شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

دولت سیزدهم وارث کدام پروژه های نیمه کاره کرمانشاه است؟
23 آبان 1400 - 9:18
شناسه : 273816
0
بررسی پروژه های نیمه کاره متعدد استان؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

کرمانشاه-پایگاه خبری طلوع-استان کرمانشاه پروژه های نیمه کاره متعددی دارد، پروژه هایی که گاهی مردم سال ها چشم انتظار اجرای آنها بودند و حالا انتظار می رود دولت جدید و مسئولین اقتصادی که احتمالا پس از این سکاندار اقتصاد کرمانشاه خواهند بود حتما این پروژه ها را تعیین تکلیف کنند./شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق:شهرک صنعتی مرزی مشترک ایران و عراق یکی از مهمترین طرح هایی است که دولت سیزدهم باید پیگیری آن باشد، موضوعی که دو، سه سال قبل مطرح بود اما هنوز نتیجه ای از آن گرفته نشده است./راه آهن خسروی:پروژه راه آهن یکی از آرزوهای دیرینه مردم کرمانشاه بود که سال هاچشم انتظار آن بودند تا به راه آهن سراسری کشور متصل شوند./در نهایت در ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۶ راه آهن کرمانشاه توسط رئیس جمهور دولت دوازدهم افتتاح شد و اکنون چند سال است که در بخش مسافری از آن استفاده می شود./اما با گذشت چهار سال از آن زمان هنوز راه آهن کرمانشاه به خسروی پیشرفت چندانی نداشته است و بر اساس برآوردی که اواخر سال قبل معاون وقت عمرانی استانداری کرمانشاه داشته، راه آهن سه سال دیگر به خسروی می رسد./چشم انتظاری چندین ساله برای پتروشیمی چهارم:چهارمین پتروشیمی کرمانشاه قرار بود در اسلام آبادغرب احداث شود، پروژه ای که سال ها در پیچ و خم کارهای اداری و اخذ مجوز محیط زیست و … باقی ماند و ابتدا قرار بود توسط هولدینگ بخش خصوصی استان اجرا شود اما ناکام ماند./پروژه نیمه قطارشهری، مهمان زشت خیابان های کرمانشاه:بیش از ۹ سال از بالا رفتن پایه های منوریل در کرمانشاه می گذرد، پروژه های که چند و چون زیادی درباره آن مطرح بود و بسیاری از مردم دیگر امیدی به اجرای آن ندارند./این طرح زمانی قرار شد قطار شهری باشد و بعد از قسمتی از خیابان مدرس به مترو تبدیل شود و حالا حفاری خیابان مدرس هم تا قسمت خوبی پیش رفته است اما هنوز خبری از تعیین تکلیف پایه های قطارشهری از میدان آزادی تا قسمت جنوبی شهر نیست./بر اساس آنچه که سال گذشته در چنین ایامی از سوی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه مطرح شده بود، قرار بود این پروژه در صورت تامین اعتبار، در فاز اول تا پایان امسال یعنی ۱۴۰۰ آماده افتتاح شود.(اقتصاد کرمانشاه) گزارش کامل را در لینک بخوانید:

پ
پ

استان کرمانشاه پروژه های نیمه کاره متعددی دارد، پروژه هایی که گاهی مردم سال ها چشم انتظار اجرای آنها بودند و حالا انتظار می رود دولت جدید و مسئولین اقتصادی که احتمالا پس از این سکاندار اقتصاد کرمانشاه خواهند بود حتما این پروژه ها را تعیین تکلیف کنند.

شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق

شهرک صنعتی مرزی مشترک ایران و عراق یکی از مهمترین طرح هایی است که دولت سیزدهم باید پیگیری آن باشد، موضوعی که دو، سه سال قبل مطرح بود اما هنوز نتیجه ای از آن گرفته نشده است.

قرار بود این شهرک مرزی در شهرستان قصرشیرین باشد و به محلی برای سرمایه گذاری های مشترک ایران و عراق تبدیل شود، با توجه به نزدیکی  این شهرک صنعتی مرزی با منطقه آزاد تجاری قصرشیرین قطعا می توانست به یکی از پرجاذبه ترین نقاط برای سرمایه گذاری تبیدل شود و به داد بیکاری کرمانشاه برسد اما مدت هاست که دیگر خبری از این طرح به گوش نمی رسد.

آخرین اظهارنظری که درباره شهرک صنعتی مشترک مرزی عراق و ایران شده مربوط به سال ۱۳۹۸ است که  در آن مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اعلام کرد که شهرک صنعتی مرزی “قصرشیرین” اولین شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق شد ه است.

 

 بیژن کردستانی گفت: در راستای تفاهم‌نامه‌ای که در سفر رئیس جمهور به عراق بین دو کشور منعقد شد، قرار بر این شد چند شهرک صنعتی مشترک بین ایران و عراق در کشور ما راه‌اندازی شود.

 

وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌های صورت گرفته و همچنین پیرو سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کرمانشاه، اولین شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق مشخص و شهرک صنعتی مرزی قصرشیرین برای این منظور تعیین شد.

 

وی افزود: این شهرک صنعتی در فاصله بسیار کمی از مرز قرار دارد و از همین رو مزیت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه با بیان اینکه وسعت این شهرک صنعتی حدود ۷۰ تا ۷۵ هکتار است، یادآور شد: ۷۰ درصد زیرساخت‌های این شهرک صنعتی نیز آماده و اراضی آن نیز قابل واگذاری به متقاضیان است.

 

کردستانی معتقد است، این شهرک مرزی می‌تواند یک ظرفیت خوب برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و عراق باشد.

 

وی تاکید کرد: پروژه شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمانشاه بود که با پیگیری‌های انجام شده به نتیجه رسید.

اما از آن زمان تا کنون هیچ خبر یا اقدامی برای جذب سرمایه گذاران مشترک دو طرف صورت نگرفته و این شهرک صنعتی مسکوت مانده است.

 

راه آهن خسروی

پروژه راه آهن یکی از آرزوهای دیرینه مردم کرمانشاه بود که سال هاچشم انتظار آن بودند تا به راه آهن سراسری کشور متصل شوند.

در نهایت در ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۶ راه آهن کرمانشاه توسط رئیس جمهور دولت دوازدهم افتتاح شد و اکنون چند سال است که در بخش مسافری از آن استفاده می شود.

اما کارکرد اصلی راه آهن کرمانشاه جابجایی بار و کمک به صنایع استان بود و برای این منظور خط ریلی باید تا پایانه خسروی امتداد یابد و از آنها به عراق و پس از آن به بازارها دیگر دنیا متصل شود.

این امر هزینه جابجایی بار را برای صنایع کاهش می دهد و کمکی برای ورود بیشتر کالاهای ایرانی به بازار جهان از جمله عراق و سوریه است، خصوصا اینکه در مسیر کرمانشاه به اسلام آبادغرب صنایع مهم سیمان، کاشی، روغن نباتی و … وجود دارد که برقراری راه آهن کمک بسزایی به آنها خواهد کرد.

اما با گذشت چهار سال از آن زمان هنوز راه آهن کرمانشاه به خسروی پیشرفت چندانی نداشته است و بر اساس برآوردی که اواخر سال قبل معاون وقت عمرانی استانداری کرمانشاه داشته، راه آهن سه سال دیگر به خسروی می رسد.

آخرین اظهار نظری که درباره راه آهن کرمانشاه به خسروی شده مربوط به بهم سال ۱۳۹۹ است که در آن معاون عمرانی وقت اعلام کرده قطار تا ۳ سال دیگر به مرز “خسروی” می‌رسد، اما در صورتیکه اعتبارات لازم تامین شود.

 

مهرداد سالاری با اشاره به اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی گفت: در حال حاضر تمرکز بر رساندن راه آهن به مرز خسروی است تا بتوانیم از آنجا به خانقین و از خانقین به سوریه و بندر لاذقیه متصل شویم و با این کار کرمانشاه می تواند به شبکه بین المللی ریلی هم متصل شود.

 

وی افزود: در حال حاضر عمده تمرکز در این مسیر، تکمیل راه آهن کرمانشاه-اسلام آبادغرب است که زیرسازی آن ۶۰ درصد پیشرفت فیبزیکی دارد.

 

سالاری خاطرنشان کرد: در مجموع  پیشرفت فیزیکی در زیرسازی مسیر راه آهن کرمانشاه-خسروی ۲۰ است.

 

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه یادآور شد: اگر تامین اعتبار به موقع صورت گیرد، مسیر کرمانشاه – اسلام آبادغرب تا یک سال دیگر و مسیر کرمانشاه – خسروی تا سه سال دیگر به بهره برداری می رسد.

 

وی افزود: برای پیشبرد پروژه طبق برنامه ریزی صورت گرفته امسال به ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

وی افزود: در سفر ریاست جمهوری ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شد که درخواست افزایش آن تا ۷۰۰ میلیارد تومان را مطرح کرده و موافقت آن را گرفته ایم و امیدواریم بتوانیم با تخصیص این اعتبار که تا پایان تیرماه برای جذب آن فرصت است، پروژه را طبق برنامه پیش ببریم.

 

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال آینده هم ۸۵۰ میلیارد اعتبار برای این پروژه لحاظ شده، اما تا زمان تصویب لایحه بودجه در مجلس هیچ چیز قطعی نیست.

 

چشم انتظاری چندین ساله برای پتروشیمی چهارم

 

چهارمین پتروشیمی کرمانشاه قرار بود در اسلام آبادغرب احداث شود، پروژه ای که سال ها در پیچ و خم کارهای اداری و اخذ مجوز محیط زیست و … باقی ماند و ابتدا قرار بود توسط هولدینگ بخش خصوصی استان اجرا شود اما ناکام ماند.

چندین چشم انتظاری و بلاتکلیفی باعث شد با پیگیری استاندار، دولت راضی شود اجرای این پروژه عظیم را بر عهده بگیرد و استارت کار هم زده شود اما اتمام آن زمان بر و نیازمند حمایت ویژه دولت سیزدهم است زیرا رقم اعتباری این طرح بسیار بالا است.

بنا بر آآنچه که سال گذشته در چنین ایامی استاندار کرمانشاه اعلام کرد، دولت قرار است سرمایه‌گذاری ۷۰۰۰ میلیارد تومانی در پروژه پتذوشیمی اسلام آبادغرب داشته باشد که این میزان با توجه به نرخ تورمی که در کشور شاهد بودیم اکنون  حتما بسیار بیشتر شده است.

هوشنگ بازوند از پروژه پتروشیمی اسلام آبادغرب به عنوان یک پروژه مهم اقتصادی برای استان یاد کرد و افزود: برای راه اندازی و شروع عملیات اجرایی این پروژه نیازمند مصوبه شورای اقتصاد بودیم که این مصوبه اخذ شده است..

وی از سرمایه گذاری دولت در این پروژه خبر داد وافزود: قرار است دولت در این پروژه هفت هزار ملیارد تومان سرمایه گذاری کند که حجم این سرمایه گذاری معادل حجم سرمایه گذاری سه پتروشیمی دیگر استان بوده و خود این مسئله گویای اهمیت و بزرگی این پروژه است.

بازوند تصریح کرد: در حال حاضر ۲۹ میلیارد تومان برای خرید زمین پروژه پرداخت شده و مناقصات اولیه طراحی آن نیز صورت گرفته و با اخذ این مصوبه امیدواریم به زودی علمیات اجرایی این پروژه شروع شود.

استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: این پروژه برای استان بسیار ارزشمند است و قطعا راه اندازی آن با توجه به حجم سرمایه گذاری بالایی که دارد می تواند خیر و برکت بسیاری برای استان و بویژه شهرستان اسلام آبادغرب به همراه داشته باشد.

 

پروژه نیمه قطارشهری، مهمان زشت خیابان های کرمانشاه

بیش از ۹ سال از بالا رفتن پایه های منوریل در کرمانشاه می گذرد، پروژه های که چند و چون زیادی درباره آن مطرح بود و بسیاری از مردم دیگر امیدی به اجرای آن ندارند.

این طرح زمانی قرار شد قطار شهری باشد و بعد از قسمتی از خیابان مدرس به مترو تبدیل شود و حالا حفاری خیابان مدرس هم تا قسمت خوبی پیش رفته است اما هنوز خبری از تعیین تکلیف پایه های قطارشهری از میدان آزادی تا قسمت جنوبی شهر نیست.

بر اساس آنچه که سال گذشته در چنین ایامی از سوی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل ریلی کرمانشاه مطرح شده بود، قرار بود این پروژه در صورت تامین اعتبار، در فاز اول تا پایان امسال یعنی ۱۴۰۰ آماده افتتاح شود.

مهدی غلامرضایی در مرداد ماه سال گذشته با اشاره به مسیر ۱۳ کیلومتری پروژه قطار شهری کرمانشاه، گفت: این پروژه در دو فاز پیگیری می شود که فاز اول آن در محدوده میدان معلم (مسکن) تا میدان آزادی به طول ۸٫۶ کیلومتر و فاز دوم آن از میدان آزادی تا میدان فردوسی به طول ۴٫۳ کیلومتر است.

غلامرضایی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصدی فاز اول این پروژه، گفت: از مسیر ۸٫۶ کیلومتری در فاز اول، هفت کیلومتر آن بصورت روگذر بوده و مابقی بصورت زیرزمینی است.

وی افزود: در هفت کیلومتر روگذر مسیر، عمده کار تقریبا انجام شده و پیشرفت کار حدود ۹۵ درصد است، تونل فاز یک نیز بطول ۱٫۶ کیلومتر پیشرفت ۹۶ درصدی داشته و تقریبا کار در این بخش هم تمام است.

غلامرضایی تصریح کرد: با اتمام سازه در قسمت روگذر، باید سراغ کارهای زیرسازی و روسازی برویم که به دنبال آن کار ریل گذاری پروژه انجام شود.

وی افزود: در صورت تخصیص اعتبار مناسب فاز اول پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.

غلامرضایی با اشاره به شروع کار ساخت ایستگاه های مسیر گفت: در این مسیر ۱۳ ایستگاه تعریف شده که از این تعداد شش ایستگاه بصورت زیرزمینی و هفت ایستگاه بصورت روزمینی است.

وی با بیان اینکه کار ساخت ایستگاه ها هم همپای مسیر پروژه پیش می‌رود، گفت: در حال حاضر ایستگاه M8 ایستگاه میدان آزادی که بزرگترین ایستگاه مسیر است در حال ساخت بوده و ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

غلامرضایی تصریح کرد: ایستگاه M7 ایستگاه چهارراه بسیج نیز ظرف ماه آینده به مناقصه می رود و سایر ایستگاه‌ها نیز به تدریج کار برگزاری مناقصه آنها انجام می شود.

وی افزود: تلاش داریم همپای تکمیل مسیر، کار ساخت ایستگاه ها هم به پایان برسد که به نظر می رسد ظرف ۱٫۵ یا نهایتا دو سال آینده این بخش از کار پروژه هم انجام شود و ایستگاه ها به بهره برداری برسند.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: اولویت ما تکمیل دو ایستگاه در ابتدا و انتهای مسیر است و حداقل با وجود این دو ایستگاه می توان پروژه را راه اندازی و مابقی ایستگاه ها را تکمیل کرد.

وی یادآور شد: در جریان تکمیل فاز یک پروژه از فاز دوم آن نیز غافل نشده‌ایم و تونل این بخش از مسیر که تماما بصورت زیرگذر است هم اکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا محل مسجد جامع شهر پیش رفته است.

 

 

اینها چند نمونه از پروژه های عظیم و میلیاردی است که دولت سیزدهم باید آنها را در کرمانشاه تکمیل کند، اما پروژه های خرد و متوسط دیگری هم در کرمانشاه وجود دارد.

از گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار کرمانشاه گرفته تا تکمیل تصفیه خانه های آب و فاضلاب در شهرستان های مختلف استان، از شبکه های پایین دستی سدها و بهره برداری بهینه از سامانه گرمسیری تا واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی که از گذشته وعده آنها داده شده است.

تعیین تکلیف ساماندهی آبشوران، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه، آزادراه ها، راه های شهری و روستایی،  … نیز از پروژه های مهم دیگری است که دولت سیزدهم وارث آنها شده و باید برای تکمیل این طرح ها تلاش کند.

این در حالی است که دولت سیزدهم هم به دلیل مسایل ناشی از تحرمی ها و … همچنان با مشکلات اعتباری و منابع مالی گذشته مواجه است و مشخص نیست می تواند این پروژه های نیمه کاره که مردم سال ها چشم انتظار آنها هستند را به نتیجه برساند یا نه.اما آنچه که مورد تقاضا است نرخ بالای بیکاری کرمانشاه و نیاز مبرم این استان به پویا شدن طرح های عمرانی و زیرساختی است تا هم مردم به رفاه بیشتری برسند و هم برای جوانان ایجاد شغل شود.

اقتصاد کرمانشاه-پریا امیری پریان

 

 

 

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.