سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20716 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد جاده‌های کرمانشاه «لغزنده اند»/ قبل از حرکت با ۱۴۱ تماس بگیرید آب «رازآور» وارد «هشیلان» شد کرمانشاه بارانی در آخرین روزهای اسفند میوه شب عید ۱۴۰۳ در بازار کرمانشاه کیلویی چند؟

اینترنت سال آینده گران می‌شود؟
29 دی 1397 - 12:04
شناسه : 16330
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

این سئوال از سوی کاربران اینترنت مطرح شده که آیا سال آینده در صورت تغییر قیمت ارز نیمایی، قیمت اینترنت تغییری خواهد داشت یا خیر؟

پ
پ

 تعرفه‌گذاری در حوزه ICT از طریق کمیسیونی با نام تنظیم مقررات ارتباطات انجام می‌گیرد و تعرفه‌های تعیین‌شده در چارچوب مصوبه‌های این کمیسیون، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به ذی‌نفعان ابلاغ می‌شود.

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نهاد مستقلی است که وظیفه سیاست‌گذاری، تدوین و تصویب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برعهده دارد. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و حفظ حقوق مشترکین و کاربران براساس اصول محوری سازمان (یعنی رعایت عدالت، انصاف، اخلاق مداری، صراحت، شفافیت و ایجاد فضای رقابتی سالم ) نیز از دیگر وظایف آن است.

ازسوی دیگر، تهیه پهنای باند اینترنت از خارج از کشور و توزیع آن در داخل، وظیفه دولت و وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و به‌دنبال آن شرکت ارتباطات زیرساخت کشور  است. سیاست شرکت ارتباطات زیرساخت همانطور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده است، ارائه پهنای باند اینترنت توسط شرکت زیرساخت به‌عنوان شرکتی دولتی است و در چند ماه اخیر نیز چند مرتبه قیمت اینترنت شرکت زیرساخت به اپراتورها کاهش پیدا کرده که این کاهش قیمت، رشد درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت را به همراه داشته و فرصت رقابتی را برای اپراتورها فراهم کرده است.

قیمت اینترنت گران نخواهد شد؟

اما اخیرا مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره احتمال تغییر قیمت اینترنت در سال آینده گفته است که این شرکت برای تغییر نرخ اینترنت هیچ برنامه‌ای ندارد و قیمت اینترنت توسط شرکت زیرساخت در سال آینده گران نخواهد شد.

صادق عباسی شاهکوه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها، با اشاره به احتمال افزایش قیمت مکالمات بین‌الملل تاکید کرده که صرفا افزایش قیمت درصورت تغییر قراردادها و افزایش و نوسانات قیمت ارزی که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان ارز نیمایی خریداری می‌شود، در بحث مکالمات بین‌الملل است که همواره به این شکل بوده و با قیمت نرخ اعلامی دولت تغییر دارد.

اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی چندی پیش با بیان این‌که طی چند ماه گذشته، با افزایش قیمت ارز، هزینه‌های خدمات اپراتورها نیز افزایش یافت اما در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، سقف و کف برای قیمت‌ها تعیین شده است، تاکید کرده بود که اپراتورها مجازند بین سقف و کف و بر اساس تحلیلی که از بازار دارند، قیمت‌ها را اعلام کنند.

حسین فلاح جوشقانی این را هم گفت که اپراتورها در دو سال گذشته با توجه به شرایط بازار، تعرفه‌ها را در پایین‌ترین میزان اعلام می‌کردند، اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی تعرفه‌ها افزایش یافته است؛ به‌طوری که اینترنت ۱۰ درصد و مکالمه‌ها با دو برابر افزایش قیمت مواجه هستند که این افزایش هم‌چنان طبق مقررات است. مخابرات با طرح هم‌کدسازی ۷۰ درصد قیمت‌ها را کاهش داد، اما اکنون قیمت‌ها به سقف رسیده است و طبق جمع‌بندی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمتی خلاف قانون و بالاتر از سقف تعیین شده نداشتیم.

با این حال، در مدلی که شرکت ارتباطات زیرساخت به‌دنبال اجرای آن است، اپراتورها قرارداد خود برای مکالمات بین‌الملل را منعقد می‌کنند و هزینه و درآمد هم مربوط به خودشان می‌شود و صرفا باید هزینه انتقال ترافیک را به شرکت زیرساخت منتقل کنند که رشد بازار و کاهش هزینه اپراتورها با دریافت تخفیف از قراردادها را به دنبال دارد و شرکت زیرساخت نیز دیگر درگیری برای قرارداد با اپراتورهای داخلی و خارجی نخواهد داشت.

بر این اساس، بالغ بر ۸ درصد از هزینه شرکت‌های اپراتور، بابت خدمات دریافتی از شرکت ارتباطات زیرساخت ایران است که این دسته از خدمات شامل تامین پهنای باند اینترنت، ترافیک بین‌الملل، فضا و امکانات زیرساختی و انتقال بین استانی است که به گفته کارشناسان، با کاهش قیمت سرویس‌ها ازسوی شرکت زیرساخت، اپراتورها فرصت رشد بیش‌تری دارند.

 پیش از این، هزینه واگذاری پهنای باند اینترنت به اپراتورها بر اساس پیک مصرفی ماهانه محاسبه می‌شد، اما بر اساس مدل جدید، پنج درصد بالاترین پیک مصرفی حذف و پس از آن پیک باقی‌مانده ۹۵ درصد حجم مصرفی دیتا، به‌صورت پلکانی، ملاک مصرف اپراتورها برای محاسبه هزینه پهنای باند آن‌ها خواهد بود. این شیوه محاسبه هزینه واگذاری، قیمت خدمت پهنای باند اینترنت را برای مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت که اپراتورها هستند، حدود ۱۴ درصد کاهش خواهد داد.

اما در شیوه جدید، محاسبه به‌صورت تجمیع کشوری پهنای باند انجام خواهد شد؛ این روش به تمرکززدایی شبکه اپراتورها در راستای سیاست‌های شبکه ملی اطلاعات کمک می‌کند. به این ترتیب با روش محاسبه تجمیعی جدید، هزینه واگذاری این خدمات، حدود شش درصد دیگر کاهش خواهد یافت.

در این باره، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت پیش از این، با اشاره به کاهش حدود ۲۰ درصدی قیمت در نتیجه اعمال شیوه جدید محاسبه پهنای باند، تصریح کرده بود که این کاهش قیمت با ایجاد  فرصت رقابتی برای اپراتورها، زمینه افزایش رضایت کاربران نهایی را فراهم می‌کند.

درنهایت، طبق برنامه تدوین‌شده، سهم شرکت ارتباطات زیرساخت از درآمد اپراتورها تا پنج سال آینده به پنج درصد کاهش خواهد یافت که این به معنی آن است که بخش دولتی و حاکمیتی تلاش می‌کند نقش قابل توجهی در گسترش بازار و رونق کسب‌وکارهای نوین ICT  کشور ایفا کند. البته نکته دیگری هم که در این زمینه وجود دارد، به آمادگی‌های بخش خصوصی بازمی‌گردد و این که آیا برای ورود بخش خصوصی به این موضوع، زیرساخت‌های لازم ایجاد شده و مشخص است که باید پهنای باند را از چه کانالی و چه تعرفه‌ای خریداری کنند و آن را با چه تعرفه و ضوابطی در داخل کشور توزیع کنند و اصلا این‌که بسترهای لازم شرایط مناسب برای این شرکت‌ها تا چه میزانی ایجاد شده است؟

 

 

 

منبع: ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.