جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

سوگندها دیگر در آب نمی میرند
09 آبان 1397 - 17:24
شناسه : 10669
0
در روزهای اخیر حصارکشی و نرده گذاری رودخانه چم بشیر آغاز شده تا عاقبت شادی های کودکانه به دلیل وجود رودخانه ای ناامن به غوطه ورشدن جسم بی جان امثال سوگند در آب منتهی نشود. طلوع‌‌کرمانشاه :

چهارم اردیبهشت ماه حوالی ظهر بود که صدای جیغ و فریاد ۲ کودک در محله حکمت آباد کرمانشاه طنین انداز شد که به ناگاه همه نگاه ها را به سمت رودخانه چم بشیر، نگران ساخت/سوگند در میان بازی های کودکانه، طعمه رودخانه شد و حافظ هفت ساله برای نجات دخترک سه ساله، خود را به درون آب انداخت که در نهایت توسط یک رهگذر نجات یافت ولی سوگند برای همیشه با آب رفت و حتی جسد کوچکش هم پیدا نشد/یکی از ساکنان حکمت آباد:با این که بیش از ۶ ماه است که از مرگ سوگند می گذرد کابوس تلخ مرگ او از یاد ساکنان نرفته و همواره ترس از تکرار حادثه برای فرزندان خود وجود دارد/رنجبر:با هماهنگی دادستان کرمانشاه و طرح موضوع در شورای تامین شهرستان،تصمیماتی برای ایمن سازی رودخانه چم بشیر اتخاذ شد.

پ
پ

چهارم اردیبهشت ماه حوالی ظهر بود که صدای جیغ و فریاد ۲ کودک در محله حکمت آباد کرمانشاه طنین انداز شد که به ناگاه همه نگاه ها را به سمت رودخانه چم بشیر، نگران ساخت.
سوگند در میان بازی های کودکانه، طعمه رودخانه شد و حافظ هفت ساله برای نجات دخترک سه ساله، خود را به درون آب انداخت که در نهایت توسط یک رهگذر نجات یافت ولی سوگند برای همیشه با آب رفت و حتی جسد کوچکش هم پیدا نشد.
مرگ سوگند در رودخانه ناایمن و بدون حفاظ چم بشیر، موجب ایجاد موج ترس و نگرانی تکرار حادثه برای ساکنان و دیگر کودکان غرق در بازی شد چرا که چم بشیر یکی از رودخانه هایی است که از وسط محلات حاشیه نشین شهر می گذرد و همواره شاهد هیاهو و تجمع کودکان در حوالی خود است.
علاوه بر چم بشیر، وجود رودخانه های قدیمی همچون قره سو و آبشوران از دیرباز محبوبیت خاصی در بین ساکنان و کرمانشاهیان داشته و به دلیل تامین آب کشاورزی، شرب و آبزی پروری موجب شکل گیری تمدن های کوچک و بزرگ در حوالی خود شده بود ولی اکنون به دلیل توجه نداشتن کارشناسانه و همچنین نداشتن حفاظ و ایمنی مناسب و حتی آلودگی محبوبیت خود را از دست داده و زندگی بسیاری از شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.

** ترس از تکرار حادثه برای ساکنان محله
چنانچه یکی از ساکنان حکمت آباد کرمانشاه که در حوالی این رودخانه قرار دارد به ایرنا گفت: با این که بیش از ۶ ماه است که از مرگ سوگند می گذرد کابوس تلخ مرگ او از یاد ساکنان نرفته و همواره ترس از تکرار حادثه برای فرزندان خود وجود دارد.
نجفی اضافه کرد: کودک، کودک است و نمی توان مانع بازی کودکانه وی در حوالی خانه اش شد و آنچه که مشکل ساز است نبود مکان ایمن برای تفریح و بازی کودکان در این منطقه است.
وی افزود: در حکمت آباد، پارک کوچکی وجود دارد که آن هم ایمن نیست و در کنار رودخانه قرار گرفته و مشخص است کودکی که به این پارک می رود به دلیل جاذبه آب، به سمت رودخانه هم خواهد رفت، آن هم رودخانه ای خروشان و بدون حفاظ.

** غرش چم بشیر همیشگی است
یکی دیگر از ساکنان شهرک تعاون که دارای ۲ کودک خردسال است در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: تقریبا در هر زمان از سال اگر به حوالی این رودخانه سربزنید کودکان بسیاری را می بینید که بر دیواره سیمانی این کانال ایستاده و بازی می کند و اکنون با آغاز فصل بارندگی، نگرانی از لغزش و بلعیدن کودکی دیگر در این رودخانه خروشان و پرآب وجود دارد.
مرگ سوگند، نگرانی ها و چشمان مضطرب اهالی چم بشیر تا آنجا اهمیت یافت که دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در شهریور امسال به شرکت آب منطقه ای استان و شهرداری کرمانشاه ۲ ماه فرصت داد که ایمن سازی اطراف رودخانه چم بشیر را آغاز کنند.
اکنون به دنبال این ضرب الاجل ۲ ماهه و پیگیری دادستان کرمانشاه، نرده گذاری رودخانه چم بشیر توسط شهرداری کرمانشاه آغاز شده است تا دیگر پایان بازی های کودکانه به لغزیدن و خواب همیشگی در این رودخانه افسونگر منتهی نشود.

** طرح موضوع در جلسات فرمانداری کرمانشاه
چنانچه فرماندار کرمانشاه به ایرنا اظهار داشت: با هماهنگی دادستان کرمانشاه و طرح موضوع در شورای تامین شهرستان، ۲ جلسه در محل فرمانداری با حضور مدیران شهرداری مرکز و منطقه هفت، خدمات شهری شهرداری و آب منطقه ای برگزار شد و تصمیماتی برای ایمن سازی رودخانه چم بشیر اتخاذ شد.
فضل الله رنجبر افزود: علاوه بر برنامه کلی برای فضاسازی طرفین رودخانه و تکمیل این طرح نیمه تمام مقرر شد پس از تامین اعتبار در کوتاه مدت در بخش هایی از نقاط آسیب پذیر نرده گذاری انجام شود و آشغال گیر نیز نصب گردد.
وی اضافه کرد: اکنون اقدام هایی در این راستا صورت گرفته که شهرداری کرمانشاه عملیات اجرایی را آغاز کرده است.

** نرده گذاری در ۲ مرحله انجام می شود
از همین رو شهردار منطقه هفت کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا به ارائه برخی مشخصات فیزیکی این پروژه پرداخت و گفت: حصارکشی و نرده گذاری رودخانه چم بشیر در ۲ فاز چهار و پنج صورت می گیرد که طول فاز چهار نزدیک به ۱۷۰۰ متر و طول فاز پنج به میزان ۱۹۰۰ متر است.
سجاد یزدانی ادامه داد: از پل تا بلوار تعاون فاز چهارم و از بلوار تعاون تا بلوار شهید شمشادیان فاز پنجم پروژه را در بر می گیرد.
یزدانی اضافه کرد: برآورد اولیه ما برای انجام پروژه مبلغی در حدود پنج میلیارد تومان برای هر ۲ سمت است که باید اختصاص یابد، تامین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این اعتبار برعهده ما و تامین ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دیگر برعهده آب منطقه ای قرار دارد.

** نرده گذاری چم بشیر، پروژه ای مشارکتی است
وی ادامه داد: انجام لاین بعدی که همان لاین برگشتی در روبروی پروژه ما است برعهده آب منطقه ای است که هنوز آغاز نشده و این تقسیم بندی در شورای تامین انجام شده است.
یزدانی معتقد است، بی شک حفاظت از جان شهروندان مهم ترین هدف از انجام این کار است چرا که محدوده مرحله چهارم در مسیر شهرک تعاون و بلوار رودکی و فاز پنجم در تعاون و حکمت آباد قرار دارد.
یزدانی با بیان اینکه غرق شدن سوگند در چم بشیر تنها حادثه تلخ این رودخانه بوده گفت: حدود ۲ ماه پیش، رسانه ها اعلام کردند که کودک پنج ساله ای با نام «پریا» در چم بشیرغرق شده است که این اتفاق در قره سو رخ داده و در این رودخانه نبوده است.

** از ظرفیت های تفریحی چم بشیرغافل نشویم
در ادامه نیز سرپرست شهرداری کرمانشاه به ایرنا گفت: به این دلیل که انجام این پروژه توسط شورای تامین مصوب شد و آب منطقه ای به تنهایی قادر به تامین اعتبار پروژه نبود برای حفظ جان شهروندان، حصارکشی رودخانه چم بشیر بین ۲ ارگان تقسیم شد.
حامد لعل بخش یادآور شد: تاکنون نزدیک به یک میلیارد تومان اعتبار برای انجام پروژه تامین شده و به گونه ای حصارکشی می شود تا دیگر کودکی نتواند از آن بالا رود و به داخل رودخانه بیفتد و از سوی دیگر سیمای مناسبی به شهر ببخشد.
سرپرست شهرداری کرمانشاه در پاسخ به این سوال که برای ساماندهی دیگر رودخانه های روباز کرماشاه چه برنامه ای دارید، گفت: ساماندهی آبشوران به عنوان یکی از رودخانه های قدیمی و روباز کرمانشاه دارای اعتبار ملی است و به شهرداری تعلق ندارد و اگر حتی دخالتی در این قضیه داشته باشیم بهره بردار که آب منطقه ای است می تواند از ما شاکی شود.
لعل بخش افزود: چم بشیر از رودخانه های شهر است که دارای آب تمیز و سالم است و بستر مناسبی برای استفاده شهروندان است که یک ضلع آن در سال های گذشته توسط شهرداری بهسازی شده که به مکان مناسبی برای پیاده روی و ورزش صبحگاهی تبدیل شده است.

** جمع بندی طرح توسط آب منطقه ای اعلام می شود
بنابر نظرات گذشته برخی مسئولان، دیوارکشی و یا نرده گذاری همه رودخانه های شهر مقدور نیست چرا که برخی از آنان همانند قره سو در بافت مسکونی قرار ندارند و از سوی دیگر نمونه های مشابه در دیگر شهرها همانند زاینده رود اصفهان تاییدی برای این نظر است و باید مسایل فرهنگی و حساسیت والدین نسبت به محافظت از کودک افزایش یابد ولی در صورت درخواست و تامین اعتبار این امر محقق خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز به ایرنا اظهار داشت: به دنبال حساسیت و پیگیری دادستان، بازدیدهای میدانی برای شروع این پروژه توسط آب منطقه ای در حال انجام است و متناسب با شهرداری، وظایف خود را انجام خواهیم داد.
مروت قبادی ادامه داد: پیگیر اخذ اعتبار هستیم که در صورت تامین، پروژه آغاز می شود و اکنون طرح در حال جمع بندی نهایی است که جزییات آن متعاقبا اعلام می شود.
چم بشیر از سراب طاقبستان در شمال شرقی شهر کرمانشاه سرچشمه می گیرد و پس از عبور از درون بخشی از شهر کرمانشاه در جهت جنوب غربی جریان می‌یابد تا در نهایت به رود قره ‌سو بریزد/ایرنا
گزارش از زهره کریم زاده

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.