جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

خبرهای خوب برای بیمارستان تاریخی مسیح کرمانشاه
19 تیر 1399 - 15:26
شناسه : 234762
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رای دستگاه قضایی استان برای احیاء و جلوگیری از تخریب بیمارستان تاریخی مسیح خبرداد/امید قادری بااشاره به خروج بیمارستان تاریخی مسیح (مرادیان) کرمانشاه از فهرست آثار ملی در اوایل دهه ۹۰، اظهار کرد: در آن سالها مالک این بنای ارزشمند تاریخی با حکم دیوان عدالت بنا را از فهرست آثار ملی خارج کرد تا بتواند به مرور آن را تخریب و تغییر کاربری دهد/وی تصریح کرد: از حدود دوسال پیش بعد از بررسی هایی متوجه شدیم که مالک بنا در نظر دارد تا آن را تخریب کرده و تغییر کاربری دهد.

پ
پ

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: در این راستا، باتوجه به اهمیت و ارزشمندی این بنای قدیمی تلاش هایی را آغاز کردیم تا مانع از تخریب آن شویم، لذا با همراهی استاندار پیگیریهای گسترده ای در دو وزارتخانه میراث فرهنگی و بهداشت و درمان داشتیم و حکم کاربری درمانی این بیمارستان و ممانعت از تغییر کاربری آن را گرفتیم.

وی اضافه کرد: هرچند گرفتن این حکم گام بسیار مثبتی بود، اما هنوز این احتمال وجود داشت که مالک، این بیمارستان تاریخی را تخریب کند و بعدها هم با انجام برخی اقدامات این موضوع مسجل شد که قصد تخریب بنا را دارد.

قادری خاطر نشان کرد: براین اساس، برای حفظ این بنای تاریخی جمع آوری مستندات و پیگیری های قضایی را در دادسرای استان شروع کردیم که خوشبختانه امروز به نتیجه رسیده است.

وی با قدردانی از حمایت استاندار، دادستان، رسانه ها و سمن های حامی میراث فرهنگی استان در این مسیر، تصریح کرد: در رای دستگاه قضایی استان تایید شده که مالک بنا در سیل سال گذشته با هدایت آبهای سطحی به داخل بنا و در چهارشنبه سوری با ایجاد آتش سوزی به دنبال تخریب بنا بوده و طبق این حکم مقصر اصلی این دو حادثه اعلام شده است.

قادری تاکید کرد: در رای دستگاه قضایی استان به مالک دستور داده شد که حق تکرار و تداوم جرم را ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: همچنین کمیسیون ماده پنج شهرداری حق صدور مجوز برای تغییر کاربری بنا را ندارد.

وی متذکر شد: بعد از حادثه آتش سوزی اخیر در بیمارستان مسیح این بنا نیاز فوری به مرمت اضطراری پیدا کرده، اما از آنجایی که میراث فرهنگی اجازه اختصاص بودجه مرمتی برای بناهایی که ثبت ملی نیستند را ندارد، برای همین نمی‌توانستیم این بنا را مرمت کنیم.

قادری اضافه کرد: دستگاه قضایی استان در رای خود دستور داده تا میراث فرهنگی استان برای مرمت اضطراری این بنا اقدام کند که ما نیز پیگیری ها را برای اجرای این دستورالعمل آغاز می‌کنیم.

به گفته این مسئول مرمت اضطراری این بنای تاریخی به حدود یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه از پیگیری برای ثبت ملی دوباره بیمارستان مسیح کرمانشاه خبرداد و گفت: باتوجه به اینکه این بنا واجد ارزش تاریخی است، لذا مطابق با حکم دستگاه قضایی برای ثبت مجدد آن اقدام خواهیم کرد.

وی یادآورشد: همچنین پس از مرمت و ثبت ملی، مناسب با شان بنا آن را تبدیل به یک موزه، هتل تاریخی، مجموعه گردشگری و یا اقامتگاه خواهیم کرد/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.