پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20829 تعداد نوشته های امروز : 4×

آخرین خبرها

در راستای تحقق شعار سال؛ هنرستانها مولد سازی می شوند چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟ مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟ خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند پاداش ۳۰ میلیون ریالی نیرو های شرکت بازیافت شهرداری کرمانشاه فردا پرداخت می شود افزایش بیماران خاص در کرمانشاه/بیش از ۴۰ هزار بیمار خاص در استان داریم درباره سندرم درس (DRESS) / چرا ایجاد می شود، چگونه درمان می شود و عوارض ماندگار آن چیست؟ افزایش ۱۶ درصدی متوفیان تصادفات ترافیکی در کرمانشاه وقتی برخی نانوایی‌های کرمانشاه نان را گران‌تر می‌فروشند نگاه ویژه شهردار کرمانشاه به مشکلات و تلاش برای رفع آنها حذف کامل کروکی کاغذی در کرمانشاه بکارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای کشاورزی و تولیدی استان کرمانشاه ممنوع است امیدواری برای بارش‌های خوب در اردیبهشت کرمانشاه/ رشد ۱۵ درصدی بارش‌ها مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید حلقه انگشتری که کار را به جای باریک کشاند مسئولان برای توسعه راه‌های جاده‌ای روستاهای پاوه چاره‌اندیشی کنند قطار شهر با شتاب پیش خواهد رفت/ از نقد منصفانه استقبال می کنیم/تعلل و انفعال شورای شهرکرمانشاه صدای شهردار را درآورد استاندار: وضعیت شورای شهر کرمانشاه تا ۲ هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد انتقاد یک استاد دانشگاه به تاثیرات منفی تاخیر در تایید و ابلاغ بودجه مدیریت شهری کم‌خطر اما پردردسر!

بازگشایی مدارس به صلاح نیست / وضعیت کرونایی وخیم می‌شود
03 آبان 1400 - 12:39
شناسه : 273306
0
دبیر علمی کمیته کرونای کشوری؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع- موضوع بازگشایی مدارس دغدغه اصلی بسیاری از مردم کشور شده است. در شرایطی که واکسیناسیون گسترده و همگانی در ایران ادامه دارد بسیاری بر این باورند که بازگشایی مدارس و بازگشت دانش آموزان به کلاس درس دوباره اوضاع را بدتر می کند./در این رابطه دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر علمی کمیته کرونای کشور، استاد تمام دانشگاه شهیدبهشتی و فوق تخصص ریه و فوق تخصص آی سی یو مطرح کرد: این موضوع را به عنوان نظر شخصی چندین جای دیگر هم تاکید کردهام. بیانیهای را هم به عنوان نظر جمعی کمیته کرونای کشور در اینباره تنظیم کرده و در اختیار وزیر بهداشت قرار میدهیم. در شرایط فعلی صلاح نمی دانم که بازگشایی مدارس انجام بشود./جماعتی گفت: هنوز به ایمنی جمعی نرسیده ایم و باید این واکسیناسیون را ادامه بدهیم. حداقل ۷۵ درصد جامعه باید واکسینه شوند و این هدف وزارت بهداشت است. البته این عدد احتمالا باید بیشتر هم شود چرا که با ویروس دلتا روبرو هستیم. با این ویروس باید ۸۰ الی ۸۵ درصد جامعه را تحت پوشش واکسیناسیون قرار بدهیم/ دبیر علمی کمیته کرونای کشور افزود: وزارت بهداشت تکمیل واکسیناسیون دوز اول را تا اوایل آذرماه وعده داده است. دوز دوم سه الی چهار هفته بعد خواهد بود. سپس ایمنی به وجود آمده حدود دو الی سه هفته بعد از تزریق دوز دوم به وجود میآید. از سویی واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال هنوز در حال انجام است و این روند هنوز کامل نشده است./استاد تمام دانشگاه شهیدبهشتی در ادامه گفت: نکته دیگری که در بازگشایی مدارس بسیار اهمیت دارد این است که بدانیم وزارت آموزش و پرورش چه تمهیدات و چه پروتکلهای بهداشتی را تهیه و آماده کرده است تا در تمامی مدارس اجرا شود.

پ
پ

این فوق تخصص ریه یادآور شد: باید تمامی پروتکل های بهداشتی مربوط به کرونا رعایت شود که شامل ماسک زدن، استفاده مکرر از محلول های ضدعفونی کننده حاوی الکل و یا شست و شو با آب و صابون به میزان کافی در مدارس است. اجرای این موارد در مدارس باید وجود داشته باشد. همچنین فاصله گذاری اجتماعی در این مدارس بسیار مهم است.

فوق تخصص ICU خاطرنشان کرد: مدارسی که تهویه ندارند باید تمامی پنجره های خود را باز بگذارند. همچنین تعداد کمی از دانش آموزان باید در کلاس ها شرکت کنند.

وی بیان داشت: دانش آموزانی که دچار بیماری هستند باید به صورت پایشی شناسایی شوند و از ورود آنها به مدرسه جلوگیری کنند. معلمان و دانش آموزان باید به صورت پایشی از نظر کرونایی تست‏های پی‏سی‏آر (PCR) بدهند. اگر این اقدامات بهداشتی انجام نشود باز شدن مدارس به صلاح جامعه نخواهد بود و حتی ممکن است منشا و منبعی برای ایجاد چرخه پاندمی و به وجود آمدن پیک بعدی در جامعه شود.

جماعتی اظهار داشت: دانش آموزان می‎توانند ویروس را از مدارس به خانواده‎های خود ببرند و به این ترتیب درگیری بزرگی با این ویروس به وجود می‎آید. با باز کردن مدارس در کل کشور باعث ایجاد یک پیک جدید می شویم که وضعیت وخیمی خواهد بود.

دبیر علمی کمیته کرونای کشور اذعان داشت: در برخی از استان ها موج ششم آغاز شده و  تعداد بستری ها افزایش پیدا کرده است. واکسیناسیون گسترده ای که در حال انجام است و اگر سرعت این روند بیشتر شود حتی اگر موج جدیدی هم به وجود بیاید تا حد زیادی مرگ و میر مربوط به بیماری ناشی از ویروس کرونا کمتر هم می شود.

این استاد تمام دانشگاه افزود: واکسیناسیون کمک می کند این موج مثل موج پنجم نباشد. در موج قبلی تقریبا هیچکدام از مردم به صورت کامل واکسینه نشده بودند و حمایتی در برابر ویروس وجود نداشت. این اتفاق موجب افزایش مرگ و میر شد.

فوق تخصص ریه عنوان کرد: اگر واکسیناسیون فعلی با همین سرعت پیش برود تا حد زیادی از بستری شدن بیماران و مرگ و میر ناشی از بیماری کاسته می شود. با این شرایط حتی اگر موجی هم به وجود بیاید می توان جلوی آن را گرفت.

این فوق تخصص ICU یادآور شد: همه کسانی که در کمیته علمی کرونا هستند جز بهترین اساتید و دانشمندانی هستند که در ارتباط با بیماری کرونا فعالیت می کنند، حال چه از نظر علمی باشد و چه از نظر عملی. نظر این افراد که حدود ۵۰ نفر هستند بسیار ارزشمند است و باید به این نظرات اهمیت داده شود.

جماعتی تاکید کرد: اگر به این نظرات اهمیت داده نشود و خلاف آن اتفاقی بیفتد موجب خساراتی جبران ناپذیر به جامعه خواهد شد.

دبیر علمی کمیته کرونای کشور گفت: بر اساس وعده‎ای که وزارت بهداشت داده است تا اوایل آذر ۷۵ درصد از جمعیت ایران واکسن خود را دریافت خواهند کرد. اگر سه الی چهار هفته بعد از آن دوز دوم هم تزریق شود باید دو الی سه هفته دیگر صبر کنیم تا ایمنی جمعی به وجود بیاید.

این مقام مسئول بار دیگر تاکید کرد: با اولین دوز، ایمنی نسبی در بدن فرد دریافت کننده به وجود می‏آید و دوز دوم نیز ایمنی کامل را رقم می‏زند. ایمنی کامل دو الی سه هفته بعد از تزریق دوز دوم به وجود می آید. یعنی تا بهمن ماه با این ایمنی جمعی روبرو خواهیم شد و باید تا آن زمان صبر کنیم.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: در این مدت واکسیناسیون کودکان ۱۲ تا ۱۸ ساله هم باید انجام شود. وزارت بهداشت نیز فرصتی برای ایجاد تمهیدات رعایت پروتکل های بهداشتی در کلیه مدارس کشور خواهد داشت. همه اینها به شرطی است که موج جدیدی نداشته باشیم و با موتاسیون جدید هم روبرو نشویم. باید شرایط به همین صورت پیش برود.

جماعتی هشدار داد: اگر موتاسیون جدیدی ظهور کند و موج جدیدی رقم بخورد زمان رسیدن به ایمنی جمعی به تاخیر می افتد.

دبیر علمی کمیته کرونای کشور گفت: مردم حتما واکسن بزنند چون واکسیناسیون (هر دو دوز) باعث ایجاد ایمنی می شود. اگر همه مردم به این مسئله توجه کنند و ۷۵ الی ۸۰ درصد جامعه واکسن بزنند حمایتی بزرگی در برابر پیک های کرونا به وجود می آید. میزان بستری شدن در بیمارستان ها و مرگ و میرهای ناشی از آن کاهش می یابد. بنابراین واکسیناسیون بسیار اهمیت دارد.

وی اذعان داشت: نکته دیگر این است که یک فرد نباید گمان کند چون هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده دیگر مشکلی ندارد. تا زمانی که ایمنی جمعی به وجود نیامده همه افراد باید تمامی پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، ماسک بزنند، از محلول های ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنند و فاصله اجتماعی هم که باید رعایت شود.

دبیر علمی کمیته کرونای کشور بیان داشت: پروتکل های بهداشتی جمعی و فردی باید رعایت شود. اگر این مسائل رعایت نشود آنگاه چرخه دیگری از بیماری به وجود می آید. هم واکسیناسیون و هم رعایت پروتکل ها ملزوماتی هستند که جلوی پاندمی و تشدید آن را می گیرد. این موارد بسیار اهمیت دارد.

جماعتی در پایان گفت: برنامه هایی که دولت به صورت محدودیت های هوشمند می گذارد در چند استان آغاز شده است. این موضوع بسیار اهمیت دارد. اگر از طریق وزارت کشور و ریاست جمهوری برنامه و سامانه های هوشمند را به کل کشور گسترش تعمیم بدهیم ابزار مهم دیگری خواهیم داشت تا جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.