جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

نیمی از صادرات ایران به عراق بر دوش مرزهای کرمانشاه
19 آبان 1400 - 9:09
شناسه : 273732
0
در نشست خبری روز ملی صادرات کرمانشاه عنوان شد:از سهم 45 درصدی کرمانشاه از صادرات ایران به عراق تا راهکارهایی برای افزایش صادرات استان طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-۲۹ مهر ماه هر سال در تقویم ایران با عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شده و این روز بهانه ای برای پرداختن به صادرات و چالش های پیش روی صادرکنندگان است./به همین مناسبت و البته با کمی تاخیر نشست خبری روز ملی صادرات در استان کرمانشاه به همت اتاق بازرگانی برگزار شد تا مهمترین ظرفیت ها و چالش های این حوزه بررسی شود./رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در با بیان اینکه طی سه سال اخیر رفع تعهدات ارزی چالش‌های جدی پیش روی صادرکنندگان کشور و استان کرمانشاه ایجاد کرده، گفت: بر اساس آنچه که دولت سیزدهم وعده داده امیدواریم تا پایان امسال شاهد گشایش در این زمینه باشیم./کاشفی در ادامه از مهمترین چالش‌های پیش روی صادرات کشور و استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: رفع تعهدات ارزی طی چند سال اخیر بسیار از صادرکنندگان را با چالش جدی مواجه کرد و پیگیری‌های فراوانی برای تعدیل سیاست‌هایی که در این زمینه وجود داشت انجام دادیم./وی ادامه داد: اگرچه با لزوم برگشت ارز به کشور موافق هستیم، اما ساز و کارهای آن باید بگونه‌ای تعریف شود که صادرکنندگان را دچار زیان و چالش نکند./کاشفی یکی از مهمترین کالاهایی که می‌تواند از طریق عراق و از مرزهای کرمانشاه به ایران وارد شود را خودرو اعلام کرد و ادامه داد: درحالیکه عمده خودروها از بحرین و عمان وارد کشور ما شده امکان واردات اکثر این خودروها از عراق وجود دارد./وی با بیان اینکه پیگیری زیادی برای واردات خودرو از عراق صورت گرفته و حتی رویه آن در گمرک استان هم برقرار شد، خاطرنشان کرد: به دلیل ممنوعیت فعلی واردات خودرو، امکان استفاده از این رویه وجود ندارد./یکی دیگر از معضلات حوزه صادرات که کاشفی به آن اشاره کرد فراهم نبودن زیرساخت‌های مرزی مناسب در کرمانشاه بود و ادامه داد: نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی درد چندین ساله کرمانشاه است./رئیس اتاق کرمانشاه آنچه که باعث می‌شود نیاز به زیرساخت‌های مرزی دو چندان شود را تخلیه و بارگیری مداوم در مرزهای استان دانست و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل فراهم نبودن حمل یکسره، مرزهای استان خدمات پایانه‌ای هم ارائه می‌دهد و از همین رو به محوطه گمرکی وسیع‌تری نیاز داریم.

پ
پ

صادرات ۱٫۴۳۶ میلیارد دلاری کرمانشاه در هفت ماهه امسال

به گزارش پایگاه خبری طلوع کرمانشاه, رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست خبری از زحمات یکساله اصحاب رسانه قدردانی کرد و و افزود: اتاق کرمانشاه خود را موظف به حمایت از رسانه‌ها می داند.

کیوان کاشفی گفت: رسانه‌ها صدای رسای فعالان اقتصادی برای انعکاس مشکلات آنها هستند.

وی اشاره ای به صادرات یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلاری از مرزهای استان طی هفت ماهه امسال داشت و عنوان کرد: سال گذشته هم رقمی نزدیک به سه میلیارد دلار صادرات از کرمانشاه ثبت شد.

کاشفی با بیان اینکه از این صادرات سه میلیاردی دلاری حدود ۱٫۵ تا ۱٫۷ میلیارد دلار آن حاصل فعالیت تجار و تولیدکنندگان استان است و برای مابقی آن صرفا خدمات پایانه‌ای ارائه می‌دهیم، گفت: سهم تولیدات استان از این صادرات سه میلیارد دلاری بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار است.

وی سپس از برگزار مراسم روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر هم یاد کرد و با بیان اینکه مراسم ملی روز صادرات به دلیل شرایط بیماری کرونا و تغییر دولت کمی به تعویق افتاد، ابراز امیدواری کرد پس از برگزاری مراسم ملی بتوانیم ظرف یک ماه آینده مراسم روز ملی صادرات کرمانشاه را هم برگزار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در با بیان اینکه طی سه سال اخیر رفع تعهدات ارزی چالش‌های جدی پیش روی صادرکنندگان کشور و استان کرمانشاه ایجاد کرده، گفت: بر اساس آنچه که دولت سیزدهم وعده داده امیدواریم تا پایان امسال شاهد گشایش در این زمینه باشیم.

کاشفی در ادامه از مهمترین چالش‌های پیش روی صادرات کشور و استان کرمانشاه یاد کرد و افزود: رفع تعهدات ارزی طی چند سال اخیر بسیار از صادرکنندگان را با چالش جدی مواجه کرد و پیگیری‌های فراوانی برای تعدیل سیاست‌هایی که در این زمینه وجود داشت انجام دادیم.

وی ادامه داد: اگرچه با لزوم برگشت ارز به کشور موافق هستیم، اما ساز و کارهای آن باید بگونه‌ای تعریف شود که صادرکنندگان را دچار زیان و چالش نکند.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران ابراز امیدواری کرد، با پیگیری‌های صورت گرفته و بر اساس وعده‌هایی که دولت سیزدهم داده، شاهد گشایشی در سیاست‌های پیمان سپاری و قوانین و مقررات مربوط به آن باشیم.

کاشفی یکی دیگر از چالش‌های حوزه صادرات را عدم توازن صادرات و واردات خصوصا در زمینه تعاملات تجاری با عراق به عنوان شریک تجاری اصلی ایران دانست که می‌تواند آینده صادرات را به خطر بیندازد.

وی بر لزوم توجه به واردات از عراق تاکید کرد و ادامه داد: اگرچه در گذشته عراق محصولات زیادی برای صادر کردن نداشت و عمدتا سوخت ترانزینی از این کشور وارد مرزهای ما می‌شد، اما اکنون این کشورها تولیدات خود را گسترش داده که می‌توانیم از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

رئیس اتاق کرمانشاه ایجاد تعامل بین واردات و صادرات را زمینه‌ساز افزایش قدرت چانه‌زنی ایران برای صادرات دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین مواردی که می‌توانیم درباره آن چانه زنی کنیم، برقراری حمل یکسره و رفع مشکلات ناشی از تخلیه و بارگیری در مرزها است.

کاشفی یکی از مهمترین کالاهایی که می‌تواند از طریق عراق و از مرزهای کرمانشاه به ایران وارد شود را خودرو اعلام کرد و ادامه داد: درحالیکه عمده خودروها از بحرین و عمان وارد کشور ما شده امکان واردات اکثر این خودروها از عراق وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیگیری زیادی برای واردات خودرو از عراق صورت گرفته و حتی رویه آن در گمرک استان هم برقرار شد، خاطرنشان کرد: به دلیل ممنوعیت فعلی واردات خودرو، امکان استفاده از این رویه وجود ندارد.

یکی دیگر از معضلات حوزه صادرات که کاشفی به آن اشاره کرد فراهم نبودن زیرساخت‌های مرزی مناسب در کرمانشاه بود و ادامه داد: نامناسب بودن زیرساخت‌های مرزی درد چندین ساله کرمانشاه است.

وی اضافه کرد: بهبود این زیرساخت‌ها با اعتبارات محدود استانی مقدور نخواهد بود و حتما نگاه ملی نیاز دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه آنچه که باعث می‌شود نیاز به زیرساخت‌های مرزی دو چندان شود را تخلیه و بارگیری مداوم در مرزهای استان دانست و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل فراهم نبودن حمل یکسره، مرزهای استان خدمات پایانه‌ای هم ارائه می‌دهد و از همین رو به محوطه گمرکی وسیع‌تری نیاز داریم.

تلاش برای صادراتی شدن ۴۰ واحد تولیدی کرمانشاه

موضوع دیگری که عضو هیات رئیسه اتاق ایران به آن اشاره کرد صحبت‌هایی بود که درباره لزوم دو برابر کردن صادرات غیرنفتی ایران مطرح شده و گفت: این امر نیازمند ملزوماتی است که فعلا علائمی از آن نمی‌بینیم، اما می‌توانیم رشد دو برابری صادرات را به عنوان یک استراتژی برای آینده دنبال کنیم.

کاشفی ایجاد کارخانجات صادراتی جدید را برای افزایش صادرات ضروری دانست که با شرایط فعلی نرخ ارز کار بسیار دشواری است و افزود: از همین رو باید تلاش کنیم برای افزایش صادرات واحدهای تولیدی موجود را برای صادرات آماده کنیم.

وی راه‌اندازی مرکز شتاب دهی صادرات از سوی اتاق کرمانشاه را گامی در همین راستا اعلام کرد که قرار است به حدود ۴۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای ورود به بازارهای صادراتی کمک کند.

رشد هفت درصدی صادرات کرمانشاه در هفت ماهه امسال

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه هم اشاره‌ای به عملکرد صادراتی استان در هفت ماهه امسال داشت و افزود: در این مدت یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلار کالا از مرزهای استان با وزن ۳٫۵ میلیون تن صادر شده است.

محسن دارابی از رشد هفت درصدی ارزش و رشد پنج درصدی وزن کالاهای صادراتی استان در هفت ماهه امسال خبر داد و تاکید کرد: این رشد صادرات با توجه به شرایط تحریمی که با آن مواجهیم، قابل قبول است.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق را حدود ۴۵ درصد و با احتساب گاز حدود ۵۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: از نظر صادرات غیرنفتی جزو پنج استان اول کشور هستیم.

وی اظهار کرد: حدود ۵٫۷ تا شش درصد صادرات غیرنفتی ایران به استان کرمانشاه تعلق دارد.

دارابی یادآور شد: از این میزان صادرات نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ درصد تولیدات استان و عمدتا شامل محصولات فلزی، محصولات کشاورزی، لوازم خانگی، سیمان و کانی غیرفلزی و … است.

وی بیشترین سهم صادرات در این مدت را نیز مربوط به مرز پرویزخان و پس از آن دو مرز خسروی و سومار دانست.

به گفته این مسئول، در این هفت ماه نزدیک به ۱۸۰ هزار کامیون از مرزهای استان کرمانشاه شامل پنج مرز و یک بازارچه مرزی عبور کرده اند که این میزان تردد و تخلیه و بارگیری که در مرزها انجام شده برای حدود شش تا هفت هزار نفر شغل ایجاد کرده است.

قدمت صد ساله گمرکات کرمانشاه

دارابی در ادامه از اهمیت صادرات در استانی مانند کرمانشاه با داشتن بیش از ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با عراق یاد کرد و ادامه داد: وجود پنج مرز رسمی و یک بازارچه در استان و هم مرزی با هر دو بخش اقلیم کردستان و بخش مرکزی عراق، مزیت های صادراتی کرمانشاه را دو چندان می‌کند.

وی با بیان اینکه کرمانشاه از دیرباز پیشینه زیادی در تجارت و صادرات داشته، قدمت بیش از ۱۰۰ ساله گمرک خسروی و بیش از ۷۰ ساله گمرک پاوه را گواهی بر این مدعا دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است، تجارت نقطه کلیدی و پیشران توسعه کرمانشاه خصوصا توسعه اقتصادی است و کمک می‌کند چرخ تولید و اقتصاد استان بهتر بچرخد.

واردات نداشته باشیم آینده صادرات هم به خطر می افتد

مدیرکل گمرک استان کرمانشاه نیز از مشکلاتی که در حوزه صادرات وجود دارد یاد کرد و نبود حمل یکسره را از مهمترین آنها برشمرد که قیمت تمام شده کالاهای صادراتی را افزایش می‌دهد و باعث افزایش تلفات و ضایعات کالاها خواهد شد.

بختیار رحمانی پور عنوان کرد: همچنین اگرچه از طریق سامانه جامع امور گمرکی، تشریفات گمرکی صادرات در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت می‌گیرد، اما خواب و ازدحام کامیونی که گاهی در مرزها داریم به دلیل تخلیه و بارگیری‌های مکرر کالاها در مرز است.

نکته دیگری که ناظر گمرکات استان کرمانشاه بر آن تاکید داشت لزوم برقراری واردات کالا از عراق در برابر صادراتی که داریم بود و خاطرنشان کرد: اگر واردات نداشته باشیم، آینده صادرات هم به خطر خواهد افتاد و قدرت چانه زنی خود را هم از دست می‌دهیم.

وی از صادرات یک میلیارد و ۴۳۶ میلیون دلاری از مرزهای کرمانشاه در هفت ماهه امسال یاد کرد و گفت: رشد هفت درصدی صادرات آن هم در شرایط کنونی تحریم ها بیانگر تلاش فعالان اقتصادی است.

به گفته این مسئول، در هفت ماهه امسال ۴۴ درصد کالاهای صادراتی ایران به عراق از مرزهای استان کرمانشاه خارج شده است.

وی بیشترین سهم صادرات در این مدت را مربوط به مرز پرویزخان با رقم ۵۵۶ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: پرویزخان از بین ۱۲ مرزی که ایران با عراق دارد، بیشترین صادرات به این کشور را داشته است.

 

در پایان این نشست خبری از دایرکتوری فعالان اقتصادی کرمانشاه به زبان عربی و انگلیسی هم رونمایی شد.

اطلاعات بیش از ۶۵۰ واحد بر اساس نوع تولیدات یا واردات و صادراتی که دارند در این سامانه درج شده و امکان دسترسی به اطلاعات این واحدها وجود دارد.
این دایرکتوری نخستین دایرکتوری فعالان اقتصادی ایران است و پلتفرم آن در اختیار اتاق‌های بازرگانی دیگر کشور هم قرار گرفته است.

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.