پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

همه چیز درباره از بین رفتن حس بویایی و چشایی در بیماری کرونا
28 تیر 1399 - 11:02
شناسه : 238306
1
جراح گوش و حلق و بینی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-دکتر نیکزاد فرشچیان گفت:با توجه به بررسی مجموع علائم مبتلایان در کشور حدود ۳۰ درصد مبتلایان خصوصا افراد فاقد علائم شدید بالینی و خصوصا مبتلایان جوان به ویروس کووید ۱۹ ، به نوعی اختلال بویایی مبتلا هستند و از طرفی از بین رفتن کامل حس بویایی یا آنوسمی(کربویی) می تواند تنها علامت یا اولین علامت ،حتی پیش از سرفه باشد./درحال حاضر علاوه بر علائم اصلی ابتلا یعنی تب ، سرفه، تنگی نفس، اختلالات بویایی و چشایی ، پوستی، گوارش و حتی سکته مغزی به مجموع علائم بیماری اضافه شده است./البته حتی به دنبال یک عفونت ساده ویروسی نیز فرد ممکن است دچار اختلال حس بویایی شود و ممکن است تا چندین هفته و گاها تا دو سال نیز ، حس بویایی به صورت کامل برگشت پیدا نکند./ بر اساس تحقیقات انجام شده توسط انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا ، ۲۷ درصد مبتلایان، در طی هفت روز و اغلب آنان پس از ۱۰ روز حس بویایی خود را به دست آورده اند./میزان بهبود حس بویایی در افراد متفاوت است اما موجب مشکلات عاطفی ، افسردگی ، اضطراب و انزوا می شود./جهت درمان این اختلال می توان بیمار را تحت درمان دارویی با کپسول های زینک پلاس یا ویتامین A قرار داد اما استفاده از دارو حتما با تجویز پزشک صورت گیرد و از مصرف خودسرانه دارو باید خود داری شود./جهت تسریع در فرایند بهبودی استفاده از توانبخشی بویایی مفید است ، به گونه ای که با کمک بوئیدن چهار بو شامل میخک، اکالیپتوس، لیمو و گل رز ، به مدت ۱۵-۱۰ ثانیه دو بار در روز به مدت سه ماه به برگشت حس بویایی کمک می کند.

پ
پ

جراح گوش و حلق و بینی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: خوشبختانه بیماران مبتلا به نوع شدید بیماری ‌کرونا که منجر به بستری در بخش مراقبت های ویژه و استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی شده اند ، کمتر با مشکل از بین رفتن حس بویایی و آنوسمی مواجه می شوند.

برای برگشت حس بویایی باید تغییراتی در سبک زندگی داده شود. در این رابطه ترک سیگار، عدم استفاده از شوینده های حاوی کلر ، افزایش فعالیت بدنی، شستن مکرر و تمیز نگه داشتن بینی با سرم نمکی مفید است.

 آنوسمی ممکن است در بیماران هایپو تیروئید ی، آنفولانزا معتادان به الکل ، مبتلایان به MS ، پولیپ های بینی، سوء تغذیه ، پارکینسون، دیابت، سکته مغزی و جراحی های سینوسی و سابقه رادیو تراپی جهت تومورهای سر و گردن، مبتلایان به آلزایمر ، در معرض برخی سموم شیمیایی قرار گرفتن و مصرف برخی داروها و همچنین به صورت مادر زادی نیز دیده شود.

نکته مهم در خصوص ابتلا به آنوسمی در زمان اپیدمی کرونا این است که آلرژی به مواد ضد عفونی کننده حاوی کلر نیز می تواند علائم مشابه ابتلا به کووید ۱۹ را ایجاد کند و فردی که این علائم را دارد باید به سابقه اخیر استفاده از این گونه ضدعفونی کننده ها نیز دقت نماید.

متاسفانه افرادی که در اثر ابتلا به کووید ۱۹ مبتلا به آنوسمی و فقدان کامل حس بویایی می شوند ، حس چشایی آنان نیز دچار اختلال می شود.

 با وجود ناشناخته بودن ماهیت بیماری کرونا و افزایش آمار ابتلا به آنوسمی ، بهترین راه مبارزه با کرونا ویروس ، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورات بهداشتی جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می شود.

با توجه به اینکه فرد مبتلا به کاهش حس بویایی می تواند ناقل بیماری باشد،توصیه می شود که با بروز این مشکل حدود دو هفته زمان قرنطینه را رعایت نماید.

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.