چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20819 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند ۵ توصیه کلیدی برای مدیریت استرس کنکوری‌ها «هجیج» سال آینده کاندیدای ثبت جهانی خواهد شد سانحه رانندگی در محور هرسین ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت خطوط اتوبوسرانی کریدورشمال به جنوب و شرق به غرب در کرمانشاه راه اندازی شد رقابت ۳۹ هزار داوطلب از کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری پارکینگ‌های کرمانشاه زیر ذره‌بین تعزیرات/ ۲ پارکینگ متخلف پلمب شد

شیوع شپش در مدارس ابتدایی کرمانشاه/ ابتلا به انگل شپش یکی از علل افت تحصیلی است
06 بهمن 1398 - 18:19
شناسه : 166101
0
هر سال با آغاز فصل پاییز و موج سرما، انگل شپش عاملی است که دانش آموزان، خانواده ها و معلمان مدرسه به ویژه مربیان بهداشت را در گیر خود می کند. طلوع‌‌کرمانشاه :

بیشترین آمار ابتلا به این آلودگی مربوط به دانش آموزان دختر در مقطع دبستان و دوره راهنمایی است که البته کمتر به آموزش های مربیان بهداشت توجه می کنند/فرزانه بهرامی از معلمان مقطع اول ابتدایی در ناحیه ۲شهرستان کرمانشاه است/او حاشیه نشینی و عدم توجه خانواده ها به مراقبت های بهداشتی را عامل شیوع گسترده این انگل می داند/خانم بهرامی می گوید: ماجرای دیده شدن شپش در بین دانش آموزان و سایر اقشار جامعه موضوع تازه ای نیست و هر ساله شاهد آن هستیم. از ابتدای سال تحصیلی طی جلسات مختلف برای والدین دانش آموزان توضیح می دهیم که چه نکاتی را برای پیشگیری از شیوع این انگل رعایت کنند/شیرزاد احسان خواه، کارشناس بهداشت اداره کل آموزش و‌ پرورش هم در این باره می گوید: معضل شپش علاوه بر مدارس در سرباز خانه ها و خوابگاه ها نیز اتفاق می افتد و مشاهده شده که منجر به تعطیل شدن یک خوابگاه شده است.

پ
پ

بیشترین آمار ابتلا به این آلودگی مربوط به دانش آموزان دختر در مقطع دبستان و دوره راهنمایی است که البته کمتر به آموزش های مربیان بهداشت توجه می کنند.

فرزانه بهرامی از معلمان مقطع اول ابتدایی در ناحیه ۲شهرستان کرمانشاه است.

او حاشیه نشینی و عدم توجه خانواده ها به مراقبت های بهداشتی را عامل شیوع گسترده این انگل می داند.

خانم بهرامی می گوید: ماجرای دیده شدن شپش در بین دانش آموزان و سایر اقشار جامعه موضوع تازه ای نیست و هر ساله شاهد آن هستیم. از ابتدای سال تحصیلی طی جلسات مختلف برای والدین دانش آموزان توضیح می دهیم که چه نکاتی را برای پیشگیری از شیوع این انگل رعایت کنند. 

او ادامه می دهد: از دانش آموزان هم خواسته می شود تا لباس های گرم خود را داخل کیسه به چوب رختی آویزان کنند، مقنعه هایشان را با هم تعویض نکنند و از وسایل شخصی مثل حوله، گیره سر و شال و کلاه همدیگر استفاده نکنند زیرا پوست سر محیط بسیار مطلوبی برای ادامه حیات این انگل هاست و رشک ها(تخم ها) تا ۲۴ساعت در صورت نبودن میزبان زنده می مانند.

بهرامی معتقد است که مشکل عمده ای که بیشتر جنبه فرهنگی دارد در این مسئله وجود دارد، پذیرش خانواده هاست. وقتی دانش آموزی به این انگل مبتلا می شود پنهانکاری یا ترس اولین واکنش منفی خانواده است که سبب می شود همان دانش آموز مبتلا، سایر همکلاسی هایش را  آلوده کند در حالی که در صورت اطلاع رسانی خانواده، ما موظفیم  کرامت انسانی آن دانش آموز را حفظ کرده و آموزش های لازم را بیشتر کنیم تا مراحل درمان در کمترین زمان یعنی ۱۴روز طی شود.

اعظم حقیقی راد مادر دو دانش آموز دختر در مقاطع ابتدایی و‌راهنمایی در یکی از مدارس ناحیه ۳آموزش و‌پرورش است و از مصائب این انگل می گوید: از ابتدای سال تحصیلی اسپری ضد شپش را روی لباس فرم و کیف مدرسه بچه هایم پاشیده ام و بر استحمام و نظافت روزانه دخترانم نظارت داشته ام اما با اطلاع مربی بهداشت دختر کوچکترم از این مشکل باخبر شدم که پس از دو روز به فرزند دیگرم انتقال پیدا کرد.

به گزارش کُردپرس، تراکم دانش آموزان در یک محیط آموزشی کوچک، خواندن یک کتاب مشترک در برخی مواقع یا بازی که سرشان کنار هم قرار گرفته از علل ایجاد این انگل بوده است.

خانم بهرامی می گوید: مهمتر از این مسائل، درمان فوری است از جوشاندن ملحفه ها و مقنعه تا درمان های سنتی مثل استفاده از سرکه،روغن ها و سس مایونز که روند درمان و پاکسازی در طول یک ماه کلافه کننده و وقت گیر به طول انجامید زیرا من به درمان با شامپوهای شیمیایی اعتقادی ندارم.

گیتی شایسته هم مادر یک دختر کلاس چهارم دبستان در ناحیه یک آموزش و‌ پرورش کرمانشاه است. او هم درباره دردسرهای این انگل کوچک که دخترش را در مدرسه درگیر کرده است، می گوید: با توجه به خارش شدید سر و پشت گوش هایش متوجه وجود شپش در موهایش شدم. با کم کردن حجم موهایش مسئله حل نشد و با توصیه معلم بهداشت به مرکز بهداشت محله مراجعه کرده و با مصرف شامپوی مخصوص پس از سه هفته درمان و رسیدگی این آلودگی برطرف شد.

اما خانم اشرف آبادی کارشناس بهداشت درباره وجود این انگل در میان مراجعانش توضیح می دهد: شپش یکی از مواردی است که خانواده ها روزانه به مراکز بهداشت محلات برای راهنمایی و مشاوره مراجعه می کنند. در سال های گذشته شامپو پری مترین به صورت رایگان به خانواده ها عرضه می شد اما با تصمیمات اتخاذ شده دولت، تنها به قشر ضعیف جامعه ارائه می شود.

خانم اشرف آبادی ادامه می دهد: یکی دیگر از خدمات مربوطه به این انگل، غربالگری دانش آموزان با همکاری مراقبان سلامت در مدارس است که مربیان بهداشت را همراهی و همیاری می کنند تا  دانش آموزان آلوده را شناسایی کنند و در روند درمان قرار گیرند‌. در خانواده ها نیز اگر یک عضو آلوده شود مابقی اعضای خانواده باید بررسی شوند تا در صورت آلودگی درمان شوند.

او تاکید می کند: برای درمان این انگل روش های خانگی هم توصیه می شود ولی بهتر است از همان شامپو یا لوسیون مخصوص استفاده شود تا سریع تر درمان حاصل شود‌.

ابتلا به انگل شپش، یکی از علل افت تحصیلی است

شیرزاد احسان خواه، کارشناس بهداشت اداره کل آموزش و‌ پرورش هم در این باره  می گوید: معضل شپش علاوه بر مدارس در سرباز خانه ها و خوابگاه ها نیز اتفاق می افتد و مشاهده شده که منجر به تعطیل شدن یک خوابگاه شده است.

او خاطرنشان می کند: هر چند در هر سه ناحیه آموزش و پرورش کمبود مربیان بهداشت به ویژه در روستاها را داریم اما به صورت ماهیانه و فصلی از مدارس آمار مبتلایان را می گیریم و با برگزاری جلسات متعدد سعی در آگاه سازی خانواده ها داریم. در صورت ابتلای یک دانش آموز غیر از والدین و مربی بهداشت نباید هیچ یک از همکلاسی هایش باخبر شوند زیرا یکی از علل افت تحصیلی گزارش شده است‌.و اگر یک کلاس دارای پنج محصل مبتلا باشد اپیدمی محسوب می شود برای والدین به طور عام با حضور بهورزان معاونت بهداشت برنامه آموزشی ترتیب داده می شود/کُردپرس

گزارش از: سپیده امیری 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.