جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

به این دلیل بین واکسن کرونا و آنفلوآنزا باید فاصله باشد / آنفلوآنزا در این افراد کشنده است
22 مهر 1400 - 11:17
شناسه : 272992
1
گفت و گو با فوق تخصص بیماری های عفونی ؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-فصل آنفلوآنزا سر رسیده است و اکنون نگرانی هایی در رابطه با شیوع این بیماری همزمان با بیماری کرونا در کشور وجود دارد. اکنون تزریق واکسن آنفلوآنزا موضوعی است که از سوی پزشکان و متخصصان تاکید زیادی بر روی آن می شود./ یکی از بزرگ ترین نگرانی های حوزه سلامت مربوط به ابتلای همزمان دو بیماری کرونا و آنفلوآنزا است./آنفلوآنزا در برخی موارد شبیه به کرونا به نظر می رسد اما برای تعیین ماهیت آن در برخی موارد باید آزمایش PCR داد./فریبا شیروانی فوق تخصص عفونی و اطفال در رابطه با بیماری آنفلوآنزا  گفت: آنفلوآنزا یک بیماری تهدیدکننده دستگاه تنفسی به شمار می رود و البته فقط دستگاه تنفسی را تحت تاثیر و تهدید خود قرار نمی دهد. در واقع فردی که به آنفلوآنزا مبتلا می شود احتمال درگیری سایر ارگان های دیگر او نیز وجود دارد./شیروانی افزود: فرد آنفلوآنزایی حتی امکان دارد دچار آنسفالیت شود که البته این اتفاق کمتر رخ می دهد چرا که محل ورود ویروس آنفلوآنزا معمولا در ریه است./فوق تخصص عفونی و اطفال در ادامه گفت: کسانی که به بیماری آنفلوآنزا دچار می شوند ممکن است افرادی کاملا سالم باشند اما افرادی که بیماری های زمینه ای دارند در صورت ابتلا به این بیماری شرایط خطرناکی را تجربه خواهند کرد و حتی احتمال بیماری شدید و مرگ و میر هم وجود دارد./وی بیان داشت:افرادی که مبتلا به بیماری دیابت و نقص ایمنی هستند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند و البته افرادی که مبتلا به بیماری های ریوی همچون آسم هستند باید حتما واکسن آنفلوآنزا را بزنند. در کشور ما باید برای این افراد به صورت اختصاصی واکسن در نظر گرفته شود./شیروانی عنوان کرد:اکثر افرادی که مبتلا به بیماری آنفلوآنزا می شوند  علائم چندان شدیدی از خود نشان نمی دهند و معمولا عطسه، سرفه و آبریزش بینی دارند. خستگی و بی اشتهایی دیگر علامت این بیماری است.

پ
پ

این پزشک و فوق تخصص بیماری های عفونی هشدار داد: در صورت بروز بیماری شدیدتر گرفتاری دستگاه تنفسی تحتانی رخ می دهد. این عارضه خود شروع کننده حملات آسم است. بنابراین افرادی که مستعد بیماری ریوی هستند احتمالا به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا دچار حملات آسم نیز خواهند شد.

شیروانی تاکید کرد: اگر میزان درگیری ریه فرد مبتلا به آنفلوآنزا بیشتر شود ممکن است دچار افت شدید اکسیژن سطح خون هم بشود که البته این اتفاق در مقایسه با بیماری کرونا بسیار کمتر است.

وی اذعان داشت: نوع درگیری ریه که در بیماری آنفلوآنزا به وجود می آید متفاوت نسبت به چیزی است که در بیماری کرونا رخ می دهد. در واقع این درگیری کمتر و ملایم تر است.

فوق تخصص بیماری های عفونی و اطفال یادآور شد: احتمال بروز عفونت ثانویه برای فرد مبتلا به آنفلوآنزا نیز وجود دارد. یعنی بعد از بهبودی فرد از آنفلوآنزا دچار مشکلاتی تنفسی شود. به هرحال آنفلوآنزا بیماری مهمی به شمار می رود که در برخی از موارد کشنده ظاهر می شود. عفونت های آنفلوآنزا می تواند هم به صورت اولیه باشد و هم به صورت ثانویه.

شیروانی گفت: پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا به خصوص در افرادی که بیماری زمینه ای دارند بسیار مهم است و آنها باید همیشه نکات بهداشتی و احتیاطی در فصل آنفلوآنزا را رعایت کنند.

وی در رابطه با ابتلای کودکان به این بیماری خاطرنشان کرد: آنفلوآنزا در کودکان به نسبت بزرگسالان شدت کمتری دارد. در واقع آنفلوآنزا و کرونا در کودکان شرایط مشابهی را در مقایسه با بزرگسالان به وجود می آورند. همانطور که کرونا در کودکان به شدیدی ابتلای بزرگسالان نیست، آنفلوآنزای کودکان هم شدید نیست.

وی افزود: اکثر کودکانی که دچار آنفلوآنزا می شوند علامت دار هستند و قرار نیست کاملا بدون علامت باشند. علائم مرسوم در کودکان آنفلوآنزایی درگیری دستگاه تنفسی فوقانی است. شاید کسی متوجه نشده باشد که فرد مبتلا به آنفلوآنزا شده باشد و به همین علت احتمال انتقال بیماری بسیار بالاست.

فوق تخصص عفونی و اطفال ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا می تواند علائم بالینی شبیه به برخی ویروس های دیگر نظیر کرونا و سرماخوردگی داشته باشد. برخی از موارد آنفلوآنزا حتما باید با آزمایش مشخص شود و در آن صورت که می توانیم متوجه شویم که آیا فرد به این بیماری مبتلا شده یا خیر.

شیروانی اظهار داشت: هر چند آنفلوآنزا در کودکان شدید نیست اما در مواردی کودکان آنفلوآنزایی ممکن است دچار عفونت های شدید تنفسی شوند. برای آنفلوآنزا همیشه درمان مشخص آنتی ویروسی وجود داشته است.

این فوق تخصص بیماری های عفونتی در رابطه با احتمال ترکیب بسیار خطرناک دو ویروس کووید و آنفلوآنزا نیز گفت:  مطالعات زیادی در این رابطه انجام شده است. اگر احتمال ترکیب ویروس دو بیماری وجود داشته باشد اینطور نیست که بگوییم قطعا فرد مبتلا از بین می رود یا اینکه دچار بیماری شدیدی می شود.

وی تاکید کرد: اکنون واقعا مشخص نیست که آیا افرادی هستند که هر دو بیماری را با هم مبتلا شوند یا خیر. البته قطعا چنین افرادی هستند اما نمی دانیم چه اتفاقی رخ می دهد اما گمان نمی کنم آنطور که پیش بینی می شود موضوعی باشد که در دسته بندی موارد بسیار کشنده و خطرناک قرار بگیرد.

شیروانی در ادامه گفت: البته همانطور که می دانیم افرادی که مشکل سیستم ایمنی دارند و یا از سایر بیماری های زمینه ای رنج می برند در صورت ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا شرایط خطرناک و حساسی را تجربه خواهند کرد. این موضوع را باید در افرادی با سن بالا هم مد نظر قرار داد.

فوق تخصص عفونی یادآور شد: در شرایطی که همه گیری کرونا همه جا وجود دارد باید از ابتلا به آنفلوآنزا هم جلوگیری کنیم. این موضوع اهمیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته دارد. بنابراین تزریق واکسن آنفلوآنزا یک اولویت بسیار مهم است. البته اکنون خود مردم هم بیشتر از قبل نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا توجه نشان می دهند.

شیروانی درباره تزریق همزمان دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا و احتمال خطرناک بودن آن گفت: اگر دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا با هم تزریق شوند هیچ مشکلی ایجاد نمی شود اما نظر شخصی من این است که بهتر است فاصله بین دو هفته تا یک ماه بین تزریق این واکسن ها وجود داشته باشد.

وی افزود: دلایلی برای اینکه چرا باید بین واکسن های کرونا و آنفلوآنزا با فاصله از هم تزریق شوند، وجود دارد. نخست اینکه عوارض همزمان این دو واکسن برای یک فرد آزاردهنده است، در واقع عوارض نسبت به فرد دیگری که فقط یکی از این واکسن ها را زده شدیدتر خواهد شد.

فوق تخصص عفونی تاکید کرد: دلیل دوم فاصله انداختن بین واکسن های آنفلوآنزا و کرونا این است که احتمالا تزریق همزمان منجر به کاهش ایمنی ایجاد شده از سوی دو واکسن می شود.

فریبا شیروانی در پایان گفت: بنابراین اگر برای افراد این موقعیت وجود دارد که واکسن ها را با فاصله بزنند حتما این کار را بکنند اما اگر فرد می داند که اگر واکسن ها را همزمان نزد بعدا واکسن کرونا و یا آنفلوآنزا گیرش نمی آید اقدام به تزریق همزمان کند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.