شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

مرز راهبردی «سومار» در انتظار رسمی شدن / موقعیت استراتژیک «سومار» برای تصاحب بازارهای جهانی
30 مهر 1396 - 10:04
شناسه : 1141
4
طلوع کرمانشاه گزارش می دهد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

مرز سومار از موقعیت خوبی برای توسعه صادرات برخوردار است و مطالبه مردم رسمی شدن این مرز است.

پ
پ

به گزارش طلوع کرمانشاه؛ تجارت همواره یکی از زمینه های رونق اقتصادی در کرمانشاه بوده و به دلیل هم جواری این استان با کشور عراق، این کشور یکی از مهمترین بازارهای هدف صادرات تجار و تولیدکنندگان کرمانشاه است.

کرمانشاه دو مرز رسمی شامل پرویز خان و خسروی و چند بازارچه مرزی دارد که از طریق آنها مبادلات تجاری کرمانشاه و حتی کل کشور با عراق انجام می شود.

مرز پرویز خان به دلیل برخی مسائل که عمدتا ناشی از داخل عراق است دیگر مانند گذشته رونق ندارد و همین امر نیز صادرات کرمانشاه را تحت تاثیر قرار داده است.

چند سال قبل شاهد بازگشایی مرز سومار در شهرستان گیلانغرب بودیم که این مرز از زمان کوتاهی که باز شده تا کنون روند بسیار قابل توجهی در صادرات دارد و میزان صادرات آن روز به افزایش است.

این مرز برای رونق بیشتر نیازمند رسمی شدن است تا بتوان علاوه بر مبادلات تجاری، تردد مسافر را نیز از مرز سومار انجام داد و البته میزان صادرات را نیز افزایش داد.

یکی دیگر از نیازهای اساسی این مرز فراهم شدن امکانات و زیرساخت ها خصوصا راه دسترسی است که البته اگر مرز سومار رسمی شود تامین این امکانات راحت تر خواهد بود.

زیرساخت های مرز سومار تقویت شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از روند روبه رشد قابل توجه صادرات از مرز سومار یاد کرد و گفت: میزان صادرات از این مرز با گذشت کمتر از دو سال از فعالیت آن اکنون به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کامیون در روز رسیده است.

نعمت الله حقیقی افزود: این مرز مزیت ویژه ای دارد و آن دسترسی مناسب به مناطق مرکزی عراق است.

به گفته وی، رونق مرز سومار می‌ تواند بخشی از کاهش صادرات  مرزهای مهم دیگر از جمله پرویز خان را پوشش دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بر لزوم ایجاد زیرساخت های بهتر برای مرز سومار تاکید کرد.

فرماندار شهرستان گیلانغرب نیز از رشد قابل توجه صادرات در مرز سومار خبر داد.

فرهاد همتی اظهار کرد: مرز سومار در ابتدای راه اندازی در سال ۹۴ فقط صادرات دو قلم کالا به ارزش حدود ۴۵ میلیون دلار داشت.

روند رو به رشد صادرات از مرز سومار

وی افزود: اکنون صادرات این مرز به بیش از ۳۵ قلم کالا و ارزش  چند صد میلیون دلار رسیده است.

فرماندار گیلانغرب با اشاره به مزیت های سومار و نزدیکی آن با کشور عراق و خصوصا بخش مرکزی، گفت: مززیت ویژه دیگر مرز سومار این است که فقط بعد صادراتی دارد و واردات از طریق آن انجام نمی شود.

همتی همچنین خواستار تکمیل زیرساخت های مرز سومار شد و ادامه داد: یکی دیگر از نیازهای اساسی این مرز رسمی شدن است.

مدیرکل گمرکات استان کرمانشاه نیز از روند رو به رشد صادرات مرز سومار در شش ماهه امسال خبر داد.

خلیل حیدری عنوان کرد: این مرز در نیمه اول امسال بیشترین رشد صادرات را داشته است.

وی نیز بر لزوم توجه ویژه به مرز سومار و فراهم کردن امکانات برای رونق آن تاکید کرد و گفت: مرز سومار می تواند مرز اول کرمانشاه باشد و بخشی از کاهشی که در صادرات سایر مرزهای استان داشتیم را جبران کند.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.