شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

۲۰۴ نفر از داوطلبان انتخابات کرمانشاه به نظر شورای نگهبان اعتراض کردند
30 دی 1398 - 8:39
شناسه : 163391
0
به گفته رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه، ۲۰۴ نفر از داوطلبان انتخابات سیزدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به نتایج رد صلاحیت و یا عدم احراز صلاحیتشان اعتراض کردند. طلوع‌‌کرمانشاه :

به گزارش طلوع کرمانشاه حجت الاسلام محسن مفید روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این آمار فقط مختص استان است و برای ما مشخص نیست چه تعداد از داوطلبان در هیات نظارت مرکزی تهران به نتایج بررسی صلاحیتشان اعتراض کرده اند/به گفته وی، از ۳۷۰ پرونده ای که در شورای نگهبان استان برای بررسی صلاحیت افراد تشکیل شده بود، رای اولیه ۱۲۱ نفر تایید صلاحیت، ۶ نفر عدم احراز صلاحیت و مابقی رد صلاحیت بوده است که البته در مرحله بعد در هیات نظارت مرکزی تهران، نتایج به ۹۰ نفر تایید صلاحیت، ۱۲۷ نفر عدم احراز صلاحیت و ۱۵۳ نفر رد صلاحیت تغییر کرد/وی توضیح داد: عدم احراز صلاحیت معنایش این است که شورای نگهبان نتوانسته است براساس تعریف قانون به شناخت کافی از افراد برسد/حجت الاسلام مفید ادامه داد: شورای نگهبان از ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن ماه فرصت بررسی مجدد اعتراضات به نتایج بررسی صلاحیت افراد را دارد.

پ
پ

وی تاکید کرد: حتی کسانی که تایید صلاحیت شده باشند نیز اگر گزارش جدیدی از این افراد به شورای نگهبان برسد این شورا حق بررسی مجدد صلاحیت این افراد را دارد.

به گفته او، لیست نهایی افراد تایید صلاحیت شده نیز در ۲۱ بهمن ماه به وزارت کشور ابلاغ و روز بعد در عمل وارد فضای تبلیغی انتخابات می شویم.

رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در خصوص آمار بالای رد صلاحیت ها در این استان بیان داشت: با اینکه عده ای تلاش می کنند که با فضاسازی کمیت کار را عَلَم کنند اما اصل برای ما عمل به قانون است و آمار بالای رد یا تایید صلاحیت افراد اهمیت ندارد.

حجت الاسلام مفید در خصوص ملاک های رسیدگی به صلاحیت افراد توضیح داد: این ملاک ها در ۲ ماده ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات که شامل شرایط اثباتی و نفی افراد می شود آمده است؛ ضمن اینکه طبق ماده ۵۰ قانون انتخابات، تحقیقات محلی و نیز استعلاماتی از مراجع چهارگانه شامل وزارت اطلاعات، پلیس بین الملل، ثبت احوال و از قوه قضاییه نیز داریم.

او تاکید کرد: قانون، شورای نگهبان را در بررسی صلاحیت افراد محدود به این مراجع چهارگانه نکرده است و ما می توانیم از سایر مراجعی که صلاحیت اظهارنظر داشته باشند نیز استعلام بگیریم و اینکه در کنار اینها سیاست های کلی نظام و تدبیر مقام معظم رهبری نیز یکی از مهمترین ملاک های ما برای بررسی صلاحیت افراد است.

به گفته حجت الاسلام مفید، مباحث اخلاقی، اعتقادی، مالی، اقتصادی و مباحث سیاسی یعنی وابستگی به احزاب و تشکل های غیرقانونی موضوعات اصلی رد صلاحیت افراد است.

وی در پاسخ به این سوُال که آیا قانون به اندازه کافی شفاف است و مانع برخورد سلیقه ای می شود؛ گفت: نهاد شورای نگهبان به هیچ وجه سیاسی و جناحی نیست و رای اعلام شده حتما باید براساس مستندات باشد.

او تاکید کرد: مهم برای ما عمل به قانون است و رد صلاحیت از تمام جناح های سیاسی کشور اتفاق می افتد.

هرچند به گفته رییس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه، قانون انتخابات ضعف دارد و این قانون پاسخگوی برگزاری یک انتخابات بدون حاشیه نیست.

حجت الاسلام مفید ادامه داد: باید به کسانی اجازه ثبت نام داده شود که حایز شرایط باشند نه اینکه در ابتدا هرکسی قادر به ثبت نام باشد بعد ما بیایم اینها را پالایش بکنیم.

او افزود: به عنوان مثال از همان ابتدا افراد باید با در دست داشتن سوءپیشینه و استعلام مراجع چهارگانه در انتخابات ثبت نام کنند تا امروز با حجم کثیری از رد صلاحیت ها و عدم احرازها روبرو نمی شدیم.
۴۱۴ نفر در استان کرمانشاه برای این دوره از انتخابات ثبت نام کرده بودند که در مرحله اول ۸۷ درصد این افراد توسط هیات های اجرایی تایید صلاحیت شدند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد.

این استان دارای ۶ حوزه انتخاباتی و هشت نماینده در مجلس شورای اسلامی است.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.