جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

۷۷ درصد مردم کرمانشاه رضایت نسبی از کیفیت “نان” دارند/ ۹۶ درصد آرد استان غنی شده است
26 مهر 1400 - 13:08
شناسه : 273118
2
 مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طلوع‌‌کرمانشاه :

شهریار مستوفی  با اشاره به نامگذاری روز ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) به نام روز جهانی غذا گفت: برنامه های این روز بطور معمول چند روز در کشور پیگیری می شود و شعار امسال این روز در کشور آگاهی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف برای مبارزه با کرونا تعیین شده است./ وی با اشاره به اهمیت غذا در زندگی و سلامت انسانها گفت: غذا نقش مهمی در سلامت افراد یک جامعه دارد و اگر بتوانیم مواد غذایی سالم و ایمن تهیه کرده و با الگوی صحیح مصرف کنیم، تا حد زیادی از بروز بیماری های مختلف پیشگیری لازم صورت می گیرد/وی در ادامه مهمترین چالش در حوزه ایمنی غذا را افزایش مصرف مواد زیان آور و به تبع آن افزایش بیماری های غیرواگیر عنوان کرد./مستوفی به اقدامات صورت گرفته در زمینه سلامت نان هم اشاره کرد و افزود: طبق تحقیق صورت گرفته در استان ۲۳ درصد مردم استان از کیفیت نان های تولیدی به طور کامل ناراضی و ۲۳ درصد دیگر هم بطور کامل راضی بودند و این میان ۵۴ درصد مابقی رضایت متوسطی داشته اند و این آمار نشان می دهد که در مجموع بیش از ۷۷ درصد مردم استان رضایت متوسط به بالایی از کیفیت نان داشته اند./مستوفی به غنی سازی آرد استان با آهن و اسید فولیک هم اشاره کرد و افزود: این کار تا ۹۶ درصد بصورت موفق در استان انجام شده است.

پ
پ

 مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به بررسی صورت گرفته در خصوص رضایت مردم استان از کیفیت نان گفت: ۷۷ درصد مردم استان از کیفیت نان رضایت متوسط به بالا داشته اند.

شهریار مستوفی  با اشاره به نامگذاری روز ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) به نام روز جهانی غذا گفت: برنامه های این روز بطور معمول چند روز در کشور پیگیری می شود و شعار امسال این روز در کشور آگاهی، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف برای مبارزه با کرونا تعیین شده است.

وی با اشاره به اهمیت غذا در زندگی و سلامت انسانها گفت: غذا نقش مهمی در سلامت افراد یک جامعه دارد و اگر بتوانیم مواد غذایی سالم و ایمن تهیه کرده و با الگوی صحیح مصرف کنیم، تا حد زیادی از بروز بیماری های مختلف پیشگیری لازم صورت می گیرد.

مستوفی با اشاره به تاکیدات سازمان بهداشت جهانی در سالهای اخیر مبنی بر تامین امنیت غذایی گفت: این امنیت غذایی، دسترسی افراد به غذای کافی و ایمن توصیف می شود که متاسفانه این دسترسی برای بسیاری افراد در جهان فراهم نیست.

وی افزود: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی در جهان دو میلیارد نفر گرسنگی پنهان داشته و ۸۰۰ میلیون نفر گرسنگی آشکار دارند که حقیقتا نگران کننده است.

مستوفی گفت: این تعداد گرسنه در جهان در حالی است که تولیدات مواد غذایی در جهان به میزانی است که اگر درست نگهداری و توزیع شود می تواند تمام انسان های جهان را سیر کند.

وی افزود: در حال حاضر طبق آمار فائو، ۳۵ درصد مواد غذایی در دنیا دورریز می شود و این درحالی است که با همین میزان می توان گرسنگان جهان را سیر کرد.

مستوفی با اشاره به روند رشد جمعیت جهان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به مرز ۹ میلیارد نفر می رسد و اگر به همین میزان دور ریز مواد غذایی داشته باشیم، باید تا آن زمان میزان تولیدات مواد غذایی ۶۰ درصد افزایش یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بحث امنیت غذایی دستگاه های مختلفی باید پای کار آمده و در زمینه مقابله با آلودگی های زیست محیطی و خشکسالی و … فعالیت کنند.

۷۶ درصد مرگ و میرهای کشور ناشی از بیماریهای غیرواگیر است

وی در ادامه مهمترین چالش در حوزه ایمنی غذا را افزایش مصرف مواد زیان آور و به تبع آن افزایش بیماری های غیرواگیر عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۷۶ درصد مرگ و میر های کشور ناشی از بیماری های غیرواگیر و در راس آن بیماریهای قلبی و عروقی است و سالانه از ۳۸۰ هزار مورد فوت در کشور حدود ۳۰۰ هزار مورد آن ناشی از همین بیماریهای غیرواگیر است.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر ۵۳ درصد از کل موارد فوت است، گفت: این آمار نشان میدهد که مرگ و میر ناشی از این بیماری ها در کشور ما نسبت به میانگین جهانی بالاست و باید راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شود.

مستوفی از تدوین سند جامع پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در کشور خبر داد و افزود: بر اساس این سند میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۵ درصد کاهش یابد.

وی افزود: برای این میزان کاهش مرگ و میر، راهکارهای مختلفی اندیشیده شده و وظایفی برای دستگاه های مختلف تعریف شده که در همین راستا سازمان غذا و دارو هم موظف است میزان نمک، قند و اسیدهای چرب ترانس در محصولات غذایی را کنترل کند.

مستوفی تصریح کرد: بر اساس این سند میزان نمک در محصولات غذایی باید ۳۰ درصد و میزان قند ۱۰ درصد کاهش یابد، همچنین اسیدهای چرب ترانس در روغن های خوراکی هم باید تا پایان اجرای سند به صفر برسد.

این مسئول افزود: خوشبختانه در استان این اقدامات به خوبی در حال انجام است و کاهش نمک و قند پیگیری شده و اسیدهای چرب ترانس هم در روغن های خوراکی به حدود ۹ دهم درصد رسیده که امیدواریم تا پایان سال اجرای سند به صفر برسد.

میزان “نیترات” در محصولات کشاورزی بالاست/ ۹۶ درصد آرد استان غنی شده است

مستوفی به اقدامات دیگر در بحث ارتقا ایمنی محصولات غذایی در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بحث سلامت محصولات کشاورزی در اولویت است و با وجود کنترلی که روی این محصولات صورت گرفته متاسفانه هنوز میزان “نیترات” درآنها بالاست و این موضوع هم نشات گرفته از استفاده بسیار کشاورزان از کودهای کشاورزی است و در حال حاضر به دنبال طرحی جامع در کشور برای رفع این معضل هستیم.

این مسئول به محصولات تراریخته هم اشاره کرد و افزود: هنوز نگرانی های بسیاری در زمینه این محصولات وجود دارد و اختلاف نظرها در زمینه سلامت این محصولات بسیار است، بنابراین در حال حاضر برچسب تراریخته روی این دسته از محصولات نصب می شود تا مردم به اختیار خود انتخاب کنند.

مستوفی به اقدامات صورت گرفته در زمینه سلامت نان هم اشاره کرد و افزود: طبق تحقیق صورت گرفته در استان ۲۳ درصد مردم استان از کیفیت نان های تولیدی به طور کامل ناراضی و ۲۳ درصد دیگر هم بطور کامل راضی بودند و این میان ۵۴ درصد مابقی رضایت متوسطی داشته اند و این آمار نشان می دهد که در مجموع بیش از ۷۷ درصد مردم استان رضایت متوسط به بالایی از کیفیت نان داشته اند.

وی از تدوین سند راهبری ارتقا سلامت نان خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا با کنترل هرچه بیشتر نانوایی ها، سلامت و کیفیت نان را ارتقا دهیم.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر در هیچ نانوایی از جوهرقند استفاده نمی شود، اما موارد تخلفی در خصوص استفاده از جوش شیرین داشته ایم.

مستوفی به غنی سازی آرد استان با آهن و اسید فولیک هم اشاره کرد و افزود: این کار تا ۹۶ درصد بصورت موفق در استان انجام شده است.

معدوم سازی ۳۶ هزار کیلوگرم موادغذایی فاسد در سال جاری

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه واحدهای تحت رصد این مرکز را ۴۲۷ واحد در سطح استان اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۲۳۹ واحد کارخانه، ۱۸۸ واحد کارگاهی، ۵۰ واحد سیلو و ۹۰ واحد شرکت پخش مواد غذایی هستند.

وی افزود: در بازرسی های صورت گرفته از این تعداد واحد در سال جاری در مجموع بیش از ۳۶ هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته کشف و معدوم شده است.

مستوفی در ادامه اشاره ای هم به کسب نشان ایمنی و سلامت توسط یکی از واحدهای تولید محصولات غذایی استان داشت و افزود: کسب این نشان به سختی صورت می گیرد و در سال تنها ۱۰ تا ۱۲ محصول موفق به کسب این نشان می شوند که خوشبختانه امسال کنسرو عدسی غنی شده با ویتامین D تولیدی شرکت کشت و صنعت زاگرس موفق به کسب این نشان شد.

در پایان این نشست وبینار تجلیل از واحدهای برتر صنایع غذایی استان و نیز مسئولین فنی برتر استان برگزار شد و در آن واحدهای مجتمع کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه، مجتمع کشت و صنعت روژین تاک، مجتمع کشت و صنعت گره بان، شرکت فانوس طلایی، شرکت زرین تاج غرب، شرکت نان آوران هیوای زاگرس، شرکت بهار دالاهو(مانیزان)، شرکت بهروز شکرریز، کارخانه آرد جعفر امیری و کارگاه روغن حیوانی اسکندر احمدی به عنوان واحدهای برتر استان معرفی شدند.

همچنین در این وبینار بهزاد فرخی، سارا فرزاد مهر، محمد فرخی، محسن چهارآیین، سهراب تافته، نظامعلی محمدی، مهسا صالحی، روناک رستمی و پانیذ پناهی به عنوان مسئولین فنی نمونه استان معرفی شدند./ایسنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.