جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

جولان عطاری‌های غیر مجاز در کرمانشاه در نبود سلامتکده‌های طب سنتی
27 اردیبهشت 1400 - 11:42
شناسه : 268320
2
رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی جولان عطاری‌های غیر مجاز در نبود سلامتکده‌های طب سنتیدانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

کیومرث رحیمی با بیان اینکه عطاری‌ها فقط مجاز به فروش عرقیجات با پروانه معتبر و گیاهان خشک به صورت فله‌ای هستند، افزود: با توجه به سابقه تاریخی که طب سنتی و گیاهان دارویی در بین مردم دارد، اقبال شهروندان به خرید این محصولات زیاد است، اما نباید به هر فرد غیر متخصصی در این زمینه اعتماد کنند و سلامت خودشان را به خطر بیاندازند./وی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته چند مورد شکایت از عطاری‌ها داشته ایم که مستافانه بینایی و گوارش شاکیان دچار مشکل شده است و حتی در سالیان گذشته بر اثر دخالت عطاری‌ها در امور پزشکی قطع عضو از ناحیه پا نیز داشته ایم./رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: فعالیت در این حوزه نیازمند گذراندن تحصیلات دانشگاهی است و گاهاً گذراندن تحصیلات آکادمیک در این حوزه از تحصیلات دوره‌های پزشکی طولانی‌تر است، اما میبینیم افرادی یک شبه اقدام به راه اندازی عطاری می‌کنند. رحیمی با اشاره به اینکه میزان مواد مصرف شده در گیاهان دارویی بسیار اهمیت دارد، افزود: برخی عوارض مصرف خودسرانه این گیاهان حتی از عوارض دارو‌های شیمیایی خطرناکتر است/وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ واحد عطاری در کرمانشاه گفت: این تعداد فقط عطاری‌های دارای مجوز هستند، اما تعداد عطاری‌هایی که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند، بیشتر از این رقم است.

پ
پ

رشد قارچ گونه عطاری‌های غیر مجاز در سطح شهر کرمانشاه به یک معضل تبدیل شده است، افرادی غیر متخصص که با تجویز دارو و مواد مخدر سلامت مردم را نشانه گرفته اند.

رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر تنها ده درصد ازعطاری‌های کرمانشاه در حیطه وظایف خود فعالیت می‌کنند و بقیه با تهدید سلامت مردم از وظیفه ذاتی خود خارج شده اند و کار‌های غیر قانونی انجام می‌دهند که صدمات جبران ناپذیری برای مردم به دنبال دارد.

کیومرث رحیمی با بیان اینکه عطاری‌ها فقط مجاز به فروش عرقیجات با پروانه معتبر و گیاهان خشک به صورت فله‌ای هستند، افزود: با توجه به سابقه تاریخی که طب سنتی و گیاهان دارویی در بین مردم دارد، اقبال شهروندان به خرید این محصولات زیاد است، اما نباید به هر فرد غیر متخصصی در این زمینه اعتماد کنند و سلامت خودشان را به خطر بیاندازند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته گذشته چند مورد شکایت از عطاری‌ها داشته ایم که مستافانه بینایی و گوارش شاکیان دچار مشکل شده است و حتی در سالیان گذشته بر اثر دخالت عطاری‌ها در امور پزشکی قطع عضو از ناحیه پا نیز داشته ایم.

رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: فعالیت در این حوزه نیازمند گذراندن تحصیلات دانشگاهی است و گاهاً گذراندن تحصیلات آکادمیک در این حوزه از تحصیلات دوره‌های پزشکی طولانی‌تر است، اما میبینیم افرادی یک شبه اقدام به راه اندازی عطاری می‌کنند. رحیمی با اشاره به اینکه میزان مواد مصرف شده در گیاهان دارویی بسیار اهمیت دارد، افزود: برخی عوارض مصرف خودسرانه این گیاهان حتی از عوارض دارو‌های شیمیایی خطرناکتر است.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ واحد عطاری در کرمانشاه گفت: این تعداد فقط عطاری‌های دارای مجوز هستند، اما تعداد عطاری‌هایی که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند، بیشتر از این رقم است.

رحیمی یادآور شد: تیم‌های نظارتی غذا و دارو از اول سال جاری ۱۴۰۰ مورد بازرسی داشته اند که بخشی از این بازرسی‌ها از عطاری‌ها بوده است.

رییس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل‌های معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: متاسفانه در حوزه فعالیت عطاری‌های غیر مجاز با دو چالش روبه رو هستیم، یکی جای خالی سلامتکده‌ها و دیگری اینکه معاونت غذا و دارو در صدور مجوز عطاری‌ها دخالتی ندارد.

رحیمی با اشاره به فعالیت تنها یک سلامتکده در استان کرمانشاه بیان کرد: فعالیت سلامتکده‌های طب سنتی می‌تواند این خلا را جبران کند چراکه همه اقدامات تحت نظر پزشک متخصص داروساز است، اما این یک سلامتکده جوابگوی نیازاستان نیست./صداوسیما

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.