شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

عملیات مرمت بازار توپخانه کرمانشاه پایان یافت
14 آذر 1397 - 13:29
شناسه : 12669
1
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه ، از پایان عملیات مرمت و احیای راسته بازار سنتی توپخانه کرمانشاه پس از 10 سال خبر داد. طلوع‌‌کرمانشاه :

جلیل بالایی با اشاره به آغاز مرمت بازار قدیمی کرمانشاه از سال ۱۳۷۴ گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان هرسال بخشی از اعتبارات خود را صرف مرمت، احیاء و ساماندهی معبر اصلی این بازار می کند.او ادامه داد: عملیات مرمت و بازسازی این بازار که از سال ۸۷ آغاز شده بود در سالهای ۹۴ و ۹۵ به علت نبود اعتبار متوقف شد، اما با تخصیص ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار به این پروژه، کار مرمت آن را از خرداد ماه سال جاری آغاز کردیم. او گفت: عملیات مرمت و بازسازی راسته بازار توپخانه در مساحت ۱۳ هزار متر مربع از سر در ورودی ضلع جنوبی این بازار در مجاورت دروازه «چیا سرخ» تا سر در ورودی ضلع شمالی بازار در تقاطع خیابان «سیروس» توسط اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه پایان یافت.مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه بازسازی و مرمت این راسته بازار باعث شده تا مالکان سراها و کاروانسراهایی که در طول سالیان متمادی بدون استفاده و به شکل متروک مانده اند، اقدام به اخذ مجوز فعالیت تجاری با نگاه معماری سنتی همگون با ساختار راسته بازار کرده اند.

پ
پ

 

 

 

او یادآورشد: این مسئله علاوه بر بُعد اقتصادی و اشتغالزایی، به رونق بیش از پیش این راسته بازار کمک کرده است.

** اتمام مرمت راسته آهنگرها و بنکدارها
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه همچنین از اتمام مرمت و احیاء راسته آهنگرها و بنکدارها خبرداد و افزود: کار مرمت راسته بازار بنکدار‌ها و آهنگر‌ها به مساحت یک هزار و ۱۰۰ متر مربع و با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار به اتمام رسیده، اما در قسمت آبشوران به مانع برخورد کرده ایم که امیدواریم با کمک شهرداری و آب منطقه‌ای این مانع بزودی برطرف شود.
بالایی با بیان اینکه کار مرمت و بازسازی راسته بازار «چال حسن خان» نیز با یک میلیارد تومان اعتبار آغاز شده، اظهار داشت: کار مرمت و بازسازی این قسمت از بازار نیز در آینده ای نزدیک به اتمام خواهد رسید و کار تملک بخشی از بازار توپخانه نیز اکنون در حال انجام است.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه گفت: مرمت و احیاء بناهای تاریخی از اصلی‌ ترین برنامه‌ها و اهداف کلیدی سازمان میراث فرهنگی است که ما نیز در همین راستا گام بر می‌داریم.
وی اظهار کرد: بازار سنتی کرمانشاه یا همان تاریکه بازار یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شهر کرمانشاه است که همواره مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.
شالوده اصلی بازار کرمانشاه مربوط به دوره قاجار است که حدود ۲ هزار و ۲۵۰ متر طول دارد و ۴۳ عناصر وابسته به بازار را از جمله مغازه، سرا، حمام، کاروانسرا، مسجد و… در بر می گیرد.
این بازار ۱۸ راسته را در بر می گیرد که شامل راسته بازار بنکدارها مربوط به دوره قاجار است که در زمان محمد علی میرزا دولتشاه که در سال های ۱۲۲۱ تا ۱۲۳۷ والی کرمانشاه بوده، ساخته شده است./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.