جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

از اشتغا‎لزایی صنایع دستی کرمانشاه تا مشکلات آن/ صادرات ۸ میلیون دلاری صنایع دستی از کرمانشاه
24 دی 1397 - 12:27
شناسه : 15931
1
گزارشی از ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع دستی استان کرمانشاه/ طلوع‌‌کرمانشاه :

«هنر از انگشتان مردان و زنان کرمانشاهی می بارد» اغراق نیست و مصداق آن در خلق آثار زیبا و ماندگار صنایع دستی به وضوح قابل مشاهده است، آثاری که امروز در صورت نبود حمایت، فراموش می شود. کرمانشاه را می توان ویترینی از هنر صنایع دستی ایران زمین دانست، در تمام شهرها و روستاها هنرمندانی فعالیت دارند و صنایع دستی مختص یک شهر و روستای خاص نیست. استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه که مردمش در ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۶۰۰ روستا سکونت دارند، جزو اولین زیستگاه های بشری بوده و مهد صنایع دستی به شمار می رود. امروز که این استان دچار معضلی به نام بیکاری و نبود شغل شده است، می توان بخشی از نیازها را در حوزه صنایع دستی ایجاد کرد و این حوزه ثابت کرده که ظرفیت لازم را برای ایجاد اشتغال دارد. ایجاد شغل در بخش صنایع دستی نیاز به سرمایه گذاری کلان ندارد و می توان با اندکی سرمایه و مکانی کوچک صنایعی را با هنر دست خلق کرد و از این راه به درآمدزایی رسید. چند تن از هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کرمانشاه معتقدند که تمام بسترها برای فعالیت در حوزه صنایع دستی در استان فراهم است به شرطی که مسئولان از این حوزه حمایت کنند.

پ
پ

** اشتغال آسان و با کمترین هزینه
رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه به تشریح ظرفیت ها و پتانسیل های صنایع دستی در استان پرداخت و گفت: صنایع دستی از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای اشتغالزایی برخوردار است که دلیل آن هم بومی بودن مواد اولیه آن، ارزش افزوده تولیدات، نیاز به فضای کم داشتن برای تولید است.
فیروز ناصری، با بیان اینکه اگر در حوزه های دیگر برای اشتغال ۱۰ نفر باید میلیاردها تومان هزینه شود، افزود: حداقل با پنج میلیون تومان می توان در حوزه صنایع دستی یک شغل ایجاد کرد.
او گفت: در راستای ایجاد شغل در حوزه صنایع دستی، موانعی وجود دارد که اگر مسئولان دستگاه های ذیربط این موانع را بردارند می توان بیکاری را رفع و درآمد ایجاد کرد.

** نبود بیمه، یکی از مشکلات هنرمندان است
نایب رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی، نبود بیمه را از جمله مشکلات هنرمندان صنایع دستی دانست و گفت: هشت سال قبل با پیگیری هایی که از طریق مجلس شورای اسلامی کردیم توانستیم بیمه را برقرار کنیم اما به دلیل عدم مدیریت صحیح مقوله بیمه به انحراف رفت.
ناصری افزود: متاسفانه هنرمندان واقعی صنایع دستی بیمه نشدند و افرادی غیرمرتبط با این حوزه به نام هنرمند صنایع دستی زیرپوشش بیمه رفتند و این موضوع بار مالی زیادی در حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به دولت تحمیل کرد و در نهایت قرار شد دولت در این طرح بازنگری کند.
وی با بیان اینکه قرار شده غربالگری در ارتباط با افراد زیرپوشش بیمه توسط دولت انجام شود، گفت: انتظار داریم هنرمندان واقعی زیرپوشش بیمه قرار گیرند.

** صنایع دستی نگاه ویژه می طلبد
پیشکسوت صنایع دستی دیگر مانع بر سر راه صنایع دستی را نداشتن نگاه ویژه مسئولان به این حوزه دانست و گفت: مسئولان از رده بالا تا پایین باید به صنایع دستی به عنوان حوزه ای بومی، اشتغالزا و درآمدزا نگاه کنند.
ناصری، ایجاد کارگاه های آموزشی را یکی از نیازهای اصلی در حوزه صنایع دستی دانست و افزود: در حالیکه برای مکان این کارگاه ها مشکل داریم برخی از ادارات و سازمان ها سوله ها و اماکن غیرقابل استفاده ای در اختیار دارند که می توانند آن را در اختیار هنرمندان قرار دهند.
او از نگاه مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه در واگذاری یک مکان در خیابان دبیراعظم کرمانشاه به هنرمندان صنایع دستی قدردانی کرد و گفت: نیاز داریم که در همه شهرستان ها مکان این چنینی در داخل شهرها داشته باشیم.

** مدیریت صحیح حلقه مفقوده
رئیس مجمع هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: بازار متنوع شده و مشتریان هم تنوع طلب هستند و باید تولیدات صنایع دستی به روز باشد.
ناصری خواستار اختصاص بودجه ای برای آموزش هنرمندان صنایع دستی شد و افزود: این آموزش ها باید متناسب با بازار هدف باشد که خوشبختانه کرمانشاه در این راستا ظرفیت بالایی هم برای تولید و هم بازار فروش دارد و مدیریت صحیح تنها حلقه مفقوده در این بین است.
وی همچنین راه اندازی یک هلدینگ و شرکت بازرگانی برای عرضه و فروش تولیدات دستی را یکی از نیازهای استان کرمانشاه دانست و گفت: در شهر کرمانشاه اکنون تنها یک مرکز در خیابان دبیراعظم وجود دارد که برای استانی با این سابقه فرهنگی و تمدنی شایسته و کافی نیست.
ناصری از اینکه از مجمع هنرمندان صنایع دستی در کارگروه اشتغال استانداری دعوت نمی شوند، گلایه کرد و افزود: درخواست می کنم از ما هم دعوت شود تا راهکار ایجاد شغل در روستاهای استان را ارائه کنیم.
او گفت: با آموزش می توانیم برخی از صنایع منسوخ استان را در روستاها احیا کنیم.
وی در مورد آمار هنرمندان صنایع دستی استان نیز گفت: در گذشته آمار ۷۰ هزار نفری اعلام شده که به نظرم اغراق است اما معتقدم بین ۱۲ تا ۱۵ هزار نفر در حوزه صنایع دستی در استان کرمانشاه مشغول به فعالیت هستند که حدود یک سوم این افراد فعال هستند.

** صنایع دستی نیاز به نوآوری دارد
یکی از هنرمندان کرمانشاهی که بیش از هشت سال است در حرفه سراجی سنتی (چرم دوزی) مشغول به کار است نیز معتقد است باید تقویت صنایع دستی بیشتر روی صنعت گردشگری تمرکز شود چرا که رونق گردشگری موجب رونق صنایع دستی نیز می شود.
پرستو عباسی، عدم ثبات در قیمت ها، عدم وجود نیروی کار حرفه ای و اشباع شدن بازار از محصولات بدل چرم که اعتماد به کالای چرم اصل رو به شدت پایین آورده است از جمله موانع کار خود بیان کرد.
او در مورد بیمه نیز گفت: تا ماه گذشته بیمه صنعتگران صنایع دستی به مدت چند سال قطع بود که به تازگی صنعتگران تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر قرار گرفته اند.
عباسی بر افزایش تعداد مراکز فروش صنایع دستی، فراهم شدن زمینه صادرات و افزایش عرضه تولیدات در فضای مجازی به منظور معرفی بیشتر تاکید کرد.
افزایش نوآوری در محصولات و کاربردی تر شدن تولیدات دستی، پایین آوردن قیمت تمام شده محصولات بدون اینکه به کیفیت کار صدمه بزند نیز از دیگر پیشنهادهایی برای رونق صنایع دستی از سوی این بانوی هنرمند کرمانشاهی بود.

** گیوه هنری اشتغالزا در اورامانات
یکی از بانوان هنرمند در شهرستان پاوه با راه اندازی کارگاهی تولیدی در روستای میوان این شهرستان توانسته عده زیادی از زنان روستا را در کارگاه خود مشغول به کار کند.
فرشته حسینی گفت: در تعاونی گیوه بافان روستای میوان اکنون ۷۰ نفر مشغول به کار هستند که ۳۵ نفر از آنها عضو ثابت و دارای کارت صنعتگری می باشند و ۳۵ نفر دیگر و به صورت غیر مستقیم و برای تعاونی فعالیت می کنند.
به گفته او در این کارگاه هر فصل ( سه ماه یکبار) ۴۰۰ جفت گیوه تولید می شود.
وی با بیان اینکه گیوه های تولیدی این کارگاه از بهترین مواد اولیه ساخته می شود و از کیفیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: کف گیوه رو از شهر نودشه و نخ را هم از کارخانه تبریز تامین می کنیم.
این بانوی هنرمند و کارآفرین گفت: از طرف اداره بهزیستی پاوه پیشنهاد آموزش ۲۰ نفر را دارد و همچنین کمیته امداد باینگان نیز چنین پیشنهادی را مطرح کرده است.

** مقدمات صادرات فراهم شده است
مقدمات صادرات گیوه شهرستان پاوه توسط این تعاونی و با همکاری اداره میراث فرهنگی به کشورهای عراق و ترکیه فراهم شده است.
به گفته حسینی، گیوه طرفداران خاصی دارد و به دلیل کیفیت بالای آن اکنون هر جفت گیوه مردانه از یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال تا سه میلیون ریال و زنانه هم از ۶۰۰ هزار ریال تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال به فروش می رسد.
او گفت: در بهار امسال ۴۰۰ جفت گیوه را به قیمت عمده هر جفت ۹۰۰ هزار ریال به خارج از کشور صادر کردیم.

** بیمه نداریم
این بانوی هنرمند کارآفرین یکی از مشکلات خود و مجموعه اش را نداشتن بیمه تامین اجتماعی ذکر کرد و گفت: هیچ یک از افراد فعال در تعاونی بیمه ندارند.
حسینی اظهار داشت: سال گذشته از طرف وزارت کار و سازمان میراث فرهنگی به عنوان کارآفرین برتر کشور شناخته شدم اما هنوز زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی نیستم اگرچه قول هایی دادند اما هنوز عملی نشده است.
روستای میوان از توابع شهرستان پاوه ۳۰ خانوار با ۲۰۰ نفر جمعیت دارد و در حدود ۱۲۰ کیلومتری غرب شهر کرمانشاه واقع شده است.

** ۱۱ هزار هنرمند فعال در ۶۰ رشته صنایع دستی
در سال های اخیر آمارهای متفاوتی از تعداد هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در استان کرمانشاه ارائه شد که ۷۰ هزار نفر یکی از این آمارها بود اما آنچنان که معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه می گوید؛ ۱۱ هزار نفر در حوزه صنایع دستی استان فعال هستند.
پروانه حیدری با بیان اینکه سامانه ای برای ثبت مشخصات هنرمندان صنایع دستی استان کرمانشاه طراحی و فعال شده است، گفت: تاکنون ۱۵ هزار نفر هنرمند صنایع دستی در این سامانه ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۱۱ هزار نفر فعال هستند.
به گفته او، تمام روندهای کاری هنرمندان صنایع دستی از جمله صدور مجوزها، کارت شناسایی، جواز تاسیس و سایر موارد در این سامانه انجام می شود.
اکنون ۶۰ رشته صنایع دستی که بومی استان کرمانشاه است در این استان تولید می شود و هنرمندان در این رشته ها اقدام به خلق اثر می کنند.

** پیگیری بیمه از طریق صندوق روستایی و عشایری
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در ادامه به زیر بار نرفتن سازمان تامین اجتماعی برای بیمه هنرمندان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: این سازمان می گوید بیمه هنرمندان بار مالی زیادی برای آنها دارد.
حیدری با بیان اینکه چند سال قبل تعداد زیادی از هنرمندان زیرپوشش بیمه بودند اما الان حذف شده است، افزود: اکنون از طریق صندوق کشاورزان و عشایر، هنرمندان را بیمه می کنیم.
او تفاوت این بیمه را با بیمه تامین اجتماعی را تنها در دفترچه درمانی دانست و گفت: بیمه صندوق روستایی و عشایری تنها دفترچه درمانی ندارد و در سایر موارد مشابه تامین اجتماعی است.
وی اظهار داشت: این نوع بیمه را به شهرستان ها اعلام کرده ایم تا از این طریق هنرمندان زیرپوشش بیمه قرار بگیرند.

** جذب ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات برای رونق صنایع دستی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رونق صنایع دستی و کمک به هنرمندان را یکی از برنامه های مستمر این معاونت دانست و گفت: در قالب تسهیلات بانکی ارزان قیمت به دنبال تقویت بنیه مالی هنرمندان هستیم.
حیدری از جذب ۱۶ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات روستایی عشایری برای رونق صنایع دستی استان در سال جاری خبر داد و افزود: رقم این تسهیلات بالا است و کرمانشاه در این زمینه جزو استان های پیشرو در جذب این تسهیلات است.

** صادرات ۸ میلیون دلاری صنایع دستی از کرمانشاه
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه همچنین از صادرات هشت میلیون دلاری صادرات صنایع دستی در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: در سال ۹۶ صادرات صنایع دستی استان ۱۸ میلیون دلار بوده و در ۶ ماه اول سال جاری نیز هشت میلیون دلار صادرات انجام شده که بخش زیادی از صادرات گیوه بوده است.

** ثبت جهانی گلیم هرسین
وی در ادامه با اشاره به اینکه هرسین مهد گلیم‌ بافی کشور است، گفت: نشان جغرافیایی گلیم هرسین به ثبت ملی رسیده است و پرونده آن برای ثبت جهانی به نهاد‌های مربوطه ارسال شده است و به زودی نشان جغرافیایی گلیم هرسین ثبت جهانی خواهد شد.
حیدری همچنین افزود: شهر نودشه در شهرستان پاوه را به عنوان شهر ملی گیوه به ثبت ملی رسانده‌ایم و همچنین روستای فش شهرستان کنگاور به عنوان دهکده ملی ساخت سازهای سنتی ثبت ملی شده و همچنین پرونده مربوط به ثبت نشان جغرافیایی شهر کرند غرب در زمینه ساخت چاقو و ابزار آلات فلزی را به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال کرده‌ایم.
او با اشاره به اهمیت بازارچه‌های صنایع دستی نیز گفت: در شهر کرمانشاه سه بازارچه صنایع دستی فعال داریم و در شهرستان دالاهو نیز یک بازارچه صنایع دستی راه‌اندازی شده و در صدد آن هستیم که در تمام شهرستان ‌های استان بازارچه ‌های صنایع دستی راه اندازی شود.

** صنایع دستی مصداق واقعی کالای ایرانی
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، گفت: صنایع دستی مصداق واقعی کالای ایرانی است و با کمترین سرمایه ای در این بخش می توان شغل ایجاد کرد.
حیدری افزود: از طریق اعطای وام ارزان قیمت از محل تسهیلات روستایی عشایری از هنرمندان صنایع دستی برای رونق بخشیدن به فعالیت خود حمایت می کنیم.
او استقبال مردم از صنایع دستی را در سال های اخیر خوب دانست و افزود: در قالب برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی زمینه را برای معرفی محصولات صنایع دستی به مردم فراهم می کنیم.
حیدری همچنین به صادرات صنایع دستی در سال جاری اشاره کرد و گفت: در نیمه اول امسال هشت میلیون دلار صنایع دستی از استان کرمانشاه صادر شده است.
استان کرمانشاه از قدیمی ترین سکونتگاه های اقوام ایرانی و یکی از نقاط باستانی ایران است و از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و نیاز اهالی به لوازم و مواد اولیه زیستی، مرکز صنایع دستی بوده است و در بین مردم بومی، افراد مستعد و ماهر در هر رشته پرورش یافته اند.
انواع قالی و قالیچه ، قلم زنی ، نقره کاری ، مسگری ، زرگری ، چرم سازی ، نمد مالی ، سفالگری ، نساجی سنتی و فلز کاری در محدوده استان از رونق دیرینه برخوردار بوده و تولیدات آنها بیشتر به سایر نقاط ایران و خارج از آن صادر می شود.
 

گزارش: فرزاد نویدی
منبع: ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.