جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 20792 تعداد نوشته های امروز : 0×

آخرین خبرها

ما با سامان دهی مخالف نیستیم/محیط زیست نباید ارزان از کنار چالابه بگذرد همراه داشتن حیوانات خانگی به داخل مراکز عرضه غذا در کرمانشاه ممنوع است بیماری‌های شایع فصل بهار پارکینگ‌های کرمانشاه رها شده‌اند بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه انتشار ۲۸۳ میلیارد ریال اوراق مشارکت سال ۱۴۰۲ شهرداری‌های کشور راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است بیمارستان ‌سرطان‌ کرمانشاه تابستان امسال افتتاح می‌شود «چالابه» سامان می‌گیرد بازدید از اماکن تاریخی کرمانشاه، فردا رایگان است عامل ۸۰ درصد خودکشی‌ها در کرمانشاه از طریق قرص است/سموم کشاورزی عامل خودکشی در مناطق روستایی امسال با خطر افزایش آتش‌سوزی‌ در عرصه‌های محیط‌زیست مواجهیم تکلیف ۴۰۰ واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟ کوچ بهاره عشایر کرمانشاه تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد ۲۷ هزار نفر در صف «مرگ» قرار دارند بعد از هر کوهنوردی مسیرها غرق در زباله می‌شود/ حال اکوسیستم کوه خوب نیست مسمومیت ۵ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کرمانشاه جوان کرمانشاهی جان دوباره به بیماران پیوند عضو بخشید قهوه خورها بخوانند ضبط ۲۰۰ دستگاه ماینر قاچاق در شهرستان کنگاور

دام‌های کرمانشاه رایگان واکسینه می‌شوند
22 دی 1400 - 10:54
شناسه : 275559
2
 رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی؛ طلوع‌‌کرمانشاه :

اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سال گذشته برنامه رایگان واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی را از دستور کار خارج کرده و از دامداران خواسته بود که از طریق مراجعه به مراکز بخش غیردولتی نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند./رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه،به این حال بر اساس آخرین اطلاع رسانی‌های این اداره کل سیاست های واکسیناسیون تب برفکی کرمانشاه تغییر کرده و این روند دوباره رایگان شده است./بیماری تب برفکی از بیماری های بومی کشور ما است و در صورت انتشار در جمعیت دامی، خسارات قابل توجهی را به بار می آورد./دکتر «مجید همتی»  افزود:از آنجا که یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، انجام واکسیناسیون است، از ابتدای دی ماه واکسیناسیون دام‌ها آغاز شده و همه جمعیت دام عشایر برون کوچ و درون کوچ و جمعیت دام سبک و سنگین در روستاهایی که از نظر ابتلا به بیماری تب برفکی در معرض خطر هستند، به مدت دو ماه واکسینه می‌شوند./ عشایر برون کوچ شامل عشایری هستند که از استان کرمانشاه به استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ می کنند که به منظور واکسیناسیون دام‌های آنها نیز اکیپ‌های مایه کوبی اعزام می‌شود./علاوه بر انجام واکسیناسیون، رعایت بهداشت، انجام ضدعفونی های دوره ای در دامداری‌ها، جلوگیری از ترددهای غیر ضروری خودروها، افراد و دام ها به دامداری‌ها همچنین خرید دام از مناطق عاری از بیماری و مورد تایید دامپزشکی از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی است./ به دامداران توصیه می‌شود در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری تب برفکی در گله ها، به نزدیک ترین اداره دامپزشکی‌ محل سکونت خود مراجعه کنند یا با سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی جهت گزارش موارد بیماری تماس بگیرند.

پ
پ

  اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه با اعلام آغاز روند واکسیناسیون دام‌های این استان علیه بیماری تب برفکی، گفت: این واکسیناسیون به صورت رایگان انجام می‌شود.

اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه سال گذشته برنامه رایگان واکسیناسیون دام‌ها علیه تب برفکی را از دستور کار خارج کرده و از دامداران خواسته بود که از طریق مراجعه به مراکز بخش غیردولتی نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند.

به این حال بر اساس آخرین اطلاع رسانی‌های این اداره کل سیاست های واکسیناسیون تب برفکی کرمانشاه تغییر کرده و این روند دوباره رایگان شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه روز چهارشنبه گفت: بیماری تب برفکی از بیماری های بومی کشور ما است و در صورت انتشار در جمعیت دامی، خسارات قابل توجهی را به بار می آورد.

دکتر «مجید همتی»  افزود: از آنجا که یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی، انجام واکسیناسیون است، از ابتدای دی ماه واکسیناسیون دام‌ها آغاز شده و همه جمعیت دام عشایر برون کوچ و درون کوچ و جمعیت دام سبک و سنگین در روستاهایی که از نظر ابتلا به بیماری تب برفکی در معرض خطر هستند، به مدت دو ماه واکسینه می‌شوند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه تاکید کرد: عشایر برون کوچ شامل عشایری هستند که از استان کرمانشاه به استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان کوچ می کنند که به منظور واکسیناسیون دام‌های آنها نیز اکیپ‌های مایه کوبی اعزام می‌شود.

همتی با بیان اینکه عملیات مایه کوبی علیه تب برفکی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، یادآور شد: پیش بینی می‌شود در این فاز از مایه کوبی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و ۵۰ هزار راس دام سنگین علیه تب برفکی واکسینه شوند.

وی اضافه کرد: علاوه بر انجام واکسیناسیون، رعایت بهداشت، انجام ضدعفونی های دوره ای در دامداری‌ها، جلوگیری از ترددهای غیر ضروری خودروها، افراد و دام ها به دامداری‌ها همچنین خرید دام از مناطق عاری از بیماری و مورد تایید دامپزشکی از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمانشاه گفت: به دامداران توصیه می‌شود در صورت مشاهده موارد مشکوک بیماری تب برفکی در گله ها، به نزدیک ترین اداره دامپزشکی‌ محل سکونت خود مراجعه کنند یا با سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی جهت گزارش موارد بیماری تماس بگیرند.

وجود چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی در کرمانشاه

 در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادرگوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تُن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تُن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تُن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تُن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تُن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تُن عسل در این استان تولید می‌شود.

تب برفکی چیست

تب برفکی‌ یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.

این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت ۲ تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و متعاقباً تاولهایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.

این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم کردن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس می‌باشند. فیل، جوجه تیغی و لاما نسبت به بیماری مقاومت بیشتری داشته و در صورت ابتلا علایم خفیف بروز داده و بیماری را به حیوانات دیگر منتقل نمی‌کنند.

موش و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شده‌اند ولی مواجهه آنها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر می‌رسد. انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود/ایرنا

دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.