پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20787 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است

کتمان شهادت عملی گناهکارانه است
05 آبان 1397 - 10:20
شناسه : 10407
0
کسی که ناظر بر وقوع امری بوده که موجب احقاق حق یا ابطال باطل گردد باید شهادت دهد طلوع‌‌کرمانشاه :

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت:شهادت برای صیانت و حفاظت از حقوق به معنی اعم خود چه حق الناس و چه حق الله تشریع شده و از دو مرحله تشکیل می شود، مرحله تحمل شهادت و مرحله ادای شهادت. از نظر شرعی شاهد گرفتن از جمله حقوق خصوصی افراد است لیکن ادای شهادت یک نوع واجب شرعیست و کسی که ناظر بر وقوع امری بوده که موجب احقاق حق یا ابطال باطل گردد باید شهادت دهد ( شهود باید دارای شرایطی از قبیل عدالت، حلال زادگی، ایمان، بلوغ، عقل باشند و شهادت نیز باید از روی علم و یقین ادا شود و این در حالی است که مطابقت موضوع گواهی با موضوع ادعا و اتحاد مفاد گواهی گواهان هم شرط صحت و قبول شهادت است).

پ
پ

مسئول روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت:شهادت به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی مورد قبول تمام نظام های حقوقی از جمله اسلام قرار گرفته است، چنانکه قرآن کریم نیز در کلام نورانی خود موضوع شهادت را مطرح نموده و بدان اثر حقوقی بخشیده است.

وی افزود: بنابراین اگر احقاق حق و ابطال باطل منوط به اداء شهادت باشد، امر بر شهادت واجب است. یکی از ویژگی های ارزش مند اهل ایمان، انصاف در برخورد با برادران مسلمان و هم نوعان خویش است، این خصلت از مظاهر عدالت به شمار می آید.

مهدی قنادی بیان کرد:امیرمؤمنان علی (علیه السلام) می فرماید: «از خصوصیات مؤمن این است که، در روابط اجتماعی با مردم، انصاف را رعایت می کند». بنابراین از موارد و مصادیق این خصلت ارزنده، حکم و قضاوت به حق و نیز شهادت و ایستادن بر حق است.

وی گفت: اما اموری چون: جبن و ترس، طمع، رابطه، عصبیت و ضعف اراده موجب زوال این خصلت نیکو می شود و خصلت رذیله بی انصافی و ستم پیشگی جایگزین آن می گردد و اموری چون: حکم، قضاوت به ناحق، کتمان شهادت، شهادت به ناحق، تصدیق اهل باطل و تکذیب حق را به دنبال خواهد داشت که اینها همه از آفات زبان می باشد؛ زیرا اظهار و بروز آن به وسیله زبان آشکار می شود که همه اینها موجب هلاکت آدمی و سوء عاقبت وی می گردد و آیات و روایات متعددی در مذمت و حرمت آنها وارد شده است.
– خداوند در قرآن می‌فرماید: و شهادت را کتمان نکنید! و هر کس آن ‌را کتمان کند، قلبش گناهکار است. و خداوند، به آنچه انجام مى‌‏دهید، دانا است. (سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸۳).

قنادی گفت: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: هرکه شهادت را کتمان کند خداوند در برابر دیدگان مردم، گوشت او را به خوردَش دهد و این است سخن خداوند عزّ و جلّ که «و شهادت را کتمان نکنید، و هر که آن را کتمان کند قلبش گناهکار است، و خداوند به آنچه انجام مى دهید داناست».

وی ادامه داد: پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: «کسى که چون براى شهادت دادن فراخوانده شود، آن را کتمان کند، همانند کسى است که شهادت دروغ دهد».

قنادی گفت:امام باقر علیه السلام ـ درباره آیه: «و هرکه شهادت را کتمان کند دلش گنهکار است» ـ فرمود: [یعنى] دلش کافر است.

وی بیان کرد :بنابراین کتمان شهادت عملی گناهکارانه است و در آیات و روایات متعدد از مذمت آن بحث شده است

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.