جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

کرکره‌هایی که در برابر پایین آمدن مقاومت می‌کنند!
02 آذر 1399 - 12:24
شناسه : 262140
1
طلوع‌‌کرمانشاه :

میزان رعایت محدودیت‌ها در بازار کرمانشاه بسته به مناطق کمی تفاوت دارد، در محدوده‌هایی مانند خیابان مدرس، میدان آیت الله کاشانی، نوبهار و ۲۲ بهمن تعطیلی بازار کاملا مشهود است و بجز مغازه‌های عرضه مواد غذایی عمده کسبه تعطیل کرده‌اند./البته روز گذشته که اولین روز بود به دلیل بارندگی‌های شدید تعداد بیشتری از مغازه‌ها بسته بودند، اما صبح امروز برخی از آنها که البته تعداد کمی دارند، باز کردند./وضعیت در برخی نقاط دیگر کمی متفاوت است، مثلا بازار مسکن خصوصا هرچه به انتهای بازار نزدیک‌تر می‌شویم کمتر رنگ تعطیلی دارد و تعدادی از مغازه‌ها علی رغم هشدارها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، مغازه‌هایی که لباس، روسری، وسایل ریز آشپزخانه و… می‌فروشند و باز بودن آنها در شرایط فعلی اصلا ضروری نیست./اما در همین منطقه هم کرکره اکثر پاساژها به طور کامل پایین است و هیچ مغازه‌ای در آنها باز نیست./”فرهادی” یکی از همین مغازه‌داران است که با وجود کم شدن تعداد مشتری در این روزها باز هم در مغازه نشسته و تعطیل نمی‌کند. او نگران پرداخت کرایه سه میلیون تومانی مغازه است که در شرایط عادی هم به سختی جور می‌شود، چه برسد به آنکه قرار باشد دو هفته هم مغازه خود را تعطیل کند./وی می گوید: من مجبورم نان ۱۵۰۰تومانی و مرغ ۳۰ هزار تومانی سر سفره خانواده ببرم و چطور می‌توانم با این گرانی‌ها تعطیل کنم؟/فرهادی می‌گوید: وقتی برای تعطیلی به اصناف فشار وارد می‌کنند باید به فکر مشکلات معیشتی ما هم باشند، زیرا ما مانند کارمندان نیستیم که حقوق ثابت داشته باشیم و نگران تعطیلی نباشیم./” عطایی” یکی دیگر از مغازه‌داران کرمانشاه که در بنگاه مشاور املاک کار می‌کند و کرکره مغازه را تا نیمه پایین آورده و مشغول کار است، بدون اینکه ماسک داشته باشد، می‌گوید:  اکنون بیشتر از ۹ ماه از شیوع این بیماری گذشته و هیچگاه سخت‌گیری و رعایت شدید نداشتم ما تا کنون درگیر نشدم و پس از این هم مشکلی برایم رخ نخواهد داد./او از مغازه‌داران دیگری هم یاد می‌کند که چندان به پروتکل‌های بهداشتی پایبند نبودند و درگیر نشدند و اضافه می‌کند: حتی اگر قرار باشد واقعا درگیر بیماری شوم بیماری را به بیکار ماندن در خانه و خالی بودن جیبم ترجیح می‌دهم.

پ
پ

محدودیت‌های جدید کرونایی وارد دومین روز خود شده و در کرمانشاه نیز به مانند دیگر شهرهای قرمز مشاغل غیرضروری(گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴) امکان فعالیت ندارند و اکثر واحدهای صنفی روز گذشته تعطیل بودند.

میزان رعایت محدودیت‌ها در بازار کرمانشاه بسته به مناطق کمی تفاوت دارد، در محدوده‌هایی مانند خیابان مدرس، میدان آیت الله کاشانی، نوبهار و ۲۲ بهمن تعطیلی بازار کاملا مشهود است و بجز مغازه‌های عرضه مواد غذایی عمده کسبه تعطیل کرده‌اند.

البته روز گذشته که اولین روز بود به دلیل بارندگی‌های شدید تعداد بیشتری از مغازه‌ها بسته بودند، اما صبح امروز برخی از آنها که البته تعداد کمی دارند، باز کردند.

وضعیت در برخی نقاط دیگر کمی متفاوت است، مثلا بازار مسکن خصوصا هرچه به انتهای بازار نزدیک‌تر می‌شویم کمتر رنگ تعطیلی دارد و تعدادی از مغازه‌ها علی رغم هشدارها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، مغازه‌هایی که لباس، روسری، وسایل ریز آشپزخانه و… می‌فروشند و باز بودن آنها در شرایط فعلی اصلا ضروری نیست.اما در همین منطقه هم کرکره اکثر پاساژها به طور کامل پایین است و هیچ مغازه‌ای در آنها باز نیست.

در محدوده بازار “دولت آباد” فضا کمی متفاوت است و بازار شبیه اوایل صبح است که بعضی از مغازه‌داران آمده‌اند و بعضی نه. تعداد بیشتری از مغازه‌ها باز هستند و مردم هم بی تفاوت به وضعیت قرمز در این مغازه‌ها مشغول خرید و دیدن اجناس هستند.

برخی مانتو فروشی‌ها، واحدهای صنفی عرضه انواع پارچه، فروشندگان چینی و لوازم آشپزخانه و … انگار که شرایط عادی باشد هنوز به کار خود ادامه می‌دهند و جالبتر آنکه برخی از همین مغازه‌داران ماسک هم بر صورت ندارند.

شاید برای مردم جالب باشد بدانند مغازه‌دارانی که در درجه اول با جان خود و بعد هم با جان مردم بازی می‌کنند دقیقا چه فکری دارند که محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند که در پاسخ به این موضوع بسیاری از آنها مشکلات اقتصادی و معیشتی را عامل اصلی می‌دانند.

“فرهادی” یکی از همین مغازه‌داران است که با وجود کم شدن تعداد مشتری در این روزها باز هم در مغازه نشسته و تعطیل نمی‌کند. او نگران پرداخت کرایه سه میلیون تومانی مغازه است که در شرایط عادی هم به سختی جور می‌شود، چه برسد به آنکه قرار باشد دو هفته هم مغازه خود را تعطیل کند.

این مغازه‌دار از مشکلات اقتصادی خود می‌گوید و عقیده دارد درگیر بیماری شدن بهتر از آن است که زن و بچه آدم دو هفته خرجی نداشته باشند و ادامه می‌دهد: همین حالا هم به دلیل شرایط بیماری کرونا میزان فروش ما به یک سوم رسیده و به سختی از پس پرداخت اجازه مغازه و پول آب و برق بر می‌آییم و اگر قرار باشد دو هفته هم تعطیل کنیم، باید کاسبی را کلا تعطیل کنیم.

وی می گوید: من مجبورم نان ۱۵۰۰تومانی و مرغ ۳۰ هزار تومانی سر سفره خانواده ببرم و چطور می‌توانم با این گرانی‌ها تعطیل کنم؟

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مغازه‌داران صاحب ملک نیستند و باید اجاره بدهند، اضافه می‌کند: معضل دیگر این است که بسیاری از بازاریان اجناس خود را با چک خریداری می‌کنند و سر موعد باید چک را پاس کنند. کسانی که از ما چک دارند هم خود گرفتاری مالی دارند و نمی‌توانند وصول آن را به تاخیر بیندازند.

فرهادی می‌گوید: وقتی برای تعطیلی به اصناف فشار وارد می‌کنند باید به فکر مشکلات معیشتی ما هم باشند، زیرا ما مانند کارمندان نیستیم که حقوق ثابت داشته باشیم و نگران تعطیلی نباشیم.

اگرچه دغدغه مالی اولین و مهمترین عامل مقاومت بازاریان در برابر پایین کشیدن کرکره‌ها است، اما برخی دیگر عقاید جالبتری دارند و فکر می‌کنند چون تا حالا با وجود همه این شرایط هنوز درگیر بیماری کرونا نشده اند، پس همچنان ایمن خواهند ماند.

” عطایی” یکی دیگر از مغازه‌داران کرمانشاه که در بنگاه مشاور املاک کار می‌کند و کرکره مغازه را تا نیمه پایین آورده و مشغول کار است، بدون اینکه ماسک داشته باشد، می‌گوید:  اکنون بیشتر از ۹ ماه از شیوع این بیماری گذشته و هیچگاه سخت‌گیری و رعایت شدید نداشتم ما تا کنون درگیر نشدم و پس از این هم مشکلی برایم رخ نخواهد داد.

او از مغازه‌داران دیگری هم یاد می‌کند که چندان به پروتکل‌های بهداشتی پایبند نبودند و درگیر نشدند و اضافه می‌کند: حتی اگر قرار باشد واقعا درگیر بیماری شوم بیماری را به بیکار ماندن در خانه و خالی بودن جیبم ترجیح می‌دهم.

برخی از مغازه‌ها نیز علنی باز نکرده‌ و کرکره مغازه خود را تا نیمه بالا کشیده اند، البته همه این واحدهای متخلف فقط سهم ۱۰ تا ۲۰ درصدی از بازار کرمانشاه را به خود اختصاص می‌دهند و نزدیک به ۸۰ تا ۹۰ درصد اصناف محدودیت‌ها را با وجود همه مشکلات اقتصادی و مالی رعایت کرده اند.

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه نیز با بیان اینکه میزان همکاری اصناف در روز اول طرح محدودیت‌های کرونا بسیار خوب بود، گفت: البته بارندگی شدید نیز بر این موضوع اثرگذار بود و باید دید امروز چقدر از مغازه‌ها تعطیل هستند.

رامین پهلوانی  با اشاره به اینکه هشت اکیپ بازرسی اتاق اصناف در دو نوبت صبح و عصر بر بازار نظارت دارند، یادآور شد: این تعداد نیرو کافی نیست و نیازمند ایجاد گشت‌های مشترک هم هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اکیپ‌های اتاق اصناف قدرت اجرایی چندانی ندارند و نیاز داریم پلیس یا قاضی تعزیرات در کنار ما باشد.

پهلوانی با بیان اینکه اصناف هم درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوان هستند و نمی‌توان خیلی به آنها فشار وارد کرد، خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با تعامل و خواهش کارها را پیش ببریم و امیدواریم همکاری بازاریان همچنان ادامه داشته باشد./ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.