جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

مساجد شاخص اورامانات کرمانشاه ثبت ملی می‌شود
23 آبان 1400 - 10:31
شناسه : 273824
0
رییس پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات: طلوع‌‌کرمانشاه :

«پویا طالب‌نیا»  افزود: مساجد تاریخی منطقه اورامان باتوجه به وضعیت اقلیمی و توپوگرافی و مصالح، ساختار و پلان دارای ویژگی خاص خود هستند./او با بیان اینکه منظر فرهنگی اورامان را می‌توان سرزمین عرفان نامید، ادامه داد: پس از ورود دین مبین اسلام به این منطقه ساکنین این دیار همواره رهرو دین اسلام بوده و تعدد مساجد در تمامی روستاهای این منطقه رد پای این اعتقاد قلبی را به خوبی نشان می‌دهد./طالب‌نیا تصریح کرد: مساجد در این منطقه با توجه به اینکه همواره مورد توجه بوده‌اند، در ادوار گذشته اکثر آنها مورد تعمیر، بازسازی و توسعه قرار گرفته‌اند./او افزود: پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات با همکاری دفتر ثبت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه ثبت مساجد تاریخی این منطقه را به عنوان سندی ماندگار در دیانت و اعتقادات مردم اورامان و حفاظت از مساجد تاریخی به‌جای‌ مانده در منطقه در دستور کار قرار داده‌ است./رییس پایگاه جهانی منظر فرهنگ اورامان ادامه داد:پرونده ثبت این آثار ارزشمند تهیه و پس از طی کردن مراحل اداری و سازمانی و تایید شورای ثبت وزارتخانه مطبوع در سال جاری در  فهرست آثار ملی کشور به ثبت خواهد رسید./او گفت: در استان کرمانشاه پس از بررسی‌های متعدد توسط پایگاه اورامان در منطقه چهار مسجد واجد ارزش شناسایی شد که شامل مسجد «پیر خضر» در شهر پاوه، مسجد حضرت «عبدالله بن عمر» در روستای «شرکان»، مسجد حضرت «عبدالله بن عمر» در روستای «گلال» (گرال) و مسجد «قوله» در شهر نودشه است./طالب‌نیا در خاتمه تصریح کرد: مسجد «چله خانه»  روستای «هجیج» و مسجد حضرت «عبدالله بن عمر»، منطقه «ریجاب» در سال های قبل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

پ
پ

 رییس پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات از تهیه و تدوین پرونده ثبتی برای مساجد شاخص منظر فرهنگی این منطقه در استان کرمانشاه خبر داد.

«پویا طالب‌نیا»  افزود: مساجد تاریخی منطقه اورامان باتوجه به وضعیت اقلیمی و توپوگرافی و مصالح، ساختار و پلان دارای ویژگی خاص خود هستند.  

او با بیان اینکه منظر فرهنگی اورامان را می‌توان سرزمین عرفان نامید، ادامه داد: پس از ورود دین مبین اسلام به این منطقه ساکنین این دیار همواره رهرو دین اسلام بوده و تعدد مساجد در تمامی روستاهای این منطقه رد پای این اعتقاد قلبی را به خوبی نشان می‌دهد.

طالب‌نیا تصریح کرد: مساجد در این منطقه با توجه به اینکه همواره مورد توجه بوده‌اند، در ادوار گذشته اکثر آنها مورد تعمیر، بازسازی و توسعه قرار گرفته‌اند.

او افزود: پایگاه جهانی منظر فرهنگی اورامانات با همکاری دفتر ثبت اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کرمانشاه ثبت مساجد تاریخی این منطقه را به عنوان سندی ماندگار در دیانت و اعتقادات مردم اورامان و حفاظت از مساجد تاریخی به‌جای‌ مانده در منطقه در دستور کار قرار داده‌ است.

رییس پایگاه جهانی منظر فرهنگ اورامان ادامه داد: پرونده ثبت این آثار ارزشمند تهیه و پس از طی کردن مراحل اداری و سازمانی و تایید شورای ثبت وزارتخانه مطبوع در سال جاری در  فهرست آثار ملی کشور به ثبت خواهد رسید.

او گفت: در استان کرمانشاه پس از بررسی‌های متعدد توسط پایگاه اورامان در منطقه چهار مسجد واجد ارزش شناسایی شد که شامل مسجد «پیر خضر» در شهر پاوه، مسجد حضرت «عبدالله بن عمر» در روستای «شرکان»، مسجد حضرت «عبدالله بن عمر» در روستای «گلال» (گرال) و مسجد «قوله» در شهر نودشه است.

طالب‌نیا در خاتمه تصریح کرد: مسجد «چله خانه»  روستای «هجیج» و مسجد حضرت «عبدالله بن عمر»، منطقه «ریجاب» در سال های قبل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از یک هزار و ۲۰۰ مسجد است که ۵۰۴ مسجد آن متعلق به برادران اهل سنت استان است.

اورامانات به منطقه ای در شمال غربی استان کرمانشاه شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در منطقه اورامانات و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از چهار هزار اثر تاریخی است که بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر آن ثبت ملی شده است.

سنگ نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی، در شهر بیستون مهمترین اثر ثبت شده جهانی استان کرمانشاه است.

منظر فرهنگی اورامان هم در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (مرداد ۱۴۰۰) به عنوان بیست و ششمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران و دومین کرمانشاه در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.