چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20820 تعداد نوشته های امروز : 1×

آخرین خبرها

نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر! دیدار شهردار و مدیران شهرداری کرمانشاه با فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم(ص)+گزارش تصویری پرخاشگری یکی از علل اصلی وقوع نزاع در کرمانشاه است اعزام اولین گروه از زائران کرمانشاه به عمره مفرده مستاجران مراقب سامانه «خودنویس املاک» باشند ۵ توصیه کلیدی برای مدیریت استرس کنکوری‌ها «هجیج» سال آینده کاندیدای ثبت جهانی خواهد شد سانحه رانندگی در محور هرسین ۲ کشته و ۳ زخمی برجای گذاشت خطوط اتوبوسرانی کریدورشمال به جنوب و شرق به غرب در کرمانشاه راه اندازی شد رقابت ۳۹ هزار داوطلب از کرمانشاه در نوبت اول کنکور سراسری

مصائب شیرین یک قرارگاه رسانه‌ای مرزی
03 مرداد 1400 - 11:10
شناسه : 270646
1
گفت‌ و گو با افشین امیری مدیر کل صدا و سیمای مرکز کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-صدا و سیمای استان کرمانشاه یکی از باسابقه‌ترین صدا و سیماها در کشور است که بزرگان و مشاهیر متعددی از دل آن برخاستند و اکنون در کشور به فعالیت هنری می‌پردازند./در استان اقوام متعددی با امنیت و آرامش مشغول زندگی هستند. به تعبیری کرمانشاه، هندوستان کشورما و نماد وحدت در ایران است. اقوامی که در کرمانشاه زندگی می‌کنند لهجه، گویش و حتی پوشش‌های متعددی دارند که تلاش کردیم در برنامه‌سازی‌ها به همه آنها و ویژگی‌های منحصر به‌ فردشان توجه کنیم. حقیقت این است که استان ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد و ما در صدا و سیما تلاش کرده‌ایم بتوانیم زیبایی‌های استان را در قالب‌ها و ساختارهای مختلف و با برنامه‌سازی به‌ تصویر بکشیم. رهبری وقتی به کرمانشاه تشریف آوردند، تعبیری که از استان داشتند این بود که کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است./یکی دیگر از ویژگی‌های استان کرمانشاه وجود آثار تاریخی، فرهیختگان و هنرمندان شاخص و متعدد در این استان است و بر همین اساس سعی کردیم علاوه بر معرفی این بزرگان در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت آنها در برنامه‌سازی‌ها استفاده کنیم. همچنین در مناسبت‌های مختلف سعی کردیم به تاریخ شفاهی استان بپردازیم./کار در مراکز استان‌ها سختی‌های بسیاری دارد. شاید شما مجری و بازیگر و هنرمند را ببینید اما بخش قابل‌توجهی از زحمات در استان‌ها بر دوش واحد فنی و پخش  است./بخشی که در شرایط تحریمی و سختی‌های مختلف آب و هوا و فصل سرد و طاقت‌فرسای استان تلاش دارد تا کارها با کیفیت عالی به دست مخاطبان برسد.  هم‌اکنون تصاویر صدا‌ و‌ سیما با‌کیفیت فول اچ‌دی (FHD) و در قالب چهارکا (K۴) در اختیار مخاطبان قرار گرفته است./در همین انتخابات اخیر به‌دلیل تلاش همکاران فنی و زحمت واحدهای مختلف توانستیم ارتباط تصویری را در ۹ نقطه به‌صورت زنده  برقرار کنیم. تولید در استان هم ظرفیت‌های خاصی را نشان می‌دهد و هم امیدآفرین است. در همین سریال نون خ که با حمایت رئیس سازمان و معاونت امور استان‌ها بود توانستیم در پخش بیش از ۸۳ درصد ببینده را پای تلویزیون بنشانیم که واقعا خستگی ما را در کرد.

پ
پ

صدا و سیمای استان کرمانشاه یکی از باسابقه‌ترین صدا و سیماها در کشور است که بزرگان و مشاهیر متعددی از دل آن برخاستند و اکنون در کشور به فعالیت هنری می‌پردازند.

این نهاد اکنون باگذشت سال‌ها همچنان باقدرت به تولید محتوا ادامه می‌دهد. مرکز صدا و سیمای کرمانشاه یکی از مراکز حساس و مهم راهبردی حوزه رسانه ملی است. هم مرزی آن با عراق و منطقه اقلیم کردستان از یک‌سو و بافت فرهنگی و مشترک کشیده شده با استان‌های دیگر کشور و حتی فرامرزی، اهمیت این مرکز را چند برابر کرده است. شبکه زاگرس حالا در حالی جشن فعالیت دو دهه‌ای خود را می‌گیرد که علاوه بر تولید محتوا برای شهروندان کرمانشاهی، جایگاه مرجع برای بسیاری از کردزبانان همجوار شده است. تولید محتوا متناسب با سبک زندگی ایرانی – اسلامی در کنار دقت در حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی موجب شده در حال حاضر شبکه زاگرس یکی از مراکز پربیننده استان‌ها باشد. پرونده ویژه قاب کوچک برای شبکه زاگرس را با گفت‌ و‌ گو با افشین امیری، مدیر کل صدا و سیمای استان کرمانشاه آغاز می‌کنیم.

کرمانشاه ظرفیت فرهنگی و هنری بالایی دارد، از این ظرفیت در حوزه تولید محتوا چه استفاده‌ای می‌شود؟
در استان اقوام متعددی با امنیت و آرامش مشغول زندگی هستند. به تعبیری کرمانشاه، هندوستان کشورما و نماد وحدت در ایران است. اقوامی که در کرمانشاه زندگی می‌کنند لهجه، گویش و حتی پوشش‌های متعددی دارند که تلاش کردیم در برنامه‌سازی‌ها به همه آنها و ویژگی‌های منحصر به‌ فردشان توجه کنیم. حقیقت این است که استان ظرفیت‌های کم‌نظیری دارد و ما در صدا و سیما تلاش کرده‌ایم بتوانیم زیبایی‌های استان را در قالب‌ها و ساختارهای مختلف و با برنامه‌سازی به‌ تصویر بکشیم. رهبری وقتی به کرمانشاه تشریف آوردند، تعبیری که از استان داشتند این بود که کرمانشاه سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی است.
یکی دیگر از ویژگی‌های استان کرمانشاه وجود آثار تاریخی، فرهیختگان و هنرمندان شاخص و متعدد در این استان است و بر همین اساس سعی کردیم علاوه بر معرفی این بزرگان در مناسبت‌های مختلف از ظرفیت آنها در برنامه‌سازی‌ها استفاده کنیم. همچنین در مناسبت‌های مختلف سعی کردیم به تاریخ شفاهی استان بپردازیم.

نتیجه‌ای هم داشت؟
بله داشت. یکی از افتخارات و مهم‌ترین برنامه‌های کرمانشاه میزبانی از دومین جشنواره ملی پویانمایی و نمایش برنامه‌های عروسکی در سال ۹۸ بود. در این جشنواره تلاش کردیم زیبایی‌ها و ظرفیت‌های استان کرمانشاه را در شبکه‌های ملی و استانی در سراسر کشور به تصویر بکشیم. از این برنامه‌ها استفاده‌های زیادی برای بهبود برنامه‌سازی استان‌ها صورت گرفت. طی دو سال گذشته صدا و سیمای استان در بیش از ۳۰ عنوان در جشنواره‌های داخلی و خارجی حائز افتخارات مختلف شد که در نوع خود کم‌نظیر و بی‌نظیر بود.
کار در استانی که فرهنگ و ظرفیت متفاوتی دارد سخت است؟
بله، گرچه پرداختن به همه اقوام استان و راضی‌ نگه‌ داشتن آنها ظرافت‌های خاص خود را دارد اما این‌کار را در برنامه‌ها گنجانده‌ایم و به‌ جد دنبال آن هستیم تا با بهترین کیفیت انجام دهیم. یکی از نمونه‌های سختی کار، انتخابات اخیر ریاست‌ جمهوری و شورای شهر بود که همکاران صدا و سیمای کرمانشاه از ۵ صبح تا ۳ صبح روز بعد در سه شیفت کاری مشغول کار بودند و با سختی زیادی مواجه شدند. در ایامی که انتخابات داریم از شش یا هفت ماه قبل کارهای رسانه خود را آغاز می‌کنیم که این کارها شامل بسترسازی، تبیین اهداف انتخابات، اطلاع‌رسانی مردم و… با هدف حضور و مشارکت حداکثری مردم و رعایت بی‌طرفی در رسانه ملی است. بیش از ۱۰ ساعت برنامه زنده روی آنتن بردن کار بسیار حساس و باظرافتی است که از کارمند بخش پخش تا مدیر ارشد را دچار استرس و تنش می‌کند.
کارتان در اربعین سنگین‌تر هم می‌شد؟
خیلی، قرارگاه رسانه‌ای اربعین فعالیت مهم و اثربخشی دارد. خدمت به زائران امام حسین(ع) در مرکز یکی از کارهای خوب با حال و هوای معنوی ماست. قرارگاه رسانه‌ای را به مناسبت ایام اربعین راه‌اندازی کردیم که باید گفت منحصر به‌ فرد و خیلی متفاوت با سایر استان‌هاست. به‌ویژه این‌که ما علاوه‌ بر پوشش خبری، میزبان زائران سیدالشهدا(ع) هستیم. امیدوارم با رفع این بیماری منحوس و بهبود شرایط کرونایی، مجددا راهپیمایی اربعین برقرار شود تا در قرارگاه رسانه‌ای خادم زائران باشیم.
پیش‌تر مطرح کردید کار در استانی چون کرمانشاه به‌دلیل تفاوت‌های فرهنگی بسیار سخت است، خوشی هم دارد؟
قطعا خوشی‌هایی هم دارد؛ این‌که رسانه باید کنار مردم باشد و گرهی از مشکلات آنها حل کند تا مسائل مردم به گوشی مسؤولان برسد خودش سراسر عشق و علاقه است. افتخار ما این است که در مرکز استان پیگیر مطالبات مردم غیور استان هستیم. عمده تولیدات دو سال اخیر مجموعه همکاران ما با محوریت پیگیری مطالبات و تحقق شعار سال بوده‌است. به‌ طور مثال گزارش‌هایی درباره فشار بر واحدهای تولیدی، مستند چادرمشکی، برنامه‌ای به‌عنوان بدهی تمام نشدنی و مرتبط با مشکلات بانکی و… ازجمله این موارد بوده‌ است. به‌علاوه تلاش کردیم در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، شعار سال و بیانیه گام دوم انقلاب نیز تولیدات مناسبی داشته باشیم. برنامه «بازتاب» یکی از مهم‌ترین برنامه است که به مشکلات شهری می‌پردازد.
یکی از خاطرات تلخ  استان در سال‌های اخیر بحث زلزله کرمانشاه بود. از آن روزها برایمان بگویید.
پس‌ لرزه‌های زلزله سال ۹۶ و همچنین سیل سال ۹۸ یکی از تلخ‌ترین روزهای حضور در کرمانشاه بود. برای سیل سال ۱۳۹۸ از همان ساعات اولیه صبح ستاد بحران را در صدا‌ و‌ سیما تشکیل دادیم و استودیو بحران را راه‌ اندازی کردیم و همین امر باعث شد به جهت اطلاع‌رسانی مناسب که به مردم داشتیم نسبت به استان‌های دیگر کمترین آسیب و زیان را از سیل ببینیم.
شنیدیم که این اتفاق در کرونا هم افتاد؟
در ایام کرونا کارهای مختلفی انجام شد. یک استودیوی مستقل هم برای ایام کرونا در مرکز بهداشت استان راه‌اندازی کردیم که این استودیو در دو شیفت صبح و بعد‌ از‌ ظهر برای مردم برنامه‌های زنده داشت و کرمانشاه تنها استانی بود که چنین استودیویی را راه‌اندازی کرد. کنار آن مدرسه مجازی را هم در استان راه انداختیم و با مشارکت اداره‌ کل آموزش‌ و‌ پرورش استان ویژه دانش‌آموزان کارهای خوبی انجام دادیم. کاهش استرس کنکوری‌ها و جلوگیری از سودجویی مراکز آزمون‌های مختلف و برقراری عدالت آموزشی یکی از مأموریت‌های این مدرسه بوده است. به طوری که پایه چهارم دبیرستان دور دوم به‌ طور کامل در استودیوی مدرسه مجازی تدریس شد.
به طور کلی سختی‌های  حضور در یک مرکز استانی چیست؟ بازخورد مخاطبان به چگونه بوده است؟
کار در مراکز استان‌ها سختی‌های بسیاری دارد. شاید شما مجری و بازیگر و هنرمند را ببینید اما بخش قابل‌توجهی از زحمات در استان‌ها بر دوش واحد فنی و پخش  است. بخشی که در شرایط تحریمی و سختی‌های مختلف آب و هوا و فصل سرد و طاقت‌فرسای استان تلاش دارد تا کارها با کیفیت عالی به دست مخاطبان برسد.  هم‌اکنون تصاویر صدا‌ و‌ سیما با‌کیفیت فول اچ‌دی (FHD) و در قالب چهارکا (K۴) در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. در همین انتخابات اخیر به‌دلیل تلاش همکاران فنی و زحمت واحدهای مختلف توانستیم ارتباط تصویری را در ۹ نقطه به‌صورت زنده  برقرار کنیم. تولید در استان هم ظرفیت‌های خاصی را نشان می‌دهد و هم امیدآفرین است. در همین سریال نون خ که با حمایت رئیس سازمان و معاونت امور استان‌ها بود توانستیم در پخش بیش از ۸۳ درصد ببینده را پای تلویزیون بنشانیم که واقعا خستگی ما را در کرد.
 

شبکه‌ داخلی اما بین‌المللی

شرایط صدا و سیمای مرکز کرمانشاه کمی خاص و پیچده است. چون این استان مرز زیادی با کشور عراق دارد و  همین باعث شده  خیلی از مردم عراق نسبت به تولیدات این مرکز حس خوبی داشته باشند. مدیر مرکز زاگرس در مورد این قرابت با مخاطبان عراقی و حضور در یک استان مرزی حرف‌های جالبی دارد.

مرزی بودن هم سخت است؟
صد البته؛ باید تاکید کنیم که استان دارای فرصت‌ها و ظرفیت‌های مختلفی است. به‌ طور‌ مثال ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با دو استان کشور عراق باعث شده کار ما در حوزه صدا و سیما دشوار شود. بر همین اساس با کمک همکاران فنی تلاش کردیم طی دو سال اخیر پوشش سیگنال‌های رادیویی و تلویزیونی را در نقاط مرزی استان گسترش دهیم و تکمیل کنیم. لذا درحال‌حاضر در قصرشیرین پوشش برون‌ مرزی را به لحاظ رادیویی و تلویزیونی داریم و تلاش می‌کنیم بخشی از استان‌های کشور همسایه را نیز پوشش دهیم.
یعنی الان شما بعد فرامرزی هم دارید؟
بله. تولیدات صدا و سیمای استان به نحوی است که بعد فرامرزی داشته و مناطق دیگری نیز تحت پوشش قرار ‌می‌گیرد. به دلیل اشتراکات فرهنگی و زیستی که با همسایگان‌مان در نوار مرزی داریم بر آن هستیم تولیدات صداوسیما چه از لحاظ محتوا و چه از لحاظ غنای سمعی و بصری به نحوی بوده که قابلیت اشتراک‌گذاری داشته باشد. در واقع محتوایمان را تا حد امکان به استان‌های همجوار عراقی نیز منتقل کنیم تا صدای رسای انقلاب اسلامی و مردم‌سالاری دینی در ورای مرزهایمان باشیم.
این تولیدات، مشترک هم هست؟
بله، ما تولیدات مشترک با رسانه‌های عراق را هم دستور کار قرار دادیم. درحال‌حاضر کارهای خوبی در حال انجام است به‌ طور مثال در اربعین سال ۱۳۹۸ که آخرین اربعین قبل از فراگیری کرونا بود محتوای خوبی تولید شد. درحال‌حاضر یک قرارگاه مجهز رسانه‌ای در نقطه صفر مرز خسروی راه‌اندازی کردیم که دارای استودیوی تلویزیونی و رادیویی است.
 
زاگرس چگونه زاگرس شد؟
در حاشیه گفت‌ و گو با افشین امیری از او درخواست کردیم تاریخچه صدا و سیمای مرکز کرمانشاه را به شکل خلاصه برای ما شرح دهد. او نیز  درباره  نحوه ورود فناوری‌های رسانه‌ای به این استان غربی توضیحاتی داد که ریشه‌اش به دهه ۳۰ قرن قبل باز می‌گشت.
تا قبل از سال ۱۳۳۶ مردم کرمانشاه عمدتا از برنامه‌های رادیو سراسری ایران بخش‌های فارسی، رادیو مسکو، رادیو دهلی و رادیو ملی آزاد استفاده می‌کردند. درسال ۱۳۳۷ ابتدا فرستنده یک کیلو واتی با تهیه و پخش شش ساعت برنامه فعالیت خود را در کرمانشاه آغاز کرد. یک سال بعد فرستنده کرمانشاه ۱۰ کیلو واتی شد و ۴۴ نفر درآن مشغول کار بودند. تلویزیون کرمانشاه نیزدر سال ۱۳۴۹ با نصب یک دستگاه فرستنده ۵۰ وات کار خود را آغاز کرد و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با راه‌اندازی ۲۱۰ ایستگاه تلویزیونی در سطح استــــان فعالیت خود را گسترش داد، شبکه استانی سیما (زاگرس) نیز هشتم خرداد ۱۳۸۰ با سه ساعت و نیم پخش برنامه در روز متولد شد و در حال حاضر با تولید و پخش ۲۴ ساعت برنامه خدمتگزار مردم استان است./پریا امیری پریان
 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.