پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20787 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور حوادث رانندگی در جاده های کرمانشاه ۲ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود فعالیت جهادی عمرانی خدماتی در مناطق هشت‌گانه کرمانشاه از امروز آغاز شد آموزش در خصوص احیای «قلبی – ریوی» به جامعه باید جدی گرفته شود پُرشدگی سدهای کرمانشاه به ۶۶ درصد رسید/ کسری مخازن زیرزمینی جبران نشده است

“منوریل دوم” کرمانشاه در راه است؟!
11 آذر 1398 - 11:26
شناسه : 143569
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

کریدور گردشگری تاق‌بستان-بیستون قرار است در مسیری ۳۰ کیلومتری بین دو این اثر تاریخی ارزشمند اجرا شود. پروژه ای که از هم اکنون به‌نظر میرسد با پیچ و خم های فراوانی در مسیر اجرا روبرو خواهد شد.

برخی افراد از همین حالا که پروژه گامی برای اجرا برنداشته در خصوص اشکالات اجرای آن و عملی نشدن این پروژه هشدار می‌دهند که یکی از آنها شهردار بیستون است که از این پروژه تعبیر به “منوریل دوم” کرمانشاه می‌کند.

شورش فرامرزی، با اشاره به اشکالات فراوان در مسیر اجرای پروژه کریدور گردشگری تاق‌بستان-بیستون، گفت: این پروژه با هدف توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه و استان در دستور کار قرار گرفته، اما با توجه به سرمایه گذاری عظیم مورد نیاز برای راه اندازی این پروژه به نظر می‌رسد اجرایی شدن این پروژه کاری نشدنی است./وی با بیان اینکه راه اندازی و احداث کامل پروژه نیازمند زمان طولانی و هزینه بسیار بالاست، گفت: این پروژه بر روی کاغذ پروژه خوبی است، اما اجرای آن با اشکالات بسیاری همراه است.

پ
پ

وی افزود: مسیر بیستون-تاقبستان مسیری حدودا ۳۰ کیلومتری است که تملک اراضی آن هزینه بسیار بالایی می‌خواهد، ضمن اینکه بخشی از این اراضی نیز متعلق به نیروهای مسلح است و محدودیت‌های نظامی در آن وجود دارد و باید از ستاد کل نیروهای مسلح برای آزادسازی آنها مجوز گرفته شود.

فرامرزی با بیان اینکه قرار است در طول این مسیر ۳۰ کیلومتری واحدها و پروژه های گردشگری و اقتصادی تعریف شود، گفت: در این مسیر مناطق طبیعی بکری مانند “چالابه”  وجود دارد که کم دیدن یا ندیدن آن در این پروژه می‌تواند منجر به تخریب این منطقه بکر شود.

وی افزود: گسیل گردشگران به سمت این منطقه بکر طبیعی قطعا تهدیدی برای این منطقه محسوب شده و به تخریب آن منتهی می‌شود.

فرامرزی با اشاره به حضور بخش خصوصی در این پروژه گفت: آنطور که مشخص شده قرار است پروژه های این مسیر توسط بخش خصوصی اجرا شود و با وجود بخش خصوصی ضعیفی که داریم قطعا نمی‌توان پروژه های بزرگ و زیادی در طول این مسیر ۳۰ کیلومتری اجرا کرد.

شهردار بیستون دیده نشدن طرح جامع شهر بیستون در طرح کریدور گردشگری تاقبستان-بیستون را اشکال دیگر این طرح عنوان کرد وافزود: آنطور که در جریان هستم در این زمینه با شهرداری کرمانشاه هم هماهنگی صورت نگرفته است.

فرامرزی با اشاره به هزینه های سرسام آور اجرای این طرح، گفت: نباید یک پروژه را آنقدر بزرگ ببینیم که به حد یک رویا در بیاید و نتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی افزود: معتقدم چنانچه به جای این پروژه ساخت کانون های گردشگری در فواصل مختلف در این مسیر در دستور کار قرار می‌گرفت، نتیجه بهتری به همراه داشت و حصول به نتیجه هم واقعی‌تر می‌نمود.

فرامرزی به شهرک الزهرا(س) شهر بیستون اشاره کرد و افزود: این شهرک قابل تبدیل به دهکده نمونه گردشگری مشابه “نمک آبرود” است. تملک اراضی این شهرک حدود ۳۶ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که در مقابل اعتبارات برآوردی کریدور گردشگری تاقبستان-بیستون رقم بسیار ناچیزی است و اجرای این طرح می‌تواند نقش چشمگیری در رونق گردشگری منطقه و شهر بیستون داشته باشد.

شهردار بیستون با بیان اینکه کریدور گردشگری تاقبستان-بیستون نیازمند کار کارشناسی بیشتری است، گفت: این پروژه باید در یک جمع علمی و کارشناسی چکش کاری شده و مزایا و معایب آن احصا شود.

وی تصریح کرد: چنانچه چندین ماه برای کارشناسی این پروژه وقت صرف کنیم ارزش دارد، چرا که بعد از آن، انجام یا عدم انجام این پروژه کارشناسی شده و با حساب و کتاب است.

فرامرزی هرگونه شتاب و عجله دراین طرح را به ضرر استان دانست و افزود: طرح های مشابهی داشته ایم که از جمله بارزترین آن “منوریل” است که بدون کار کارشناسی اجرا و اکنون به “آیینه دِق” مردم استان تبدیل شده و به نظر می‌رسد پروژه گردشگری تاقبستان-بیستون با این اشکالات و حجم بالای اعتبارات و سرمایه گذاری مورد نیاز “منوریل دوم” استان خواهد بود/ایسنا

تدوین:ایوب رحیمی

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.