جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

حمام حاج شهبازخان کرمانشاه تبدیل به خانه خلاق صنایع دستی می‌شود
25 مهر 1400 - 12:42
شناسه : 273069
1
سرپرست میراث فرهنگی کرمانشاه: طلوع‌‌کرمانشاه :

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه با اعلام اینکه به دنبال حل مشکلات حقوقی حمام حاج شهبازخان کرمانشاه هستیم، گفت: با حل مشکلات مالکیتی به زودی شاهد بهره‌برداری بهینه از این اثر تاریخی به عنوان خانه خلاق صنایع دستی خواهیم بود./«جبار گوهری»  با بیان اینکه کارهای باقی مانده حمام حاج شهبازخان به عنوان خانه خلاق در حال انجام است، افزود: شرایط هم برای انجام این کار فراهم شده است./حمام حاج شهباز خان میراثی از دوران قاجار(حمام حاج شهبازخان قرار است با واگذاری به بخش خصوصی به عنوان یک مرکز خلاق صنایع‌دستی با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی مجموعه‌های تاریخی، در راستای اشتغال پایدار حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت کند./این حمام که مربوط به دوره قاجار است و در بازار سنتی شهر کرمانشاه قرار دارد، در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک اثر ملی ثبت شد./حاج شهبازخان کلهر که از بنیان‌گذاران طایف حاجی‌زادگان بود، در دوران قاجار بناهایی را با نام خود احداث کرد که از جمله آنان می توان به مسجد و حمام حاج شهبازخان اشاره کرد که از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

پ
پ

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اضافه کرد: با توجه به اینکه در مجموعه بسترهایی برای انجام فعالیت های دانش بنیان فراهم است، گفت: به زودی از سازمان های مردم نهاد مرتبط با صنایع دستی برای پیشبرد بحث صنایع دستی استان استفاده خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در ادامه گفت: در شهر کرمانشاه یک بازارچه صنایع دستی هم اکنون در خیابان دبیراعظم و یک بازارچه تازه تاسیس در بوستان شاهد دایر است و برنامه این است ۲ نمایشگاه ثابت دیگر نیز به شهر کرمانشاه اضافه شود.

وی در پایان گفت: چهار نمایشگاه صنایع دستی نیز در شهرهای صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر به زودی در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

حمام حاج شهباز خان میراثی از دوران قاجار

حمام حاج شهبازخان قرار است با واگذاری به بخش خصوصی به عنوان یک مرکز خلاق صنایع‌دستی با هدف آموزش، توسعه، ترویج و صادرات محصولات بومی مجموعه‌های تاریخی، در راستای اشتغال پایدار حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فعالیت کند.

این حمام که مربوط به دوره قاجار است و در بازار سنتی شهر کرمانشاه قرار دارد، در سال ۱۳۸۶ به عنوان یک اثر ملی ثبت شد.

حاج شهبازخان کلهر که از بنیان‌گذاران طایف حاجی‌زادگان بود، در دوران قاجار بناهایی را با نام خود احداث کرد که از جمله آنان می توان به مسجد و حمام حاج شهبازخان اشاره کرد که از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

مرحله اول مرمت و بازسازی حمام حاج شهبازخان در سال ۸۱ اجرا شد و تا سال ۸۶ به طول انجامید، خرداد سال ۸۶ هم مرحله دوم مرمت و بازسازی این بنا با اعتبار سه میلیارد ریال آغاز و در دی ماه همان سال به پایان رسید.

اجرای تاسیسات برقی، مکانیکی، نقاشی و تزیینات آهک بری، آجر فرش پشت بام بنا، دفع رطوبت در فضای بیرونی و سردر چوبی از جمله اقدامات انجام شده در این اثر تاریخی بوده است. 

کرمانشاه با چهار هزار اثر تاریخی مقصد گردشگری غرب کشور

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. 

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

۲۷ هتل، سه هتل آپارتمان، ۱۹ مهمانپذیر، هفت سفره خانه، ۱۵ واحد پذیرایی بین راهی منفرد، ۱۷ رستوران بین راهی، ۱۴ مجتمع گردشگری، حدود ۲۰ اقامتگاه بوم گردی، ۵۰ خانه مسافر دارای مجوز موقت در استان کرمانشاه وجود دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.