جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

رفتار کجدار و مریز دولت با مرغ صحیح نیست!/قیمت مرغ در کرمانشاه پرواز کرد!/هرکیلو مرغ ۳۲ هزار تومان!!
02 آذر 1399 - 10:58
شناسه : 262129
1
طلوع کرمانشاه/یادداشت: پریا امیری پریان طلوع‌‌کرمانشاه :

گوشت از سفره ها رفت و حالا نوبت مرغ است!/موج گرانی کالاها طی چند وقت اخیر محصولات پروتئینی را به شدت تحت تأثیر قرار داد به گونه‌ای که قیمت گوشت قرمز گوسفندی در بازار به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسید و مردم مرغ را جایگزین گوشت قرمز کردند./اما این روزها قیمت مرغ نیز در حال رقابت با گوشت قرمز است و در بازار به کیلویی بیش از ۳۱ هزار تومان رسیده، به عبارتی خرید یک عدد مرغ نه چندان سنگین حدود صد هزار تومان آب می‌خورد!/تا همین سال قبل قیمت مرغ کیلویی هشت تا ۱۲ هزار تومان بود و اکنون افزایش نزدیک به سه برابری داشته است./قیمت مرغ در حالی این روزها در بازار به نزدیک ۳۲ هزار تومان رسیده که نرخ مصوب تعیین شده برای آن حدود۲۰ هزار و چهارصد تومان است اما هرگز چنین نرخی رعایت نمی‌شود./برخوردهای دستوری و تعزیری با گران فروختن مرغ هم فایده ندارد چون خرده فروشان هم مرغ را با قیمت بالا می‌خرند و سود چندانی عایدشان نمی‌شود./ادامه این وضعیت موجب ورشکستگی مرغداران و عرضه کنندگان خرد مرغ کرمانشاه مانند سراسر کشور خواهد شد، همانطور که اکنون بسیاری از آنها بدهکار و در آستانه ورشکستگی هستند./به علاوه مرغ هم مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر از سبد غذایی مردم پر می‌کشد./به نظر می‌رسد تنها راهکار تامین نهاده کافی برای صنعت مرغداری و به دنبال آن افزایش تولید است./شاید اگر در زمان ارزانی مرغ که روی دست مرغداران مانده بود ذخایر کافی صورت می‌گرفت و اکنون توسط پشتیبانی امور دام توزیع صورت می‌گرفت قیمت‌ها تا این حد و لحظه‌ای بالا نمی‌رفت.

پ
پ

گوشت از سفره ها رفت و حالا نوبت مرغ است
موج گرانی کالاها طی چند وقت اخیر محصولات پروتئینی را به شدت تحت تأثیر قرار داد به گونه‌ای که قیمت گوشت قرمز گوسفندی در بازار به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسید و مردم مرغ را جایگزین گوشت قرمز کردند.
اما این روزها قیمت مرغ نیز در حال رقابت با گوشت قرمز است و در بازار به کیلویی بیش از ۳۱ هزار تومان رسیده، به عبارتی خرید یک عدد مرغ نه چندان سنگین حدود صد هزار تومان آب می‌خورد!
تا همین سال قبل قیمت مرغ کیلویی هشت تا ۱۲ هزار تومان بود و اکنون افزایش نزدیک به سه برابری داشته است.
قیمت مرغ در حالی این روزها در بازار به نزدیک ۳۲ هزار تومان رسیده که نرخ مصوب تعیین شده برای آن حدود۲۰ هزار و چهارصد تومان است اما هرگز چنین نرخی رعایت نمی‌شود.
برخوردهای دستوری و تعزیری با گران فروختن مرغ هم فایده ندارد چون خرده فروشان هم مرغ را با قیمت بالا می‌خرند و سود چندانی عایدشان نمی‌شود.
همین شرایط برای تولیدکنندگان نیز وجود دارد و هزینه‌های تولید مرغ و جوجه ریزی برای آنها بسیار زیاده شده و قیمت تمام شده مرغ را بالا می‌برد.

مشکل کار در حلقه‌های اول تولید مرغ است که مرغداران را فلج کرده و صنعت مرغداری را به سمت نابودی می‌برد.

اولین نیاز تولید مرغ تامین نهاده‌های دامی شامل ذرت و سویا است که متاسفانه بخش عمده آن از طریق واردات تامین می‌شود، در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی به این کالاها اختصاص می‌یافت اما در شرایط کنونی که ذخایر ارزی کشور با محدودیت مواجه شده دولت دیگر امکان تامین این حجم از ارز را ندارد.

با بالا رفتن نرخ ارز قیمت نهاده‌های دامی به شدت بالا رفته و صنعت مرغداری را متاثر کرده و هرچه دلار بالا می‌رود نهاده هم گران می‌شود، از سوی دیگر مقادیر محدود نهاده که با نرخ مصوب عرضه می‌شود نیز توزیع مناسبی ندارد و مرغداران باید نهاده‌ها را از بازار سیاه با قیمت چند برابر تامین کنند.

مجموع این مشکلات منجر به کاهش جوجه‌ریزی شده زیرا تولید با این قیمت‌های دستوری در حالیکه نهاده کافی وجود ندارد دیگر برای مرغدار نمی‌صرفد و همین کاهش جوجه‌ریزی و به دنبال آن کمبود تولید و عرضه خود به گرانی مرغ دامن می‌زند.

در کرمانشاه نیز شرایط مشابهی وجود دارد، علی رغم اعلام نهادهای نظارتی که قیمت مصوب مرغ باید رعایت شود اما قیمت مرغ در بازار زیر ۳۰ هزار تومان نیست و بسیاری از مردم مرغ را نیز کم کم از سبد غذایی خود حذف می‌کنند.

ادامه این وضعیت موجب ورشکستگی مرغداران و عرضه کنندگان خرد مرغ کرمانشاه مانند سراسر کشور خواهد شد، همانطور که اکنون بسیاری از آنها بدهکار و در آستانه ورشکستگی هستند.
به علاوه مرغ هم مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر از سبد غذایی مردم پر می‌کشد.

به نظر می‌رسد تنها راهکار تامین نهاده کافی برای صنعت مرغداری و به دنبال آن افزایش تولید است.
البته این روندی نیست که چند روزه اتفاق بیفتد، زیرا تامین جوجه یک روزه تا رسیدن به مرغ خود به زمان کافی نیاز دارد و به این زودی خود را در بازار نشان نمی‌دهد.

شاید دست به دست شدن تصمیمات برای صنعت مرغ بین نهادهای مختلف نیز مزید علت مشکلات باشد و تعیین مرجع واحد در این زمینه نیز بتواند تاثیرگذار باشد.

به علاوه لازم است شرکت پشتیبانی امور دام اقدمات لازم را برای تنظیم بازار هم برای نهاده‌های دامی و هم مرغ انجام دهد.

شاید اگر در زمان ارزانی مرغ که روی دست مرغداران مانده بود ذخایر کافی صورت می‌گرفت و اکنون توسط پشتیبانی امور دام توزیع صورت می‌گرفت قیمت‌ها تا این حد و لحظه‌ای بالا نمی‌رفت.

سردبیر  پایگاه خبری طلوع کرمانشاه/پریا امیری پریان

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.