جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

زنگها برای داشتن پایانه ای مدرن به صدا درآمدند!
15 آذر 1397 - 9:54
شناسه : 12710
1
پایانه ای با چالش های بی پایان طلوع‌‌کرمانشاه :

ازدحام و تردد روزانه هزاران مسافر، هجوم و پافشاری دلالان برای فروش بلیت، انعکاس نرخ های متعدد جارچیان در فضای پایانه و هرازگاهی نارضایتی از تاخیر در حرکت و سرویس دهی نامناسب و … از داستان همیشگی چهره قدیمی پایانه مسافربری شهید کاویانی کرمانشاه حکایت دارد.پایانه ای که بیش از ۲۰ سال از عمرش گذشته و محل تردد اتوبوس، مینی بوس و خودروهای برون شهری بسیاری بوده، سالها در مرکز تصمیم گیری های بی نتیجه برای تغییر و تحول قرار گرفته و هنوز هم با وجود کهولت سن رنگ نوسازی به خود ندیده و از قافله مدرن شدن همانند دیگر کلان شهرها محروم مانده است.نبود پوشش واحد در ایام غیر از نوروز نیز در زمینه ناشناس ماندن کادر و پرسنل پایانه برای مسافران تاثیرگذار است و از سوی دیگر امکانات رفاهی دیگر توان برآوردن نیازهای این همه مسافر در روز را ندارد./ایرنا

پ
پ

 تن فرسوده پایانه قدیمی شهرمان به دلیل داشتن چالش های فراوان دیگر پذیرای این همه هیاهو و هجوم روزافزون گردشگران نیست و زنگ هشدار داشتن پایانه مسافربری مدرن در کرمانشاه به صدا درآمده است.

ازدحام و تردد روزانه هزاران مسافر، هجوم و پافشاری دلالان برای فروش بلیت، انعکاس نرخ های متعدد جارچیان در فضای پایانه و هرازگاهی نارضایتی از تاخیر در حرکت و سرویس دهی نامناسب و … از داستان همیشگی چهره قدیمی پایانه مسافربری شهید کاویانی کرمانشاه حکایت دارد.پایانه ای که بیش از ۲۰ سال از عمرش گذشته و محل تردد اتوبوس، مینی بوس و خودروهای برون شهری بسیاری بوده، سالها در مرکز تصمیم گیری های بی نتیجه برای تغییر و تحول قرار گرفته و هنوز هم با وجود کهولت سن رنگ نوسازی به خود ندیده و از قافله مدرن شدن همانند دیگر کلان شهرها محروم مانده است.

نبود پوشش واحد در ایام غیر از نوروز نیز در زمینه ناشناس ماندن کادر و پرسنل پایانه برای مسافران تاثیرگذار است و از سوی دیگر امکانات رفاهی دیگر توان برآوردن نیازهای این همه مسافر در روز را ندارد.در پایانه مسافربری شهید کاویانی کرمانشاه به صورت میانگین روزانه بیش از پنج هزار و ۵۰۰ مسافر جابه جا می شوند که تعداد اتوبوس هایی که به جابه جایی اقدام می کنند ۲۷۰ تا ۳۰۰ دستگاه برآورد شده که شهرستان های اطراف را نیز در بر می گیرد.

هنوز هم حجم بالای مسافران برای خرید حضوری بلیت در پای اتوبوس در این مرکز که ویترین شهرمان است دیده می شود و مشخص است که این امر زمینه فعالیت دلالان را بالا می برد و با وجود اجرای طرح جمع آوری دلالان باز هم فعالیت این افراد به صورت نامحسوس دیده می شوند.

** ویترین شهر مورد قضاوت گردشگر قرار دارد
یک جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با ایرنا با تاکید براینکه پایانه ها و ورودی ها ویترین هر شهر محسوب می شوند، به بررسی آسیب های اجتماعی در چنین مراکزی پرداخت.
علیرضا قاسمی گفت: بسیاری از کلانشهرها اقدام های متعددی برای زیباسازی در ورودی های شهر خود انجام داده اند که در جذب گردشگر و برقراری آرامش خاطر شهروندان موثر است.
وی ادامه داد: کرمانشاه جز ۱۰ کلانشهر کشور است و به دلیل قرارگیری در مسیر عتبات عالیات همواره میزبان زوار داخلی و خارجی است و از سوی دیگر به دلیل باستانی بودن در ایام عید و مناسبت های متعدد مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
وی معتقد است، با در نظر گرفتن این موارد می توان گفت که کرمانشاه همواره مورد بازدید و قضاوت گردشگران قرار دارد و باید امکانات مناسب و استاندارد برای جذب بیشتر گردشگران که رونق اقتصادی استان را به همراه دارد فراهم شود، این در حالی است که جذابیت بالایی برای حفظ منظر شهری در این مکان دیده نمی شود.

** زمینه انحراف های اجتماعی در مکان های پرتردد وجود دارد
قاسمی ساماندهی و جداسازی این پایانه از آسیب های اجتماعی را در گرو همکاری تمام ادارات ذیربط دانست و افزود: معمولا در مراکزی همچون پایانه های ورودی و خروجی شهر که مرکزی برای عبور سیار و شناور می باشد به دلیل ازدحام و تردد بالا، زمینه برای انحراف های و آسیب های اجتماعی بالا می رود و با در نظر گرفتن تدابیر، این آسیب ها به حداقل می رسد چرا که گمنامی و غریبگی افراد در چنین محیطی در ایجاد آسیب ها موثر است.
این جامعه شناس اضافه کرد: شایسته است نظم بیشتری به این مرکز داده شود تا تردد به راحتی و همراه با رفاه بیشتر انجام شود.
این جامعه شناس معتقد است، تلاش برای جذب بیشتر گردشگر به نفع استان است که نیاز به درایت و برنامه ریزی بلندمدت برای تبلیغ و جذب بیشتر گردشگر دارد و مطالعه و استفاده از تجارب موفق دیگر کلانشهرها می تواند راهگشا باشد.
همچنین چندی پیش از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه خبرهایی برای انتقال این پایانه شنیده شد و اعلام شد که در فاصله بین ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه مکانی برای ایجاد پایانه مسافربری نیز در نظر گرفته شده که پایانه شهید کاویانی کرمانشاه به جنب راه‌ آهن انتقال داده شود.
همچنین اعلام شد که اداره کل حمل و نقل پایانه های استان کرمانشاه نظارت لازم برای کنترل ناوگان و رانندگان را دارد و از مسافران خواسته شد به دلایل حفظ امنیت بیشتر مالی و جانی و داشتن سفری ایمن حتما از طریق شرکت های حمل و نقل قانونی برای تهیه بلیت اقدام نمایند و یا به صورت اینترنتی برای تهیه بلیت اقدام های لازم انجام شود.

** انتقال پایانه به حوالی راه آهن مشخص نیست
فرماندار کرمانشاه به ایرنا گفت: انتقال پایانه شهید کاویانی به حوالی راه آهن فعلا منتفی است چرا که سرمایه گذاری برای این اقدام داوطلب نشده است.
فضل اله رنجبر افزود: وضعیت این پایانه نسبت به گذشته بهتر شده است ولی فعالیت دلالان مهم ترین آسیب این مرکز است که تعدادی از آنان با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل شهرداری با همکاری شهرداری جمع آوری شده اند ولی هنوز هم فعالیت هایی دیده می شود.
وی افزود: نظمی در فعالیت دلالان دیده نمی شود که این وضعیت برای گردشگران جالب نیست ولی خدماتی در زمینه رفاهی دیده شده و در زمان اربعین امسال، همکاری خوبی از سوی مدیران تعاونی مستقر در پایانه دیده شد.
وی اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر با همکاری بخض خصوصی باید در پی راهکار برای ساماندهی برآیند، همچنین طرحی برای انتقال پایانه به حوالی «چالابه» در جاده کرمانشاه به بیستون مطرح شده که تاکنون سرمایه گذاری برای آن تعیین نشده است.

** شهرداری برای ساماندهی گام بردارد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه هم به ایرنا اظهار داشت: تاکنون شهرداری تصمیم جدی در مورد ساماندهی این پایانه نگرفته و این مرکز بی شک به ساماندهی، نوسازی و برنامه ریزی نیاز دارد.
مهرداد سالاری ادامه داد: شهرداری در مرحله سرپرستی قرار دارد و با آمدن شهردار باید برنامه منسجمی برای همفکری به ما اعلام شود چرا که پایانه اصلی شهر است و رسیدگی به آن در برنامه توسعه قرار دارد.

** مساحت پنج هکتاری جوابگوی پایانه کاویانی نیست
در پایان مدیر سازمان پایانه های شهرداری کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در زمان آرش رضایی شهردار قبلی کرمانشاه و وزارت دکتر آخوندی قرار بر این شد تا پایانه مسافربری شهید کاویانی به روستای «ده پهن» حدفاصل فرودگاه تا راه آهن منتقل شود.
افشار عبدی اضافه کرد: در آن موقع نامه به استانداری ارسال شد و قرار براین شد تا نامه از طریق استاندار به راه آهن کل منتقل شود تا اقدام های اجرایی صورت گیرد و وزیر دستور دهد تا پنج هکتار زمین در اختیار شهرداری قرار گیرد.
وی ادامه داد: همان زمان اعلام کردیم که زمین درنظر گرفته شده در مساحت پنج هکتار، جوابگوی این پایانه حتی تا ۱۵ سال آینده هم نمی باشد و این موضوع را به شهردار وقت اعلام کردم، چرا که مساحت فعلی پایانه کاویانی به میزان تقریبی ۱۹ هکتار می باشد و ساخت پایانه جدید به فضای بیشتر برای پارکینگ، پارک سوار درون شهری و برون شهری و سایر خدمات رفاهی نیاز دارد.

** کرمانشاه پایانه مسافربری مدرن می خواهد
عبدی معتقد است، ساخت پایانه جدید باید براساس نیازهای روز پیش برود و به معاینه فنی جدید، تعمیرگاه مخصوص اتوبوس و غیره نیاز دارد که همه اینها به فضای بیشتر دارد و بعید می دانم این مساحت پنج هکتار جوابگوی همه نیازها باشد.
وی افزود: می توان گفت، مکان فعلی پایانه با توجه به اینکه مالکیت برعهده شهرداری است بهترین فضا برای ساختن پایانه جدید است و برای نوسازی به سرمایه گذار بخش خصوصی نیاز است چرا که شهرداری با مشکلات متعدد مالی مواجه است.

** مکان فعلی امکانات زیرساختی را دارد
وی اضافه کرد: همه امکانات زیرساختی در مکان فعلی پایانه وجود دارد و از لحاظ موقعیت مکانی و فضای سبز نیز بسیار مناسب است و تنها به ساخت و ساز یک پایانه نوین همانند شرق تهران نیاز دارد.
عبدی خاطرنشان ساخت: به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم و باید پایانه ای در شان مردم کرمانشاه ساخته شود که امیدواریم با آمدن شهردار جدید، بتوانیم سرمایه گذار مناسبی جذب کنیم.

** برنامه های ساماندهی پایانه کاویانی
عبدی در پاسخ به این سُوال که نوسازی این پایانه به چه زمان باز می گردد، گفت: پایانه از زمانی که در دوران مهندس خشنودی ساخته شده چندان رنگ نوسازی به خود ندیده و از ۲ سال اخیر تغییراتی در فضای سبز، ترافیکی، سرویس بهداشتی و نمازخانه آن انجام شده است.
وی از الکترونیکی شدن پارکینگ ، ساماندهی مسافران و نوبتی سوارکردن آنان و جمع آوری جارچیان به عنوان مهم ترین اقدام های در دست اجرا در این مرکز یاد کرد و افزود: برای بهتر شدن ارائه خدمات از هرگونه نظر و پیشنهاد مفید و سازنده استقبال می کنیم.
شهرستان کرمانشاه حدود ۵۵ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.
گزارش از زهره کریم زاده

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.