شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20797 تعداد نوشته های امروز : 5×

آخرین خبرها

تعداد بوستان های منطقه ۵کرمانشاه به ۳۹عدد رسید خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم کرمانشاه از فردا بارانی می‌شود سال گذشته ۱۳۳۳ پرونده تصرف غیرمجاز اراضی ملی در کرمانشاه تشکیل شد چشم‌انداز بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند

برپایی نمایشگاه آثار هنری ماندلا
30 دی 1397 - 14:03
شناسه : 16407
0
گفتگویی دوستانه با برپاکنندگان گالری ماندلا طلوع‌‌کرمانشاه :

 آقای شاه کرمی درباره نمایشگاه (هنر ماندالا) بگویید؟      خیلی جالب است یک حرکت نو را ازافرادی که تازه وارد این حیطه شدن ببینیم چون وارد شدن به بعضی گالری ها واثر گذاشتن در آنها سخت است به این دلیل که هنرمندان بایستی یک رزومه کامل ارائه نمایند این گالری ها تجربه یا فروش آنچنانی هم […]

پ
پ

 آقای شاه کرمی درباره نمایشگاه (هنر ماندالا) بگویید؟     

خیلی جالب است یک حرکت نو را ازافرادی که تازه وارد این حیطه شدن ببینیم چون وارد شدن به بعضی گالری ها واثر گذاشتن در آنها سخت است به این دلیل که هنرمندان بایستی یک رزومه کامل ارائه نمایند این گالری ها تجربه یا فروش آنچنانی هم ندارند…برای بنده نیز پرداخت چنین هزینه و داشتن سابقه کار الزامی بود و به این دلیل اجازه ورد نداشتم! سوالی که پیش می آید این است که برای این همه هنرمند نقطه شروع کجاست؟! اگر گالری ها نخواهند هنر این دوستان را نمایش بدهند؟ کسی از همان اول نمیتوان ددر موزه هنر معاصر کارش را ارئه دهد و باید از چنین جاهایی شروع کند و پله پله به جایگاه مورد نظربرسد…از این بابت که هم هنر نو بود و هم هنرجویان کارشان را تازه شروع کرده بودند ونیاز  به  دیده شدن و تجربه نیاز داشتند تصمیم گرفتیم گالری آثار هنری خود رابرپا کنیم.

 

– تقریبا  طرح ها ایرانی هستند مانند ترنج ؟

هنر تذهیب که کاملا ایرانی است، هنر فرش، هنر کاشی های ما و بعد از دوره صفوی که یک  مقدار معماری ما به سمت معماری ایرانی و اسلامی رفت ما این موضوع را مشهودتر میبینیم، اتفاقی که افتاد بعد از تحقیقایی کردیم فهمیدیم مرز باریکی بین روانشناسی وهنر وجود دارد ،یعنی اجداد ما در تمدنهای قدیمی و باستانی فقط ازآن برای آئین‌های مذهبی، مراقبه و مدیتیشن استفاده میکردند، از سوی دیگرهم در تمدن مایاها و آستک‌ها یا بقول خودمان سرخ‌پوستها دقیقا همین علائم دایره‌ای شکل را که امروزی شده اند و درین‌کَچِر نامیده می شود دیده می شود ، حالت دایره‌ای فرمی که بافته میشود پراز المان‌هایی است که اضافه میکنند وآنها را دراتاق خواب خود نصب می کنند واعتقاد دارند که بدی، نیروی بد وخواب بد را از انها دور میکند.

– مانند فیروزه ایرانی ها معمولا دایره‌ای ست؟

بله اگرآنرا هم ببینید چند دایره و شکل خاص است که از آن استفاده میکنند یعنی هر جایی را که نگاه میکنیم میبینیم از این ماهیت استفاده شده است چون دایره ماهیتش، رنگش آبیه و آبی یعنی آسمان یعنی سبکی،رهایی ،آزادی و این کاربرد را تا قبل از این داشتیم، یک بخش دست نخورده ای ازهنر بود که من از حدود ۱سال و نیم پیش اولین مدرسی هستم به آن پرداختم وآنرا آموزش دادم.

– آیا اولین گروه درایران شما بودید؟ میخواهیم درباره  پیشینه‌ آن درایران بدانیم و اینکه غیر از شما کسی به این مبحث وارد شده است؟

در حال حاضر ماهنرمندان زیادی داریم که ماندالا ترسیم میکنند  ولی فقط بعنوان یک نقش یا یک تکنیک، بیشتربعنوان یک هنرمند… خود من از دوران کودکی زمانی که شرایط فراهم میشد که نقاشی بکشم اصولا به جای کشیدن خانه، گل و خورشیدی که همه بچه‌ها در این سن نقاشی می کنند ، اشکال و خطوط دایره ای شکل و دور هم میکشیدم که خیلی هم برایم دلچسب بود…

زمانی که بزرگترشدم کم کم باان آشنا شدم وبیشتر ترسیم میکردم و تقریبا میتوانم بگویم از۲سال پیش با جنبه روانشناسی این هنر آشنا شدم، اکنون به واسطه همسرم که روانشناس هستند خودم من هم شروع  به درس خواندن و تحقیق درحیطه روانشناسی کرده ام و تقریبا ازاواسط سال ۹۶ این کار آغاز شد ( اواخر شهریور) ، دوستان وهنرجویانی هم که تمایل داشتند و جذب این کار شدند،بنابراین ما ابتدا از جنبه هنری وارد شدیم واین هنر را به آنها معرفی کردیم که ماندالا چیست  وچگونه کار میکند و عملکرد آن بر ذهن به چه صورت است وپس ازآن به جنبه‌های روانشناسی آن پرداختیم .

اتفاقی که در حدودا ۱سال و نیم برای ما افتاد این بود که من گفتم که این کار کاملا خلاقیت و شخصیت فردی یک انسان است و هرکسی میتواند فرم وشخصیت ماندالای ماندالایی خودش را داشته باشدو درعین حال تمام ذهنیت و درونیات ضمیر ناخودآگاه خودش را درطرح ماندالاییش وارد کند، یعنی درعین خلق یک اثرهنری تاثیرات  روانشناختی خود را وارد کند که در مباحث روانشناسی مبحثی را به نام کاتارسیس یا پالایش روانی داریم و اتفاقی که درروند شکل گیری ماندالا می افتد درکنار خلق اثر هنری شخصیات و درونیات خود راهم درگیر میکند و از طرف دیگرهم به پالایش روانی خواهد رسید.

– چند هنرجو باشما کار میکنند؟

فکر میکنم در طول مدت ۱سال و ۳ماه حدود ۱۰۰کلاسهای آموزشی را گذرانده اند واین نمایشگاه گروهی هم که برگزارکردیم ۱۲ نفر از بین این تعداد هنرجو انتخاب شدند و دقیقا کسانی بودند که پیشرفت بیشتر، تمایل بیشتر وجاه طلبی بیشتری دراین هنرداشتند.

– شاید آموزش سخت باشداما هنرجو هیچ ذهنیتی از جاهای دیگر ندارد، آیا این یک نکته مثبت است؟

بعد از شروع کلاس ها وبوجود آمدن اتصال هنرجویان و ماندالا ، من شروع کردم به تشکیل کلاسهای تخصصی مثل مبانی هنرهای تجسمی، رنگ شناسی، روانشناسی رنگ کردم و بعد از آن به تکنیکهای هنری پرداختم . درحال حاضر موضوع  پیش روی ما سبک شناسی هنری است یعنی یک مقدار سواد بصری وسواد هنری  دوستان باید ارتقاء یابد ودرنمایشگاه آثارآنها رد پایی از سبکهای مختلف خواهیم دید.

– یعنی در انتخاب اثر آزادند؟

کاملا ، به این سبک که شخصیتها ،نقطه نظرها و محتویات ضمیر ناخودآگاه خودشان را بتوانند  در اثر جای دهند،امیدوارم نمایشگاه گروهی دیگری را ازآثار این هنرجویان برپا کنیم. بیشتر سعی کرده ایم به غیرازتبلیغات در فضای مجازی همین ازهمی ها و نشستهابرای تبادل نظر استفاده کنیم و دراین مبحث یک سری نشست های رایگان داریم که در زمینه‌های مختلف فعالیت همین گروه چند لحظه شناخت در مباحث هنری و فرهنگی به مردم آموزش میدهیم وازاین طریق افراد جذب می گردنند.

ما یک سری دوره ها داریم که هر دوره شرایط و ساعت کاری خودش را دارد، اما بعضی از هنرجوها آمده اند وماندگار شدند.

– با توجه به پیش‌بینی که برای استقبال از نمایشگاه داشتید استقبال چطور بود؟

پیش از این در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی تجربه داشتم اما این اولین تجربه نمایشگاه گردانی من بود ولی با توجه به تجربه هایی که از قبل دیده بودم بنظر من استقبال خوب و بی‌نظیری داشت، بخشی از تبلیغات خب از سمت ما بود وبخش دیگرتبلیغات ازسمت گالری انجام شد .

این نمایشگاه با توجه به تبلیغاتی که داشتیم و نو بودن هنری که ارائه میدهیم و اینکه هنوز در سطح آشنایی و معرفی بود خیلی خوب جواب گرفت و جا برای پیشرفت دارد.

 – خانم کریمی کارتان را از کی آغاز کردید و چگونه به سمت این هنر جذب شدید؟

من کتایون کریمی هستم…ورود من به ماندالا از ۷سال پیش صورت گرفت و آشنایی من با ماندالا از طریق یوگا بود و به شکلی بود که فقط رنگ آمیزی ماندالا را انجام میدادم نه ترسیم ماندالا تا سال قبل که با آقای شاه‌کرمی مربیخوبمان آشنا شدم و این امکان برای من فراهم شد که بتوانم چیزی را که در نظرم هست بروی کاغذ بیاورم، ماندالا خارج از بحث هنری بُعد درونی که آدم را به خودشناسی میرساند و باعث مدیتیشن و آرامش میشود و میتواند به افراد خیلی کمک کند من در گذشته پیش زمینه نقاشی بصورت آکادمیک و حرفه ای نداشتم و بعد ۱۹سال  به کمک آقای شاه‌کرم توانستم به این رویایم برسم..

*چه احساسی   داریدکه کارتان را بصورت حرفه ای دنبال میکنید؟؟

خیلی خوشحالم!

-شاه‌کرمی: خانم کریمی هم جزء اساتیدی هستند که در گروه چند لحظه شناخت تخصص خودشان را تدریس میکنند چون حوزه های مختلفی را داریم و ازاساتید مختلفی هم استفاده میکنیم بخش روانشناسی آن که فکرمیکنم پایه شکل‌گیری این گروه بود را همسرم (شهره قوی روح) راه اندازی اداره میکنند. ماندالا جنبه روانشناسی دارد که خانم قوی‌روح تدریس میکند  و به واسطه آن نوع تاثیراتی که از نظرمراقبه و مدیتیشن میگذارد.

– خانم فتاحی شروع به کار شما چه وقتی بود  و چگونه با آقای شاه‌کرم آشنا شدید؟ به ما گویید آیا از انتخاب آثارتان برای نمایشگاه خوشحالید؟

من اصلا ماندالارا نمیشناختم و دقیقا حدود ۱سال پیش ازخانم کریمی  پرسیدم که چگونه هنری است با اینکه تا آن لحظه من به فعالیت هنری اصلا علاقه نداشتم ولی همینطور که با ماندالا آشنا شدم و کم کم پیش رفتم  دیدم برام جذابه و بهم حال خوبی میداد و علاقه‌مند شدم.

– برای نمایشگاه از شماتقاضای شرکت کردند یا خودتان آثارتان را به نمایشگاه آوردید؟

انتخاب با خودشان بود

آقای شاه‌کرم: یک بخشی از آدمها کاملا بصری به این هنر جذب میشن یعنی یک تصویر را میبینند، هنر را میبینند و علاقمند می شوند که خانم فتاحی اوایل آن جسارت را نداشتند و من بیشترین تلاشم این بود که انتقال دهنده این جسارت باشم.در یکی از تکنیک ها از بقیه بچه ها کاملا پیشتاز هستند و کلا وضعیت کارها به این شکل شد که ۱۲نفر حاضر در نمایشگاه از ۲کار تا ۵کاردر نمایشگاه اثر داشته باشند که مجموعا ۴۱ اثر شده است . سعی بر این بود هر کدام از بچه ها به صورت انفرادی به سمت نقاط قوّتشان سوق بدهیم.در روند کلاس بچه ها خیلی آزادتر کار میکنند، حتی در جاهایی توصیه می کنم بدون خط کش، پرگار، نقاله و بویژه بدون پاک‌کن طراحی کنند.

 

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.