جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

کُشتی “زوران” کرمانشاه  ثبت جهانی می شود؟
18 دی 1397 - 11:01
شناسه : 15407
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

رئیس کمیته کشتی زوران کشور ، از تدوین و گردآوری اساسنامه زوران برای ثبت جهانی و ارسال به یونسکو خبر داد و دراین باره گفت: خاستگاه زوران کرمانشاه و شهرستان کنگاور است و ثبت جهانی آن به نام استان می تواند گام مهمی در این راستا باشد. بنا داریم سال ۹۸ با برگزاری مسابقات مختلف در کنگاور به تثبیت زوران در کشور همانند رشته های آلیش، چوخه و … کمک کنیم.

پ
پ
  بهرام بهروش با بیان اینکه ورزش زوران با وجود مدعی بودن استان های زاگرس نشین، با پیگیری ها و تلاش های مکرر هیات ورزش های روستایی و بازی های بوم محلی استان کرمانشاه، به نام این استان به ثبت ملی رسید، افزود: درصدد ثبت جهانی آن هستیم و در این زمینه از تمامی محققان و پژوهشگران ورزشی دعوت می کنیم هرگونه اسناد و اطلاعاتی در زمینه این رشته ورزشی قدیمی و ریشه دار دارند به منظور ثبت در اختیار این هیات قرار دهند. براین اساس باید نسخ خطی و منابع موجود در این راستا جمع آوری و به مراجع علمی ارسال کنیم.

رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه در ادامه به ضرورت این کار برای حفظ ورزش های اصیل و باستانی و پررنگ کردن آنها در جامعه اشاره کرد و گفت: خاستگاه زوران کرمانشاه و شهرستان کنگاور است و ثبت جهانی آن به نام استان می تواند گام مهمی در این راستا باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال احداث یک گود زوران ورزشی برای برگزاری مسابقات کشتی زوران در سطح ملی و بین المللی هستیم، افزود: در صورت همکاری و حمایت خیرین و ورزش دوستان کنگاوری این گود زوران در روستای رحمت آباد کنگاور احداث خواهد شد.

بهروش با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تاکنون مبلغ ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت یک گود زوران در روستای رحمت آباد کنگاور به عنوان روستای پاک، تخصیص داده است، افزود: با رایزنی های که با سلیمانی نماینده کنگاور در مجلس شورای اسلامی انجام داده ایم، به زودی جلسه ای با ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور برای جذب اعتبار برای ساخت گود زوران برگزار می کنیم.

رئیس کمیته انجمن زوران کشور با بیان اینکه تلاش می شود علاوه بر ساخت گود زوران، پیست اسب سواری، موزه ورزشی و مجموعه های خدماتی و رفاهی نیز ساخته شود، اظهار امیدواری کرد با احداث یک دهکده توریستی ورزشی، کنگاور را به عنوان پایلوت زوران کشور معرفی کنیم.

رئیس انجمن زوران کشور یادآور شد: بنا داریم سال ۹۸ با برگزاری مسابقات مختلف در کنگاور به تثبیت زوران در کشور همانند رشته های آلیش، چوخه و … کمک کنیم.

رئیس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی محلی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به شناسایی ۱۰۵ بازی بومی این استان، بیان کرد: تدوین دایره المعارف جامع بازی های بومی – محلی در اولویت این هیات قرار دارد.

 سابقه ورزش های پهلوانی و زورخانه ای در کنگاور به ۶۰ سال گذشته بر می گردد. هم اکنون حدود ۴۰ نفر در کنگاور بصورت فعال مشغول این ورزش باستانی هستند.

 
 
 
مرجع: ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.