سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20716 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد جاده‌های کرمانشاه «لغزنده اند»/ قبل از حرکت با ۱۴۱ تماس بگیرید آب «رازآور» وارد «هشیلان» شد کرمانشاه بارانی در آخرین روزهای اسفند میوه شب عید ۱۴۰۳ در بازار کرمانشاه کیلویی چند؟

دردسرهای طرح جدید مسکن!
20 آبان 1400 - 13:34
شناسه : 273785
0
بررسی طرح جدید مسکن در کرمانشاه؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی دولت سیزدهم تامین سالانه یک میلیون مسکن برای مردم کشور بود، طرحی شاید مشابه طرح مسکن مهر و مسکن ملی که با هدف کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه قرار است اجرا شود./عنوان طرح نیز “جهش تولید و تامین مسکن” نامگذاری شده است و حالا در استان‌ها جلسات پیگیری ساخت این واحدهای مسکونی استارت خورده است./هوشنگ بازوند با اشاره به برنامه دولت جدید برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: رییس جمهور در برنامه ها و سیاست های خود اعلام کرده که دولت قصد دارد سالانه یک میلیون مسکن برای مردم بسازد و در همین راستا مجلس نیز قانون “جهش تولید و تامین مسکن” را مصوب کرد./وی با اشاره به مزایای بسیار این قانون گفت:این قانون هنوز ابلاغ نشده اما با توجه به اطلاعاتی که در خصوص آن کسب کرده ایم زمین بصورت ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار می شود و این امر موجب می شود که هزینه زمین بر خریدار تحمیل نشود./وی افزود: از طرفی در این طرح مقرر شده که به میزان ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود./حالا داستان تازه جهش تامین و تولید مسکن مطرح شده است و مردم هم حتما از سر گرفتاری، ناچاری و برای فرار از دست اجاره های سنگین و طاقت فرسا دنبال این طرح خواهند رفت./ممکن است این طرح نیز مانند مسکن ملی و مسکن مهر در حاشیه های شهر ساخته شود، به خانه هایی شلوغ و پر ازدحام تبدیل شود، ممکن است باز هم مردم سال های سال در انتظار خانه بمانند و کاری از پیش نبرند./به احتمال زیاد مشکل تکراری آب و برق واحدهای جهش تامین و تولید مسکن نیز برقرار خواهد بود، زیرا همین حالا نیز آب به برخی از نقاط شهر کرمانشاه به خوبی نمی رسد چه برسد به اینکه هزاران واحد مسکونی جدید به ظرفیت شهر اضافه شود و بار مضاعفی به شبکه آب تحمیل کند./حتما بسیاری از مردم روستاها و عشایر به بهانه صاحب خانه شدن در این طرح ثبت نام می کنند و مجبورند از این پس در مناطق حاشیه شهر کرمانشاه زندگی کنند./اما باز هم همه مردم راضی هستند کاما به شرط آنکه طرح جهش تامین و تولید مسکن به راه مسکن مهر و مسکن ملی نرود و مردم را سال ها چشم انتظار نگذارد./به شرط آنکه طرح جهش تامین و تولید مسکن به راهی که مسکن ملی و مسکن مهر رفت ، نرود و سال های سال مردم بیچاره را منتظر و چشم انتظار یک خانه ۷۰، ۸۰ متری نگذارید!/اقتصادکرمانشاه

پ
پ

یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی دولت سیزدهم تامین سالانه یک میلیون مسکن برای مردم کشور بود، طرحی شاید مشابه طرح مسکن مهر و مسکن ملی که با هدف کمک به اقشار متوسط و ضعیف جامعه قرار است اجرا شود.

عنوان طرح نیز “جهش تولید و تامین مسکن” نامگذاری شده است و حالا در استان‌ها جلسات پیگیری ساخت این واحدهای مسکونی استارت خورده است.

جلسه چندی قبل شورای مسکن کرمانشاه نیز به همین موضوع اختصاص داشت.

در این جلسه استاندار کرمانشاه پیش بینی کرد در راستای اجرای این طرح در استان سالانه ۱۷ تا ۲۱ هزار واحد مسکونی احداث شود.

هوشنگ بازوند با اشاره به برنامه دولت جدید برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور گفت: رییس جمهور در برنامه ها و سیاست های خود اعلام کرده که دولت قصد دارد سالانه یک میلیون مسکن برای مردم بسازد و در همین راستا مجلس نیز قانون “جهش تولید و تامین مسکن” را مصوب کرد.

وی با اشاره به مزایای بسیار این قانون گفت: این قانون هنوز ابلاغ نشده اما با توجه به اطلاعاتی که در خصوص آن کسب کرده ایم زمین بصورت ۹۹ ساله به متقاضیان واگذار می شود و این امر موجب می شود که هزینه زمین بر خریدار تحمیل نشود.

وی افزود: از طرفی در این طرح مقرر شده که به میزان ۷۰ درصد قیمت یک واحد مسکونی به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود.

بازوند تصریح کرد: علاوه بر این در این طرح صندوق ملی مسکن تشکیل می شود که این صندوق حمایت های مالی از این طرح را انجام خواهد دارد، به اینصورت که اگر تخفیفاتی از سوی شهرداری، آب و فاضلاب و … لحاظ می شود از محل این صندوق این تخفیفات به دستگاه ها پرداخت می شود تا از این طریق هزینه ساخت مسکن کاهش یابد.

استاندار کرمانشاه در خصوص منابع مالی تامین کننده این صندوق نیز گفت: آنطور که مقرر شده از این به بعد اقساط پرداخت تسهیلات مسکن مهر به این صندوق واریز می شود و از طرفی مالیات هایی که قرار است برای خانه های خالی وضع شود همگی به این صندوق واریز خواهد شد..

بازوند با اشاره به اینکه به زودی نحوه ثبت نام در این طرح اعلام خواهد شد، گفت: به نظر می رسد نحوه ثبت نام طرح مانند پروژه مسکن مهر باشد.

وی از اداره کل راه و شهرسازی استان هم خواست برنامه تولید و تامین مسکن یک ساله خود را در راستای تامین طرح “یک میلیون مسکن سالیانه در کشور” تا اول مهرماه امسال تحویل دهد.

همه ظواهر این طرح خوب است و اگر به درستی اجرا شود نزدیک به ۲۰ هزار خانواده از مستاجری و سرگردانی در کرمانشاه نجات پیدا می کنند اما نگرانی های زیادی درباره این پروژه وجود دارد که همه این نگرانی‌های از طرح های قبلی که مشابه طرح جهش تامین و تولید مسکن بود ناشی می شود.

پروژه مسکن مهر مربوط به دولت نهم و دهم بود یعنی بیش از ۱۰، ۱۲ سال از اجرای آن می گذرد اما هنوز برخی از واحدهای آن تکمیل نشده و دچار گرفتاری است و هستند کسانیکه از سال‌ها قبل برای مسکن مهر ثبت نام کردند و هنوز با گذشته ۱۰ سال واحد خود را تحویل نگرفتند.

در کرمانشاه نمونه بارز مسکن مهرهای ناتمام را می توان در شهرک پردیس مشاهده کرد، واحدهایی که تعدادی از آنها تکمیل شده اما برخی از برج های آن همچنان نیمه کاره است.

” محمدرضا چگنی” یکی از متقاضیان مسکن مهر پردیس کرمانشاه است که به گفته خود از سال ۱۳۹۱ برای مسکن مهر پردیس ثبت نام کرده و در آن زمان قرار بوده در فاز دو یا فاز سه واحدی به وی تعلق گیرد اما هنوز با گذشته ۱۰ سال واحد خود را تحویل نگرفته است.

وی با بیان اینکه در آن زمان قرار بود با حدود ۲۱ میلیون تومان پرداختی این واحد را تحویل بگیریم، افزود: تا کنون نزدیک به ۴۰ میلیون تومان واریزی داشتیم و هنوز هم شش، هفت میلیون تومان دیگر بدون احتساب پارکینگ پول بدهکاریم.

این متقاضی مسکن مهر خاطرنشان کرد: به دلیل ناکارآمدی مسئولین تعاونی و مشکلاتی که وجود داشت ساخت این پروژه از آن زمان تا کنون به تاخیر افتاده است اما دود این مشکلات به چشم متقاضی می رود و هرچه روند ساخت طولانی تر شود با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و هزینه های ساخت مواجهیم که متقاضی باید آن را پرداخت کند.

چگنی با اشاره به پیگیری های متعددی که برای دریافت واحد خود انجام داده، عنوان کرد: چهار ، پنج سال است که به ما وعده می‌دهند تا پایان سال واحد خود را تحویل می گیریم اما اکنون در سال ۱۴۰۰ به سر می بریم و هنوز خبری از تحویل واحدها نیست.

وی اضافه کرد: زمانیکه برای گرفتن واحدهای مسکن مهر پردیس اقدام کردیم هرچه طلا داشتیم به بهانه اینکه صاحب خانه می شویم فروختیم و در آن زمان طلا گرمی ۹۰ هزار تومان بود! اما اکنون نه صاحب خانه شدیم نه دیگر آن طلاها را با گرمی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ما می دهند!

این شهروند از بلاتکلیفی و مستاجری چندین ساله خود گلایه دارد و معتقد است اگر این پول را هر کجای دیگر سرمایه گذاری می کرد تا کنون چندین برابر سود برده بود.

سایر پروژههای مسکن مهری که تحویل شده هم با مشکلات متعددی مواجهند، تامین آب و مشکلات برق و گاز یکی از اصلی ترین این مشکلات است به گونه ای که بسیاری از پروژه های مسکن مهر اکنون با چالش آب مواجهند.

در کنگاور، پاوه و بسیاری از شهرهای استان هنوز مشکلات مسکن مهر پابرجاست، در سرپل ذهاب مسکن مهرها یکی از واحدهای بود که به شدت در جریان زلزله اسیب دیده و این امر بیانگر کیفیت پایین ساخت این واحدها است.

مرحله بعدی پروژه مسکن ملی بود که هنوز رفت و آمدهای آن پابرجاست، یک حضور گذری در اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه در روزهای فرد نشان می دهد که چقدر مردم هنوز گرفتار این طرح هستند و مدام به فردی که در راهرو اداره نشسته مراجعه می کنند تا پیگیر واحد خود باشند، لز پیامک های واریز پولی که ارسال نشده و متقاضی را با چالش مواجه کرده که زمان واریز را از دست داده است تا مشکلاتی که برای سامانه رخ داد و حالا برخی متقاضیان مجبورند تمام اطلاعات خود را از ابتدا در سامانه بارگذاری کنند.

” فاطمه رنجبر” یکی از متاضیان مسکن ملی است و با اشاره به مشکلاتی که از ابتدای ثبت نام تا کنون با آنها مواجه بوده، گفت: از اینکه هزینه زیادی بابت حضور در دفترخانه اسناد رسمی و … دایدم که بگذریم اما بارها بعد از اینکه همه مدارک را در سامانه بارگذاری کردم به اداره کل راه و شهرسازی مراحعه داشتم که چه زمانی باید مرحله اول پول را واریز کنم اما هر بار پاسخ می گرفتم که پیامک برای من ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از مدتی مراجعه این پاسخ را گرفتم که چون در موعد مقرر پول واریز نکردم حذف شدم! در نهایت با پیگیری های مکرر و چندین روز رفت و آمد مشخص شد چون شناسنامه المثنی داشتم بانک به مدارک من ایراد وارد کرده اما من را در جریان نگذاشتند.

این شهروند اضافه کرد: این کار که درست شد پول واریز کردم و منتظر ماندم محل پروژه تعیین شود اما بعد از مدتی که وارد سامانه شدم دوباره نوشته بود به دلیل عدم مراجعه در موعد مقرر حذف شدم در حالیکه پول را واریز کرده بودم.

رنجبر ادامه داد: در مراجعه به مسکن و شهرسازی این پاسخ را دریافت کردم که سامانه دچار مشکل شده و اکنون باید تمام مدارک را دوباره بارگذاری کنم که با مراحعه به کافی نت و با پرداخت مضاعف هزینه دوباره این روال را طی کردم و کارم این شده که هر روز به مسکن و شهرسازی بروم!

حالا داستان تازه جهش تامین و تولید مسکن مطرح شده است و مردم هم حتما از سر گرفتاری، ناچاری و برای فرار از دست اجاره های سنگین و طاقت فرسا دنبال این طرح خواهند رفت.

ممکن است این طرح نیز مانند مسکن ملی و مسکن مهر در حاشیه های شهر ساخته شود، به خانه هایی شلوغ و پر ازدحام تبدیل شود، ممکن است باز هم مردم سال های سال در انتظار خانه بمانند و کاری از پیش نبرند.

به احتمال زیاد مشکل تکراری آب و برق واحدهای جهش تامین و تولید مسکن نیز برقرار خواهد بود، زیرا همین حالا نیز آب به برخی از نقاط شهر کرمانشاه به خوبی نمی رسد چه برسد به اینکه هزاران واحد مسکونی جدید به ظرفیت شهر اضافه شود و بار مضاعفی به شبکه آب تحمیل کند.

حتما بسیاری از مردم روستاها و عشایر به بهانه صاحب خانه شدن در این طرح ثبت نام می کنند و مجبورند از این پس در مناطق حاشیه شهر کرمانشاه زندگی کنند.

اما باز هم همه مردم راضی هستند کاما به شرط آنکه طرح جهش تامین و تولید مسکن به راه مسکن مهر و مسکن ملی نرود و مردم را سال ها چشم انتظار نگذارد.

به شرط آنکه طرح جهش تامین و تولید مسکن به راهی که مسکن ملی و مسکن مهر رفت ، نرود و سال های سال مردم بیچاره را منتظر و چشم انتظار یک خانه ۷۰، ۸۰ متری نگذارید.

پریا امیری پریان-اقتصاد کرمانشاه

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.