شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

کم توجهی مسئولان به “طلای کثیف” استان کرمانشاه هم رسید!
10 دی 1397 - 12:16
شناسه : 14634
0
تولید کمپوست یکی از راه‌های تولید ثروت از زباله است طلوع‌‌کرمانشاه :

آنچه از آن به عنوان طلای کثیف نام می‌برند، در واقع بزرگ‌ترین معضل زیست بوم جهانی است؛ زباله‌، موادی زائد، متعفن و در مواردی بسیار خطرناک است و روزانه ۶۵۰ تن زباله در کرمانشاه تولید می‌شود که حجم قابل توجه‌ای از آنها را زباله‌های خشک تشکیل می‌دهند، پسماندهای خشک در حقیقت دور ریز سرمایه‌های ملی و استان است و تفکیک از مبدا زباله راه بازگشت این سرمایه به چرخه تولید محسوب می‌شود. با بازیافت زباله‌ها علاوه بر تهیه کمپوست و کربن، ۲۴۰ شغل در شهر کرمانشاه ایجاد شده است. با بازیافت زباله می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات استان کرمانشاه را در زمینه‌های اشتغالزایی، تولید انرژی و حفظ محیط‌زیست برطرف کرد.

پ
پ

امروزه می‌توان زباله‌های استان کرمانشاه را طی فرآیندهایی به مواد تقویت کننده خاک یا کود (کمپوست) و کربن تولید نمود و زمینه‌های اشتغالزایی، تولید انرژی و حفظ محیط زیست را در استان ایجاد کرد، لذا مسئولان باید در برنامه‌ها و تدبیرها‌ی راهبردی و کارکردی خود در این زمینه تجدیدنظر کنند و با بهره گیری از ظرفیت کارشناسان از این ثروت موجود به طور شایسته بهره گیری کنند.

روزانه ۶۵۰ تن زباله در کرمانشاه بازیافت می‌شود

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه حوزه معاونت خدمات شهری اقداماتی مانند نظافت، زیباسازی، نگهداری و توسعه فضای سبز را برعهده دارد، اظهار داشت: در این راستا در کرمانشاه روزانه ۶۵۰ تن زباله جمع‌آوری و بازیافت می‌شود.

امیر رحیمی با اشاره به اینکه افرادی روزانه به پاکسازی معابر شهر کرمانشاه مشغول هستند، گفت: بیش از ۷۰  دستگاه ماشین شهرداری نیز روزانه در سطح شهر به پاکسازی و جمع‌آوری زباله اقدام می‌کنند.

وی افزود: جمع‌آوری و دفن زباله‌های عفونی برعهده دانشگاه علوم پزشکی است که کار بی‌خطرسازی و دفن بهداشتی این زباله‌ها را انجام می‌دهد.

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه به بحث توسعه فضای سبز شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: سرانه فضای سبز کرمانشاه نسبت به استاندارد کشوری آن ۱۰/۵ متر مربع، از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

تولید کمپوست یکی از راه‌های تولید ثروت از زباله است

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه با بیان اینکه روزانه ۶۵۰ تن زباله به کارخانه بازیافت منتقل می شود، اظهار داشت: زباله به صورت کامل توسط ماشین‌آلات پردازش و بازیافت و مواد آلی جداسازی و تبدیل به کود کمپوست می‌شود و کمپوست تولید شده برای زراعت، باغبانی  گل و گیاه قابلیت استفاده دارد.

هایده شیرزادی با بیان اینکه کمپوست کودی است که از بازیافت مواد زائد برجامانده از گیاهان و حیوانات به دست می‌آید و به‌نوعی تقویت‌ کننده خاک محسوب می‌شود، بیان کرد: سازمان جهادکشاورزی کرمانشاه علی‌رغم مکاتبات، جلسات و دریافت مجوز از ارگان‌های مختلف، برای استفاده از کمپوست در کشاورزی منطقه حمایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زباله‌های تولیدی از نوع «تر» هستند، عنوان کرد: به‌راحتی می‌توانیم زباله‌ها را به کمپوست تبدیل و از تولید هزاران متر مکعب شیرابه و میلیون‌ها تن گاز سمی متان جلوگیری کنیم و این‌گونه جلوی آلوده‌شدن محیط زیست را نیز به میزان زیادی می‌گیریم.

شیرزادی با بیان اینکه کارشناسان کشاورزی معتقدند کمپوست می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای شیمیایی باشد، خاطرنشان کرد: کمپوست علاوه بر افزایش قدرت باروری خاک، به رشد ریشه‌های سالم در گیاه کمک می‌کند و در واقع مهم‌ترین حسن این کود، ارزان‌بودن آن است؛ زیرا که شما می‌توانید بدون پرداخت حتی یک ریال آن را در خانه تولید کنید.

وی با بیان اینکه بخشی از زباله‌ها مواد خشک بازیافتی هستند، بیان کرد: مواد خشک مانند کاغذ و شیشه و پلاستیک بخش عمده‌ای از این مواد توسط دورهگردها جمع‌آوری شده و بخش دیگر در کارخانه جداسازی و بسته بندی شده به عنوان مواد اولیه به فروش می‌رود.

مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه با اشاره به اینکه ۲۰ درصد زباله قابلیت بازیافت را ندارند، بیان کرد: زباله‌های بازیافت نشده قابلیت اشتعال و سوزاندن در کوره‌های کارخانه را دارند و از سال ۱۳۹۰ به این تکنولوژی دست پیدا کردیم و جلسات متعدد و تفاهم نامه اولیه با صنعت سیمان غرب منعقد شد، اما متأسفانه به علت نداشتن اعتبارات کافی این پروژه عملیاتی نشد.

شیرزادی با بیان اینکه استفاده کارخانه سیمان از کربن زباله، بر مبدأ ارزش حرارتی سالیانه ۲۵ میلیون مترمکعب، گاز طبیعی صرفه جویی می‌شود، بیان کرد: با استفاده ازکربن ایجاد شده توسط زباله‌ها، گاز حدود ۱۰ الی۱۵ خانوار کرمانشاه صرفه جویی و مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما متأسفانه موضوعات توسعه پایدار و استفاده از زباله به عنوان یک ثروت در سیاست‌های ملی کشور ما قرار نگرفته و توجه جدی به این بحث نشده است.

 وی با بیان اینکه در صورت انتقال ندادن زباله‌ها به کارخانجات، سالی ۶ هکتار زمین برای دفن نیاز دارد، بیان کرد: زباله‌ خطرناک به مواد غیر لازم مایع یا جامد اطلاق می‌شود که پس از طی مدت زمانی موجبات خطر را برای محیط زیست فراهم می‌کنند.

 مدیرعامل شرکت بازیافت مواد و تولید کود آلی کرمانشاه خاطرنشان کرد: انداختن زباله‌های خطرناک در فضای باز به علت غلظت و یا کیفیت فیزیکی شیمیایی و یا بیولوژیکی می‌توانند باعث آسیب رسانی محیط زیست و هم باعث افزایش میزان مرگ و میر و یا بیماری های بسیار جدی شود، در صورتی که با بازیافت زباله‌ها  علاوه بر تهیه کمپوست و کربن،  ۲۴۰ شغل در شهر کرمانشاه ایجاد شده است.

تولید برق، حرارت، کود، کمپوست و سوخت RDF نیز از دیگر روشهایی است که می‌توان در مدیریت پسماند مورد استفاده قرار داد. حال باید مسئولان استانی این روش‌ها را با توجه به نیاز و ظرفیتهای موجود در استان و نیز به لحاظ نقاط ضعف و قوت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهند و برای استفاده از طلای کثیف در اشتغالزایی و تولید انرژی در استان کرمانشاه راهکارهایی را بیندیشند.

 

منبع: تسنیم کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.