جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

خطری جدی در کمین هزاران کسبه خیابان “مدرس”
22 آبان 1400 - 10:05
شناسه : 273800
3
رکود بیشتر گریبانگیر بازار کرمانشاه خواهد شد؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-پیاده راه شدن خیابان مدارس از سال گذشته جدی شد، خیابانی که طی صد سال گذشته بارها برایش برنامه های متعدد چیده شده اما این برنامه ها عمدتا عملیاتی نشده است./زمانی قرار بود این خیابان تعریض شود، از همین رو شروع کردند به جابجایی و عقب نشینی مغازه ها و تعداد زیادی از مغازه‌های بر خیابان تخریب شد و مجتمع های تجاری جای آن را گرفت که البته بسیاری از آنها مشتری چندانی هم ندارند./از تعریض خیابان مدرس که نزدیک به ۵۰ سال است صحبت آن مطرح شده چیزی جز تعدادی مغازه پس و پیش شده اجرایی نشد./حالا طرحی دیگر درباره این خیابان مطرح است،اینکه راه عبور خودرو در محدوده خیابان مدرس بسته شده و این خیابان به پیاده راه تبدیل شود، کاری که چندی قبل برای پارکینگ شهرداری اجرا شد و موفق بود اما نباید فراموش کرد شرایط آن خیابان و بار ترافیکی آن بسیار متفاوت است./شیوه دقیقی که برای پیاده راه شدن مدرس اندیشیده شده بود هم به این شکل بود که طرح پیاده راه سازی خیابان مدرس در  دو فاز  شامل حد فاصل میدان آزادی تا چهارراه مدرس و چهارراه مدرس تا میدان انقلاب جمعاً به طول ۱۸۰۰ متر انجام شود./ جزئیات هم اینگونه بود که ابتدا آماده سازی معبر مدرس و ساخت ایستگاه برای استفاده از اتوبوس‌های BRT است که شش ایستگاه در مسیر رفت و به سمت چهارراه مدرس و شش ایستگاه در مسیر برگشت به سمت میدان آزادی احداث شود./در مرحله نخست این طرح، ممنوعیت تردد برای وسایل نقلیه شخصی و تاکسی اعلام می شد و عبورتنها  از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی صورت می‌گرفت./قرار بود بهمن سال ۱۳۹۹ این طرح استارت بخورد اما با مخالفت جدی کسبه و بازاریان کرمانشاه مواجه شد زیرا آنها عقیده داشتند اکنون و با توجه به اینکه شرایط بیماری کرونا به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داده دیگر امکان وارد کردن فشار مضاعف به بازاریان نیست./این مباحث در جلسه ای با حضور استاندار مطرح و به دستور استاندار تا زمانیکه اصناف اعلام آمادگی کنند، طرح پیاده راه شدن خیابان مدرس به تعویق افتاد./حالا با تحولاتی که ایجاد شده و هم شهردار جدید در کرمانشاه سر کار خواهد آمد و هم به احتمال زیاد استاندار عوض خواهد شد این نگرانی بین کسبه و بازاریان دوباره ایجاد شده که مبادا طرح پیاده راه مدرس دوباره در دستور کار قرار بگیرد و وضعیت بازار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد./اما باید دید دغدغه بازاریان چگونه است که فعلا موافقتی با اجرای این طرح ندارند!/اقتصاد کرمانشاه-ادامه مطلب در لینک

پ
پ

رکود بیشتر گریبانگیر بازار کرمانشاه خواهد شد

“رضا شریفی” یکی از کسبه محدوده خیابان مدرس است و با اشاره به اینکه پیاده راه شدن خیابان مدرس به خودی خود طرح بدی نیست، عنوان کرد: این طرح زمانی موفق خواهد بود که مسئولین فکری به حال کسبه این محدوده که بازار اصلی شهر کرمانشاه است، بکنند.

وی اضافه کرد: بازار کرمانشاه در شرایط عادی هم مانند بازار بسیاری از شهرهای بزرگ کشور مثل تهران، تبریز، اصفهان و … پور رونق نیست و حتی آنقدر کم مشتری است که این انگیزه را در مغازه داران ایجاد نمی کند که یکسره مغازه خود را باز نگه دارند.

شریفی معتقد است در چنین شرایطی اگر مدرس هم پیاده راه شود راه دسترسی به بازار دچار مشکل خواهد شد و شاهد رکود جدی در بازار کرمانشاه خواهیم بود.

 

به گفته این مغازه دار، با این اوصاف مردم رفتن به بازارهای سایر نقاط شهر مثل نوبهار، مسکن و … را ترجیح خواهند داد و شاهد کسادی مغازه های مدرس خواهیم بود.

این مغازه دار با بیان اینکه پیاده راه ها معمولا در خیابان های کوتاه تر ایجاد می شوند، عنوان کرد: محدوده مدرس برای اجرای این طرح بسیار طولانی است، به علاوه اینکه طرح در قسمتی از این خیابان اجرا شود و در قسمت دیگر تردد خودرو را داشته باشیم چندان زیبا نیست و یا باید در کل مسیر پیاده راه ایجاد شود تا طرح به کلی کنار گذاشته شود.

شریفی تاکید کرد: طی بیش از ۱٫۵ سال اخیر بیماری کروناه به اندازه کافی به بازار کرمانشاه فشار وارد کرده و صنف پوشاک، کیف و کفش، خرازی ها و … که عمده واحدهای صنفی خیابان مدرس را تشکیل می دهند در این مدت بارها به دلیل وضعیت قرمز تعطیل شدند و اکنون دیگر بازار کشش اینکه دوباره رکود را تجربه کند ندارد.

نگرانی از طولانی شدن اجرای این طرح

 

موضوع دیگری که یکی از بازاریان کرمانشاه نسبت به آن ابراز نگرانی کردن طولانی شدن اجرای طرح پیاده راه خیابان مدرس بود و افزود: وقتی که قرار است شهرداری موزاییک ها یا جداول پیاده رو بازسازی کند گاهی چند هفته طول می کشد و حالا اگر قرار باشد خیابانی به این طول پیاده راه شود احتمالا چندین ماه درگیر این پروژه خواهیم بود.

” امید نجفی” با بیان اینکه هر طرح بهسازی و عمرانی کوچک در محدوده بازار تردد مردم را با مشکل مواجه می کند و باعث کاهش مراجعه مردم به مغازه ها خواهد  شد، یادآور شد: در صورت اجرای طرح پیاده راه خیابان مدرس، تا چند ماه رکود شدید بر بازار حاکم می شود و سیل ورشکستگی و درخواست ابطال پروانه و چک های برگشتی بازاریان را شاهد خواهیم بود.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات کمبود اعتباری که اکنون بسیاری از طرح های عمرانی کشور با آن مواجه است، اگر این پروژه هم استارت بخورد ممکن است با کمبود بودجه شود و مدت ها راکد بماند در این صورت تکلیف مغازه داران چه خواهد شد؟

نجفی با بیان اینکه این طرح باید سنجیده اجرا شود و همه اعتبارات مورد نیاز آن کامل تامین شود، عنوان کرد: اینکه این طرح اجرا شود و نیمه کاره بماند معیشت هزاران نفر را تحت تاثیر قرار خواهد داد و تبعات اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد.

 

نگرانی از بار ترافیکی خیابان مدرس

“رضا پیرمحمودی” درباره وضعیت ترافیکی خیابان مدرس با اجرای این طرح ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: در ساعات اوج ترافیک و شلوغی صدها خودرو در محدوده خیابان مدرس پشت ترافیک می مانند و مشخص نیست اگر این خیابان پیاده راه شود این بار ترافیکی کجا تقسیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه همین حالا نیز خیابان های موازی مدرس مانند محدوده جوانشیر و مهدیه و از سمت دیگر شریعتی و جلیلی نیز بار ترافیکی بسیار سنگینی دارند، یادآور شد: خیابان های همجوار از نظر عرض و ظرفیت امکان گنجایش این بار ترافیکی را نخواهد داشت و قطعا با مشکلات جدی و قفل شدن خیابان های همجوار مواجهیم.

 

این مغازه دار تاکید کرد: به علاوه همین حالا در طی روز صدها خودرو در حاشیه خیابان مدرس پارک می شود و اگر این خیابان پیاده راه شود تکلیف خودروهای مغازه داران چه خواهد شد؟

پیرمحمودی با اشاره به کمبود پارکینگی که همین حالا نیز در خیابان مدرس با آن مواجهیم، گفت: با پیاده راه شدن این خیابان باید برای هزاران خودرو پارکینگ های طبقاتی احداث شود که چنین ظرفیتی در خیابان مدرس دیده نشده است.

وی همچنین درباره شیوه حمل بار مغازه ها نیز ابراز نگرانی کرد و ادامه داد: مشخص نیست با پیاده راه شدن خیابان مدرس چگونه بار برای مغازه ها خواهد آمد، زیرا این مسیر کوتاه هم نیست که بخواهند با چرخ دستی بار به مغازه ها برسانند!

این مغازه دار با تاکید بر اینکه رساندن بار به مغازه های این محدوده نیازمند تردد وانت بار است، اضافه کرد: در محدوده ای از خیابان مدرس مغازه های متعددی داریم که عرضه کننده لوازم خانگی هستند و بارهای سنگین آنها به هیچ عنوان بدون استفاده از خودرو قابل جابجایی نیست و باید تکلیف این موضوع روشن شود.

پیرمحمودی معتقد است، اگر فکری به حالا شیوه حمل بار برای مغازه ها نشود آنها متحمل هزینه های دو چندان برای جابجایی کالاهای خود خواهند شد که در شرایط کنونی اصلا توان پذیرش چنین چیزی را ندارند.

تکلیف رانندگان تاکسی چه خواهد شد؟

 

نگرانی دیگری که درباره پیاده راه شدن خیابان مدرس مطرح است تکلیف صدها تاکسی است که در این مسیر تردد و امرار معاش می کنند، یکی از رانندگان تاکسی مسیر خیابان مدرس به شدت نگران اجرای این طرح است.

” وحید شاه حسینی” با بیان اینکه همین حالا نیز اتوبوس ها و تاکسی های اینترنتی بازار تاکسی ها را کساد کرده اند، گفت: خیابان مدرس مسیر اصلی تردد تاکسی های کرمانشاه و بازار اصلی شهر است و اگر تاکسی ها نتوانند در این خیابان هم کار کنند دیگر درآمدی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: در شهر کرمانشاه با مازاد تاکسی مواجهیم و تاکسی هایی که در محدوده خیابان مدرس تردد دارند گاهی خالی هستند یا حداکثر یا یا دو مسافر دارند و اگر این خیابان پیاده راه شود باید فکری به حال بیکاری و کاهش درامد اینهمه راننده تاکسی کرد.

شاه حسینی افزود: اگر قرار باشد در زیر زمین این خیابان قطار شهری هم تردد کند، صدها تاکسی بیکار خواهند شد و مشخص نیست وضعیت معیشت آنها چه می شود.

این راننده تاکسی معتقد است اگر چنین تصمیمی برای خیابان مدرس که محل اصلی درآمدزایی تاکسی ها است،گرفته شود حتما باید قبل از آن شغل جایگزینی برای تاکسی ها در نظر گرفته شود.

 

شاه حسینی اضافه کرد: در شهری مانند کرمانشاه با این میزان نرخ بیکاری، نباید اقدامی صورت گیرد که به ضرر اشتغال و معیشت مردم باشد.

چندی قبل عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه نیز نسبت به اجرای طرح پیاده راه مدرس ابراز نگرانی کرد.

حسین بیات با اشاره به طرح راه پیاده راه شدن خیابان مدرس، گفت: اصناف به هیچ عنوان مخالف اجرای این طرح نیستند، اما عقیده داریم هر طرحی که مرتبط با بازار باشد باید با کسب نظر از بازاریان و انجام کار کارشناسی صورت گیرد تا صدمه به بازار وارد نشود.

 بیات با بیان اینکه هم اکنون موانع جدی پیش روی اجرای طرح پیاده راه شدن خیابان مدرس است، افزود: یکی از مهمترین این موانع همسان نبودن ساختار مغازه ها است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در محدوده خیابان مدرس تعدادی از مغازه‌ها عقب نشینی کرده و برخی جلو هستند، عنوان کرد: تا زمانی که تکلیف این مغازه ها مشخص نشود اجرای طرح پیاده راه مدرس عملیاتی نخواهد بود.

وی به ناموفق بودن پروژه تعریض خیابان مدرس اشاره کرد و با بیان اینکه این طرح به برخی کسبه زیان جدی وارد کرد، گفت: نگرانیم “پیاده‌راه” هم به سرنوشت تعریض خیابان «مدرس» تبدیل شود.

وی افزود: اگر طرح پیاده راه‌شدن خیابان مدرس نیز غیر کارشناسی آغاز شود، نتیجه‌ای جز زیان کسبه نخواهد داشت.

موضوع دیگری که بیات به آن اشاره کرد زمان بر بودن اجرای پروژه بود و عنوان کرد: اجرای این طرح می‌تواند یک تا دو سال بازار اصلی کرمانشاه را که در این محدوده واقع شده تحت تاثیر قرار داد و حتی به رکود بکشاند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به شرایطی که بیماری کرونا برای بازار ایجاد کرده افزود: اکنون بازار کشش تعطیلی‌های بیشتر را ندارد.

بیات همچنین از فراهم نبودن زیرساخت‌های ترافیکی اجرای این طرح نیز یاد کرد و افزود: همین حالا در خیابان های موازی شرق و غرب خیابان مدرس ترافیک عظیمی را شاهد هستیم و با پیاده راه شدن خیابان مدرس بار ترافیکی این خیابانها دیگر قابل کنترل نیست.

وی عنوان کرد: برای اجرای این طرح،‌ نزدیک به ۱۵ هزار پارکینگ نیاز داریم که چنین ظرفیتی در کرمانشاه فراهم نیست و برای این موضوع باید پارکینگ‌های طبقاتی متعددی در محدوده اطراف خیابان مدرس طراحی شود.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از بازار کرمانشاه در مسیر این خیابان است، افزود: با پیاده راه شدن خیابان مدرس باید به این موضوع هم فکر کرد که بار و اجناس مغازه داران چگونه به دست آنها خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مجموع این موارد باعث می شود که اجرای چنین طرحی نیازمند بررسی و کارشناسی بیشتری باشد، عنوان کرد: از آنجایی که بازار اصلی شهر در این محدوده واقع شده و هر گونه تصمیم با معیشت اصلی مغازه‌داران در ارتباط است، حتما باید از اتحادیه های صنفی و بازاریان کسب نظر شود.

حالا باید دید با روی کار امدن تیم جدید مدیریتی در کرمانشاه تکلیف این پروژه چه خواهد شد و آیا اجرایی می شود تا در حد بسیاری از پروژه های دیگر که سال ها فط در حد حرف بودند باقی خواهد ماند، اما نکته مهم آنجاست که هر تصمیمی درباره این خیابان گرفته شود با معیشت هزاران مغازه دار گره خورده و نباید بدون کار کارشناسی باشد.

اقتصاد کرمانشاه-فاطمه کمانی

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.