جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

بازگشت گرد و غبار به کرمانشاه مدارس شهرهای غربی را به تعطیلی کشاند
09 آبان 1396 - 11:23
شناسه : 1438
1
گزارش طلوع از توفان گرد و غبار؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

پس از مدت ها گردوغبار، این مهمان ناخوانده بازهم سری به مردم کرمانشاه زد تا وضعیت آلودگی مرکز استان از مرز هشدار عبور کند و به حد اضطرار برسد.

پ
پ

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طلوع، مردم شهرهای مرزی استان خیلی بیشتر از خود کرمانشاه آلودگی را احساس کرده اند چرا که وضعیت آن نواحی بسیار بدتر سایر مناطق استان است تا جایی که وضعیت آن مناطق بحرانی اعلام شده است.

تقریبا اواسط اردیبهشت بود که هوای برخی مناطق استان غبارآلود شد اما پس از آن دیگر خبری از این مهمان ناخوانده نبود تا اینکه در این چند روز اخیر شرایط با وزش بادهای بسیار شدید که گاه سرعت آن به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر نیز می رسید، بازهم وضعیت برای ورود گردوغبار فراهم شد.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه، معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی استان در گفت و گوهای جداگانه با خبرنگار طلوع کرمانشاه در خصوص پدیده گردوغبار مطالبی بیان داشتند.

** وضعیت آلودگی هوای کرمانشاهخ به حد اضطرار رسیده است

ثریا قربانی رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص میزان غلظت گردوغبار و گفت: آلودگی هوای شهر کرمانشاه به حد اضطرار رسیده است.

قربانی گفت: بررسی میانگین ۶ ساعته آلودگی هوای شهر کرمانشاه نشان می دهد که میزان غلظت گردوغبار به حدود ۴۰۰ میکروگرم بر متر مکعب هوا رسیده است.

وی تصریح کرد: این مقدار غلظت گردوغبار نشان می دهد که میزان آلودگی شهر کرمانشاه تقریبا ۳ برابر حد مجاز است.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: البته میزان غلظت لحظه ای آلودگی هوای شهر کرمانشاه در ساعت ۶ صبح به بیشترین حد خود رسید به گونه ای که میزان غلظت آلودگی ۷۰۶ میکروگرم بر متر مکعب هوا بود.

قربانی تصریح کرد: ایستگاه های سنجش گردوغبار در حال حاضر نشان می دهد که آلودگی هوای شهر کرمانشاه در حال افزایش است که البته برای اعلام دقیق در این خصوص باید به میانگین ۶ ساعت آینده توجه کرد.

وی گفت: میزان غلظت گردوغبار تا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب هوا طبیعی و استاندارد است اما از این مقدار تا ۳۹۰ میکروگرم بر متر مکعب هوا باعث قرار گرفتن در وضعیت هشدار و از ۳۹۰ تا ۴۶۰ میکروگرم بر متر مکعب هوا نیز باعث ورود به وضعیت اضطرار می شود.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد:  اگر میزان غلظت گردوغبار از ۴۶۰ میکروگرم بر متر مکعب هوا افزایش یابد، وضعیت آلودگی به حد بحران می رسد.

قربانی در ادامه گفت: در حال حاضر آلودگی شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب به حد بحران رسیده و آلودگی بیش از حد هوا، مدارس این شهرها را به تعطیلی کشانده است. .

وی در پایان گفت: از ابتدای سال جاری، هوای شهر کرمانشاه ۴ روز در وضعیت هشدار بوده است که ۲ روز آن در اردیبهشت و ۲ روز هم در مهر اتفاق افتاده و یک روز هم در وضعیت اضطرار قرار داشته است.

** دید افقی شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب به کمتر از ۴۰۰ متر رسید

علی محمد زورآوند معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با طلوع کرمانشاه گفت: آلودگی شدید هوا در شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب باعث شد تا روز گذشته دید افقی در آن ها به کمتر از ۴۰۰ متر برسد.

وی تصریح کرد: در این مدت همچنین دید اقی شهر کرمانشاه نیز به حدود چهار هزار متر رسید در حالی که دید افقی استاندارد باید به ۱۰ هزار متر برسد.

زورآوند گفت: پیش بینی می شود توده هوای غبارآلودی که از دو سه روز گذشته وارد جو استان شده تا عصر امروز خارج شود.

معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه یادآوری کرد: هوای غبارآلود باقی مانده در جو استان به خاظر وزش شدید باد در روز گذشته است و اگر امروز هم مقداری وزش باد داشته باشیم این هوا غبار آلود از جو منطقه خارج می شود.

وی ادامه داد: در روزهای سه شنبه و چهارشنبه پدیده خاصی برای جو استان پیش بینی نمی شود اما از روز پنجشنبه شاهد ورود سامانه جدید بارشی خواهیم بود که در روزهای جمعه و شنبه انتظار می رود بارش هایی را برای اغلب مناطق استان که در برخی از شهرها بارش ها مناسب خواهد بود، به همراه داشته باشد.

زورآوند گفت: با این بارش ها آثار گردوغبار و آلودگی هوا به طور کلی از جو مناطق مختلف استان پاک می شود.

** ریزگردها تاثیر مخربی در سلامت انسان دارند

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با تاکید بر این که ریزگردها تاثیرات سویی بر سلامت انسان دارند، گفت: این تاثیرات مخرب بیشتر بر تنفس و ناحیه قلب و عروق انسان خود را نشان می دهد.

 

مقداد پیرصاحب افزود: این تاثیرات مخرب بیشتر در کودکان و افراد سالمند بخصوص آنهایی که دچار تنگی نفس و بیماری های قلبی هستند، نمود پیدا می کند و این افراد در هنگام ورود ریزگردها باید از قرار گرفتن در معرض استنشاق هوای آلوده خودداری کنند.

عضو هیات علمی دانشکده بهداشت کرمانشاه همچنین توصیه هایی به افراد در مواجهه با گرد و غبار و ریزگردها داشت و گفت: زمانی که هوا آلوده می شود باید حتماً از ماسک استاندارد (PS2) که مخصوص گرد و غبار است، استفاده کرد.

پیرصاحب با بیان این که انجام هرگونه فعالیت ورزشی در فضای آزاد و بیرون از منزل در شرایط آلودگی هوا کاملا خطرناک و ممنوع است، گفت: در چنین شرایطی بهتر است مصرف شیر و سایر لبنیات افزایش یابد.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.