پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20720 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

سازمان تئاتر، راه نجات تئاتر استانهاست خرید ۱۰۸ دستگاه اتوبوس درون‌شهری برای کرمانشاه بارندگی‌های شدید مشکلی در سطح استان ایجاد نکرده است تدوین برنامه پنج ساله برای آسفالت معابر شهری کرمانشاه/۵۰ هزار میلیارد ریال از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حال عملیاتی شدن است چرا در رستوران های جهان شهر خلاق خوراک بیشتر دنده کباب و خورشت خلال سرو می شود/نارضایتی مسافران از پرداخت هزینه مضاعف به برخی از سایتهای گردشگری خدمات ویژه سازمان حمل و نقل مسافر در ایام نوروز نکات کلیدی درباره سلامت آجیل شب عید هوای نوروز در کرمانشاه بارانی است اعمال محدودیت های ترافیکی و ممنوعیت ورود تانکرهای حامل سوخت از مرز پرویزخان مراسم تحویل سال در هفت امامزاده و بقعه متبرکه کرمانشاه برگزار می‌شود قضات کشیک در ایام نوروز در دادسرای کرمانشاه فعالیت می‌کنند کرمانشاه در غرقاب ازخودبیگانگی ‌فرهنگی‌ و عدم تعلقات هویتی به سر می برد/ تا چه زمان سطح‌مطالبه ما باید در حد آسفالت و رنگ امیزی جداول باشد آماده‌باش ۱۶۲ جایگاه سوخت کرمانشاه برای ایام نوروز آماده‌باش ۱۲۰۰ نفر برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی در کرمانشاه افزایش ۲۴ درصدی بارندگی‌ها در استان کرمانشاه حدود ۱۶ شهر کرمانشاه دچار تنش آبی اعلام ساعت کار اماکن تاریخی کرمانشاه در ایام نوروز ۴۰درصد هتل های برند کرمانشاه پر شده است/هتلداران چاره ای جز گرفتن وام‌کارمزدی سبک ندارند/بی میلی مسافر برای ماندن در اماکن اقامتی میدان آزادی کرمانشاه بازار شیرینی شب عید ۴۸ ساعت آخر داغ می‌شود + قیمت‌ها خودروهای حادثه‌ساز در کرمانشاه توقیف خواهند شد

چراغ سبز پیک ششم به اومیکرون/ هشدار سازمان بهداشت جهانی
21 دی 1400 - 12:20
شناسه : 275533
1
سویه اومیکرون به سرعت در حال سبقت گرفتن از دلتا است و به نظر می‌رسد می‌خواهد به دوران تاخت و تاز دلتا پایان دهد. طلوع‌‌کرمانشاه :

در جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹  تمامی اعضای  کمیته متفق القول بر این عقیده بودند که اومیکرون در حال شتاب گرفتن در کشور است و باید مراقبت‌ها را جدی‌تر بگیریم. زیرا، آن طور که از گزارش‌های وزارت بهداشت می‌توان برداشت کرد، این است که رعایت پروتکل‌ها اوضاع خوبی ندارد و تقریباً، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فراموش شده‌اند./کمتر از ۵۰ درصد مردم ماسک می‌زنند و در همین حدود، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. دورکاری‌ها برداشته شده و کسی هم فاصله گذاری را رعایت نمی‌کند./آن طور که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است، افزایش شدید تعداد مبتلایان به اومیکرون را شاهد هستیم به شکلی که حدود ۱۰ میلیون نفر در هفته اخیر با سویه اومیکرون به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین، دلایلی برای افزایش موارد ابتلای شدید به این ویروس گزارش شده است و موتاسیون‌های موجود در این سویه قادرند به راحتی به سلول‌های انسانی متصل شوند./همچنین درباره اومیکرون چیزی که یاد گرفته‌ایم این است که ریسک بیماری سخت در اومیکرون نسبت به دلتا کمتر است، اما حجم افراد مبتلا در سراسر جهان عجیب است./آن طور که از شواهد امر بر می‌آید، اومیکرون در کشور ما هم به سرعت در حال افزایش است و موارد شناسایی شده به مرز ۶۰۰ نفر رسیده است. البته باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که موارد انجام تست کرونا در کشور، نسبت به ماه‌های گذشته، فروکش کرده و همین مسئله می‌تواند بر پنهان ماندن افراد مبتلا بیافزاید./به نظر می‌رسد که پیک ششم به اومیکرون چراغ سبز نشان داده و می‌توان پیش بینی کرد که دوران تاخت و تاز دلتا به پایان رسیده و بایستی منتظر پیک جدید کرونا با سویه اومیکرون باشیم. از همین رو، بهتر است که ستاد ملی کرونا نسبت به تبعات عادی انگاری‌ها و رهاسازی پروتکل‌ها، هشدار جدی بدهد و در مورد برخی از بازگشایی‌ها نیز تجدید نظر صورت بگیرد. زیرا، در صورت درگیر شدن با پیک جدید بیماری و اینکه در فصل سرما هستیم، این امکان هست که به شرایط سخت کرونایی باز گردیم.

پ
پ

سویه اومیکرون به سرعت در حال سبقت گرفتن از دلتا است و به نظر می‌رسد می‌خواهد به دوران تاخت و تاز دلتا پایان دهد.

 در جلسه کمیته علمی کشوری کووید ۱۹  تمامی اعضای  کمیته متفق القول بر این عقیده بودند که اومیکرون در حال شتاب گرفتن در کشور است و باید مراقبت‌ها را جدی‌تر بگیریم. زیرا، آن طور که از گزارش‌های وزارت بهداشت می‌توان برداشت کرد، این است که رعایت پروتکل‌ها اوضاع خوبی ندارد و تقریباً، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فراموش شده‌اند.

کمتر از ۵۰ درصد مردم ماسک می‌زنند و در همین حدود، پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. دورکاری‌ها برداشته شده و کسی هم فاصله گذاری را رعایت نمی‌کند.

هشدار سازمان بهداشت جهانی

آن طور که سازمان بهداشت جهانی گزارش داده است، افزایش شدید تعداد مبتلایان به اومیکرون را شاهد هستیم به شکلی که حدود ۱۰ میلیون نفر در هفته اخیر با سویه اومیکرون به کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین، دلایلی برای افزایش موارد ابتلای شدید به این ویروس گزارش شده است و موتاسیون‌های موجود در این سویه قادرند به راحتی به سلول‌های انسانی متصل شوند.

همچنین درباره اومیکرون چیزی که یاد گرفته‌ایم این است که ریسک بیماری سخت در اومیکرون نسبت به دلتا کمتر است، اما حجم افراد مبتلا در سراسر جهان عجیب است.

حتی با وجود ریسک کم بستری شدن همچنان تعداد افراد زیادی را می‌بینیم که نیاز به مراقبت‌های بالینی دارند، افرادی که بستری شده‌اند بر دوش سیستم بار اضافی انداخته‌اند.

زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، دوری از تجمعات بزرگ از شما محافظت می‌کند، اگر حقیقتاً می‌توانید بعضی از این اجتماعات را به تعویق بیندازید، این کار را انجام دهید.

آنچه در حال حاضر بسیار اهمیت دارد این است که در معرض ویروس قرار گرفتن را به حداقل برسانیم.

روند رو به افزایش اومیکرون در ایران

آن طور که از شواهد امر بر می‌آید، اومیکرون در کشور ما هم به سرعت در حال افزایش است و موارد شناسایی شده به مرز ۶۰۰ نفر رسیده است. البته باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که موارد انجام تست کرونا در کشور، نسبت به ماه‌های گذشته، فروکش کرده و همین مسئله می‌تواند بر پنهان ماندن افراد مبتلا بیافزاید.

نگرانی از حمله اومیکرون به کودکان

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، گفت: با توجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما را کودکان سنین ۵ تا ۱۱ سال تشکیل می‌دهند، واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند. نکته دیگر هم این است با توجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح است، بنابراین انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هایی است که حتماً باید انجام شود. اگر مدارس باز شود اما کودکان واکسینه نباشند، با توجه به اوج اومیکرونی که در سنین کودکان بیشتر دیده می‌شود، می‌تواند باعث بیمار شدن اطفال شود.

وی افزود: مطالعات کشورهای دیگر هم نشان داده که اطفال حدود ۳۰ درصد بر اثر اومیکرون گرفتار شدند و یک سوم آنها در بیمارستان‌ها بستری شدند. با توجه به محدودیت تخت‌های آی سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس باز شوند اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتار شوند و نیاز به آی سی یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ سال، مورد تاکید کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ قرار دارد.

جماعتی ادامه داد: نکته دیگر این است با توجه به اینکه اومیکرون در کشور ما تقریباً دارد شیوع پیدا می‌کند و طی دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتماً بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیافتد. پیش‌بینی‌های متخصصین و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد.

اومیکرون را جدی بگیریم

به نظر می‌رسد با توجه به ویژگی‌هایی که برای سویه اومیکرون مطرح شده است، اغلب مردم ابتلاء به آن را در حد و اندازه یک سرماخوردگی معمولی می‌دانند و از همین رو، چندان نگران درگیر شدن با اومیکرون نیستند. این در حالی است که سرعت انتقال و گسترش اومیکرون، نسبت به دلتا، می‌تواند یک تهدید جدی برای درگیر شدن با پیک ششم باشد.

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به ویژگی‌های اومیکرون در مقایسه با سویه های قبلی، گفت: علائم اومیکرون شبیه سرماخوردگی است و از همین رو، بایستی به افراد سرماخورده مشکوک بود.

وی افزود: با توجه به اینکه اومیکرون در آزمایش‌های پی سی آر، تا حدودی منفی نشان می‌دهد، از همین رو می‌توان متصور شد که در حال حاضر نیز این بیماری در سراسر کشور وجود دارد.

در همین حال، علیرضا ناجی استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که اومیکرون با قدرت سرایت پذیری بالا، به واریانت غالب در اکثر مناطق جغرافیایی تبدیل شده است، افزود: در حالی که دلتا علامت‌های شدیدتری از بیماری را به همراه دارد ولی جهش اومیکرون قابلیت سرایت پذیری بسیار بالاتری دارد.

چراغ سبز پیک ششم به اومیکرون

به نظر می‌رسد که پیک ششم به اومیکرون چراغ سبز نشان داده و می‌توان پیش بینی کرد که دوران تاخت و تاز دلتا به پایان رسیده و بایستی منتظر پیک جدید کرونا با سویه اومیکرون باشیم. از همین رو، بهتر است که ستاد ملی کرونا نسبت به تبعات عادی انگاری‌ها و رهاسازی پروتکل‌ها، هشدار جدی بدهد و در مورد برخی از بازگشایی‌ها نیز تجدید نظر صورت بگیرد. زیرا، در صورت درگیر شدن با پیک جدید بیماری و اینکه در فصل سرما هستیم، این امکان هست که به شرایط سخت کرونایی باز گردیم./مهر

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.