پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

این علائم نشانه “ام.اس” است
17 آبان 1400 - 11:56
شناسه : 273684
1
مدیر مرکز جامع بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

مدیر مرکز جامع بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماری MS علائم مختلفی دارد، گفت:هریک از این علائم به تنهایی تشخیص دهنده این بیماری نیست و تشخیص قطعی در این زمینه تنها توسط پزشک باید صورت گیرد./دکتر کیانوش خاموشیان، از بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس) به عنوان یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) یاد کرد و افزود: در این بیماری غلاف محافظ سلولهای عصبی (غلاف میلین) بدلیل واکنش اشتباه سیستم ایمنی فرد صدمه دیده و بر اساس اینکه آسیب در چه قسمتی از سیستم عصبی مرکزی رخ داده، علائم بالینی متفاوتی ایجاد می شود./وی افزود:بطور مثال چنانچه آسیب در راه‌های حسی باشد، بیمار دچار علائمی مانند بی حسی یا گزگز شدن شده و اگر آسیب در راه های حرکتی باشد بیمار دچار ضعف اندامها و یا اختلال در راه رفتن می شود./خاموشیان گفت: همچنین بیمار ممکن است به دلیل درگیری عصب بینایی دچار اختلال دید بصورت تاری دید یا از دست دادن دید کل یا قسمتی از محدوده بینایی یک چشم شود./این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: با درگیری مخچه و ساقه مغز نیز علائم بیمار می تواند بصورت سرگیجه، بی تعادلی، دوبینی و مشکل حرکت چشمها و گاهی اختلال تکلم بروز کند./وی خاطرنشان کرد: از علائم  دیگر این بیماری می توان به احساس خستگی مزمن، اختلالات شناختی و حافظه، اختلالات کنترل ادرار یا مدفوع و…. نیز اشاره کرد./خاموشیان با بیان اینکه وجود هر یک از این علائم به تنهایی نمی تواند منجر به تشخیص قطعی MS شود، گفت: هر کدام از این علائم ممکن است بدلیل بیماری یا علت دیگری در بدن ایجاد شده باشند، بطور مثال گزگز همانطور که در بیماری MS دیده می شود در بیماریهای با تاثیر بر اعصاب محیطی هم ممکن است دیده شود که از جمله آن می توان به دیابت، کمبود B12، مشکل تیروئید یا فشار موضعی بر عصب (مثلا در تنگی کانال مچ) اشاره کرد.

پ
پ

مدیر مرکز جامع بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه بیماری MS علائم مختلفی دارد، گفت: هریک از این علائم به تنهایی تشخیص دهنده این بیماری نیست و تشخیص قطعی در این زمینه تنها توسط پزشک باید صورت گیرد.

دکتر کیانوش خاموشیان، از بیماری MS (مولتیپل اسکلروزیس) به عنوان یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) یاد کرد و افزود: در این بیماری غلاف محافظ سلولهای عصبی (غلاف میلین) بدلیل واکنش اشتباه سیستم ایمنی فرد صدمه دیده و بر اساس اینکه آسیب در چه قسمتی از سیستم عصبی مرکزی رخ داده، علائم بالینی متفاوتی ایجاد می شود.

وی افزود: بطور مثال چنانچه آسیب در راه‌های حسی باشد، بیمار دچار علائمی مانند بی حسی یا گزگز شدن شده و اگر آسیب در راه های حرکتی باشد بیمار دچار ضعف اندامها و یا اختلال در راه رفتن می شود.

خاموشیان گفت: همچنین بیمار ممکن است به دلیل درگیری عصب بینایی دچار اختلال دید بصورت تاری دید یا از دست دادن دید کل یا قسمتی از محدوده بینایی یک چشم شود.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: با درگیری مخچه و ساقه مغز نیز علائم بیمار می تواند بصورت سرگیجه، بی تعادلی، دوبینی و مشکل حرکت چشمها و گاهی اختلال تکلم بروز کند.

وی خاطرنشان کرد: از علائم  دیگر این بیماری می توان به احساس خستگی مزمن، اختلالات شناختی و حافظه، اختلالات کنترل ادرار یا مدفوع و…. نیز اشاره کرد.

خاموشیان با بیان اینکه وجود هر یک از این علائم به تنهایی نمی تواند منجر به تشخیص قطعی MS شود، گفت: هر کدام از این علائم ممکن است بدلیل بیماری یا علت دیگری در بدن ایجاد شده باشند، بطور مثال گزگز همانطور که در بیماری MS دیده می شود در بیماریهای با تاثیر بر اعصاب محیطی هم ممکن است دیده شود که از جمله آن می توان به دیابت، کمبود B12، مشکل تیروئید یا فشار موضعی بر عصب (مثلا در تنگی کانال مچ) اشاره کرد.

وی افزود: بنابراین در صورت وجود این علائم نیاز است که فرد جهت تشخیص قطعی حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند و پزشک بر اساس شرح حال و معاینه بیمار و نیز سایر اقدامات تشخیصی(در صورت نیاز)، احتمال MS و سایر بیماریها را ارزیابی می کند.

مدیر مرکز جامع بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه برخی از بیماران با تجربه هر علامتی سریع برای خود تشخیص قطعی MS داده و دچار ترس کاذب می شوند و از سوی دیگر برخی افراد هم علائمشان را نادیده می گیرند و به پزشک مرتبط مراجعه نمی کنند که هر دو حالت اشتباه است و تنها راه مراجعه به پزشک متخصص است.

وی در ادامه با بیان اینکه بیماری MS می‌تواند در چند شکل متفاوت بروز کند، گفت: شایعترین شکل این بیماری فرم عود کننده- بهبود یابنده می‌باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه علل ژنتیکی و محیطی هر دو در بروز بیماریMS  موثر است، گفت: از علل محیطی که قابل پیشگیری هم است می توان به استرس، کمبود ویتامین D و سیگار کشیدن اشاره کرد.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه در تشریح راهکارهای درمانی این بیماری گفت: جهت درمان حملات MS نیاز است که فرد در صورت بروز هر حمله، در همان روزهای اول به پزشک معالج خود مراجعه کرده تا درمان لازم جهت کنترل حمله را دریافت کند.

خاموشیان افزود: داروهای نگهدارنده و کنترل کننده هم برای این بیماری وجود دارد که مانع بروز حملات جدید یا پیشرفت بیماری می شود. این داروها حتی اگر بیمار حمله جدیدی هم نداشته باشد باید بصورت طولانی مدت مصرف شود.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: اگر داروها برای بیمار مشکلی ایجاد کنند یا نتوانند بیماری را کنترل کنند، بیمار باید سریعا به پزشک خود اطلاع داده تا در صورت نیاز دارو تعویض شود.

مدیر مرکز جامع بیماران خاص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر این داروها در حال حاضر در کشور رایگان هستند.

خاموشیان علامت درمانی و بازتوانی را دسته دیگر درمان بیماران MS عنوان کرد و افزود: در این نوع درمان ها نیز از یکسری داروها و  ورزش درمانی و فیزیوتراپی و… استفاده می شود./ایسنا

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.