جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

رفع بیکاری و کاهش تورم مطالبه اصلی کرمانشاهیان از دولت سیزدهم
29 شهریور 1400 - 9:25
شناسه : 272359
3
طلوع‌‌کرمانشاه :

آثار سوء بیکاری، خاکستری برای شعله‌ور کردن بسیاری از آسیب‌ها، بزهکاری‌های اجتماعی و بحران‌ها در عرصه‌های متعدد جامعه است و اکنون توقف برای جولان این معضل در کرمانشاه به یکی از مطالبات اصلی مردم از دولت سیزدهم تبدیل شده است./براساس آمار مرکز ملی آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال ۲۰ استان کشور تک رقمی بود در حالی که در بهار ۹۹ این رقم برابر ۱۶ بود. کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان‌های همدان (۵.۶ درصد) و تهران (۶.۳ درصد) است. در مقابل استان‌های هرمزگان (با ۱۶.۶ درصد) و کرمانشاه (با ۱۴.۷ درصد) بالاترین نرخ بیکاری را داشتند./براساس اعلام مرکز آمار ایران؛ نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه در بهار امسال ۴۴.۶درصد، نسبت اشتغال ۳۸.۱ و نرخ بیکاری ۱۴.۷ بوده است./اگرچه نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پنج سال اخیر کاهشی بوده و از  ۲۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۵ اکنون به ۱۴.۷ رسیده است اما با این حال چنین آماری در شان استانی نیست که مستعد فرصت های متعدد اشتغال آفرین است./براساس آخرین داده‌های آماری قم و تهران به ترتیب با ۴۰.۹ درصد و ۴۱.۸ درصد کمترین و ایلام با ۵۱.۴ درصد بالاترین نرخ تورم سالیانه را به خود اختصاص دادند./نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴٨.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کرمانشاه با ۵۴.۴درصد و کمترین آن مربوط به استان­ تهران  با ۴٢.۶ درصد است./همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ استان کرمانشاه ۴٢.٩ درصد بود و با این نرخ استان در صدر جدول تورم کشور قرار داشت اما در مرداد ماه امسال این نرخ به ۴۹.۶ رسید./کرمانشاه استانی مرزی است و از طولانی ترین مرز مشترک با عراق برخوردار است، بازارچه های مرزی فعال، خاک حاصلخیز و واحدهای بزرگ صنعتی دارد و ظرفیت‌ها و جذابیت‌های فراوان در بخش‌، گردشگری، بهداشت و زیرساخت‌های ارتباطی دارد و همه این عوامل موجب شده تا همچنان کرمانشاه در انتظار رویدادهای بزرگ اقتصادی باقی بماند./با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رفع مشکلات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت به یکی از مطالبات و دغدغه های کرمانشاهیان تبدیل شده است، آنهم در روزگاری که تهاجم ویروس کرونا منجر به خالی ماندن سفره های اقتصادی بسیاری از آنان شده است.

پ
پ

آثار سوء بیکاری، خاکستری برای شعله‌ور کردن بسیاری از آسیب‌ها، بزهکاری‌های اجتماعی و بحران‌ها در عرصه‌های متعدد جامعه است و اکنون توقف برای جولان این معضل در کرمانشاه به یکی از مطالبات اصلی مردم از دولت سیزدهم تبدیل شده است.

 بارها عنوان شده است که هرگاه در جامعه‌ای با معضل خانمان سوز اعتیاد، از هم پاشیدگی یک زندگی و بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های‌ اجتماعی، فرهنگی و روانی برخورد می‌کنیم، در نهایت به ردپای پررنگ نرخ بیکاری می‌رسیم.

 بدیهی است هر اندازه که کفه ترازوی اشتغال بالا رود با کاهش و پایین آمدن این معضلات روبه رو می‌شویم.

منصفانه است که یادآوری شود در سال‌های اخیر تلاش ها برای پایین کشیدن نرخ بیکاری استان کرمانشاه از پله های صعود بسیار بوده است، از حساس شدن مدیران اجرایی برای بهبود فضای کسب و کار تا تلاش برای احیای دوباره واحدهای تولیدی و کارخانه های به خواب رفته و تدوین و اجرای طرح ضربتی اشتغال بخشی از این فعالیت ها برای از بین بردن یکه تازی بیکاری در استان است.

براساس آمار مرکز ملی آمار ایران نرخ بیکاری در بهار امسال ۲۰ استان کشور تک رقمی بود در حالی که در بهار ۹۹ این رقم برابر ۱۶ بود. کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان‌های همدان (۵.۶ درصد) و تهران (۶.۳ درصد) است. در مقابل استان‌های هرمزگان (با ۱۶.۶ درصد) و کرمانشاه (با ۱۴.۷ درصد) بالاترین نرخ بیکاری را داشتند.

براساس اعلام مرکز آمار ایران؛ نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمانشاه در بهار امسال ۴۴.۶درصد، نسبت اشتغال ۳۸.۱ و نرخ بیکاری ۱۴.۷ بوده است.

اگرچه نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پنج سال اخیر کاهشی بوده و از  ۲۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۵ اکنون به ۱۴.۷ رسیده است اما با این حال چنین آماری در شان استانی نیست که مستعد فرصت های متعدد اشتغال آفرین است. 

رفع بیکاری و کاهش تورم مطالبه اصلی کرمانشاهیان از دولت سیزدهم

همچنین با استناد به گزارش مرکز آمار ایران رتبه تورم استان کرمانشاه در چهار ماه سپری شده از سال جاری پنج پله بهبود یافته و در مردادماه در جایگاه ششم کشور قرار گرفته است.

براساس آخرین داده‌های آماری قم و تهران به ترتیب با ۴۰.۹ درصد و ۴۱.۸ درصد کمترین و ایلام با ۵۱.۴ درصد بالاترین نرخ تورم سالیانه را به خود اختصاص دادند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه ١۴٠٠ برای خانوارهای روستایی به عدد ۴٨.٧ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان­ کرمانشاه با ۵۴.۴درصد و کمترین آن مربوط به استان­ تهران  با ۴٢.۶ درصد است.

همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۰ استان کرمانشاه ۴٢.٩ درصد بود و با این نرخ استان در صدر جدول تورم کشور قرار داشت اما در مرداد ماه امسال این نرخ به ۴۹.۶ رسید.

نرخ تورم در کل کشور در بازه منتهی به مردادماه ۱۴۰۰؛ ۴۵.۲ است و کرمانشاه پس از استان های ایلام، کردستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان شرقی در جایگاه ششم قرار گرفته و پنج پله بهبود یافته است.

کرمانشاه استانی مرزی است و از طولانی ترین مرز مشترک با عراق برخوردار است، بازارچه های مرزی فعال، خاک حاصلخیز و واحدهای بزرگ صنعتی دارد و ظرفیت‌ها و جذابیت‌های فراوان در بخش‌، گردشگری، بهداشت و زیرساخت‌های ارتباطی دارد و همه این عوامل موجب شده تا همچنان کرمانشاه در انتظار رویدادهای بزرگ اقتصادی باقی بماند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رفع مشکلات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت به یکی از مطالبات و دغدغه های کرمانشاهیان تبدیل شده است، آنهم در روزگاری که تهاجم ویروس کرونا منجر به خالی ماندن سفره های اقتصادی بسیاری از آنان شده است.

بانک اطلاعاتی زنان سرپرست خانوار تهیه شود

چنانچه یک زن سرپرست خانوار که حرفه و زندگی فرزندانش از آسیب این ویروس در امان نمانده است در خصوص انتظارات بانوانی مشابه خود از دولت آینده گفت: بسیاری از این زنان که اکنون نان آور خانه خود بوده اند و کارکردن در مراکزی همچون سالن های آرایشی، دوزندگی و یاکارکردن در خانه ها با مردم ارتباط مستقیم داشته اند اکنون بیکار و یا نیمه فعال شده اند.

«آسیه.ن» افزود: از دولت جدید می خواهیم با شناسایی و ساماندهی این بانوان فکری برای رفاه حال آنان داشته باشند و یا از توزیع مستمر بسته های حمایتی و معیشتی برای این قشر مظلوم غفلت نکنند.

وی افزود: این زنان به اشتغال مولد و پایدار نیاز دارند و با آموزش دادن به آنان برای فعالیت در عرصه مجازی، می توان زنان کارآفرین بسیاری را تربیت و پرورش داد.

رشته های آموزشی باید متناسب با بازار کار باشد

در ادامه یک پژوهشگر فرهنگی  گفت: جوانان کرمانشاهی با مشکل بزرگی به نام بیکاری مواجه هستند، آنان برای تشکیل زندگی، داشتن مسکن و داشتن امنیت خاطر شغل می خواهند و این در حالی است که برای اکثر آنان یا شغل مناسبی پیدا نمی شود و یا اگر هم کاری باشد آینده و امنیت شغلی نخواهد داشت.

«شکوه هاشمی» افزود: دانش آموختگان و خروجی های دانشگاه های ما باید متناسب با نیازهای جامعه و استان باشد، این مراکز باید بتوانند با آموزش و تربیت نیروهای توانمند در راستای کاهش بیکاری و اشتغال آفرینی گام بردارند و رشته های فاقد کارایی از چرخه آموزش کمرنگ و یا حذف شوند.

وی معتقد است، کاهش نرخ بیکاری در کاهش مشکلات اجتماعی و فرهنگی تاثیرگذار است و بیکاری و نداشتن درآمد در جامعه می تواند به یک خلا بزرگ تبدیل شود.

به اقتصاد درون زا پرو بال بدهیم

در ادامه یک کسبه کرمانشاهی نیز از پرسه های بی هدف جوانان کرمانشاهی در هر ساعت از روز در خیابان شهر به عنوان منظره ای تامل برانگیز یاد کرد و گفت: جوانی که کار و امنیت شغلی ندارد، انرژی و بیشتر وقت خود را به خیابان گردی و چرخش در کوچه پس کوچه های شهر اختصاص می دهد.

«مهدی حسنوند» افزود: کرمانشاه استانی چهارفصل است و جوان بسیار دارد که می توانند با اندکی کوشش و آموزش کارآفرین شوند.

وی معتقد است، کرمانشاه اقتصادی درون زا می خواهد، اقتصادی که بر پایه توانمندی ها و ظرفیت های استانی باشد، بارها از سوی تریبون های مختلف بر ظرفیت های کشاورزی، مرزی و اقتصادی استان مانور داده شده است و اکنون از دولت جدید می خواهیم، برای پرورش این ظرفیت ها به میدان بیاید.

رفع بیکاری و کاهش تورم مطالبه اصلی کرمانشاهیان از دولت سیزدهم

از سخت کارکردن نترسیم

یکی دیگر از شهروندان کرمانشاهی به عنوان یک پژوهشگر اقتصادی  گفت: درست است با تورم، تحریم و کرونا مواجه هستیم ولی با اندکی واقع بینی باید بگویم بخش از دلایل بالا رفتن نرخ بیکاری به خود ما ارتباط دارد، یک جوان کرمانشاهی نباید از سخت کارکردن هراس داشته باشد و باید از زمان طلایی عمر خود در راستای داشتن رفاه و زندگی بهتر استفاده کند.

«فاطمه کمالوند» افزود: از سوی دیگر دولتی که قرار است به عنوان بزرگترین قدرت اجرایی پای کار بیاید باید در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی و فراهم کردن ظرفیت های رقابتی در استان در مقایسه با دیگر کلانشهرها وارد عمل بشود و برای هدایت سرمایه گذاران به این استان برنامه داشته باشد.

دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی برنامه داشته باشد

وی بر  تربیت کارشناسـان و فعالان کاردان و آشـنا به مفاهیم سـرمایه‌گذاری و آموزش برای جذب سرمایه گذار به عنوان یکی از ضروریات برای رونق دهی به اقتصاد یاد کرد.

کمالوند تاکید کرد، برای کاهش نرخ بیکاری باید به همه حوزه های مغفول مانده اشتغال زایی توجه کنیم، گردشگری و خدمات عمرانی فنی یکی از حوزه هایی است که در این زمینه کمتر به آن توجه شده است در حالی که می تواند بسیار اشتغال آفرین باشد.

به بخش خصوصی برای ارزش آفرینی فرصت داده شود

یک تولیدکننده اقتصادی در کرمانشاه  که از بیکاری به عنوان عامل اصلی در تعیین میزان سلامت اقتصاد یاد کرد معتقد است، در گام نخست فرهنگ کارکردن باید در میان مردم نهادینه شود.

«عباس محمدی» ادامه داد: بهبود فضای کسب و کار در استانی که از آن به عنوان سرزمین فرصت ها یاد می شود به تولید ایمن و سریع نیاز دارد که لازمه آن اعتماد به تولیدکننده و دادن میدان به او برای ارزش آفرینی است.

وی افزود: از رییس جمهور آینده این مملکت می خواهیم تا با فرصت دادن به بخش خصوصی، دست آنان را برای فعالیت بیشتر باز بگذارند تا صادرات بیشتری صورت گیرد و سود آن به کشور و استان برسد.

محمدی از تلاش برای  تداوم کاهش نرخ بیکاری به عنوان مطالبه جدی فعالان اقتصادی استان از دولت آینده یاد کرد.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

ایرنا-زهره کریم زاده

رفع بیکاری و کاهش تورم مطالبه اصلی کرمانشاهیان از دولت سیزدهم

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.