جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

جای خالی پردیس سینمایی پیروزی و چشمان منتظر کرمانشاهیان
06 آبان 1397 - 11:31
شناسه : 10473
1
نخستین سالن سینما در شهر کرمانشاه در سال 1310 خورشیدی آغاز به کار کرد. در ابتدای سال 1356 در استان کرمانشاه 10 سینما فعال بوده است.در حال حاضر تعداد سینماهای فعال در کرمانشاه از عدد 3 تجاوز نمی کند! طلوع‌‌کرمانشاه :

سالیان دور سینما پیروزی کرمانشاه باشکوه و هیبتی که داشت برای تماشاگران کوچک و بزرگش به جاذبه ای فرهنگی و هنری تبدیل شده بود و اکنون که یک سال از تخریب کامل آن می گذرد، باید بررسی شود که عملیات اجرایی این مرکز چه زمان آغاز خواهد شد؟نقشه پردیس سینمایی باید به تایید استانداری برسد
از همین رو معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: به ما اعلام شده که نقشه این پردیس آماده شده که پیرو دستور استاندار کرمانشاه این نقشه باید تاییدیه نهایی استانداری را اخذ کند.مهرداد سالاری افزود: براساس اطلاعات به دست آمده، کار طراحی نقشه به تازگی به پایان رسیده و به این دلیل که پروژه مهم فرهنگی و هنری شهر تلقی می شود پس از ارزیابی و تایید نهایی، کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

پ
پ

در روزگاری مخاطبان و فرهنگ دوستان می توانستند در فضا و محوطه سینمای پیشکسوت شهرشان با دنیای هنر مانوس شوند و با اکران فیلم های روز، لحظات کمدی و یا تراژدی خاطره انگیزی را سپری کنند.اما گذشت زمان، چهره سینمای پیشکسوت شهرمان را فرسوده ساخت و این فرسودگی تا آنجا پیش رفت که در سال ۸۹ موجب تعطیلی و خالی شدن صندلی های این سینما از تماشاچی شد.
هفت سال پس از این تاریخ، به دلیل بیم از آوارشدن سینما که دیگر به ساختمان مخروبه ای تبدیل شده بود با تخریب کامل آن در سال گذشته، دیگر هیچ اثر و نشانی از آن که روزگاری قطب فرهنگی شهر تلقی می شد باقی نماند و هم اکنون با گذر از ابتدای خیابان سعدی تنها نمایی که به چشم می آید یک زمین خالی با دیوارکشی های سیمانی است.
سرانجام فعالیت سینما پیروزی کرمانشاه که وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی باید تخریب و از نو بازسازی می شد که با حمایت های استاندار کرمانشاه قرار است این سینما به پردیس سینمایی تبدیل شود، برنامه ریزی حوزه هنری برای بازسازی سینما پیروزی این است تا این ساختمان و بنا را بعد از بازسازی به یکی از مکان های فرهنگی با کاربری های مختلف تبدیل کند.

هم اکنون بنا به گفته معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، سه سینمای فعال فرهنگ، آزادی و بیستون واقع در هتل پارسیان در کرمانشاه فعال است.
مظفر تیموری به پیگیری برای راه اندازی ۲ سینمای استقلال و سینما بهمن واقع در دولت آباد اشاره کرد و گفت: با مسئولان این سینماها نشست ها و تعاملاتی داشته ایم که وعده تجهیز آن داده شده است.
وی یادآور شد، این معاونت با نظارت بر کار سینماها همواره فعالیت دارد و تقریبا ۷۰ درصد تجهیزات سینماها توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می گیرد.
** اداره فرهنگ و ارشاد از راه اندازی پردیس سینمایی حمایت می کند
تیموری با تاکید براینکه متولی اصلی سینما پیروزی، حوزه هنری است، گفت: با این وجود در تامین تجهیزات و راه اندازی این سینما هرآنچه که در حیطه کاری ما باشد یاری رسان هستیم.
وی اضافه کرد، قرار است این سینما به صورت پردیس به همراه سالن های چندمنظوره راه اندازی شود که علاوه بر اکران فیلم، میزبان برگزاری نشست های هنری و فرهنگی متعددی خواهد بود.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه معتقد است، راه اندازی سینما پیروزی یکی از مطالبات برحق شهروندان است که برای تحقق این هدف تلاش می کنیم.
** به ازای هر هزار نفر یک صندلی سینما وجود دارد
این مسئول خاطرنشان ساخت، باید به ازای هر ۱۰۰ نفر یک کرسی در سینما داشته باشیم که هم اکنون به ازای هر هزار نفر در کرمانشاه یک صندلی داریم.
وی یادآور شد، یکی از راه های توسعه فعالیت فرهنگی و هنری ایجاد زیرساخت هایی همانند سینما است که باید برای توسعه آن بکوشیم.
تیموری اضافه کرد: شهرستان هایی که فضا و مکانی را در سطح شهر دارند و می توانند به انجام فعالیت های فرهنگی بپردازند و بخواهند آن را به سینما تبدیل کنند از حمایت در راستای تجهیز ۷۰ درصدی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره مند می شوند.

** نقش سینما در کاهش آسیب های اجتماعی
بدیهی است که سینما به عنوان یک رسانه نافذ تاثیرگذار است و الگوی خوبی برای خانواده ها به حساب می آید و اگر یک کرسی به سینماهای شهر کرمانشاه اضافه شود بی شک یک قدم از آسیب های اجتماعی دورتر خواهیم شد.
چنانچه مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمانشاه اظهار داشت: هنوز کار خاصی برای بازسازی انجام نشده و اگر این طرح و نقشه تهیه شود از هر اقدامی که از دست ما برآید دریغ نمی ورزیم.
علیرضا گودرزی اضافه کرد، سینما پیروزی از مراکز فرهنگی و هنری با قدمت استان است که باید به جایگاه هنری والا و در خورشان مردم کرمانشاه تبدیل شود.

** سینماداری یکی از وظایف حوزه هنری است
در پایان رییس حوزه هنری استان کرمانشاه  اظهار داشت: ۲ سینما در کرمانشاه به نام های آزادی و پیروزی به حوزه هنری تعلق دارد ولی ناگفته نماند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان متولی بحث سینمایی در کشور است و به حمایت و نظارت می پردازد.
افشین آزادی ادامه داد: بحث سینماداری معمولا دولتی نیست و اگر سرمایه گذاران خصوصی به ساخت سینما روی بیاورند وزارت فرهنگ و ارشاد از آنان حمایت خواهد کرد و حوزه هنری این توفیق را داشته که پس از انقلاب، این ۲ سینما را در اختیار بگیرد.
آزادی ادامه داد: از همین رو حوزه هنری در کرمانشاه سینمادار هست و متولی ساخت سینما نیست.

** ساخت و ساز پردیس سینمایی به شرکت خصوصی واگذار شده است
آزادی ادامه داد: به دلیل مشکلات و رکود سینما، از همین رو متولی اداره کردن، ساخت و ساز، کنترل و توسعه آن به شرکت ملی با عنوان بهمن سبز داده شده است که در واقع شرکت خصوصی است و تحت نظر حوزه هنری قرار دارد.
این مسئول اظهار داشت: در اثر زلزله سال گذشته، سینما پیروزی کرمانشاه آسیب های جدی متحمل شد و براساس نظر مسئولان این سینما باید تخریب می شد چرا که تهدیدی برای رهگذران و عابران بود از همین رو تیم های تخصصی تشکیل شدند و با توجه به فوریت موضوع، سینما تخریب و مسطح شد.
** انتظار نداشتیم پروسه آغاز ساخت طولانی شود
آزادی معتقد است، هرکاری که در کشور در حوزه عمرانی بخواهد انجام شود به اخذ مجوز نیاز دارد که گاه روند این پروسه ممکن است طولانی مدت شود هم اکنون برای ساخت پردیس سینما پیروزی کارهای مربوط به ثبت اسناد و شهرداری در دست انجام است این در حالی است که انتظار نداشتیم این پروسه طولانی شود ولی بروکراسی باید طی شود.
رییس حوزه هنری کرمانشاه یادآور شد، چون که قرار است این پردیس به قطب فرهنگی تبدیل شود باید همه امور با دقت و حساسیت ویژه ای دنبال شود.
** ساخت پردیس سینمایی در چه مرحله ای قرار دارد؟
آزادی اضافه کرد، هم اکنون در حال انجام امور مربوط به ثبت سند هستیم و نقشه ها به صورت جدی و دقیقی در حال بررسی است که امیدواریم زودتر از مرحله سند و مسایل مربوطه به خوبی عبور کنیم که سپس مسایل مربوط به شهرداری، همانند مجوزهای ساخت و ساز و ارزیابی تراکم ساختمان انجام می شود.
وی افزود: شهرداران گذشته برای بازسازی این پردیس قول مساعد داده اند و از سوی دیگر استاندار کرمانشاه وعده پیگیری و حمایت برای آغاز این پروژه را داده است.
** یک تیم مشاوره تخصصی کار مطالعاتی را دنبال می کند
این مسئول ادامه داد: با این وجود تنها برای اخذ مجوز و سپس شروع کار مطالعاتی منتظر نشده ایم و اکنون از نظرات تیم مشاوره ای متبحری در حال استفاده هستیم که تجربه ساخت مراکز فرهنگی و سینماهای متعددی در داخل و خارج از کشور را دارند و آماده به کار هستند ولی تا اخذ مجوز نهایی شهرداری، کار مطالعات جزیی آغاز نمی شود.
وی یادآور شد، پس از اخذ این مجوز، مطالعات جزیی آغاز می شود و میزان اعتبار در وهله اول مشخص می شود.
این مسئول ادامه داد: در مرحله بعد باید مشخص شود که برآورد قیمت سازه به چه صورت خواهد بود و ناگفته نیست که شرایط اقتصادی کشور و نوسان قیمت در تهیه تجهیزات تخصصی تاثیرگذار است و به تعادل قیمت برای ارزش گذاری نیاز داریم.
آزای اضافه کرد، چون سینما دولتی نیست به دنبال مساعدت مسئولان هستیم که حوزه هنری کشور نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون نمی توان گفت که برای ساخت این پروژه چه میزان اعتبار نیاز است ولی در آخرین برآوردها رقمی به میزان ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شد که این رقم خام است و دقیق نیست چرا که تا زمانی که تراکم ساختمان و مجوز آن مشخص نشود نمی توان برای اعتبار میزان احداث طبقات و تجهیزات را تعیین کرد.

** علت کم رغبتی سرمایه گذاران برای ایجاد سینما در کرمانشاه
وی با بیان اینکه تعداد سینماهای کرمانشاه برای جمعیت یک میلیون نفری شهر مناسب نیست، افزود: شاید تاکنون سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه مزیت های ساخت و سینما ترغیب نشده اند در حالی که در این زمینه در استان تهران اتفاقات خوبی افتاده و پردیس های سینمایی متعددی ساخته می شود که نقش مشوق های مالیاتی و سایر امتیازات موثر است.
وی با بیان اینکه سینما پیروزی در موقعیت مکانی مناسبی در شهر قرار دارد گفت: از هر کار و طرحی که مانع دلسردشدن برای اجرای پروژه باشد خودداری کرده ایم و از سوی دیگر راه نفوذ به محوطه را مسدود کرده ایم و با تمام همت به دنبال کار هستیم که پس از اخذ مجوز و عبور از مراحل فنی، وارد سیر مطالعاتی و سپس اجرایی شویم.
سینما پیروزی که در سال ۱۳۴۲ به نام سینما آتلانتیک فعالیت خود را آغاز کرد، به عنوان بزرگترین سینمای استان تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیت خود ادامه داد.
بعد از پیروزی انقلاب به دلایل شرایط منطقه از جمله جنگ تحمیلی و بمباران، سینما پیروزی تعطیل شد تا اینکه در ۱۸ فروردین ۱۳۶۵ بعد از ۹ سال تعطیلی با نمایش فیلم اتوبوس دوباره بازگشایی و آغاز به کار کرد.
ایرنا/ زهره کریم زاده

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.