جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

غول بیکاری همچنان گلوی کرمانشاه را می فشارد
23 مهر 1396 - 12:26
شناسه : 1078
4
طلوع‌‌کرمانشاه :

این روزها آنقدر از معضل بیکاری در کرمانشاه سخن گفته می شود که همه به شنیدن نام آن عادت دارند، به علاوه مردم کرمانشاه سال ها است که بیکاری را بالا با تمام وجود لمس می کنند و هر خانواده چند جوان بیکار امام تحصیل کرده در درجات بالا دارد.

پ
پ

اگرچه مهمترین بعد بیکاری پیامدهای اقتصادی ناشی از آن از جمله فقر و نبود درآمد است، اما پیامدهای اجتماعی فراوانی از جمله طلاق، اعتیاد، افسردگی، بالار فتن سن ازدواج، فساد و … را نیز به دنبال خود می آورد.
سال هاس است مسئولین استان و حتی کشور برای کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه تلاش می کنند اما چیزی که خانواده ها آن را واقعا احساس کنند و در زندگی آنها نمود داشته باشد انجام نشده است.
بر اساس آخرین آماری که اعلام شده نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل تابستان ۱۸ درصد و در بهار امسال ۲۰٫۲ درصد بوده است، بسیاری از مواقع نوساناتی که در نرخ بیکاری استان وجود دارد مربوط به مشاغل فصلی خصوصا کشاورزی است و در فصل زمستان معمولا بیکاری بیشتر می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه در خصوص وضعیت بیکاری استان کرمانشاه گفت: بر اساس آمار رسمی نرخ بیکاری استان کرمانشاه در بهار امسال ۲۰٫۲ درصد بوده است.
طهمورث الیاسی خاطرنشان کرد: میانگین نرخ بیکاری استان در سال گذشته نیز ۲۲ درصد بوده است، به علاوه بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال گذشته نیز نرخ بیکاری در استان کرمانشاه ۲۵٫۱ درصد اعلام شده است.
وی بازار کار را یک بازار سیال دانست که تحت تاثیر مولفه‌ های متعددی قرار دارد و از همین رو اعداد و ارقام آن متغییر است، به علاوه بسیاری از افراد چون شغل را فقط در کار دولتی می ‌بینند اگر در بخش‌های دیگر فعالیتی داشته باشند آن را محسوب نمی‌ کنند و خود را بیکار اعلام می کنند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه تاکید کرد: مقرر شده در برنامه ششم توسعه نرخ بیکاری کشور و به تبع آن استان کرمانشاه به هشت درصد برسد.
الیاسی معتقد است، برای این منظور تا پایان برنامه ششم توسعه نیازمند ۷۹ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش های مختلف در استان هستیم که بخشی از آن فقط مختص به اشتغال و بخشی هم برای فراهم کردن زیرساخت ها است.
به گفته این مسئول، ایجاد اشتغال علاوه بر سرمایه‌ گذاری و فراهم کردن زیرساخت‌ ها به موارد دیگری از جمله اصلاح قوانین و مقررات نیز نیاز دارد .
معاون کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز تعدا کنونی بیکاران در استان کرمانشاه را ۱۴۵ هزار نفر عنوان کرد.
مختار احمدی یادآور شد: باید نرخ بیکاری استان را به هشت درصدی که در قانون برنامه ششم توسعه مشخص شده برسانیم و برای همین منظور باید تا چهار سال آینده سالانه حدود ۳٫۵ درصد نرخ بیکاری را کم کنیم.
وی معتقد است، طی این مدت تعداد بیکاران استان باید از ۱۴۵ هزار نفر کنونی به ۵۵ هزار نفر کاهش یابد.
احمدی با بیان اینکه سالانه حدود هفت تا هشت هزار نفر نیز ورودی بیکار داریم، اظهار کرد: اگر بخواهیم به نرخ بیکاری هشت درصدی برسیم، علاوه بر تعیین تکلیف نیروی کار ورودی، باید از حجم بیکاران سال‌های قبل هم کم کنیم.
کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه نیز یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر بیکاری استان را مسائل فرهنگی دانست.
وی یک بخش مهم از بالا بودن نرخ بیکاری را مربوط به مسائل فرهنگی خود مردم دانست که گاهی عامل تفاوت قابل توجه نرخ بیکاری در کرمانشاه با استان های هم جوار است.
کاشفی تصریح کرد: برای کاهش بیکاری در کنار همه اقداماتی که صورت می‌گیرد، به فرهنگسازی هم نیاز داریم.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.