جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

کرمانشاه یکی از سه شهر صدر نشین در کشف اشیای عتیقه ایران
04 دی 1397 - 13:44
شناسه : 14190
2
یگان حفاظت میراث فرهنگی اعلام کرد: طلوع‌‌کرمانشاه :

یگان حفاظت میراث فرهنگی در خصوص استان‌های پیشرو در کشف اشیای عتیقه گفت: استان مازندران، کرمانشاه و کرمان استان‌هایی هستند که عمده‎ترین کشفیات اشیای عتیقه در آنها اتفاق افتاده است./ در طول سال جاری ۱۶۵۴ نفر مجرم دستگیر و ۶۸۱۰ قلم شی تاریخی ارزشمند کشف شد. همچنین شاهد کشف ۱۵ هزار و ۳۱۲ قلم اشیای تقبلی نیز بودیم و در اینمیان ۹۹۶ شی تاریخی نیز به صورت داوطلبانه تحویل داده شد.

پ
پ

نشست سالانه فرماندهان یگان حفاظت میراث فرهنگی صبح امروز با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون حقوقی و سرمایه‌ای سازمان میراث فرهنگی، فرماندهان یگان‌های حفاظت استان‌ها و جمعی از مسئولین برگزار شد.

سردار امیر رحمت الهی (فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی) با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری صحبت‌های خود را آغاز کرد و گفت: میراث فرهنگی احساس هویت و شخصیت ماست.

او با اشاره به عملکرد یگان حفاظت میراث فرهنگی طی سال گذشته گفت: در حال حاضر ۳۲ هزار اثر ثبت ملی در کشور داریم و ۳۲ رده استانی با مدیریت فرماندهان یگان از این میراث حفاظت می‌کنند که در مجموع ۱۹۳۰ نفر کادر فعال در این حوزه هستند.

رحمت الهی با اشاره به ماموریت‌های چند وجهی یگان حفاظت میراث گفت: حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول، موزه‌ها و بناهای تاریخی، تامین نظم برگزاری مراسم‌ها، همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌شود، حفاظ و حراست از مجموعه‌هایی که در کشور فعال هستند ازجمله فعالیت‌هایی است که یگان حفاظت میراث فرهنگی انجام می‌دهد.

به گفته او؛ کلمه یگان از ادبیات نیروهای مسلح گرفته شده از این رو با توجه به قوانین نیروهای مسلح اداره می‌شود. در این میان مراقبت از آثار فرهنگی و کارشناسی آثار را در زمره برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

فرمانده یگان حفاظ میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در حال حاضر توانسته‌اند ۴۰ دستگاه موتورسیکلت در طی سال جاری خریداری کنند، گفت: با توجه به گستردگی مجموعه‌های میراث فرهنگی و پراکندگی آنها این امکانات نیازهای ماموریتی را پاسخگو نیست از این رو درصدد ساخت اپلیکیشن‌ میراث‌بان برآمده‌ایم چراکه در نیروهای انسانی با کمبود روبرو هستیم.

او ادامه داد: از طریق اپلیکیشن میراث بان بانک اطلاعاتی متمرکز در سازمان ایجاد کرده‌ایم چراکه تاکنون چنین بانک اطلاعاتی نداشتیم. از دیگر سو نیروی انسانی ما با تعداد آ‌ثار میراث فرهنگی در کشور تطابق منطقی ندارد بنابراین درصدد جایگزین کردن حفاظت مدرن به جای حفاظت سنتی برآمدیم تا در عین مستندسازی آثار کنترل دقیق بر میراث فرهنگی داشته باشیم.

تدوین سند راهبردی حفاظت از میراث فرهنگی دیگر برنامه‌ای است که رحمت الهی به آن اشاره کرد و گفت: طی سال جاری دو عملیات خوب را انجام دادیم که یکی از آنها برگزاری موزه لوور در تهران بود همچنین نمایشگاه موزه درنتیس هلند را در تهران برگزار کردیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در ادامه به فعالیت‌های این یگان اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه سعی داریم تا حفاظت مناسبی از میراث فرهنگی داشته باشیم اما چندی پیش پلیس آگاهی همدان دو تریلی کشف کرد که در آنها ۲۰ تن صنایع دستی وجود داشت که آنها را کشف و ضبط کردیم.

به گفته او؛ حفاظت مکانیکی در اولویت کار یگان حفاظتی میراث فرهنگی قرار گرفته است چراکه حفاظت الکترونیکی در عین هزینه‌بردار بودن با کاستی‌هایی نیز روبرو است.

رحمت‌الهی خاطرنشان کرد:‌ با توجه به آنکه نظر ما در خصوص پیشگیری از وقوع جرم است اما در طول سال جاری ۱۶۵۴ نفر مجرم دستگیر شده‌اند در عین حال ۶۸۱۰ قلم شی تاریخی ارزشمند کشف کردیم. البته شاهد کشف ۱۵ هزار و ۳۱۲ قلم اشیای تقبلی نیز بودیم. ۹۹۶ شی تاریخی نیز به صورت داوطلبانه تحویل داده شد ۲۸۴ دستگاه فلزیاب کشف و ۲۶۶ مورد مجوز استفاده قانونی برای دستگاه‌های فلزیاب صادر شد. در این میان ۵۴۷۸ مورد اخطاریه در ۹ ماه سال جاری صادر شد که از این میان ۵۴۱ مورد منجر به تشکیل پرونده قضایی و معرفی متخلف به دادگاه شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در خصوص استان‌های پیشرو در کشف اشیای عتیقه گفت: استان مازندران، کرمانشاه و کرمان استان‌هایی هستند که عمدترین کشفیات اشیای عتیقه در آنها اتفاق افتاده است.

علی اصغر مونسان (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری) با اشاره به آنکه میراث فرهنگی متعلق به همه بشریت است، گفت: در حوزه میراث فرهنگی موضوع به یک قوم و منطقه ختم نمی‌شود چراکه همه تمدن‌ها در شکل‌گیری تمدن بشری تاثیر داشته‌اند.

به گفته او؛ حفاظت از اموال فرهنگی رسالت جهانی و با توجه به میراث منقول و غیرمنقول ایران، حفاظت از میراث فرهنگی برعهده دولت گذاشته شده است و مردم می‌توانند در این امر کمک کنند. با این وجود با واقعیتی تلخ روبرو هستیم چراکه میراث فرهنگی با آسیب و تخریب روبروست گاه عدم توجه برخی از گردشگران این آسیب را به وجود می‌آورند گاهی هم بر اثر جنگ یا عوامل طبیعی شاهد تخریب آثار میراث فرهنگی هستیم اما جرایم علیه میراث فرهنگی مخرب‌ترین جرایم در این حوزه است چراکه قانونگذار نیز اقدام به جرم علیه میراث را به عنوان جرم تلقی می‌کند.

مونسان تصریح کرد: وقتی جرمی علیه میراث اتفاق می‌افتد گویی این جرم علیه تمام بشریت اتفاق افتاده است. اگر بخواهیم از میراث فرهنگی حفاظت کنیم باید از ابزارهای مختلف بهره جوییم چراکه بیش از ۳۴ هزار اثر ثبت ملی و بش از یک میلیون سایت تاریخی شناسایی شده، داریم که به نظر می‌آید با توجه به بودجه محدود نیازمند انجام کارهایی برای پیشگیری از وقوع جرم در حوزه میراث هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه با رونمایی از اپلیکیشن میراث‌بانان گفت: گاهی اوقات بخش‌های دولتی و نهادهای عمومی دقت کافی را ندارند و برخی از استعداد ما صرف بخش‌هایی می‌شود که باید در کنار ما قرار گیرند چراکه برخی فکر می‌کنند اجازه دارند که به واسطه طرح‌های توسعه‌ای و عمرانی، میراث فرهنگی را از بین ببرند. این در حالی است که هیچ طرح توسعه‌ای نیز توجیهی برای از بین بردن میراث فرهنگی نیست. مگر می‌شود هویت یک کشور را که به سادگی ایجاد نشده، بتوانیم با طرح عمرانی خدشه‌دار کنیم؟ میراث فرهنگی متعقل به تک تک افراد جامعه است.

معاون رئیس جمهور در ادامه به حوزه گردشگری و تاثیری که بر رونق اقتصادی دارد، اشاره کرد و گفت: گردشگری یکی از اقتصادهای مطرح دنیاست و موتور محرک توسعه اقتصادی به شمار می‌رود در عین حال ایجاد امنیت برای گردشگران نیز با توسعه گردشگری محقق می‌شود که البته این مهم نیز برعهده یگان حفاظت است. قصد داریم با تشکیل اداره مشارکت‌های اجتماعی سطح مشارکت‌ها را افزایش دهیم.

مونسان همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به آنکه تمام موزه‌های فعال کشور زیر نظر سازمان متولی میراث، یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کنند، گفت:  از تمایل دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و نهادهای مختلف برای راه‌اندازی موزه استقبال می‌کنیم هر چند مالکیت و بهره‌رداری این موزه‌ها می‌تواند توسط دستگاه‌های مختلف انجام شود اما نظارت بر موزه‌ها سازمان متولی است.

مونسان در ادامه درباره تخریب خانه‌های تاریخی که در فهرست ملی میراث فرهنگی ثبت شده‌اند، گفت: خانه‌های ثبت ملی با دقت پایش می‌شوند اما کمابیش شاهد تخریب نیز هستیم برخی اوقات سهل‌انگاری از سوی شهرداری‌ها اتفاق می‌افتد با این وجود سعی می‌کنیم تعامل و هماهنگی مناسبی با شهرداری‌ها داشته باشیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در خصوص تخریب بافت تاریخی شیراز گفت: اما متاسفانه در طرح گسترشی که در شیراز شاهد هستیم در گذشته اقدامات تخریبی زیادی در بافت تاریخی اتفاق افتاد البته اخیرا نیز چند مورد ساختمان تاریخی تخریب شد که از استاندار درخواست کردیم تا به این مهم ورود کنند.

او ادامه داد: همانطور که نیز گفته‌ام طرح تخریب بناهای تاریخی به بهانه طرح توسعه پذیرفته شده نیست. در این راستا کمیته امنیت در سازمان میراث فرهنگی تشکیل شد و نماینده‌هایی از وزارتخانه‌های مختلف مانند وزارت اطلاعات، امور خارجه، امنیت و غیره در این کمیته حضور داشتند و به بررسی تخریب بافت تاریخی شیراز پرداختیم حتی نمایندگان از شورای تعلیم و نمایندگان مجلس در محل حضور یافتند و تاکید بر توقف تخریب‌ها دادند.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، سه خانه تاریخی که در شیراز تخریب شدند باید عین به عین ساخته شوند در این خصوص حکم قضایی صادر شده و امید است تا این حکم اجرایی شود.

در این مراسم از اپلیکیشن میراث‌بان که بانک جامع اطلاعات اماکن تاریخی و فرهنگی است، رونمایی شد و از فرماندهان یگان حفاظت‌های استان‌های خراسان رضوی، کرمان و زنجان تقدیر به عمل آمد./ایلنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.