جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

تصویب لایحه رتبه‌بندی تحقق مطالبه دیرینه فرهنگیان
29 مهر 1400 - 9:25
شناسه : 273200
0
طلوع‌‌کرمانشاه :

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در نشست روز یکشنبه ۲۵ مهرماه با اولویت‌دادن به بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان موافقت کردند./مزایای طرح رتبه بندی معلمان:موافقین این طرح بر این اعتقادند که به طور قطع این قانون علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی معلمان کیفیت آموزش در کشور را متحول خواهد کرد و با تصویب آن معلم از حیث مهارت‌ها، توانمندی‌ها و دانشی که دارد، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود، مخالفین این طرح هم می‌گویند باتوجه به بار مالی این لایحه، اجرای آن تبعات اجتماعی، مالی و آثار تورمی برای کشور به دنبال دارد./براساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در آموزش و پرورش دارد، رتبه بندی می‌شود به طوری که معلمان در پنج گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی می‌شوند./آیین نامه ارزیابی معلمان و تعیین رتبه آن‌ها نیز قرار است توسط دولت تهیه و اجرایی شود./یکی از اصلاحات مهم صورت گرفته در این لایحه توسط کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اعمال رتبه بندی از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ است که از این طریق بازنشستگان امسال نیز مشمول رتبه بندی و از مزایای آن بهره مند می‌شوند./بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس از ۳۱ شهریو ماه ۱۴۰۰ یعنی زمان اجرای این قانون، نباید دریافتی معلم کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی باتوجه به اینکه اکثریت معلمان لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد./براساس تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، همچنین مقرر شده که به ازای ارتقاء رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، و پنج درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود؛ یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد.

پ
پ

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره در نشست روز یکشنبه ۲۵ مهرماه با اولویت‌دادن به بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان موافقت کردند.

 در جلسه علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی، لایحه رتبه‌بندی معلمان و فرهنگیان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۸ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از ۲۴۵ نماینده حاضر با اولویت دادن به این لایحه برای بررسی در صحن علنی مجلس موافقت کردند.

لایحه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان هم‌اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و تاکنون برخی از مواد و تبصره های آن به تصویب رسیده است.

لایحه رتبه بندی شامل چه کسانی می‌شود؟
لایحه رتبه بندی، شامل افرادی است که تحت عنوان آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون در واحدهای آموزشی و تربیتی، وظیفه تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی برعهده دارند.

حقوق و مزایای معلمان در این طرح براساس شایستگی و توانمندی هایشان افزایش می یابد.

مزایای طرح رتبه بندی معلمان

موافقین این طرح بر این اعتقادند که به طور قطع این قانون علاوه بر بهبود وضعیت معیشتی معلمان کیفیت آموزش در کشور را متحول خواهد کرد و با تصویب آن معلم از حیث مهارت‌ها، توانمندی‌ها و دانشی که دارد، ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شود، مخالفین این طرح هم می‌گویند باتوجه به بار مالی این لایحه، اجرای آن تبعات اجتماعی، مالی و آثار تورمی برای کشور به دنبال دارد.

براساس این لایحه هر فردی که پست معلمی در آموزش و پرورش دارد، رتبه بندی می‌شود به طوری که معلمان در پنج گروه با نام‌های معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی می‌شوند.

آیین نامه ارزیابی معلمان و تعیین رتبه آن‌ها نیز قرار است توسط دولت تهیه و اجرایی شود.
یکی از اصلاحات مهم صورت گرفته در این لایحه توسط کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، اعمال رتبه بندی از تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ است که از این طریق بازنشستگان امسال نیز مشمول رتبه بندی و از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس از ۳۱ شهریو ماه ۱۴۰۰ یعنی زمان اجرای این قانون، نباید دریافتی معلم کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی باتوجه به اینکه اکثریت معلمان لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

براساس تصمیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، همچنین مقرر شده که به ازای ارتقاء رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵، ۱۰، و پنج درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود؛ یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد.

گفته می شود بار مالی این لایحه نیز برای اینکه مشمول اصل ۷۵ قانون اساسی نشود با معاونت قوانین مجلس بررسی شده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.

با اجرای طرح رتبه بندی امیدها در معلمان زنده شد

میرزایی یکی از دبیران کرمانشاه به ایرنا گفت: فرهنگیان به دلیل حقوق پایین هم اکنون در وضعیت معیشتی بسیار بدی به سر می برند که با اجرای طرح رتبه بندی امیدها در آنها زنده می شود.

وی افزود: اجرای این طرح بعد از کش و قوس های فراوان بدون شک در بهبود وضعیت آموزشی تاثیرگذار است و موجب می شود که معلمان با انگیزه و تلاش بیشتری به کار خود ادامه دهند.

یکی دیگر از معلمان مقطع ابتدایی کرمانشاه گفت: اجرای طرح رتبه بندی نه تنها موجب بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان می شود بلکه جایگاه اجتماعی آنها را نیز ارتقاء خواهد داد.

آقای محمدی افزود: وضع بد معیشتی معلمان باعث چند شغله بودن آنان شده که این مساله وضعیت آموزش را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی هم گفت: اجرای طرح رتبه بندی معلمان ۲ هدف ارتقاء منزلت جایگاه معلمین و تامین معیشت فرهنگیان را دنبال می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید«جواد حسینی کیا» افزود: براساس نظام آموزشی که در حال تعریف است، متناسب با آن رتبه بندی صورت می‌گیرد و معلمان هر چند سال یک بار ارتقاء رتبه پیدا می‌کنند و متناسب با آن جایگاه شغلی و حقوقی آنها افزایش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: با افزایش منزلت و معیشت معلمین، کیفیت آموزش هم افزایش پیدا خواهد کرد و بدون شک یک رقابت سالم در بین فرهنگیان برای بهبود وضعیت آموزشی به وجود خواهد آمد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی گفت: در ابتدای طرح در گام اول معلمین مشمول این طرح خواهند شد و اعتبار اجرای آن هم از طرف دولت تامین شده است و بازنشستگان هم در مرحله دوم در قالب طرح همسان سازی از طرح رتبه بندی بهره مند خواهند شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۱۴ شهرستان، ۳۲۷ هزار دانش آموز و ۲۸ هزار فرهنگی با چهار و ۶۰۰ مدرسه دارد./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.