جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

برای تامین آب شهر کرمانشاه ۹۵۰ لیتر در ثانیه کمبود داریم/هر آن احتمال از کار افتادن تصفیه‌خانه شهید نظری هست
16 مرداد 1399 - 19:16
شناسه : 246601
1
مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه ۹۵۰ لیتر در ثانیه کمبود داریم/علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (۱۶ مرداد) برگزار شد، با اشاره به مشکلات متعددی که در حوزه آب و فاضلاب در استان کرمانشاه با آن مواجهیم، گفت: کرمانشاه تنها مرکز استان در کشور است که تا این اندازه در حوزه آب و فاضلاب مشکل دارد/وی ورود حجم عمده فاضلاب شهر کرمانشاه به رودخانه‌های آبشوران و قره‌سو، آبرسانی سیار با تانکر به برخی از روستاها و قطعی آب شبانه در برخی از نقاط شهر کرمانشاه را از مهمترین این مشکلات برشمرد که انکارپذیر نیست/کاکاوند با بیان اینکه فرسودگی فقط محدود به شبکه نیست و از عمر مفید تصفیه‌خانه آب شهید نظری کرمانشاه نیز گذشته، خاطرنشان کرد: این تصفیه‌خانه سال ۱۳۴۲ ساخته شده و ۲۵ تا ۳۰ سال عمر مفید دارد/وی همچنین از حذف تبصره ۳ از قبوض آب در کرمانشاه هم گلایه کرد و ادامه داد: هزینه‌ای که تحت عنوان تبصره ۳ از مشترکین اخذ می‌شود، صرف اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه و تاسیسات می‌شود/مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان کرمانشاه بازگشت تبصره ۳ به قبوض را ضروری دانست و افزود: این کار باید با همکاری شورای شهر صورت بگیرد و کرمانشاه تنها استانی در کشور است که تبصره ۳ از سال ۱۳۹۶، از قبوض آن حذف شده است.

پ
پ

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: برای تامین آب شرب شهر کرمانشاه ۹۵۰ لیتر در ثانیه کمبود داریم.

علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (۱۶ مرداد) برگزار شد، با اشاره به مشکلات متعددی که در حوزه آب و فاضلاب در استان کرمانشاه با آن مواجهیم، گفت: کرمانشاه تنها مرکز استان در کشور است که تا این اندازه در حوزه آب و فاضلاب مشکل دارد.

وی ورود حجم عمده فاضلاب شهر کرمانشاه به رودخانه‌های آبشوران و قره‌سو، آبرسانی سیار با تانکر به برخی از روستاها و قطعی آب شبانه در برخی از نقاط شهر کرمانشاه را از مهمترین این مشکلات برشمرد که انکارپذیر نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تامین آب شهر کرمانشاه را نیز از دیگر مشکلات مهم دانست و با بیان اینکه کرمانشاه در گذشته تا این اندازه مشکل آب نداشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اوج مشکلات آب را از اواخر خرداد تا اواخر مردادماه داریم.

وی با اشاره به منابع تامین آب شهر کرمانشاه که شامل ۱۴۶ حلقه چاه، سراب قنبر و سراب طاقبستان، قنات روزان و طرح اضطراری سد گاوشان است، افزود: هم اکنون ۴۳ میلیون مترمکعب در سال از چاه‌های میان دربند، ۳۷ میلیون مترمکعب از چاه‌های ده پهن، سراب قنبر و طاقبستان و قنات روزان و ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب از سد گاوشان آب برای شهر کرمانشاه تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت تاکید کرد: این در حالی است که باید از سد گاوشان ۶۳ میلیون مترمکعب آب به کرمانشاه برسد.

کاکاوند با اشاره به در دست اجرا بودن طرح آبرسانی بلندمدت از گاوشان به کرمانشاه، خاطرنشان کرد: این طرح باید سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری می‌رسید اما به دلیل مشکلات اعتباری هنوز به نتیجه نرسیده است و خط اضطراری که از این طرح آمده هم جوابگوی نیاز شهر نیست.

وی اظهار کرد: با اتکا به این طرح در این سال‌ها فکری به حال منابع آب جدید برای شهر کرمانشاه نشده و اگر هر سال دو یا سه حلقه چاه حفر می‌شد، امروز تا این حد با مشکل مواجه نبودیم.

افزایش ۲۶ درصدی مصرف آب تا تیرماه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه از کمبود ۹۵۰ لیتر در ثانیه‌ای آب شهر کرمانشاه هم یاد کرد و گفت: این کمبود در شرایطی وجود دارد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا تا خرداد ماه ۲۱ درصد و تا تیرماه ۲۶ درصد افزایش مصرف داشتیم.

به گفته این مسئول، شدت مصرف در برخی روزها به حدی بالا بوده که معادل ۵۰۰ لیتر در شبانه روز به ازاء هر نفر آب تحویل مشترکین شده و این در حالی است که مصرف نرمال هر فرد زیر ۲۰۰ لیتر در شبانه روز است.

کاکاوند با اشاره به اینکه برای رفع کوتاه مدت مشکل تامین آب کرمانشاه و با دستور استاندار در خرداد ماه، ۲۱ حلقه چاه وارد مدار شده، خاطرنشان کرد: برخی از این چاه‌ها حفر شده و برخی دیگر با همکاری سایر دستگاه‌ها در اختیار آب و فاضلاب قرار گرفته است.

وی همچنین از قطع انشعابات پرمصرف غیرخانگی مانند آبیاری باغات حاشیه شهر هم به منظور مدیریت مصرف آب خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته عمده شکایات مشکل تامین آب مربوط به محلات نوکان، ظفر، کرناچی، تکاور، فدک و … بود، تاکید کرد: با اقداماتی که انجام شده اکنون یک هفته است که از نظر تنش آبی آرام شده‌ایم.

اصلاح خطوط فرسوده ۱۵۰۰ میلیارد پول نیاز دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مشکلات موجود را محدود به تامین منابع آب ندانست و اضافه کرد: مشکلات دیگری هم داریم که حتی در صورت بهره‌برداری از خط بلندمدت گاوشان، باز هم ادامه خواهد داشت.

به گفته این مسئول،  فرسودگی خطوط از جمله مهمترین این مشکلات است، به گونه‌ای که از حدود ۱۷۰۰ کیلومتر شبکه آب که در کرمانشاه داریم ۴۵ درصد آن یعنی نزدیک به ۸۰۰ کلومتر فرسوده است که برای اصلاح آنها نیاز به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی افزود: این در حالی است که سال گذشته فقط ۵۰۰ میلیون تومان برای اصلاح شبکه در کرمانشاه پول داشتیم.

هر آن احتمال از کار افتادن تصفیه‌خانه شهید نظری هست

کاکاوند با بیان اینکه فرسودگی فقط محدود به شبکه نیست و از عمر مفید تصفیه‌خانه آب شهید نظری کرمانشاه نیز گذشته، خاطرنشان کرد: این تصفیه‌خانه سال ۱۳۴۲ ساخته شده و ۲۵ تا ۳۰ سال عمر مفید دارد.

وی تاکید کرد: هر لحظه امکان از کار افتادن این تصفیه‌خانه وجود دارد، به گونه‌ای که چند روز قبل حادثه‌ای در این تصفیه‌خانه ایجاد شد که اگر ایثار نیروهای آب و فاضلاب نبود، اکنون کل تصفیه‌خانه از بین رفته بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اصلاح این تصفیه‌خانه را ضروری دانست و عنوان کرد: حتی اگر آب گاوشان وارد مدار شود، نیازمند استفاده از تصفیه‌خانه فعلی هم هستیم.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با کمبود مخزن در شهر کرمانشاه مواجهیم، بگونه‌ای که اکنون ۱۲۴ هزار مترمکعب مخزن داریم اما ۱۱۳ هزار مترمکعب دیگر نیاز است.

۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز بلای جان منابع آب کرمانشاه

کاکاوند معضل دیگر آب شهر کرمانشاه را وجود انشعابات غیرمجاز اعلام و تعداد آنها را فقط در شهر کرمانشاه حدود ۲۰ هزار مورد برآورد کرد.

وی معتقد است، بخش عمده‌ای از محلات شهر کرمانشاه که مشکل افت فشار و قطعی آب دارند، دارای آمار بالایی از انشعابات غیرمجاز هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از برخوردهای متعددی که با انشعابات غیرمجاز انجام شده هم یاد کرد و ادامه داد: بارها انشعابات را قطع کردیم، اما وصل کردن مجدد آن کار ۱۰ دقیقه است.

کاکاوند تاکید کرد: بعد از چند بار قطع کردن، برای افراد در دادگاه پرونده تشکل می‌دهیم اما روند رسیدگی به برخی از این پرونده‌ها گاهی سه سال طول می‌کشد و در نهایت برای فردی که در چند سال ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان فقط آب مصرف کرده، بین پنج تا ۲۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته می‌شود!

وی تنها راهکار حل این موضوع را بازدارنده کردن جرائم و همچنین ایجاد یک شعبه ویژه حوزه انرژی در دستگاه قضا دانست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه مرتفع شدن ساختمان‌ها نیز مزید علت مشکلات تامین آب شهر کرمانشاه شده، گفت: شرکت آب و فاضلاب فقط موظف به تامین فشار برای دو طبقه است وبرای طبقات بعدی باید به ازا هر واحد مخزن ۳۰۰ لیتری و پمپ در نظر گرفته شود.

کاکاوند از شکایات متعددی که در این زمینه خصوصا در مجتمع‌هایی مانند مسکن مهر وجود دارد یاد کرد و افزود: گاهی برای یک ساختمان ۳۲ واحدی فقط هزار لیتر مخزن تعبیه شده که جوابگو نیست.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر برخی مشترکین پمپ را مستقیم به شبکه وصل می‌کنند که باعث افت فشار برای همسایه‌ها خواهد شد.

آبرسانی سیار به ۱۲۳ روستا با تانکر بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به وضعیت تامین آب شرب سایر شهرهای استان داشت و تاکید کرد: برخی از شهرها فقط یک منبع تامین آب دارند که از نظر پدافندی و یا زمان بحران نگران کننده است. برای مثال نمونه آن را در کدورت آب مناطق سرپل ذهاب، قصرشیرین، نفت شهر و سومار داشتیم که در زمان زلزله سال ۱۳۹۶ رخ داد و ناشی از آن بود که تمام آب این مناطق از سراب سرپل ذهاب تامین می‌شود.

به گفته این مسئول، مشابه این مشکل برای شهرهای هرسین، کرند و ریجاب هم وجود دارد که برخی سال‌ها هنگام بارندگی شاهد کدورت سراب و مشکل در تامین آب این  شهرها بودیم.

کاکاوند با بیان اینکه مشکلات تامین آب در روستاها هم پیچیده است، یادآور شد: در حال حاضر ۱۲۳ روستا با تانکر آبرسانی نی‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب حتی یک دستگاه تانکر هم برای این موضوع ندارد و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کند که آن هم مشکلاتی دارد، تاکید کرد: اخیرا سه دستگاه تانکر از سوی استانداری در اختیار ما قرار گرفت که آن را برای روستاهای ثلاث باباجانی، سرپلذهاب، گیلانغرب، جوانرود و پاوه اختصاص دادیم و اکنون ۱۰ دستگاه تانکر دیگر هم نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه از آبرسانی به ۶۴ روستای استان از ابتدای امسال تا کنون نیز خبر داد و گفت: بنا داریم این تعداد را تا پایان سال به ۱۰۰ روستا برسانیم.

به گفته کاکاوند، تامین آب روستاها در برخی از مناطق با مشکلات پیچیده اجتماعی و درگیری‌های بین خود روستاها مواجه است.

ساماندهی فاضلاب کرمانشاه نیازمند ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه سپس به معضل فاضلاب شهر کرمانشاه اشاره کرد و با بیان اینکه تصفیه‌خانه کنونی فقط ۳۶۰ هزار نفر از جمعیت یک میلیونی کرمانشاه را پوشش می‌دهد، تاکید کرد: مابقی فاضلاب اکنون وارد رودخانه‌ها می‌شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی فاضلاب شهر کرمانشاه را ۲۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد که بخش‌های مختلف مانند احداث تصفیه‌خانه، خطوط انتقال و … را هم در برمی‌گیرد و افزود: زمانی قرار بود بخشی از این منابع از تسهیلات بانک خارجی تامین شود که به تحریم‌ها برخوردیم.

وی اظهار کرد: اکنون بنا داریم ۱۰ میلیارد تومان از منابع استانی و ۱۵ میلیارد تومان از منابع ملی برای ساماندهی فاضلاب کرمانشاه در نقاط مهم اختصاص دهیم.

کاکاوند همچنین از برنامه‌ریزی برای ارتقا ۵۰ درصدی ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب فعلی هم خبر داد که می‌تواند جمعیت ۲۰۰ هزار نفر دیگر را هم پوشش دهد و گفت: به علاوه بنا داریم تا پایان سال بخش هاضم لجن را نیز در این تصفیه‌خانه راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه در شش شهرستان دیگر استان نیز تصفیه‌خانه فاضلاب در دست احداث است، افزود: همه این پروژه‌ها راکد بود که اکنون بسیاری از آنها فعال شدند.

به گفته کاکاوند، تصفیه‌خانه فاضلاب هرسین که از سال ۱۳۸۲ آغاز به ساخت شده بود تا یک یا دو ماه آینده، تصفیه خانه فاضلاب جوانرود تا پایان سال و تصفیه خانه فاضلاب روانسر تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.

آب و فاضلاب را با ۴۰۰ میلیارد بدهی تحویل گرفتم

وی در ادامه اشاره‌ای هم به مشکلات پیش روی شرکت آب و فاضلاب داشت و یادآور شد: یکپارچه سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی که اواخر سال گذشته انجام شد یکی از مهمترین مشکلات ما بود که البته در کرمانشاه نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر با کمترین تنش صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه شرکت‌های آب و فاضلاب شرکت‌های غیردولتی و زیان ده هستند، یادآور شد: زمانی که شرکت آب و فاضلاب را تحویل گرفتم ۷۵ میلیارد تومان در بخش جاری و ۳۰۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی بدهی داشت که بخش زیادی از این بدهی‌ها پابرجاست.

به گفته کاکاوند، این میزان بدهی در شرایطی وجود دارد که تمام درآمد سال گذشته شرکت آب و فاضلاب استان ۹۰ میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین از حذف تبصره ۳ از قبوض آب در کرمانشاه هم گلایه کرد و ادامه داد: هزینه‌ای که تحت عنوان تبصره ۳ از مشترکین اخذ می‌شود، صرف اصلاح، توسعه و بازسازی شبکه و تاسیسات می‌شود.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان کرمانشاه بازگشت تبصره ۳ به قبوض را ضروری دانست و افزود: این کار باید با همکاری شورای شهر صورت بگیرد و کرمانشاه تنها استانی در کشور است که تبصره ۳ از سال ۱۳۹۶، از  قبوض آن حذف شده است/ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.