جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

سال‌ها انتظار برای یک مجتمع تجاری آبرومند / کرمانشاه محروم از یک «فیروزه رویایی»
29 مهر 1396 - 11:54
شناسه : 1108
4
وضعیت رقّت‌بار پروژه مجتمع تجاری «فیروزه» در کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

به گزارش طلوع کرمانشاه، مجتمع تجاری «فیروزه»، نام پروژه‌ای نیمه کاره در خیابان مدرّسِ شهر کرمانشاه است که ۵۶ هزار مترمربع زیربنا دارد و قرار بود به مرکز تجاری بروز و در خور شأنی برای مردم تبدیل شود اما با وجود گذشت قریب به ۱۰ سال از اِستارت این پروژه، حالا به اسکلتی نیمه کاره […]

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه، مجتمع تجاری «فیروزه»، نام پروژه‌ای نیمه کاره در خیابان مدرّسِ شهر کرمانشاه است که ۵۶ هزار مترمربع زیربنا دارد و قرار بود به مرکز تجاری بروز و در خور شأنی برای مردم تبدیل شود اما با وجود گذشت قریب به ۱۰ سال از اِستارت این پروژه، حالا به اسکلتی نیمه کاره با نمایی بسیار بدمنظر تبدیل شده و به دلیل کمبود اعتبارات، ادامه عملیات ساخت این مجتمع متوقف شده است.

خیابان مدرس امّا از قدیمی‌ترین و پُرترافیک ‌ترین محورهای شهر کرمانشاه است که قدمت آن به حدود ۸۰ سال پیش می‌رسد و هم اکنون با داشتن قریب به ۱۸۵۰ متر طول، در دو لاین رفت و برگشت روزانه بستر تردد هزاران خودرو است و دو طرف این خیابان در محاصره مغازه‌ها و پاساژها و املاک مختلف درآمده است.

کلانشهر کرمانشاه با داشتن ۹۴۶ هزار نفر جمعیت با مشکلات زیربنایی و توسعه‌ای زیادی مواجه است و هنوز تا رسیدن به شهری آباد و توسعه یافته فاصله بسیار دارد، اما برخورداری از مجتمع‌های تجاری به شرط رعایت جوانب مختلف تاثیر بسزایی در توسعه و رونق اقتصادی و اشتغال شهر دارد و مجتمع فیروزه قرار بود این شانس را برای کرمانشاه به ارمغان بیاورد اما همچنان بلاتکلیف و نیمه کاره باقیمانده است.

سید احسان احسانی عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه، ساخت این پروژه را از اساس کاری اشتباه و غیرمهندسی می‌داند و معتقد است؛ پروژه مجتمع فیروزه نه تنها هیچ رونقی برای شهر کرمانشاه به دنبال نخواهد داشت بلکه پروژه‌ای زیان‌ده و بی‌فایده است و ادامه آن سودی نخواهد داشت.

احسانی میلیاردها تومان بدهی شهرداری کرمانشاه بابت ساخت مجتمع فیروزه را یکی از دلایل غیرقابل توجیه بودن این پروژه می‌داند و می‌گوید: این پروژه از ابتدا بدون توجه به موقعیت مکانی و بدون توجیه اقتصادی آغاز شد و حالا یک اسکلت برای مردم به جا مانده است و ادامه کار نیز لَنگ اعتبار و بودجه است.

وی معتقد است که پروژه مجتمع تجاری فیروزه کاربری تجاری ندارد و اطراف این مجتمع را پاساژهایی فراگرفته که همگی از رونق و کسب و کار اُفتاده‌اند و حالا برای پروژه ای دیگر در همان موقعیت میلیاردها تومان پول خرج می‌کنند و بدهی‌های زیادی بالا آورده است و روز به روز نیز فرسوده‌تر می‌شود.

چندی پیش نیز هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه از پروژه نیمه کاره مجتمع تجاری فیروزه بازدیدی به عمل آورد و خواستار تصمیم گیری در خصوص به سرانجام رساندن این پروژه شد.

علیرضا وزیری، مدیر عامل سازمان بهسازی و نوسازی کرمانشاه میزان پیشرفت پروژه مجتمع تجاری فیروزه را ۲۲ درصد اعلام کرده است و می‌گوید: این پروژه با مشکل اعتباری مواجه است و برای اتمام آن بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

پروژه فیروزه در حال حاضر بزرگ‌ترین پروژه در حوزه مجتمع‌های تجاری خیابان مدرس است و هم اکنون بدون پیشرفت محسوسی، بر زمین مانده است و شهروندان، نمایی اسکلتی را به جای یک مجتمع تجاری آبرومند و در خور شأن کرمانشاه، می‌بینند.

مجتمع «فیروزه» قرار بود مجتمعی با ۸ طبقه و دارای پارکینگ و هایپر مارکت برای شهر کرمانشاه باشد و موقعیت اقتصادی ویژه‌ای در این کلانشهر ایجاد کند اما نبود اعتبار و تعطیلی این پروژه، برای شهروندان جز رویایی بیش باقی نگذاشته است.

شروع پروژه‌های اقتصادی و تجاری بدون تامین اعتبارات لازم و ابعاد مختلف آن، سرانجامی جز مجتمع فیروزه و ده‌ها پروژه دیگر ندارد، تامین منابع مالی به عنوان اهرم اصلی پیش بَرَنده پروژه‌های اقتصادی همواره باید قبل از اقدام به هر کار دیگری مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد تا پروژه‌ها پس از مدتی شروع به تعطیلی و توقف کشانده نشود.

شورای شهر کرمانشاه طی سالیان گذشته تاکنون چندین جلسه با حضور متولیان امر به ویژه شهرداری، برای رسیدگی به وضعیت پروژه فیروزه برگزار کرده است اما تاکنون بی‌نتیجه مانده و حال باید دید با ورود مدیریت ارشد استان به این پروژه، چه سرنوشتی در انتظار فیروزه خواهد بود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.