شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

شعار امسال (۹ مهر) روز جهانی “سالمند”:”فرصت‌های برابر برای همه سنین/کرمانشاه؛هشتمین استان پیر کشور
09 مهر 1398 - 11:43
شناسه : 120048
0
گزارش ایسنابه مناسبت روز جهانی سالمند: طلوع‌‌کرمانشاه :

امروز (۹ مهر) روز جهانی “سالمند” است و شعار امسال این روز جهانی هم “فرصت‌های برابر برای همه سنین” انتخاب شده تا یادمان باشد سالمندان هم بخشی از جامعه هستند که نیاز به امکانات و فرصت‌هایی برای داشتن یک زندگی بهتر دارند./فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به مناسبت همین روز، با اشاره به جمعیت حدود دو میلیون نفری استان، گفت: از این تعداد ۱۹۵ هزار و ۷۰۱ نفر سالمند هستند که ۱۰۰ هزار و ۳۹۶ نفر آنها زن و ۹۵ هزار و ۳۳۲ نفر آنها مرد هستند./وی افزود: این تعداد حدود ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و این درحالی است که درصد سالمندی جمعیت کشور حدود ۹ درصد بوده و این یعنی میزان سالمندی استان بالاتر از میانگین کشوری است./رضوان مدنی گفت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان جوانترین و استان گیلان پیرترین استان کشور است و در این میان کرمانشاه با داشتن بیش از ۱۹۵ هزار سالمند، هشتمین استان پیر کشور محسوب می‌شود./مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در خود استان کرمانشاه هم شهرستان ثلاث باباجانی با ۶٫۷ درصد جمعیت سالمند جوانترین و شهرستان دالاهو با ۱۳٫۵ درصد جمعیت سالمند پیرترین شهرستان استان است./رضوان مدنی با اشاره به وجود پنج مرکز نگهداری سالمندان در استان، گفت: در حال حاضر ۳۵۰ سالمند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

پ
پ

خیلی زود سراغ همه ما می‌آید…

همه چیز از چند تار موی سپید شروع می‌شود و بعد کم کم چین و چروک‌ها از راه می‌رسند و چند بهاری که می‌گذرد دست ها شروع به لرزیدن می‌کنند و آن قد و بالای رعنا روبه خمیدگی می‌رود.

همه اینها نشانه‌های شروع دوران سالمندی است. دورانی که اگر اجل مهلت دهد و از هزار حادثه ریز و درشت جان سالم به در ببریم خیلی زود سراغ همه ما می‌آید.

 سالمندی مرحله واقعی از زندگی همه ما آدم‌هاست و باید از همین حالا به فکر این دوران باشیم. دورانی که توانی برای آدم نمانده و نیازهایش به مراتب بیشتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

با توجه به افزایش امید به زندگی و روند کاهشی نرخ تولد به نظر می‌رسد در سالهای نه چندان دور با بحران سالمندی در کشور مواجه شویم، بحرانی که می‌تواند از هر نظر چه به لحاظ اقتصادی، چه به لحاظ دفاعی، چه به لحاظ اجتماعی و … کشور را با مشکل مواجه کند.

این شرایط می‌طلبد از هم اکنون در کنار تسهیل شرایط برای ازدواج جوانان و فرهنگ سازی برای افزایش موالید و فرزندآوری، فکری برای فراهم کردن امکانات دوران سالمندی صورت گیرد و خدمات بیشتری به سالمندان جامعه ارائه شود.

امروز (۹ مهر) روز جهانی “سالمند” است و شعار امسال این روز جهانی هم “فرصت‌های برابر برای همه سنین” انتخاب شده تا یادمان باشد سالمندان هم بخشی از جامعه هستند که نیاز به امکانات و فرصت‌هایی برای داشتن یک زندگی بهتر دارند.

فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه به مناسبت همین روز، با اشاره به جمعیت حدود دو میلیون نفری استان، گفت: از این تعداد ۱۹۵ هزار و ۷۰۱ نفر سالمند هستند که ۱۰۰ هزار و ۳۹۶ نفر آنها زن و ۹۵ هزار و ۳۳۲ نفر آنها مرد هستند.

وی افزود: این تعداد حدود ۱۰ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد و این درحالی است که درصد سالمندی جمعیت کشور حدود ۹ درصد بوده و این یعنی میزان سالمندی استان بالاتر از میانگین کشوری است.

کرمانشاه هشتمین استان “پیر” کشور است

رضوان مدنی گفت: در حال حاضر استان سیستان و بلوچستان جوانترین و استان گیلان پیرترین استان کشور است و در این میان کرمانشاه با داشتن بیش از ۱۹۵ هزار سالمند، هشتمین استان پیر کشور محسوب می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در خود استان کرمانشاه هم شهرستان ثلاث باباجانی با ۶٫۷ درصد جمعیت سالمند جوانترین و شهرستان دالاهو با ۱۳٫۵ درصد جمعیت سالمند پیرترین شهرستان استان است.

رضوان مدنی با اشاره به وجود پنج مرکز نگهداری سالمندان در استان، گفت: در حال حاضر ۳۵۰ سالمند در این مراکز نگهداری می‌شوند.

بحران سالمندی در راه است

وی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ سالمندی کشور و استان در سالهای آینده، گفت: با توجه به افزایش امید به زندگی و از طرفی روند کاهشی نرخ تولد به نظر می‌رسد در سالهای نه چندان دور با بحران سالمندی در کشور مواجه شویم، بنابراین نیاز است از هم اکنون با جدیت بیشتری در جهت تامین نیازهای سالمندان توجه شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به نیازهای مختلف سالمندان، گفت: دوران سالمندی با بیماری‌های گوناگونی همراه است و با توجه به ناتوانی جسم افراد نیاز به اقدامات توانبخشی دارند و نیازهای درمانی و دارویی آنها هم افزایش می‌یابد.

وی افزود: در کنار تمام نیازهای درمانی، نیازهای عاطفی و احساسی و نیز “احساس مهم بودن” در میان سالمندان پررنگ‌تر است و در همین راستا می‌طلبد خانواده‌ها بیش از هر زمان دیگر به سالمندان محبت کرده و از آنها حمایت کنند.

وی افزود: دوران سالمندی برای همه ما در راه است و همه ما در صورت زنده ماندن روزی به این مقطع از زندگی می‌رسیم و باید بدانیم هر رفتاری که امروز با سالمندان داشته باشیم در آینده با خود ما نیز خواهد شد، بنابراین اعضای خانواده باید احترام سالمندان خود را داشته باشند.

رضوان مدنی به تعداد بیشمار احادیث و روایات در بحث احترام به سالمندان و نیکی رفتار با آنها هم اشاره کرد و افزود: سالمندان برکت و نعمت زندگی هستند و خانواده‌ها باید آنها را در کنار خود نگه دارند و به آنها حس حمایت بدهند.

وی افزود: زندگی در سرای سالمندان حتی اگر با امکانات و رفاه بسیار باشد، باز هم نمی‌تواند جای خانه و خانواده را برای سالمندان پُر کند. خوشبختانه فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی هم به ما اجازه نمی‌دهد سالمندان را از زندگی خود دور کنیم و امیدواریم معدود خانواده‌هایی هم که اقدام به این کار می‌کنند از این کار دست کشیده و شرایط زندگی سالمندان را در کنار خود فراهم کنند/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.