جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

محوطه تاریخی مقابر «ابودجانه» ریجاب شهرستان دالاهو ساماندهی می‌شود
02 آذر 1400 - 11:40
شناسه : 274107
0
 رییس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

«امین قهرمانی» افزود: در این مجموعه تعدادی آرامگاه به سبک چهار طاقی‌های دوره ساسانی وجود دارد که در میان این قبور، بنای عظیمی دیده می‌شود که در میان اهالی محل به مقبره ابودجانه معروف است./او ادامه داد: با توجه به اهمیت تاریخی – فرهنگی مجموعه و حضور بازدیدکنندگان و گردشگران در محوطه این آثار، طرح سامان‌دهی و محوطه‌سازی در دستور کار پایگاه قرار گرفت./قهرمانی تصریح کرد: از محل اعتبارات اسناد خزانه ۱۴۰۲ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای سامان‌دهی این مجموعه در نظر گرفته شده است./او گفت: در طرح سامان‌دهی مجموعه مقابر ابودجانه، محوطه‌سازی مجموعه، مرمت‌های اضطراری، نجات‌بخشی درخت سرو کهن‌سال محوطه و تکمیل و راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی انجام شده است./رییس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین افزود: فعالیت‌های پایگاه محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین از کاخ فیروزآباد واقع در شهرستان اسلام‌آبادغرب در سال‌های گذشته شروع شده و در طول مسیر آثار تاریخی همچون سرخه دیزه، مجموعه قلعه یزدگرد، طاق گرا، زیج منیژه پاطاق، مجموعه بناهای متعدد در حوزه شهرستان سرپل‌ذهاب که برخی از آنان از جمله گوردخمه دکان داود، نقش برجسته آنوبانی‌نی، قلعه گبری، زیج منیژه انزل، زیج منیژه قلعه شاهین، قلعه منیژه و قلعه مریم مربوط به دوره ساسانی را شامل شده است./او افزود:همچنین در ادامه مسیر عمارت خسرو، نهر ساسانی، بان قلعه و چهار قاپی نیز جزو نمونه‌هایی از شاخص فعالیت‌های پایگاه است./قهرمانی گفت: اعتباراتی که از سال گذشته در اختیار ما قرار گرفته بیشتر آن از منابع اعتبارات استانی و زلزله بوده و بخشی هم از اعتبارات امانی از محل اعتبارات ملی است.  

پ
پ

 رییس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین، از سامان‌دهی محوطه مجموعه تاریخی مقابر «ابودجانه» در منطقه ریجاب از توابع شهرستان دالاهو خبر داد و گفت: این مجموعه شامل قبرستانی متعلق به صدر اسلام است.

«امین قهرمانی» افزود: در این مجموعه تعدادی آرامگاه به سبک چهار طاقی‌های دوره ساسانی وجود دارد که در میان این قبور، بنای عظیمی دیده می‌شود که در میان اهالی محل به مقبره ابودجانه معروف است.  

او ادامه داد: با توجه به اهمیت تاریخی – فرهنگی مجموعه و حضور بازدیدکنندگان و گردشگران در محوطه این آثار، طرح سامان‌دهی و محوطه‌سازی در دستور کار پایگاه قرار گرفت.  

قهرمانی تصریح کرد: از محل اعتبارات اسناد خزانه ۱۴۰۲ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای سامان‌دهی این مجموعه در نظر گرفته شده است.  

او گفت: در طرح سامان‌دهی مجموعه مقابر ابودجانه، محوطه‌سازی مجموعه، مرمت‌های اضطراری، نجات‌بخشی درخت سرو کهن‌سال محوطه و تکمیل و راه‌اندازی سرویس‌های بهداشتی انجام شده است.  

رییس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین افزود: فعالیت‌های پایگاه محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین از کاخ فیروزآباد واقع در شهرستان اسلام‌آبادغرب در سال‌های گذشته شروع شده و در طول مسیر آثار تاریخی همچون سرخه دیزه، مجموعه قلعه یزدگرد، طاق گرا، زیج منیژه پاطاق، مجموعه بناهای متعدد در حوزه شهرستان سرپل‌ذهاب که برخی از آنان از جمله گوردخمه دکان داود، نقش برجسته آنوبانی‌نی، قلعه گبری، زیج منیژه انزل، زیج منیژه قلعه شاهین، قلعه منیژه و قلعه مریم مربوط به دوره ساسانی را شامل شده است.  

او افزود:همچنین در ادامه مسیر عمارت خسرو، نهر ساسانی، بان قلعه و چهار قاپی نیز جزو نمونه‌هایی از شاخص فعالیت‌های پایگاه است.  

قهرمانی گفت: اعتباراتی که از سال گذشته در اختیار ما قرار گرفته بیشتر آن از منابع اعتبارات استانی و زلزله بوده و بخشی هم از اعتبارات امانی از محل اعتبارات ملی است.  

او ادامه داد: از محل این اعتبارات در چند بنای شاخص مانند نقش برجسته آنوبانی‌نی، محوطه گوردخمه دکان داود، زیج منیژه پاطاق و مقابر ابودجانه اقدامات عمرانی و مرمتی انجام شده است.  

رییس پایگاه میراث‌ فرهنگی محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین در خاتمه اظهار کرد: از محل اعتبارات امانی که در اختیار داشتیم، سامان‌دهی و محوطه‌سازی راه دسترسی دکان داود، سامان‌دهی و مرمت‌های اضطراری کانال ساسانی قصرشیرین و مرمت‌های اضطراری امارت خسرو نیز انجام شده است.  

وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.  

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.  استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۵ شهر دارد./ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.