جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

ساخت پیاده راه ممنوع، کسبه مشغول کارند
19 اسفند 1399 - 10:05
شناسه : 266064
1
با اینکه شهرداری در اواخر دی ماه امسال قصد کلنگ زنی این طرح را داشت به ناگاه در ۲۵ دی ماه پس از اعتراض بازاریان، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه دستور داد تا طرح متوقف و اجرای آن به سال ۱۴۰۰ آن هم به شرط جلب رضایت کسبه موکول شود. طلوع‌‌کرمانشاه :

رضا سلیم ساسانی رییس اتاق اصناف کرمانشاه در این خصوص گفت: با توجه به شیوع کرونا و کسادی بازار و نیز در پیش بودن بازار شب عید طی نامه ای از استاندار خواستیم تا اجرای طرح به زمان دیگری موکول شود./سعید جعفری رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه نیز گفت:‌ ما با اصل طرح در راستای زیباسازی شهر مخالف نیستیم اما با توجه به در پیش بودن بازار شب عید و نیز تعطیلی های بازار به دلیل کرونا، برای ما زمان اجرای آن مهم است./وی زمان بر بودن پروژه های شهری را از دیگر دلایل نگرانی بازاریان در خصوص طرح پیاده راه خیابان مدرس نام برد و گفت:‌ ذهنیت بازار این است که  طرح های اجرایی و عمرانی شهرداری زمان بر  و همراه با آزمون و خطاست./جعفری همچنین به صراحت گفت: هم اکنون مرکزیت بازار طلا و جواهر در این خیابان است و برای ایجاد امنیت آن زحمات زیادی کشیده شده اما می ترسیم که طولانی شدن ساخت پیاده راه خیابان مدرس ممکن است باعث انحراف بازار به حواشی شهر شود. طولانی شدن ساخت پیاده راه خیابان مدرس ممکن است باعث انحراف  بازار به حواشی شهر شود./او افزود: طبق برآورد شرکت طراح نیز ساخت پیاده راه سه تا ۶ ماه زمان لازم دارد که سعی می کنیم سه ماهه کار  را تمام کنیم، ضمن اینکه در زمان ساخت پیاده راه حرکت اتوبوس متوقف نمی شود.

پ
پ

 طرح پیاده راه کردن خیابان مدرس کرمانشاه حد فاصل میدان آزادی تا میدان انقلاب اسلامی با مخالفت بازاریان متوقف و اجرای آن به زمان دیگری موکول شد.

 خیابان مدرس به عنوان محل تجمع بازار اصلی و سنتی کرمانشاه همواره از ترافیک رنج برده و یکی از طرح هایی که برای حل این مشکل مطرح شده پیاده راه کردن این خیابان بوده است تا همانند شهرهای اروپایی و برخی استان های کشورمان مردم از قدم زدن در خیابان های شهرشان و خرید کردن لذت ببرند.

اما با اینکه شهرداری در اواخر دی ماه امسال قصد کلنگ زنی این طرح را داشت به ناگاه در ۲۵ دی ماه پس از اعتراض بازاریان، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه دستور داد تا طرح متوقف و اجرای آن به سال ۱۴۰۰ آن هم به شرط جلب رضایت کسبه موکول شود.

این گزارش در پی آن است که به دلایل مخالفت اصناف و نیز شبهات اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان هزار و ۸۰۰ متری مدرس بپردازد.

بازار شب عید و  زمان بر بودن پروژه های شهرداری

در پیش بودن بازار شب عید و نیز ترس از طولانی بودن پروژه های شهرداری و آسیب رسیدن به کسب و کار بازاریان از جمله دلایل مخالفت آنها با اجرای طرح پیاده راه مدرس عنوان شده است.

رضا سلیم ساسانی رییس اتاق اصناف کرمانشاه در این خصوص گفت: با توجه به شیوع کرونا و کسادی بازار و نیز در پیش بودن بازار شب عید طی نامه ای از استاندار خواستیم تا اجرای طرح به زمان دیگری موکول شود.

وی تاکید کرد: بدون شک اجرای پیاده راه کار زیبایی است و بعد از عید نیز اگر مدیران استان اجرای آن را صلاح بدانند ما هم حرفی نداریم اما اولا باید کسبه را نسبت به طرح توجیه کنند و اینکه اجرای آن زمان بر نباشد.

سعید جعفری رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه نیز گفت:‌ ما با اصل طرح در راستای زیباسازی شهر مخالف نیستیم اما با توجه به در پیش بودن بازار شب عید و نیز تعطیلی های بازار به دلیل کرونا، برای ما زمان اجرای آن مهم است.

وی زمان بر بودن پروژه های شهری را از دیگر دلایل نگرانی بازاریان در خصوص طرح پیاده راه خیابان مدرس نام برد و گفت:‌ ذهنیت بازار این است که  طرح های اجرایی و عمرانی شهرداری زمان بر  و همراه با آزمون و خطاست.

جعفری همچنین به صراحت گفت: هم اکنون مرکزیت بازار طلا و جواهر در این خیابان است و برای ایجاد امنیت آن زحمات زیادی کشیده شده اما می ترسیم که طولانی شدن ساخت پیاده راه خیابان مدرس ممکن است باعث انحراف بازار به حواشی شهر شود. طولانی شدن ساخت پیاده راه خیابان مدرس ممکن است باعث انحراف  بازار به حواشی شهر شود.

اما محسن ارجمندی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه در خصوص دغدغه زمان بر بودن طرح ادعا کرد: اگر مخالفت ها نبود ما می توانستیم یک ماهه خط ویژه اتوبوسرانی را بسازیم تا برای بازار شب عید هم مشکلی ایجاد نکند و ساخت پیاده راه را به بعد از عید موکول بکنیم.

او افزود: طبق برآورد شرکت طراح نیز ساخت پیاده راه سه تا ۶ ماه زمان لازم دارد که سعی می کنیم سه ماهه کار  را تمام کنیم، ضمن اینکه در زمان ساخت پیاده راه حرکت اتوبوس متوقف نمی شود.

کمبود پارکینگ و مشکل ترافیک خیابان های اطراف

کمبود پارکینگ و مشکل ترافیک خیابان های اطراف طرح نیز از جمله دغدغه های ساخت این پروژه است کمبود پارکینگ و مشکل ترافیک خیابان های اطراف طرح نیز از جمله دغدغه های ساخت این پروژه است به گونه ای که جعفری رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه گفت: سوال اینجاست، آیا زیرساخت هایی مانند پارکینگ در خیابان های اطراف که قرار است بار ترافیک به آنجا منتقل شود ساخته شده است؟

او تاکید کرد: اگر در خیابان های های اطراف زیرساخت های لازم فراهم می شد به گونه ای که تردد مردم و دسترسی به پارکینگ آسان می بود، حتما از این طرح استقبال می کردیم.

اما ارجمندی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرمانشاه در پاسخ به این دغدغه بیان داشت: طبق برآوردی که داشته ایم به طور متوسط ۲ هزار دستگاه خودرو در ساعت از این خیابان تردد می کنند که عدد پایینی است و با اجرای طرح، این ترافیک در خیابان های اطراف توزیع می شود.

او افزود: در خصوص دغدغه کمبود پارکینگ نیز مجتمع فیروزه سالهاست که به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی بلاتکلیف مانده است و به طور قطع با پیاده راه شدن خیابان مدرس سرمایه گذار پای کار می آید و این پروژه فعال می شود.

وی اشاره ای نیز به وضعیت پارک خودروها در حاشیه خیابان مدرس داشت و گفت: اول تا آخر خیابان مدرس ۱۵۰ تا جای پارک دارد که توسط خود کسبه گرفته می شود و در عمل پارک این ماشین ها باعث بسته شدن مسیر شده است.

ارجمندی حل مشکل ترافیک شهری را از وظایف حمل و نقل عمومی دانست و بیان داشت: در هیچ مرکز شهری خودروهای شخصی نباید حق تردد داشته باشند ضمن اینکه با راه اندازی خط ویژه اتوبوسرانی مسیر ۵۰ دقیقه ای میدان آزادی تا فردوسی به ۲۰ دقیقه می رسد.

او افزود: شهرداری ۱۰ دستگاه اتوبوس نو خریداری کرده و قرار است از آنها در خط ویژه اتوبوسرانی پیاده راه مدرس استفاده کند.

ارجمندی در خصوص دغدغه های دیگری نظیر تکلیف حمل بار کسبه نیز گفت: برای حمل بار تمام معابر اطراف ۲۴ ساعت باز است ضمن اینکه در ساعات مشخصی خط ویژه برای حمل بار در اختیار کسبه قرار می گیرد.

وی برنامه ریزی طرح را دقیق و حساب شده توصیف کرد و افزود: ۵۰ تا نهایت ۱۲۰ متر به مسافت حمل بار برای کسبه اضافه می شود که می توانند با چرخ دستی بارشان را جا به جا کنند.

مشکل توجیه طرح

توجیه نشدن بازاریان و کسبه خیابان مدرس نیز از دیگر مسایل مطرح شده در خصوص این طرح است، به گونه ای که ساسانی رییس اتاق اصناف کرمانشاه پیشنهاد داد برای رفع شبهات، شبیه سازی طرح به عنوان یک کار کارشناسی شده به کسبه نمایش داده شود.

جعفری رییس اتحادیه طلا و جواهر کرمانشاه نیز گفت: شهرداری باید معتمدان بازار را نسبت به این طرح توجیه کند و به سوالات آنها پاسخ دهد.

بیژن کلهرنیا کارشناس شهرسازی نیز ضمن تایید این مطلب، کوتاهی در توجیه درست طرح را از موانع اجرای آن دانست و افزود: به عنوان نمونه کسبه نگرانند که اگر  خیابان مدرس پیاده راه شود کسب و کارشان آسیب می بیند. کسبه نگرانند که اگر  خیابان مدرس پیاده راه شود کسب و کارشان آسیب ببیند

او البته این نگرانی را بی مورد دانست و گفت: پیاده راه شدن خیابان مدرس به سود اقتصاد شهر است چرا که در آن صورت حجم مراجعات مردم بالاتر می رود و حتی  کسب و کار آنجا تا سه برابر رونق پیدا می کند.

وی از خیابان مدرس با عنوان هویت فرهنگی- تاریخی شهر کرمانشاه یاد کرد و افزود: حیف است از این خیابان به عنوان فضای ترافیکی استفاده شود.

کلهرنیا با اشاره به سابقه ساخت پیاده راه در همه شهرهای بزرگ دنیا گفت: خیابان هایی که تبدیل به پیاده راه شده اند ارزش بالاتری پیدا کرده اند که نمونه اش خیابان استقلال شهر استانبول در کشور ترکیه است.

وی اما کلنگ زنی بدون مطالعه را فاجعه خواند و گفت: متاسفانه افکار عمومی به اجرای طرح های شهرداری دیدگاه مثبتی ندارند.

این کارشناس شهرسازی پیشنهاد داد برای رفع سوءتفاهم ها همایشی با حضور مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر، اساتید دانشگاه، نمایندگان کسبه و افراد ریشه دار محل برای توجیه طرح برگزار شود.

ارجمندی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اما در خصوص توجیه کسبه و شبهات در خصوص طرح مطالعاتی پیاده راه مدرس گفت: با شروع طراحی نرم افزاری این پروژه یکی از اقدامات ما توزیع  فرم های نظرخواهی بین کسبه بوده است.

او تاکید کرد: پیاده راه سازی خیابان مدرس با تصمیم شورای ترافیک استان بوده و طراحی آن با کمک شرکت معتبر «آمود راه» تهران یک سال و نیم زمان برده است.

خیابان مدرس یا سپه در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی به طول هزار و ۸۴۰ متر در کرمانشاه احداث شد و بازار بزرگ و قدیمی سرپوشیده کرمانشاه را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.
با اینکه بسیاری از ساختمان های این خیابان ارزش تاریخی دارند اما برای کاهش بار ترافیکی سالهاست برنامه تعریض خیابان و ساخت مجتمع های جدید تجاری در دستور کار قرار گرفته است.

 اما این موضوع نیز نتوانسته مشکل ترافیک سنگین این خیابان را حل کند، حال شاید با پیاده راه شدن آن آرامش به این خیابان و مردم باز گردد.
شهر کرمانشاه حدود یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جا داده است./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.