شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

گردشگری کرمانشاه به کجا می‌رود؟
21 مهر 1400 - 9:38
شناسه : 272945
2
طلوع‌‌کرمانشاه :

هرچند طی سالهای گذشته عواملی از جمله جنگ تحمیلی و پیامدهای ریز و درشت آن باعث شده بود کرمانشاه نتواند همپای اصفهان و شیراز و یزد و استان های شمالی قطار گردشگری خود را روی ریل درستی بیندازد، اما بسیاری بر این باورند که در چند سال منتهی به آغاز شیوع بیماری کرونا، گردشگری به خاک افتاده کرمانشاه در حال جان گرفتن و ایستادن روی پاهایش بود./یکی از فعالین گردشگری استان معتقد است، علیرغم کم کاری هایی که شده می توان در دوران پسا کرونا دوباره شاهد جان گرفتن گردشگری کرمانشاه باشیم./یاور عبیری، وضعیت گردشگری کرمانشاه را تا پیش از شیوع کرونا رو به رشد توصیف کرد و گفت: تجربه یک گردشگری با رونق باعث شده بود تا جوانان زیادی در سطح استان وراد این عرصه شوند و انصافا هم خوب درخشیدند./وی به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن در رکود گردشگری استان اشاره کرد و افزود: کرونا در روزهایی که قرار بود اوج جنب و جوش گردشگری خود را داشته باشیم، شیوع پیدا کرد و نتیجه آن هم افت شدید گردشگران بود. هرچه هم جلوتر آمدیم شرایط بحرانی تری گریبان گردشگری کرمانشاه را گرفت.

این فعال گردشگری ادامه داد: مسئولین هم به جای اینکه سفر هوشمند و کنترل شده را در دستور کار قرار دهند، با ساز سفر نرفتن و چند صدایی، این صنعت را بیشتر به سمت نابودی کشاندند، تا جایی که بسیاری از فعالین این عرصه از آن خارج شده و خیلی از جوانان هم بیکار شدند./ مدیر اقامتگاه بوم گردی آرتین دینور بااشاره به گسترش واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور، گفت:خوشبختانه با افزایش روند واکسیناسیون محدودیت های سفر هم به تدریج برداشته می شود و سفرها کم کم شروع می شود./وی با بیان اینکه در دوران پسا کرونا می توانیم شاهد روزهای خوب دوباره ای برای گردشگری کرمانشاه باشیم، گفت: معتقدم مردمی که از قرنطینه خسته شده اند، عطش زیادی برای سفر خواهند شد، بنابراین کرمانشاه نیز با داشتن جاذبه های گردشگری، طبیعی، تاریخی و فرهنگ غنی می تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری باشد.

پ
پ

 به اذعان بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان حوزه گردشگری، کرمانشاه سرزمینی است که با پیشینه تاریخی و تمدنی کهن، فرهنگ و آداب و رسوم غنی، زیبایی ها و جاذبه های طبیعی فراوان و مردمانی میهمان نواز و خونگرم، قابلیت های زیادی برای توسعه گردشگری در دل خود جای داده است.

هرچند طی سالهای گذشته عواملی از جمله جنگ تحمیلی و پیامدهای ریز و درشت آن باعث شده بود کرمانشاه نتواند همپای اصفهان و شیراز و یزد و استان های شمالی قطار گردشگری خود را روی ریل درستی بیندازد، اما بسیاری بر این باورند که در چند سال منتهی به آغاز شیوع بیماری کرونا، گردشگری به خاک افتاده کرمانشاه در حال جان گرفتن و ایستادن روی پاهایش بود.

در آن سالها جرقه هایی از منطقه اورامانات کرمانشاه زده شد که در حال شعله ور شدن بود. مردم این منطقه که خداوند زیبایی های طبیعی بی شماری را نصیبشان کرده و آداب و رسومی تماشایی را از فرهنگ اصیل و نابشان به ارث برده اند، تلاش کردند تا با نشان دادن همین داشته هایشان گردشگران را به سوی خود بخوانند که بسیار هم موفق بودند.

با برگزاری جشن ها و رویدادهای گردشگری مختلف در منطقه اورامانات هر روز پای گردشگران بیشتری به این منطقه باز می شد و بیشتر به مردم ایران معرفی می شد. در آخر هم کار به جایی رسید که در روزهای تعطیل سال صف های طولانی خودروها منتهی به روستاهای گردشگر پذیر اورامانات تا چند کیلومتر هم کشیده می شد.

گردشگری اورامانات که رونق گرفت، تحرکی در سایر مناطق دارای جاذبه گردشگری استان هم بوجود آمد. فرهنگ گردشگری بیشتر از شهر در روستاهای کرمانشاه در حال جا افتادن بود. اقامتگاه های بوم گردی یکی یکی در روستاها راه اندازی می شدند و هرکدام در دنیای مجازی، دنیایی از زیبایی را از روستایشان به تصویر می کشیدند.

روزهای خوبی برای گردشگری کرمانشاه در راه بود. علیرغم اینکه در حوزه گردشگری تاریخی باوجود تاریخ چند هزار ساله و شکوه آثار باستانی برجای مانده چندان موفق عمل نکرده بودیم و میراث فرهنگی ما همیشه دستخوش تغییرات مدیریتی و حواشی بزرگ و کوچک بود، اما در حوزه اکوتوریسم و گردشگری روستایی، مردم محلی منتظر تصمیم سازی مسئولینِ درگیر حاشیه نشدند و خودشان آستین هایشان را بالا زدند و اتفاقات خوبی در حال افتادن بود.

آنطور که مسولان سابق میراث فرهنگی استان آمار می دادند، در سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار و در سال ۱۳۹۸ حدود دو میلیون نفر گردشگر به کرمانشاه آمده بودند. آنها پیش‌بینی کرده بودند که با برگزاری رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ که در حوزه گردشگری روستایی بود این آمار در سال ۱۳۹۹ به سه میلیون و در سال ۱۴۰۰ به چهار میلیون نفر برسد و از راه گردشگری در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای کرمانشاه درآمد حاصل شود، اما از اواخر سال ۱۳۹۸ که کرونا شیوع پیدا کرد، همه کاسه کوزه ها شکسته شد، چراکه رکود گردشگری از یک سو و عدم برگزاری رویداد کرمانشاه ۲۰۲۰ از سوی دیگر همه این رویاها را به یغما برد.

طی حدود دو سال از شیوع بیماری کرونا گردشگری کرمانشاه روزهای تلخی را سپری کرد. چراغ هتل ها، اقامتگاه های بوم گردی، میهمانپذیرها و خانه مسافرها تقریبا خاموش شد و قامت فعالین گردشگری استان خمیده‌.

گردشگری که می رفت تا از دالان سیاه روزهای خاموشی و رکود خارج شود و وارد دنیای روشن رونق شود، بازهم ناتوان و بی جان به زمین افتاده و نمی توان آینده دقیقی را برای آن پیش بینی کرد.

با اینحال یکی از فعالین گردشگری استان معتقد است، علیرغم کم کاری هایی که شده می توان در دوران پسا کرونا دوباره شاهد جان گرفتن گردشگری کرمانشاه باشیم.

یاور عبیری، وضعیت گردشگری کرمانشاه را تا پیش از شیوع کرونا رو به رشد توصیف کرد و گفت: تجربه یک گردشگری با رونق باعث شده بود تا جوانان زیادی در سطح استان وراد این عرصه شوند و انصافا هم خوب درخشیدند.

وی به شیوع بیماری کرونا و تاثیرات آن در رکود گردشگری استان اشاره کرد و افزود: کرونا در روزهایی که قرار بود اوج جنب و جوش گردشگری خود را داشته باشیم، شیوع پیدا کرد و نتیجه آن هم افت شدید گردشگران بود. هرچه هم جلوتر آمدیم شرایط بحرانی تری گریبان گردشگری کرمانشاه را گرفت.

این فعال گردشگری ادامه داد: مسئولین هم به جای اینکه سفر هوشمند و کنترل شده را در دستور کار قرار دهند، با ساز سفر نرفتن و چند صدایی، این صنعت را بیشتر به سمت نابودی کشاندند، تا جایی که بسیاری از فعالین این عرصه از آن خارج شده و خیلی از جوانان هم بیکار شدند.

وی در ادامه با بیان اینکه مسئولین استانی باید در مدت شیوع بیماری کرونا که گردشگری در رکود به سر می برد روی زیرساخت های این حوزه در استان کار می کردند، گفت: متاسفانه مسئولین در بحث زیرساخت ها، تقویت فرهنگ گردشگرپذیری مردم، بروز رسانی آموزش فعالین گردشگری، تبلیغات و … کم کا ری هایی داشتند.

مدیر اقامتگاه بوم گردی آرتین دینور بااشاره به گسترش واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور، گفت: خوشبختانه با افزایش روند واکسیناسیون محدودیت های سفر هم به تدریج برداشته می شود و سفرها کم کم شروع می شود.

وی با بیان اینکه در دوران پسا کرونا می توانیم شاهد روزهای خوب دوباره ای برای گردشگری کرمانشاه باشیم، گفت: معتقدم مردمی که از قرنطینه خسته شده اند، عطش زیادی برای سفر خواهند شد، بنابراین کرمانشاه نیز با داشتن جاذبه های گردشگری، طبیعی، تاریخی و فرهنگ غنی می تواند یکی از مقاصد مهم گردشگری باشد.

وی اضافه کرد: هرچند مردم هنوز هم به دلیل بار و ترس ناشی از بیماری کرونا ملاحظاتی خواهند داشت، اما فعالین گردشگری و تاسیسات این حوزه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی می توانند به آنها اطمینان بخشی داشته باشند./ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.