های این رودخانه می‌گذرد بجای دیدن منظره‌ای زیبا باید صبح خود را با دیدن لاشه ماهیان و بوی مشام آزار آن آغاز کنند.
پای درد دل اهالی گله‌مند حاشیه نشین این رودخانه که بنشینی، بوی آزار دهنده این رودخانه را درمقابل گرفتن جان کودکانشان هیچ میدانند، زیرا با بالا آمدن آب رودخانه درفصل‌های بارانی سال کودکانی که با ذوق درکنار جوش وخروش این آب بازی میکنند با یک لحظه غفلت در دهان گشوده شده وبی حفاظ این رودخانه می‌افتند.
خطر استفاده از آب فاضلاب برای کشت سبزیجات
یاوری مدیر کل محیط زیست استان نیز معتقداست این فاضلاب می‌تواند اثر مستقیم براکوسیستم حیات وحش دراین رودخانه داشته باشد وعلاوه بر سخت شدن تنفس برای مردمان حاشیه این رودخانه، بی توجهی برخی کشاورزان واستفاده از آب این فاضلاب در دشت‌های پایین دست رودخانه برای کشت سبزیجات وصیفی جات می‌تواند ترکیبات سمی را وارد زنجیره غذایی مردم این دیار کند.
کارشناسان اجرای این پروژه خاک خورده براین باورند که با اجرایی شدن این پروژه درکرمانشاه ۷۰۰ میلیارد تومان پول وارد کرمانشاه می‌شود واین می‌تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار کرمانشاهی داشته باشد.
حال با این وجود، دست یابی به اعتبار برای این پروژه بزرگ نیازمند تلاش مسولان است که البته آنگونه که بازوند پس از یکسال که بر مسند استانداری کرمانشاه نشسته می‌گوید قرار است فقط منتظر رسیدن بودجه‌ی عظیم برای این پروژه نباشند وخود قدمی نو تا رسیدن این اعتبار در شهرکرمانشاه بردارند.
به گفته استاندارقرار است دریچه‌های فاضلاب کرمانشاه از روی رودخانه قره سو برداشته شود ودرمحلی بیرون از شهر کرمانشاه ریخته شود که این مهم نیاز به اعتباری ۹۰ میلیارد تومانی دارد تا هم مردم درکنار این رودخانه‌ی ۵ کیلومتری با آسایش زندگی کنند وهم این رودخانه با داشتن حیات وحش ونمای زیبا موجبات جذب گردشگران را به کرمانشاه فراهم کند.
درکنار این رودخانه زیبا لک لک‌ها ومرغابیان خانه امید می‌سازند به امید روزی که از ماهیان این رودخانه تغذیه و پرهایشان را درآب پاک آن شستشو دهند./صدا و سیما

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.