جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

کشفیات مهم آثار تاریخی کرمانشاه محرمانه می‌مانند/ هر هفته کشفیات باستانی مهمی داریم
25 شهریور 1398 - 16:20
شناسه : 114980
5
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه هر هفته کشفیات باستانی مهمی داریم، گفت: این کشفیات به دلایل مختلف از جمله حفاظت محرمانه باقی می‌مانند. طلوع‌‌کرمانشاه :

«امید قادری» گفت: چهار هزار و ۲۰۰ آثار تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد، که این آمار با توجه به کشفیات جدید هر روز در حال افزایش است/وی به کشف نقش برجسته ای با قدمت بیش از چهار هزار سال در شهرستان ثلاث باباجانی اشاره کرد و گفت: آثار تاریخی که در سرپل ذهاب و ثلاث‌باباجانی مشاهده می‌کنیم، مربوط به تمدن بین‌النهرین و فلات ایران هستند/مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در این منطقه آثاری مربوط به تمدن ایرانی و تمدن بین‌النهرین در حال اکتشاف است، اظهار داشت: به صورت هفتگی با کشفیات باستانی مهمی در سطح استان مواجه هستیم که اقدام های باستان شناسی بر روی آنها در حال انجام است/قادری با بیان اینکه اکتشافات باستانی کرمانشاه با توجه به وضعیتی که آثار دارند، اطلاع رسانی می‌شود، گفت: کشفیاتی داریم که به دلیل صعب‌العبور بودن و احتمال تخریب از سوی سوداگران، اطلاع رسانی نمی‌شوند. میراث فرهنگی آثاری که قابلیت بازدید دارند و در دسترس هستند را برای بازدید گردشگران آماده می‌کند.

پ
پ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از مردم، سازمانهای مردم نهاد و عشایر خواست که در صورت مشاهده نقوش برجسته، موضوع را به این سازمان اطلاع دهند تا اقدام های باستان شناسی بر روی آن ها انجام شود.

تخریب نقش برجسته ثلاث‌باباجانی

 نقش برجسته ثلاث‌باباجانی اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه‌برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متاسفانه سودجویان و تخریب گران آثار تاریخی حدود ۲ ماه پیش با شناسایی محل اثر با توجه به پرت بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.

این اثر که صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می دهد، یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.

شهرستان ثلاث باباجانی با ۳۸ هزار نفر جمعیت در ۱۳۸ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.

 

ثبت ملی نقش برجسته ثلاث‌باباجانی

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در  باره با این اثر گفت: موقعیت قرارگیری این نقوش و سایر نقش برجسته های پیشتر شناسایی شده در کرمانشاه و کردستان عراق مدارکی از قدیمی‌ترین مرز سیاسی دنیای باستان در سرزمین زاگرس و در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را نشان می دهند.

قادری اعلام کرد: این اداره کل درصدد ثبت ملی و اجرای برنامه های مرمتی و حفاظتی است که به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری برنامه های خاصی را مدون کند.

وی افزود: نقوش برجسته کشف شده جدید به دلیل قرارگیری در منطقه صعب العبور و واقع شدن در میان نیزارها باعث شده تا به امروز از چشم مردم دور بماند.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه عنوان کرد: براساس منابع تاریخی درگیریهای فراوانی بین فرمانروایان بین النهرینی با ساکنان زاگرس نظیر لولوبی ها، گوتی ها، کاسی ها و مادها در این منطقه روی داده است.
قادری اظهار داشت: اثر تازه کشف شده در ارتفاعات ثلاث باباجانی نقش پیروزی شاهی را نمایش می‌دهد که اسیری به زیرپای وی افتاده و آن شخص در حال التماس کردن نشان داده شده است. در یکی از نقوش برجسته نمادهای مذهبی رایج در بین النهرین حجاری کرده اند. متاسفانه قسمتی از نقش در اثر زلزله سال ۹۶ دچار ریزش شده ولی قابل مرمت و ساماندهی است.
وی یادآور شد: نقوش تقریبا مشابهی از این پادشاه قبلا در داخل سرزمین عراق و استان کرمانشاه با کتیبه شناسایی شده از همین رو با توجه به نظر کارشناسان این نقش می تواند متعلق به زمان همان پادشاه یعنی ایدین سین باشد. 
این مسئول گفت: نقش مذکور توسط یکی از کارشناسان باستان شناس این اداره کل  و با همراهی یکی از افراد محلی و بومی منطقه شناسایی و معرفی شده است.

سوال از وزیر

«شهاب نادری» نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: اعضای فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی در حال بررسی علت تخریب این نقش برجسته ارزشمند هستند.

وی افزود: به زودی با طرح سوال از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وی را به مجلس فرا می خوانیم تا در رابطه با این موضوع توضیح دهد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تخریب آثاری با قدمت بیش از چهار هزار سال به معنی بی توجهی به تاریخ و تمدن ملت بزرگ ایران و مردم منطقه است که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

۲ هزار و ۲۵۰ اثر ملی در کرمانشاه

وجود بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر ثبت شده ملی، مجموعه جهانی بیستون و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. 
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و … از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است/ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.