پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

باور کنیم “آب” نیست/اوج وضعیت وخیم منابع آبی مربوط به شهریور و مهرماه است
13 مرداد 1400 - 19:19
شناسه : 270908
1
مدیرعامل آبفای کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

علیرضا کاکاونداز سال جاری به عنوان یکی از سخت‌ترین سال‌ها در زمینه شرایط کم آبی یاد کرد و افزود: این میزان کم بارشی در کرمانشاه بی سابقه بوده و از نظر کاهش بارندگی استان اول کشور بودیم./وی ادامه داد: متاسفانه این شرایط تنش آبی بین مردم و حتی مسئولین به خوبی جا نیفتاده و هنوز برخی باور ندارند که آب نیست./مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تبعات خشکسالی را معادل یک زلزله بزرگ دانست که البته دیرتر بروز می‌کند، اما بسیار مخرب است./کاکاوند نخستین تبعات کاهش بارندگی‌ها را کاهش دبی منابع آبی اعلام کرد و یادآور شد: بسیاری از چاه‌ها و خصوصا چشمه‌های آب روستاها با کاهش دبی مواجه و برخی خشک شده است./وی با بیان اینکه اوج وضعیت وخیم منابع آبی مربوط به شهریور و مهرماه است، افزود: نهایت افت دبی را در این ایام خواهیم داشت.

پ
پ

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه تبعات خشکسالی معادل زلزله است اما دیرتر خود را نشان می‌دهد، گفت: هنوز بسیاری از مردم و حتی مسئولین باور ندارند، آب نیست.

علیرضا کاکاوند در نشست خبری که امروز (۱۳ مرداد) برگزار شد، از سال جاری به عنوان یکی از سخت‌ترین سال‌ها در زمینه شرایط کم آبی یاد کرد و افزود: این میزان کم بارشی در کرمانشاه بی سابقه بوده و از نظر کاهش بارندگی استان اول کشور بودیم.

وی ادامه داد: متاسفانه این شرایط تنش آبی بین مردم و حتی مسئولین به خوبی جا نیفتاده و هنوز برخی باور ندارند که آب نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تبعات خشکسالی را معادل یک زلزله بزرگ دانست که البته دیرتر بروز می‌کند، اما بسیار مخرب است.

کاکاوند نخستین تبعات کاهش بارندگی‌ها را کاهش دبی منابع آبی اعلام کرد و یادآور شد: بسیاری از چاه‌ها و خصوصا چشمه‌های آب روستاها با کاهش دبی مواجه و برخی خشک شده است.

وی با بیان اینکه اوج وضعیت وخیم منابع آبی مربوط به شهریور و مهرماه است، افزود: نهایت افت دبی را در این ایام خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به تاثیر خشکسالی بر وضعیت تامین آب شهر کرمانشاه، از «سراب قنبر» به عنوان یکی از منابع مهم تامین آب جنوب شهر یاد کرد که دبی آن به دلیل شرایط خشکسالی از ۳۰۰ لیتر در ثانیه در سال گذشته اکنون به ۶۱ لیتر در ثانیه رسیده است.

کاکاوند خاطرنشان کرد: حتی قرار بود برای تامین آب بخشی از شهر، سراغ چشمه طاقبستان برویم اما دبی آنجا نیز به حدود ۷۰ تا ۸۰ لیتر در ثانیه رسیده بود و فشار کافی برای رسیدن تا تصفیه‌خانه را نداشت.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از منابع تامین آب شهر کرمانشاه چاه‌های میاندربند هستند، یادآور شد: از حدود ۵۰تا ۶۰ حلقه چاه این منطقه، چهار حلقه چاه کامل خشک شده و مابقی نیز به طور میانگین چهار لیتر در ثانیه کاهش دبی داشته است.

کرمانشاه ۴۷۰۰ لیتر در ثانیه آب می‌خواهد

وی با بیان اینکه مجموع این موارد باعث ایجاد مشکل در تامین آب شهر کرمانشاه شده، افزود: در شهر کرمانشاه ۴۷۰۰ لیتر در ثانیه آب نیاز داریم، اما آنچه که اکنون تامین می‌شود ۳۷۰۰ متر در ثانیه بوده و با کمبود نزدیک به هزار لیتر در ثانیه‌ای مواجهیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، مشکل دیگر تامین آب شهر کرمانشاه کمبود ۱۲۵ هزار متر مکعبی مخازن است و در حالیکه شهر کرمانشاه نیاز به ۲۵۰ هزار متر مکعب مخزن دارد اما تنها نیمی از این میزان را در اختیار داریم.

کاکاوند گفت: به علاوه همین مخازن نیز در برخی نقاط اتصال مناسبی ندارد و این موضوع باعث می‌شود آب برخی از نقاط شهر پرفشار و برخی نقاط کم فشار باشد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه فرسودگی شبکه را از دیگر دلایل مشکلات آب در کرمانشاه دانست و اضافه کرد: برای اصلاح این خطوط اعتبارات ملی داده نمی‌شود و تنها باید از اعتبارات استانی و یا تبصره سه استفاده کنیم که توسط شورای شهر حذف شد و اکنون دود آن به چشم مردم می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه یکی دیگر از مشکلاتی که به تامین آب مناسب برای شهر کرمانشاه صدمه می‌زند را عدم تامین زیرساخت‌های آبرسانی متناسب با توسعه شهر اعلام کرد و ادامه داد: ساخت و سازها در مناطقی صورت گرفته که برای آنجا تامین آب در نظر گرفته نشده است.

 کاکاوند تاکید کرد: بخش قابل توجهی از این ساخت و سازها مربوط به پروژه‌های تعاونی‌ها خصوصا مسکن مهر می‌باشد و به زودی نیز پروژه مسکن ملی به این مشکلات اضافه خواهد شد، زیرا جایی برای آن در نظر گرفته شده که آب ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار کرد: قرار بود مسکن و شهرسازی استان ۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته برای حل مشکلات آب این بخش ها به ما اختصاص دهد که این کار صورت نگرفت.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه از وضعیت آب سایر شهرها و روستاهای استان یاد کرد و ادامه داد: در سال‌های گذشته در بسیاری از شهرها از جمله کنگاور، روانسر، جوانرود و … مشکل داشتیم که امسال مرتفع شد.

مشکل تامین آب روستاهای کرمانشاه تا پایان امسال حل می‌شود

کاکاوند با بیان اینکه با وجود این خشکسالی ها وضعیت منابع آب روستاهای استان بهتر از سال گذشته است، خاطرنشان کرد: دو سال قبل در چنین ایامی آبرسانی سیار به ۲۴۸ روستا در سطح استان صورت می‌گرفت، در حالی که آن زمان یکی از پرباران‌ترین سالهای کشور بود، اما اکنون تنها ۱۳۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می شود.

کاکاوند با بیان اینکه تعداد روستاهای استان که به صورت سیار آبرسانی می‌شد تا هفته گذشته ۱۴۰ مورد بود، اضافه کرد: طی این مدت تأمین آب برای بیش از ۱۰ روستا نجام شد که بسیاری از آنها روستاهای دور افتاده در مناطق مرزی استان کرمانشاه بودند.

وی به مردم قول داد مشکل تامین آب روستاهای استان تا پایان امسال مرتفع شود و کرمانشاه از نظر آب روستایی در کشور اول باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال اعتبارات خوبی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای تامین آب روستاهای استان قطعی شده که کم سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: بنا داریم با استفاده از این اعتبارات با ۷۰ حلقه چاه و تامین مخازن و خطوط بین آنها مشکل آب روستاها را مرتفع کنیم.

اعتبارات خوب، اما بدون تخصیص

وی سپس به وضعیت منابع اعتباری این شرکت اشاره کرد و ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون هنوز ریالی از منابع استانی به شرکت آب و فاضلاب اختصاص داده نشده است.

کاکاوند خاطرنشان کرد: امسال علاوه بر خشکسالی که در زمینه بارندگی‌ها داریم، خشکسالی مالی نیز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات نسبت به سال گذشته بسیار بدتر است، تاکید کرد: سال گذشته در اردیبهشت ماه حداقل تنخواهی برای پول گازوئیل تانکرهای آبرسانی به ما داده بودند اما امسال نیروهایی داریم که ۹ ماه است حقوق نگرفتند، اما با این وجود هنوز کار را رها نکرده‌اند.

وی یادآور شد: البته در زمینه تصویب اعتبار امسال وضعیت خوب داشتیم، به گونه‌ای که برای مثال در وضعیت اعتبارات تنش آبی که هر سال حدود یک میلیارد تومان بود امسال حدود ۱۱۲ میلیارد تومان برای کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

به گفته کاکاوند در زمینه اعتبارات ملی نیز نزدیک به ۱۷۰ میلیارد تومان برای آب شهری و روستایی و ۸۰ میلیارد تومان برای حوزه فاضلاب در نظر گرفته شده است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه با وجود همین کمبود اعتبارات اقدامات خوبی در استان صورت گرفته، خاطرنشان کرد: دو سال قبل تنها دو حلقه چاه در استان حفر شد اما در چهار ماهه امسال ۲۳ حلقه چاه را حفاری، تجهیز و وارد مدار کردیم.

مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کرمانشاه امسال آغاز می‌شود

 وی سپس به موضوع فاضلاب شهر کرمانشاه نیز اشاره کرد و ادامه داد: بنا داریم با اعتبارات خوبی که امسال به حوزه فاضلاب استان اختصاص یافته مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه را آغاز کنیم.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به تعطیلی ۱۰ ساله این پروژه، خاطرنشان کرد: کارهای مطالعاتی این طرح انجام شده و به زودی مناقصات آن هم برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد : بنا داریم در حوزه فاضلاب تا چند ماه دیگر دو تصویه خانه دیگر را در استان افتتاح کنیم که مربوط به سایر شهرستان‌ها است./ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.