جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

قصرشیرین بزرگترین تولید کننده ماهیان گرمابی کشور
03 دی 1397 - 9:01
شناسه : 14053
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی ترین نقطه کشورمان به واسطه برخورداری از مجتمع هشت هزار هکتاری شیلات شهدا هم اکنون بزرگترین تولید کننده ماهیان گرمابی کشور است که کرمانشاه را پس از استان های ساحلی به چهارمین استان فعال و پیشرو در این زمینه تبدیل کرده است/مجتمع بزرگ شیلات شهدا در سه مرحله در شهرستان مرزی قصرشیرین اجرا شده که می تواند منجر به ایجاد بستری برای اشتغال پایدار مرزنشینان و افزایش درآمد و معیشت آن ها و همچنین رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه باشد/فرماندار قصرشیرین گفت: دولت در راستای مهار آب های مرزی در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت سدها و مهار آب های مرزی قصرشیرین هزینه کرده که این انقلابی بزرگ در بخش آب و ضامن پیشرفت و آینده ای روشن برای این شهرستان است

پ
پ

مجتمع بزرگ شیلات شهدا در سه مرحله در شهرستان مرزی قصرشیرین اجرا شده که می تواند منجر به ایجاد بستری برای اشتغال پایدار مرزنشینان و افزایش درآمد و معیشت آن ها و همچنین رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه باشد.
در چشم انداز ترسیم شده برای این مجتمع در این منطقه مرزی، ایجاد صنایع جانبی بخش شیلات و کشاورزی، پرورش ماهیان گرم آبی و سردآبی و مهمترین پروژه آبزی پروری کشور لحاظ شده است.
وجود ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان و همچنین بازارچه مرزی سومار در شهرستان مرزی قصرشیرین نیز خود می تواند نقطه عطفی برای افزایش بیش از پیش تولید آبزیان با هدف صادرات و ارزآوری برای کشور باشد.

** اجرای مجتمع بزرگ شیلات شهدا در سطح بیش از هشت هزار هکتار
فرماندار قصرشیرین گفت: طرح عظیم شیلات شهدای قصرشیرین در سطح هشت هزار و یکصد هکتار وسعت در سه مرحله با بند انحرافی ۵/۱۷ کیلومتر و با هدف تولید سالانه ۱۱ هزار تن انواع ماهی گرمابی و سردآبی و اشتغالزایی یک هزار و ۸۰۰ تن و با ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.
مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرحله اول این طرح در مساحت ۵۰۰ هکتار هم اکنون دارای ۶۳ مزرعه فعال است که زمینه اشتغال بسیاری از دانش آموخته گان بخش کشاورزی و شیلات را فراهم کرده است.
وی اظهار داشت: نام استان کرمانشاه در بحث شیلات به واسطه قصرشیرین ثبت شد و میگوی آب شیرین نیز در کشور به قصرشیرین اختصاص دارد که برند معروف است.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: مرحله دوم طرح شیلات شهدا هم اکنون زیرساخت هایش تکمیل و آماده واگذاری به دانش آموختگان بخش کشاورزی و شیلات است و تنها دلیل واگذار نشدن آن کمبود آب برای پرورش دهندگان است.

** ایجاد باغ چهار هزار هکتاری در مرحله سوم طرح شیلات شهدا
تاتار گفت: مرحله سوم شیلات شهدا در سطح چهار هزار هکتار هم اکنون به مجتمع کشت و صنعت بیستون پارس وابسته به بنیاد مستضعفان واگذار شده که کاشت انواع درختان میوه های گرمسیری مانند خرما ، انگور و مرکبات در این شهرستان در دست اقدام است.
وی عنوان کرد: اقدام های عملیاتی این طرح از سال ۹۰ با ۱۸۴ میلیارد تومان سرمایه گذاری آغاز شد که ۸۰ میلیارد تومان آن برای اجرای پروژه سد با گنجایش ۲۵ میلیون متر مکعب آب به منظور آبیاری این مجموعه اختصاص و هزینه شده است.
وی افزود: در مجموع در مرحله نخست و دوم ، یک هزار و ۶۰۰ هکتار باغ کشت شد که شامل خرما، مرکبات و انگور است و امسال درآمد حاصل از فروش محصولات باغی و زراعی این مجموعه بیش از ۱۵ میلیارد تومان است.
وی ابراز امیدواری کرد سرمایه گذاران با توجه به اجرای طرح های موفق باغ چهار هزار هکتاری مدرن در منطقه ، از اجرای طرح های کشاورزی و سرمایه گذاری و شیلات در این زمینه استقبال کنند.

**هزینه بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی دولت برای ایجاد سدسازی در قصرشیرین
فرماندار قصرشیرین گفت: دولت در راستای مهار آب های مرزی در مجموع بیش از ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت سدها و مهار آب های مرزی قصرشیرین هزینه کرده که این انقلابی بزرگ در بخش آب و ضامن پیشرفت و آینده ای روشن برای این شهرستان است.
تاتار گفت: با اجرا و تکمیل شبکه های پایین دست این سدها، افق روشنی پیش روی شهرستان مرزی قصرشیرین است و بدون شک شاهد تحول در بخش های کشاورزی ، شیلات و باغداری شهرستان خواهیم بود.
وی ادامه داد: هم اکنون قصرشیرین ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد و محصولات باغی این شهرستان در کشور نمونه است که بخش زیادی از آن نیز قابلیت صادرات دارد.
به گفته وی ، محصولات تولیدی لیموشیرین، خرما و انگور قصرشیرین به عنوان نوبرانه در کشور سرآمد است که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار در این منطقه مرزی ، درآمد بسیار خوبی را نیز برای باغداران به همراه دارد.
وی اظهار داشت: بهره برداری از این منابع آبی همچنین می تواند شیلات منطقه را بیش از گذشته رونق دهد و همچنین در مجموع حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی منطقه را مشروب کند که با مهار آب های مرزی و تامین آب بخش کشاورزی و باغداری ، زمینه ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشت مرزنشینان و همچنین توسعه بخش گردشگری باشد.

** اجرای طرح سامانه گرمسیری
فرماندار قصرشیرین گفت: عملیات اجرایی طرح بزرگ سامانه گرمسیری با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیشنهاد دولت دکتر روحانی به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ میلیارد تومان در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.
وی گفت: با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین های دیم شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می شود ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.
وی ادامه داد: بهره برداری از این مهم نیز می تواند علاوه بر رونق کشاورزی و باغداری راهی برای توسعه شیلات منطقه و تولید آبزیان گرمابی ، میگوی آب شیرین و خاویار و در نهایت اشتغال و توسعه منطقه باشد.

** برداشت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تن آبزیان در قصرشیرین
رئیس اداره شیلات قصرشیرین نیز از تولید و برداشت حدود چهار هزار و ۵۰۰ تن انواع ماهیان گرمابی ، خاویار و میگوی آب شیرین از سطح مجتمع شیلات شهدا، آب بندان ها و دریاچه های پشت سد در این شهرستان خبر داد.
شاهین کرد رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجتمع شیلات قصرشیرین از بزرگترین مجتمع های پرورش ماهی در سطح کشور است که با هدف اشتغال زایی، استفاده از آب رودخانه مرزی الوند و زمین های درجه ۳ و ۴ که قابلیت کشاورزی را ندارند، ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: مجتمع پرورش ماهی و میگوی آب شیرین شهدای قصرشیرین به مساحت هشت هزار هکتار در جنوب ‌شرقی شهرستان قصرشیرین واقع شده که آب مزارع پرورش ماهی از رودخانه مرزی الوند تامین می‌شود.
وی اظهار کرد: هم اکنون ۶۰ مزرعه فعال با سطح ۵۰۰ هکتار در مجتمع پرورش شیلات شهدای این شهرستان وجود دارد ، کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد (سرگنده) از جمله انواع ماهیان گرمابی هستند که در مجتمع پرورش ماهیان گرمابی قصرشیرین تولید می شود.
وی گفت: عمده تولید ماهیان گرمابی این شهرستان به کشور عراق صادر می شود و همچنین بخشی نیز به مصرف داخلی شهرستان و استان می رسد.

** زلزله ۷۰۰ میلیون تومان خسارت به بخش شیلات قصرشیرین وارد کرد
معاون برنامه ریزی وهماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: زلزله مهیب هفت و سه دهم ریشتری ۲۱ آبان و پس لرزه های ناشی از آن در مجموع ۷۰۰ میلیون تومان خسارت به بخش شیلات این شهرستان وارد کرد.
حشمت الله رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خسارت به استخرهای فعال پرورش ماهی این شهرستان وارد شده است.
وی اظهار کرد: در همین راستا برای جبران بخشی از خسارت های وارده ناشی از زلزله اخیر به شیلات و مزارع پرورش ماهی این شهرستان، ۵۸۹ میلیون تومان اعتبار به صورت کمک بلاعوض به ۴۷ بهره بردار این شهرستان که در زلزله متضرر شده اند، تخصیص یافته است.
بدون تردید توسعه بخش شیلات و همچنین کشاورزی و باغدارای در مناطق کمتر توسعه یافته و مرزی می تواند راهی برای جلوگیری از مهاجرت افراد به کلان شهرها و ایجاد بستری برای اشتغال و امنیت پایدار باشد و این همان نسخه شفابخش درمان درد بیکاری از این مناطق است، چیزی که در چند سال اخیر مورد توجه بیش از پیش دولتمردان قرار گرفته است و شهرستان قصرشیرین نیز به واسطه برخورداری از ۱۸۶ کیلومتر نوار مرز با عراق ، در اختیار داشتن ۲ مرزی رسمی و بین المللی پرویزخان و خسروی و زمین های کشاورزی فراوان ، می تواند به کانونی برای این مهم تبدیل شود.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت دارد/ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.