پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

میراث تلنبارشده مطالبات شهری برای طلوعی
12 دی 1397 - 12:38
شناسه : 14833
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

همه چیز روشن است، کرمانشاه ۶ ماه است که شهردار نداشته و تنها با سرپرست اداره می شده و هم اکنون مطالبات، اقدام ها و پروژه های متعدد شهری که میراث برخی از شهرداران گذشته است برای وی باقی مانده است. سکاندار جدید شهرداری باید بداند که آباد کردن کرمانشاه کار سخت و محالی نیست، در کنار یک برنامه تدریجی، دانستن الفبای ساده مدیریت شهری می خواهد و شهرداری که عمران و آبادانی کرمانشاه تنها هم و غمش باشد.انتظارات و پروژه های بسیاری مدیریت جدید شهرداری کرمانشاه را محاصره کرده که در چنین شرایطی استفاده از خرد و تفکر جمعی و هم اندیشی با متخصصان برای اولویت بندی و پرداختن به آن امری ضروری است.

پ
پ

 زهره کریم زاده: سعید طلوعی روز گذشته به عنوان هشتادمین شهردار کرمانشاه معارفه شد، شهردار بومی که اکثریت آرا از تجربه موفق وی در مناطق پنج، هفت، هشت و ۱۰ شهرداری تهران دم می زنند و از همین نخستین ساعات امروز پس از ماه ها سرگردانی، نگاه ها به سمت عملکرد وی معطوف شده است.
همه چیز روشن است، کرمانشاه ۶ ماه است که شهردار نداشته و تنها با سرپرست اداره می شده و هم اکنون مطالبات، اقدام ها و پروژه های متعدد شهری که میراث برخی از شهرداران گذشته است برای وی باقی مانده است.
سکاندار جدید شهرداری باید بداند که آباد کردن کرمانشاه کار سخت و محالی نیست، در کنار یک برنامه تدریجی، دانستن الفبای ساده مدیریت شهری می خواهد و شهرداری که عمران و آبادانی کرمانشاه تنها هم و غمش باشد.
انتظارات و پروژه های بسیاری مدیریت جدید شهرداری کرمانشاه را محاصره کرده که در چنین شرایطی استفاده از خرد و تفکر جمعی و هم اندیشی با متخصصان برای اولویت بندی و پرداختن به آن امری ضروری است، برای ترسیم یک راه روشن و حرکت نکردن در مسیر اشتباه گذشته، به گفت و گو با چند مسئول و کارشناس در زمینه عمران و شهرسازی می پردازیم.

** دست شهردار باید باز باشد
بیژن کلهرنیا کارشناس و متخصص شهرسازی و مدیریت شهری است در گفت و گو با ایرنا معتقد است، انتظار می رود شهردار کرمانشاه به دلیل داشتن تجربیان کاری، رویکردی نیرومند و هدفداری در مدیریت شهری اتخاذ کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: بهترین کار این است تا اجازه دهیم شهردار به وظایف خود بپردازد و او را در معرض رگبار قضاوت ها و نظرات شخصی قرار ندهیم، ولی این به معنای عدم نظرخواهی وی از صاحبنظران نیست.
وی افزود: مشاوره به شهردار باید با هدف اطلاع رسانی صورت گیرد تا دست وی برای انتخاب باز بماند.

** شهردار باید برنامه داشته باشد
وی اضافه کرد: نخستین انتظاری که از شهردار جدید کرمانشاه به عنوان فردی باتجربه می رود این است که بلافاصله اقدام به برنامه ریزی کند و بدترین حالت این است که کار خود را با بی برنامگی آغاز کند و تسلیم جریان شود، که در این حالت تحت فشار تقاضاهای متعدد قرار می گیرد.
کلهرنیا از نبود برنامه و یا وجود حداقلی آن به عنوان یکی از دلایل عدم موفقیت شهرداران گذشته کرمانشاه یاد کرد و ادامه داد: با اینکه برخی از شهرداران گذشته، افراد باتجربه ای بوده اند عنوان می کردند که به صورت فعلی برای عبور از بحران، برنامه ای تنظیم می کنیم و بعدها به برنامه ریزی مشخصی دست می زنیم ولی هیچگاه مجال این برنامه ریزی فراهم نشد.
او اضافه کرد: این بدان معناست که شهرداران با برنامه حداقلی و تحت فشار و تحمیل کار خود را آغاز می کردند که می توان از این حالت به عنوان بدترین شکل مدیریت شهری یاد کرد.
وی ادامه داد: این انتظار بدان معنا نیست که شهردار دست بر روی دست بگذارد و تنها ماه ها به تدوین برنامه بپردازد بلکه برنامه ریزی مدیرت شهری در حرکت است و باید همراه با برنامه ریزی، اجرا را پیش ببرد.

** برنامه ریزی شهری گام به گام و تدریجی باشد
کلهرنیا اضافه کرد: بهترین مدل مدیریت شهری در دنیا، برنامه ریزی تدریجی و گام به گام است که باید یک قدم به جلو برداشت و سپس یک قدم پشت سرخود را نگاه کرد و از همین رو هم آینده بررسی می شود و هم گذشته یادآوری می شود.
این کارشناس با تاکید براینکه گذشته نگری و آینده نگری تبحری است که باید در شهرداران وجود داشته باشد، افزود: گمان نبرید آباد کردن کرمانشاه کار شاقی است، بلکه ابن توانمندی ها الفبای ساده مدیریت شهری است و شهردار باید به گونه ای آن را آغاز کند تا بتواند افق را ببیند و اهداف را ترسیم کند.

** تشکیل کمیسیون های تخصصی
کلهرنیا معتقد است، مدیریت شهری یک مدیریت جمعی است و این هدف باید به صورت راه اندازی کمیسیون های تخصصی برای موضوع های مهم شهری محقق شود، این کمیسیون ها باید از افراد متخصص اعم از مدیران و کارشناسان توانمند شهری گذشته و فعلی تشکیل شود و شهردار از یک چارچوب دقیق و علمی استفاده کند که جایگزین برنامه های کاغذی گذشته می شود.
وی از تعیین چارچوب درست و اصولی برای شورای شهر به عنوان یکی دیگر از توانمندی های شهردار یاد کرد و افزود: اگر شورای شهر به عنوان هیات رییسه شهرداری کار کند و با برنامه ریزی از قبل انجام شده، اهداف را در اختیار شهردار برای اجرا شدن قرار دهد بی شک ابتکار عمل از شهردار را خواهد گرفت و همان اشتباه گذشته تکرار می شود که در این حالت شهردار به مجری تبدیل شده است.
این کارشناس مدیریت شهری یادآور شد، شهرداری کرمانشاه با بحران مالی رو به رو است و بحران کنونی شهرداری در کنار بحران اقتصادی کشور هنگامی که در کنار بحران بیکاری، تورم و فقر بالای حواشی شهر قرار می گیرد کرمانشاه را به یکی از دشوارترین شهرها برای یافتن کار تبدیل می کند.

** شهردار چگونه درآمد زایی کند
وی یادآور شد، در چنین شرایطی شهردار باید بتواند نظام مالی درستی برپا کند، شهردار باید بتواند بودجه ای از منابع مالی مختلف و دولتی جذب کند و از آن به صورت ابزار کمکی بهره بگیرد تا هنگامی که بر نظام درست مالی شهری مسلط شود و شهرداری را درآمدزا کند.
کلهرنیا معتقد است، شاید راه درست این باشد که شهردار از منابع مالی که در گذشته بوده و از آن استفاده نکرده درآمدزایی کند و از همه ابزارهایی که به صورت قانونی ثروت آفرینی دارند استفاده کند و باید بداند که دیگر دوره درآمدزایی از ساخت و ساز شهری به سر آمده و باید کسب درآمد از این محل را فراموش کند و به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند.

** از مشارکت مردمی برای درآمدزایی استفاده شود
این عضو هیات علمی دانشگاه رازی افزود: کرمانشاه از زمینه ها و ظرفیت های سرمایه گذاری بالایی برخوردار است، من اعتقاد چندانی به آمدن سرمایه گذار و آوردن سرمایه ندارم چرا که در اکثر مواقع امکان عملی شدن ندارد در واقع اگر سرمایه گذار به استان بیاید نخست منافع خود را در نظر دارد و مدتها زمان می برد تا درآمدزایی کند و بتواند از سود آن نفعی به شهرداری برساند.
کلهرنیا یادآور شد، کرمانشاه پروژه های بسیاری دارد که با مشارکت خود مردم می شود آن را به بهره برداری رساند، اگر شهرداری بتواند مدیریت سازمان یافته ای در پیش گیرد بسیاری از نقاط فرسوده شهر از قابلیت بازسازی برخوردار هستند و در مدت کوتاهی به سرانجام می رسند و برای شهرداری درآمد ایجاد می کند.
وی از همگرایی بین اصحاب رسانه و استفاده از هویت جمعی و رسانه ای برای اطلاع رسانی صحیح تاکید کرد و افزود: در همه جای دنیا، توسعه شهری به کمک رسانه صورت گرفته که شهردار نباید از این ظرفیت غفلت کند.
کلهرنیا خاطرنشان ساخت، سعی می کنم با آقای شهردار دیدار کنم تا نظرات خود را در خصوص راهکارها برای جذب بهتر سرمایه گذار و کسب درآمد شهری به اطلاع وی برسانم.

** پروژه های اولویت دار کرمانشاه
در ادامه رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرمانشاه اظهار داشت: چندین پروژه عمران شهری برای ساماندهی در اولویت مدیریت شهری قرار دارند.
کامران ملکی با بیان اینکه پروژه اصلاح تقاطع میدان امام حسین (ع) در مسیر پایانی برای بهره برداری قرار گرفته از شهردار جدید خواست توجه و اهتمام خود را به سرانجام رساندن پروژه تقاطع امام خمینی (ره) معطوف کند که اکنون از پیشرفت فیزیکی تقریبی ۲۵ درصدی برخوردار است.
وی از پروژه قطار شهری به عنوان یک کلاف سردرگم یاد کرد و افزود: در این رابطه باید جلسات بسیاری برای رسیدگی و تعیین سرنوشت آن با حضور استاندار و معاون عمرانی استانداری برگزار شود.
ملکی از آسفالت شهر کرمانشاه به ویژه در مناطق حاشیه ای و سر و سامان دادن به بوستان جنگلی ۲۰۰ هکتاری سراب قنبر به عنوان دیگر پروژه های عمرانی که باید در اولویت مدیریت شهری گنجانده شود یاد کرد.

**هم افزایی جمعی ضرورت دارد
در ادامه فرماندار کرمانشاه  اظهار داشت: باید با یک انسجام و وحدت فکری و عملی برای پیشرفت و توسعه کرمانشاه گام بر داریم و ایجاد یک هم افزایی و اندیشه جمعی در مدیریت شهری ضرورت دارد.
فضل اله رنجبر ادامه داد: این هم افزایی شهری تعامل با دستگاه های خدمات رسان و سایر ادارات، تعامل بهتر شورای شهر و با شهرداری و دیگر دستگاه های مدیریتی و حاکمیتی است.
وی معتقد است، کرمانشاه از ظرفیت ها و استعدادهای خوبی برخوردار است و باید اعتماد مردم را در راستای عمران شهری جلب کنیم تا مردم اقدام های شهرداری در راستای رسیدگی به مشکلات شهری را ببینند.
رنجبر، زیبا سازی مبادی ورودی و خروجی شهر، رسیدگی به مشکلات ترافیکی و تردد مردم و سرعت بخشیدن به پروژه های روان کننده ترافیک و دفع آب های سطحی به ویژه در مناطق حاشیه ای به عنوان اولویت ها در کارنامه مدیریت شهری یاد کرد.

** وضعیت نامناسب محلات حاشیه نشین
وی از وضعیت محلات حاشیه نشین به عنوان معضل دیگر شهری یاد کرد و گفت: انتظار می رود شهردار در یک برنامه ریزی منسجم، اقدام های حوزه استحفاظی شهرداری هر منطقه را مطالبه کند و توسعه بی رویه و ساخت و ساز غیرمجاز را کنترل کند.
رنجبر با تاکید براینکه باید به زیرساخت ها و خدمات شهری در مناطق حاشیه نشین و مناطق محروم توجه بیشتری شود، ادامه داد: شهرداران مناطق باید اشراف و کنترل بیشتری بر مناطق خود داشته باشند.

** ممیزی شهرداری دردسرساز شده است
رنجبر از ممیزی شهرداری به عنوان یکی از مشکلات بزرگ شهرداری یاد کرد و گفت: باید شهرداری در این زمینه برای پاک ماندن و افزایش درآمدها، املاک خود را شناسنامه دار و تعیین کند.
وی با تاکید براینکه هر نیروی متخصصی در شهرداری باید در مکان واقعی خود قرار گیرد، ادامه داد: در کوتاه مدت باید به وضعیت پرداختی نیروهای شرکتی و روزمزد توجه جدی داشته باشیم و به مطالبات پیمانکاران از طریق ممیزی املاک و پرداختن به افزایش درآمد شهرداری رسیدگی شود.
وی از جذب سرمایه گذار و روان سازی کارها در زمینه اقتصاد شهری به عنوان مهم ترین رسالت شهردار یاد کرد و ادامه داد: در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و بیکاری مهم ترین معضل در کرمانشاه است شهرداری می تواند با ایجاد بازارچه های متعدد در محلات مختلف شهر نقش مهمی را در ایجاد اشتغال در حوزه خدمات شهری ایفا کند.
رنجبر با تاکید براینکه پروژه های مهمی در حوزه شهری داریم که باید فعال و رصد شود، ادامه داد: تعیین سرنوشت تله کابین، بوستان ۲۰۰ هکتاری سراب قنبر، زیرگذر و روگذرهای میدان امام خمینی (ره) و امام حسین (ع) می تواند در رونق اقتصادی و زیباسازی و جذب توریست سهیم باشد.
وی با اشاره به وضعیت غیرقابل قبول آسفالت در مناطق حاشیه ای، اظهار داشت: شهردار باید به مبلمان شهری رسیدگی کند و راهکاری اثربخش در زمینه حمل زباله و تخلیه درست آن ارائه دهد.
وی معتقد است، همه مسئولان باید به دور حاشیه سازی به دنبال خدمت مستقیم باشند و از فرصت سوزی جلوگیری کنند.
فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم بر برنامه ریزی شهرداری برای داشتن نوروزی زیبا و باشکوه تاکید کرد.
رنجبر در پایان یادآور شد، امروز باید از ظرفیت حمایت استاندار از مدیریت شهری در راستای ارتقای اجرای برنامه های خدمات رفاهی برای شهروندان استفاده شود.
همانطور که هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه در مراسم معرفی شهردار جدید کرمانشاه، با اشاره به تجارب ارزنده وی گفت: برای داشتن شهری زیبا، توسعه یافته و آباد باید از شهردار جدید حمایت کنیم چرا که شهردار به تنهایی نمی تواند به تحول ایجاد کند و استانداری هم در راستای خدمت رسانی به مردم به شهردار کمک می کند.
شهرداری کرمانشاه از اول تیر امسال با سرپرست اداره می شد.
شهر کرمانشاه حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است.

 

منبع: ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.