سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20819 تعداد نوشته های امروز : 7×

آخرین خبرها

حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند ۵ توصیه کلیدی برای مدیریت استرس کنکوری‌ها «هجیج» سال آینده کاندیدای ثبت جهانی خواهد شد سانحه رانندگی در محور هرسین ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت خطوط اتوبوسرانی کریدورشمال به جنوب و شرق به غرب در کرمانشاه راه اندازی شد رقابت ۳۹ هزار داوطلب از کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری پارکینگ‌های کرمانشاه زیر ذره‌بین تعزیرات/ ۲ پارکینگ متخلف پلمب شد

پذیرش “شکایت‌های قضایی” الکترونیکی شد
02 اسفند 1397 - 14:25
شناسه : 25981
1
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از راه اندازی سامانه پذیرش شکایت الکترونیکی مراجعین دستگاه قضا خبر داد. طلوع‌‌کرمانشاه :

نعمت صادقی با اشاره به راه اندازی این سامانه از ابتدای اسفند ماه، گفت: با استفاده از این سامانه افراد می توانند بدون مراجعه حضوری به دادسراها، به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در سطح استان مراجعه کرده و شکایت خود را بصورت الکترونیکی ثبت کنند./وی افزود: پیش از راه‌اندازی این سامانه افراد ابتدا شکایت خود را به عریضه نویس می دادند و بعد از آن شکایت تایپی خود را با مراجعه حضوری به دادسرا تحویل و بعد از تایید دادسرا آن را به ضابط قضایی از جمله کلانتری‌ها تحویل می دادند/صادقی تصریح کرد: این روند علاوه بر اتلاف وقت، مراجعات مکرر و رفت و آمد بسیار مردم، برای برخی افراد خارج از استان نیز دشوار بود چرا که مجبور بودند برای طرح یک شکایت به استان سفر کنند/وی افزود: خوشبختانه هم اکنون با راه اندازی این سامانه افراد در هر نقطه از کشور میتوانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند و به دادسرای مربوط در هر شهر یا استان ارسال کنند/صادقی با اشاره به راه اندازی شش دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سطح شهر کرمانشاه، گفت: تا پایان سال دو دفتر دیگر به این تعداد اضافه می شود/وی افزود: همچنین در هر یک از شهرستان‌های اسلام آبادغرب، سنقر، جوانرود، کنگاور و صحنه نیز یک یا دو دفتر راه اندازی شده است.

پ
پ

دادستان کرمانشاه با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای راه اندازی دفاتر در سایر شهرستان ها هنوز فراهم نشده، گفت: در همین راستا این سامانه فعلا سه ماه بصورت آزمایشی فعال است تا هم اشکالات آن حین اجرای کار احصا شده و هم زیرساخت های لازم در سایر شهرستان ها برای راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی فراهم شود.

وی افزود: با توجه به این شرایط، طی این مدت اجباری برای استفاده از این سامانه وجود ندارد و افراد میتوانند مراجعه حضوری هم داشته باشند اما با راه اندازی دفاتر در تمامی شهرستان ها و فراهم شدن بستر لازم برای استفاده کامل از سامانه در تمامی نقاط استان، استفاده از این سامانه اجباری خواهد شد.

صادقی خاطرنشان کرد: ارتباط سیستمی لازم بین دفاتر و دادسرا و نیز میان دادسرا و ضابطین (نیروی انتظامی) برقرار است و شکایت ثبت شده افراد در سامانه، در دادسرا مورد بررسی قرار گرفته و حتی نتیجه اقدامات ضابطین نیز از طریق این سامانه به دادسرا اعلام می شود.

دادستان کرمانشاه با تاکید بر لزوم پیشروی دادرسی به سمت الکترونیکی شدن، گفت: با الکترونیکی شدن فرآیندهای قضایی علاوه بر تقویت نظارت، فرآیند و نتیجه کار هم شفاف تر و روشن تر خواهد بود.

وی افزود: در سیستم کاغذی اگر به هر دلیل اسناد کاغذی دچار مشکل میشود این امکان وجود داشت که حقی از افراد ضایع شود اما با راه اندازی این سامانه اطلاعات افراد همواره موجود و محفوظ است.

آزادی ۳۷۳ زندانی به مناسبت چهل سالگی انقلاب

دادستان کرمانشاه در ادامه از عفو و تخفیف مجازات ۵۵۴ نفر از محکومان دادگاه های عمومی، دادگاه های انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی خبر داد و افزود: از این تعداد ۳۷۳ نفر مشمول عفو شده و از زندان آزاد شده اند و مابقی نیز مشمول تخفیف در مجازات و محکومیت خود شده اند.

صادقی با بیان اینکه هر سال در ایام دهه فجر به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از محکومان جرائم مختلف مشمول عفو و تخفیف می شوند گفت: به موجب بند یازده از اصل ۱۱۰ قانون اساسی هر ساله رییس قوه قضاییه لیستی از افرادی که مشمول عفو میشوند و شرایط قانونی لازم دراین زمینه را دارند هستند به محضر رهبر معظم انقلاب پیشنها میکنند که از عفو برخوردار شوند.

وی افزود: امسال به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این عفو و تخفیف مجازات دایره شمول وسیع تری داشته و محکومان بیشتری شامل آن شدند.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام صورت گرفته این عفو شامل محکومان دادگاه های عمومی، انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی است که تا ۲۲ بهمن ماه امسال محکومیت آنها قطعی شده باشد.

وی در خصوص افراد مشمول این بخشودگی گفت: دسته اول مربوط به افرادی ا ست که محکومیت آنها تا شش ماه حبس بوده که به هر دلیل تاکنون اجرا نشده و افراد در بیرون از زندان به سر می برند، این افراد اگر شاکی خصوصی نداشته باشند مشمول عفو شده و اگر شاکی خصوصی داشته باشند باید تا تاریخ ۱۵ اسفند باید رضایت آن را جلب کنند.

دادستان کرمانشاه افزود: دسته دوم مربوط به محکومان محبوس در زندان است، زندانیانی که تا یک سال حبس داشته باشند همه مدت حبس باقی مانده آنها مشمول عفو میشود، از یک سال تا پنج سال سه چهارم مدت حبس آنها مشمول عفو است و به نوعی تخفیف در مجازات شامل آنها می شود، از پنج تا ۱۰ سال دو سوم حبس مشمول عفو است و از ۱۰ تا ۲۰ سال یک دوم مشمول عفو است.

صادقی تصریح کرد: محکومان به حبس بیش از ۲۰ سال چنانچه مرد باشند و ۱۲ سال از حبس خود را تحمل کرده باشند مابقی آن مشمول عفو است و آزاد میشوند و اگر زن باشند و ۱۰ سال از حبس خود را تحمل کرده باشند نیز مابقی آن مشمول عفو میشود.

وی افزود: برای افرادی که بیش از ۲۰ سال بوده و هنوز مدت تحمل حبس آنها به ۱۰ سال نرسیده هم بر اساس نسبت های اعلام شده تخفیف در مجازات برای آنها اعمال شده و بخشی از مدت حبس آنها بخشیده میشود.

دادستان کرمانشاه تصریح کرد: باقی مانده محکومیت حبس تمامی محکومان جرائم غیرنقدی (تصادفات، حوادث ناشی از کار و …) همه مشمول عفو می شود.

وی افزود: زنان سرپرست خانوار و زنانی که با حکم قضایی حضانت فرزندانشان با آنهاست، نیز باقی مانده محکومیت حبس به جز حبس ابد بخشیده میشود.

صادقی خاطرنشان کرد: باقی مانده محکومیت بیماران صعب العلاج نیز بدون ذکر هیچ قیدی مشمول عفو میشود، همچنین باقی مانده محکومیت حبس محکومان مرد بالای ۷۰ سال و زنان بالای ۶۰ سال نیز مشمول عفو میشود.

دادستان کرمانشاه دسته دیگر مشمولان این بخشودگی را افراد محکوم به پرداخت جزای نقدی عنوان کرد و افزود: طبق اعلام صورت گرفته افرادی محکوم به پرداخت جزای نقدی تا ۱۰ میلیون ریال که به هر علت تاکنون حکم آنها اجرا نشده مشمول عفو میشوند به شرط اینکه شاکی خصوصی نداشته باشند.

وی افزود: اما در خصوص افرادی که محکومیت پرداخت جزای نقدی دارند و به علت عدم توان پرداخت در زندان به سر می برند، برای این افراد باقی مانده محکومیت محکومان که به خاطر جزای نقدی تا سقف ۷۰ میلیون تومان در زندان هستند مشمول عفو میشوند.

وی یادآور شد: دسته دیگر مربوط به محکومان شلاق تعزیری است که طبق اعلام صورت گرفته مجازات شلاق تمام محکومان به شلاق تعزیزی مشمول عفو قرار می گیرد.

صادقی در ادامه با تاکید بر اینکه ۱۶ دسته از این عفو و بخشودگی استثناء شده اند گفت: بر اساس بخشنامه ابلاغی ۱۶ دسته نمیتوانند از این عفو و بخشودگی برخوردار شوند که اولین آن مربوط به افرادی است که بیش از دو فقره سابقته موثر کیفری داشته باشند.

وی افزود: افرادی که زندانی هستند و در زمان اجرای مجازات چه در داخل زندان و چه در زمان مرخصی زندان، مرتکب جرم مستوجب مجازات درجه یک تا پنج شده باشند مشمول این عفو نمیشوند.

صادقی تاکید کرد: شرط دیگر این است که افرادی مشمول عفو خواهند شد که یا شاکی خصوصی نداشته باشند، یا رضایت شاکی را اخذ کرده باشند، یا رضایت را اخذ نکرده امام خسارت شاکی را تودیع می کنند و یا بر سر ترتیب جبران خسارت با اجرای احکام یا با شاکی به توافق برسند.

وی افزود: افراد برای برخورداری از این بخشودگی در محکومیت های قبلی که مستوجب مجازات درجه یک تا سه هست باید از عفو استفاده نکرده باشند.

صادقی قاچاق مسلحانه یا عمده مواد مخدر و نیز قاچاق اسلحه و مهمات، جرائم امنیتی که محکومیت آنها بیش از یک سال باشد، آدم ربایی، اسید پاشی، تجاوز به عنف، دایر کردن مرکز فساد و فحشا، سرقت مسلحانه یا مقرون به آزاد یا سارقینی که محکومیت آنها بیش از پنج سال است، اختلاس، ارتشا، کلاهبرداری و جعل اسکناس و پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی، قاچاق مشروبات الکلی و قاچاق ارز و کالای سازمان یافته و حرفه ای را از جمله جرائمی عنوان کرد که مشمول این بخشودگی نمی شوند.

دادستان کرمانشاه در خصوص درجه بندی مجازات گفت: مجازات ها به هشت درجه تقسیم بندی میشوند که اولین آنها حبس بالای ۲۵ سال و جزای نقدی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: مجازات درجه دو شامل حبس پنج تا ۲۵ سال و جزای نقدی ۵۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان، درجه سه شامل حبس ۱۰ تا ۱۵ سال و جزای نقدی ۳۶ تا ۵۵ میلیون تومان، درجه چهار شامل حبس پنج تا ۱۰ سال و جزای نقدی ۱۸ تا ۳۶ میلیون تومان، درجه پنج شامل حبس دو تا پنج سال و جزای نقدی هشت تا ۱۸ میلیون، درجه شش شامل حبس شش ماه تا دو سال و جزای نقدی دو تا هشت میلیون تومان، درجه هفت شامل حبس ۹۱ روز تا شش ماه و جزای نقدی یک تا دو میلیون تومان و درجه هشت شامل حبس تا سه ماه و جزای نقدی تا یک میلیون تومان است.

وی در ادامه با بیان اینکه زندانیان مشمول عفو و بخشودگی باید از این فرصت و از این رافت اسلامی استفاده کنند گفت: زندانیان باید این آزادی را فرصت مغتنمی بدانند برای جبران مافات و برای بازنگری در رفتار گذشته و تلاش برای داشتن یک زندگی در چارچوب قانون و باید سعی کنند رعایت قانون را درزندگی خود همواره مدنظر داشته باشند.

صادقی خاطرنشان کرد: زندانیانی که مشمول این عفو شدند باید بدانند رصد و پایش آنها ادامه دارد و واحد نظامی و ضابطین همواره رفتار آنها تحت نظر دارند و اگر رویه قبلی ارتکاب جرم را در پیش بگیرند از تمام ابزارهای قانونی برای برخورد با آنها استفاده خواهد شد/ایسنا

 

 
 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.