توسعه فناوری نیازمند آموزشهای حرفه ای و تخصصی است

به گزارش خبرنگار طلوع کرمانشاه: راه اندازی اولین مرکز توسعه مهارتهای گروهی بر اساس مدل«کیو سی تی» ویژه کودکان و نوجوانان درایران، توسط واحد فناوری پارک علم و فناوری کرمانشاه ظهر دوشنبه ۱۱مردادماه، کار خود را آغاز و از کتاب «بستان» به تألیف دکتر نبی بستان در سالن اجتماعات علامه طباطبایی جهاد دانشگاهی کرمانشاه رو نمایی شد.
دکتر سیامک آزادی « ریاست پارک علم و فناوری کرمانشاه» در این مراسم اظهار داشت: یکی از الزامات بسیار جدی ما این است که بتوانیم آموزشهای فنی و حرفه ای را از گروه های پایین شروع کنیم.
آزادی افزود: توسعه فناوری نیازمند آموزشهای حرفه ای و تخصصی است و در این راستا کارهای بسیار خوبی نیز انجام شده است و کرمانشاه به عنوان پایلوت این طرح را در ۲۰ مرکز آموزشی همچون فرهنگسرای شهرداری، مرکز آموزشی جهاد دانشگاهی و برخی مهدکودکها آموزش می دهد.
رییس پارک علم و فناوری کرمانشاه در ادامه گفت: شرکت بستان تجارت اورامان که بومی سازی این مدل آموزشی را در کشور برعهده داشته یکی از شرکت های زیرمجموعه پارک علم و فناوری کرمانشاه است و هم اکنون چهار شرکت و ساختار در پارک در حوزه های اینچنینی فعالیت دارند.
آزادی امیدواربود تا پایان سال جاری به کمک این ساختارها و شرکت ها استارت آپ های دانش آموزشی را در پارک علم و فناوری کرمانشاه راه اندازی شود.

بنیان گذار مدل آموزشی کیوسی تی کشور:
کیو سی تی کیفیت آموزشی گروهی، جدید ترین مدل آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان

دکتر نبی بستان نیز درجمع خبرنگاران گفت: برای اولین بار در ایران استان کرمانشاه همزمان با چهل و یکمین سالگرد جهاد دانشگاهی پایلوت شده و در ۱۲ شهرستان و ۲۲ نمایندگی به فرزندان سه تا ۱۸ ساله آموزش های لازم داده می شود.
دکتر بستان با اشاره به اینکه این روش آموزشی جذابیت بسیار بالا دارد و تغییر رفتار را در کنار آموزشهای رسمی یاد می دهد افزود: آموزشها در هفته یک ساعت و بدون تکلیف می باشد و بنا به شرایط سنی متقاضیان آموزشهای لازم داده می شود.

بنیان گذار مدل آموزشی کیوسی تی در ایران تاکید کرد: این مدل آموزش اکنون در ۴۰ کشور دنیا بیش از چهل سال است که آموزش داده می شود، و اکنون سه سال می باشد که با همکاری آموزش و پرورش بالغ بر ۳۰۰۰ شرکت کننده از این روش استفاده و استقبال خوبی نیز شده است.

مولف کتاب بستان تاکید کرد: آموزشهای،هوش هیجانی، مهارتهای اجتماعی،عزت نفس و اعتماد به نفس، تمرکز و توجه، نظم و مسئولیت پذیری، خلاقیت و حل مساله،انگیزه مشارکت در فعالیت های گروهی،مهارتهای ارتباط موثر و،تقویت رفتار مثبت و رفتار شهروندی از مزایای این روش آموزشی برای کودکان و نوجوانان می باشد.
به گفته دکتر بستان این مدل آموزش با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه شروع به فعالیت کرده است که اهداف این مدل آموزشی رشد همه جانبه کودکان و نوجوانان در زمینه های حسی حرکتی،شناخت به صورت سطح بندی و شامل هر سطح ۴ جلسه در ماه به مدت یک ساعت در گروههای مختلف سنی ، ۳ تا ۶ سال، ۷ تا ۱۰ سال،۱۱ تا ۱۴ سال و ۱۵ الی ۱۸ سال از آذر ماه سال ۱۳۹۷در شهر کرمانشاه شروع شده است و تا کنون با استقبال خوب کودکان و نوجوانان و همچنین رضایت و بازخورد مثبت والدین همراه بوده است و بصورت ساده توسط مربیان و تسهیل گران مجرب که دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته های روانشناسی و مشاوره می باشند، آموزشهای لازم تئوری و عملی را کسب کرده و طبق پروتکل و رعایت کاربرگهای مدل آموزشی «کیو سی تی» بصورت متمرکز در تمامی مراکز مشغول به آموزش می باشند.

بنیان گذار مدل کیو سی تی در ایران در ادامه گفت: در این روش آموزشی اکثر کودکان از دوران رشد کودکی دستیابی به عزت نفس که عزت نفس بالا دارند در شرایط سخت زندگی به راحتی از راه حل ها و توانمندی درونی خودشان استفاده می کنند.دانش آموزانی که عزت نفس بالا دارند می توانند در بازی های گروهی ازمهارتها و توانمندی شخصی خودشان استفاده کنند و احساس خود ارزشمندی بالا دارند.
دکتر بستان خاطر نشان کرد: تا امروز هیچ مدل آموزشی مشابه «کیو سی تی» نبوده و مهمترین کاربرد آن غربالگری کودکان و نوجوانان است.
لازم به ذکر است: سامانه www.qct.drbostan.com برای اطلاع بیشتر از این روش آموزشی معرفی شد./ رحمانی